aalataur 20.04.2010 20:02:39 | |
---|
John Titor: Oikeaoppisesti kenen mukaan? Soita niin hyvin että jengi alkaa matkia sua ja muutat paradigman, niin yksinkertaista se on - vaikka ois kädet kaks metriä peräsuolen sisällä soittaessa. Ei ole objektiivisia totuuksia. Ihan totta, eihän sillä väliä miten soittaa jos kuulostaa hyvältä, vanha totuus. Tykkään itse pitää suljettuna sormet, tottumuskysymys. Täytyy totutella soittamaan myös hieman kättä avaten, että saa tuon kammen paremmin haltuun. Paljonhan on kiinni omasta kropan mittasuhteistakin soittoasennossa, mulla on pitkät nakit jotka tuntuu olevan tiellä jos ne on avoimena. Tottumuskysymys varmasti sekin, silti. |
hevikukko 20.04.2010 20:26:01 | |
---|
John Titor: Oikeaoppisesti kenen mukaan? Soita niin hyvin että jengi alkaa matkia sua ja muutat paradigman, niin yksinkertaista se on - vaikka ois kädet kaks metriä peräsuolen sisällä soittaessa. Ei ole objektiivisia totuuksia. Tämän jutun takia, en ole ikinä matkinut/opetellut miten joku soittaa päältäpäin katsottuna. Mun ei ainakaan tarvii pelätä, että joku alkais mun tekniikkaa opettelee :D Helpotus! Niin tai näin & aina väärinpäin! |
tender.insanity 20.04.2010 20:27:58 | |
---|
Lainaus äänestystriidistä aalataur: Teknisesti kaikki heput oli tilumiehiä eli homma hallussa, mutta tