Aihe: TC Electronic Nova System syö soundia vai säätökysymys?
1 2 3
hevikukko
22.04.2010 07:36:19
Toinen kikka on olis laittaa vaikka pelkästään Delay päälle ja sitten säädät sen mixtuuran 0 asentoon jotta sitä ei kuulu ollenkaan. Tallenna tämä ns. kuivana perus soundina ja säädä EQ:sta kohdalleen korvallesi. Lisää tähän pohjaan vaikka Delay mixiä esim. 50% ja tallenna....muuta Delayn ominaisuuksia ja tallenna taas jne...
Lisää siis aina tähän EQlla säädettyyn pohjaan aina uusia efektejä, niin saat uusia patchejä ja soundierot ovat huomaamattomat keskenään.
Tarkista volumet "output" patchien kohdalla tasaiseksi. Itse pidän kompin jossa vähän efektejä, pariastetta hiljaisempana jotta saan täyteen mixtuurattua Solopatchiä mahdollisimman kovalle.
Näin tein itse G-Majorin kanssa ja kaikki kuulostaa samansävyiselle, vaikka olisi kuinka paljon tavaraa patchissä. Efektiketjut kannattaa myös tsekata Paraller, Semi Paraller jotta asetukset ovat kunnossa. En tiedä onko tässä Novassa kyseinen efektiketjusäätö ominaisuus, luulisis olevan. =)
Niin tai näin & aina väärinpäin!
Ambitus
22.04.2010 11:25:34

Vladi: Kiitosta kaikille, pitääpä lähteä lakukaupoille heti ku koulu antaa myöten.

E: Ambitus, edelleen Nova System käytössä sullakin?

Jep. Onhan se. Nykyään noita on kaksin kappalein.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
aristoteles666
22.04.2010 16:12:13 (muokattu 22.04.2010 16:28:43)

Ambitus: Pitää myös muistaa, että sä todennäköisesti syötät linjatason signaalia balansoimattomaan kitarapiuhaan ja sulla on line-in-input käytössä. Vaihda ne loopin piuhat ekaks balansoiduiksi ja mahdollisimman hyvälaatuisiksi.

Vahvistettua signaalia kun ajetaan perus kitarapiuhaan, niin botnea tuuppaa tippumaan.

tämä ei nyt aukea, vahvistimessa on kuitenkin balansoimattomat liitännät loopissa.
(paitsi jos mark iv on balansoidut, en nyt tarkistanut)

edit. tai di boxit välissä
Ambitus
22.04.2010 19:54:47 (muokattu 22.04.2010 20:05:38)

aristoteles666: tämä ei nyt aukea, vahvistimessa on kuitenkin balansoimattomat liitännät loopissa.
(paitsi jos mark iv on balansoidut, en nyt tarkistanut)

edit. tai di boxit välissä

Ei ne välttämättä oo balansoimattomat. Mä en tiä mitkä Markissa on, mutta usein ne efektiloopit on linjatasoista tavaraa.

E: tuli vielä mieleen, että onko se looppi bufferoitu? Tääkin voi vaikuttaa asiaan. Jos siellä on bufferi, niin ne jossakin tapauksissa voi boostaa yläpäätä.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
ReBeat
22.04.2010 20:07:42

Ambitus: Ei ne välttämättä oo balansoimattomat. Mä en tiä mitkä Markissa on, mutta usein ne efektiloopit on linjatasoista tavaraa.

Mutta eihän linjatasoisuus ja balansoitu ole sidoksissa toisiinsa. Mulla ei tuu mieleen yhtään vahvistinta minkä manuaalissa olis mainittu että efektilenkissä on balansoidut liitännät.
tommiot
22.04.2010 20:13:53
Ambitus: Ei ne välttämättä oo balansoimattomat. Mä en tiä mitkä Markissa on, mutta usein ne efektiloopit on linjatasoista tavaraa.

No eihän balansointi ja linjatason signaali oo mitenkään toisistaan riippuvaisia. Kyllä ne mun kokemusten mukaan balansoimattomia yleensä on. Olishan se balansoitu kytkentä vähän häiriöttömämpi, mut kuin moni perusurpo tajuu sit käyttää kuitenkaan balansoitua kaapelia? Hyvin bufferoitu balansoimaton looppi riittää ihan mihin vaan.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
aristoteles666
22.04.2010 20:32:42 (muokattu 22.04.2010 20:33:19)

E: tuli vielä mieleen, että onko se looppi bufferoitu? Tääkin voi vaikuttaa asiaan. Jos siellä on bufferi, niin ne jossakin tapauksissa voi boostaa yläpäätä.

on ne linjatasoista mutta balansoimattomia.
mä katoin sitten markin manuaalia ja kyllä ne on balansoimattomat,
voisi olettaa kyllä että ne on bufferoidut kyllä.
Ambitus
22.04.2010 20:33:02

ReBeat: Mutta eihän linjatasoisuus ja balansoitu ole sidoksissa toisiinsa. Mulla ei tuu mieleen yhtään vahvistinta minkä manuaalissa olis mainittu että efektilenkissä on balansoidut liitännät.

Sori..ulosanti on tänään heikkoa. Ei ne olekkaan. Olet täysin oikeassa. Mä en tiedä miten noissa vanhoissa mesoissa noi loopit menee. Onko siellä bufferia lainkaan ja onko ne balansoidut...ei tiä. Jossakin laitteissa efxlooppi muussaa soundia. Esim. Englin e530:n looppi on käyttökelvoton.
Ambitus
22.04.2010 20:50:42 (muokattu 22.04.2010 21:07:59)

Selailin nopeesti Mark IV:n skemat läpi ja totesin, että looppia ei ole bufferoitu ja se on balansoimaton.

E:Nopee kela: Ootko Vladi kokeillu Novan eri inputeilla. Niissä on erilaiset sisääntulovastukset, jotka voi vaikuttaa asiaan. Kokeile laittaa mahdollisimman lyhyet piuhat Markin ja Novan väliin ja vaihtele inputtia. Sitten kokeile myös niin, että laitat ne sun käyttämät piuhat kiinni vaikka johonkin truebypass-pedaliin ja kuuntele muuttuuko soundi kun laitat looppia päälle ja pois.
aristoteles666
22.04.2010 21:25:58

tai vaikka ekana laitat pelkän piuhan looppiin sendin ja returnin väliin ja looppi päälle ja pois, muuttuuko?
Vladi
22.04.2010 21:32:07
Kiitos vinkeistä, huomenna saattaisin ehtiä testaamaan. Varsinkin tolla Aristoteleen vinkillähän aika nopsasti selviää, millainen ton loopin rooli on soundin muuttumisessa.
Kyllä se siitä.
Ambitus
23.04.2010 03:20:13

Se ei pelkästään tolla piuhajekulla ehkä selviä. Mä luulen, että loopin lähtöimpedanssi ja Novan tuloimpedanssi ei juttele keskenään (tai sitten toiste perin).
aristoteles666
23.04.2010 06:25:29 (muokattu 23.04.2010 06:36:25)

niin, mutta kun nyt tutkitaan mikä mättää, käydään kaikki vaihtoehdot läpi.
se on totta että jos looppi puskee ulos + 4dbv ja nova tykkää -10dbv:sta inputissa, niin ne ei juttele keskenään hyvin, novassa voi olla eri sisäänmenot intrumentti ja linjatasoiselle signaalille erikseen tai ohjelmallisesti tai kytkimellä, sen saa selville katsomalla, kuitenkin ensin piuhalla, sitten vaikka joku muu laite väliin ja sitten nova eri säädöillä ja/tai sisäänmenolla.
Vladi
23.04.2010 09:49:11 (muokattu 23.04.2010 09:54:31)
Noniin, ekan testi tehty. Laitoin siis piuhan loopin returnin ja sendin välille. Piuhana toimi Planet wavesin laadukas kullatuilla liittimillä varustettu pötkö joten siitä ei pitäis olla kiinni. Soundi itse asiassa muuttuu hieman loopin olla päällä. Menee hiukan tukkoon, ei paljoa mutta kuitenkin. Eli "vikaa" on siis myös itse loopissa. Edelleenkään kyse ei ole valtavasti ongelmasta koska pystyn ohjelmoimaan komppisoundiin loopin bypassin ja soolosoundia eq:tan muutenkin.

Päivittelen tähän sitten kun oon testannu lisää.

E1: Lisähuomioita: Kuten joku tossa sanokin, alapäätä katoaa jonkun verran eli vikaa on myös huonoissa piuhoissa(?). Uudet tilattu eilen.
Kyllä se siitä.
aristoteles666
23.04.2010 11:15:39

hyvä, testiä vain lisää niin tulee kaikki, omituisetkin ominaisuudet esiin.
mäkin testaan huvikseni jotain efektiä tai vahvistinta sellaiseenkin mihin sitä ei ole edes tehty, esim ibanezin cf 7 chorus/flangeriä käytän vibrato pedaalina ainoastaan, korvaa täysin bossin vanhan vibrato pedaalin.
choruksena tai flangerinä en sitä käytä ollenkaan, toinen mihin käytän sitä on signaalin jakaminen kahteen vahvistimeen.
Vladi
23.04.2010 13:34:42
aristoteles666: hyvä, testiä vain lisää niin tulee kaikki, omituisetkin ominaisuudet esiin.
mäkin testaan huvikseni jotain efektiä tai vahvistinta sellaiseenkin mihin sitä ei ole edes tehty, esim ibanezin cf 7 chorus/flangeriä käytän vibrato pedaalina ainoastaan, korvaa täysin bossin vanhan vibrato pedaalin.
choruksena tai flangerinä en sitä käytä ollenkaan, toinen mihin käytän sitä on signaalin jakaminen kahteen vahvistimeen.

Kaikenlainen testaaminen on kyllä hauskaa. Ite saan esim. tosta Nova Systemistä aika kivan leslie-soundin kun laittaa tarpeeks häröä chorusta, hieman delayta, reverbiä ja compressoria.

Itse vahvaria pitää testaila myöhemmin lisää :)
Kyllä se siitä.
Ambitus
23.04.2010 17:05:22

Selvittelin hieman asiaa soittamalla Tanskaan ja kysymällä tota impedanssiasiaa. Sieltä tuli vastaukseksi, että jos novaa käyttää loopissa ja line-inputilla, niin lähtökuorma olis suositeltavaa olla n.100 ohmia ja tulokuorma (efx-ret) 50Kohmia. Drive-inputtia käyttäessä siellä tulee olla n.1Mohmin kuorma (eli öbbis peruskitarasignaali). Notta silleesti. Mittarit käteen ja mittamaan mitä sieltä Markin perspuolelta tulekaan ulos.
aristoteles666
23.04.2010 17:23:22

Ambitus: Selvittelin hieman asiaa soittamalla Tanskaan ja kysymällä tota impedanssiasiaa. Sieltä tuli vastaukseksi, että jos novaa käyttää loopissa ja line-inputilla, niin lähtökuorma olis suositeltavaa olla n.100 ohmia ja tulokuorma (efx-ret) 50Kohmia. Drive-inputtia käyttäessä siellä tulee olla n.1Mohmin kuorma (eli öbbis peruskitarasignaali). Notta silleesti. Mittarit käteen ja mittamaan mitä sieltä Markin perspuolelta tulekaan ulos.

mä taas katsoin mesan manuaalia ja hyvän putkivahvistimen biasointi selostuksen(ei biasoida) lisäksi siellä ei ole mitään tech sheet tyyppistä sivua, misään ei sanota mitään impedansseista, mutä eiköhän ne mene juuri noihin linja tasoisten haarukkaan, yleensä ne on juuri ton tasoisia.
Zeeboo
23.04.2010 19:38:10 (muokattu 23.04.2010 19:43:32)
Kokeilemisen arvoinen temppu äänittäessä & lavalla on myös jättää efektit pois signaalitiestä kitaran ja kajarin väliltä. Kajarin eteen mikki, josta signaali efekteille ja siitä pöytään, toinen suoraan. Saapi ihan eri soundit kuin loopissa tai vahvarin edessä olevista efekteistä.

Tämän neuvoi mulle joskus vuosia sitten tuttu äänimies. Viimeisessä Riffissä oli juttu Larry Carltonista, jossa äjiä hehkutti tämän puolesta, joten kai tämä on oikeastikin toimiva systeemi...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)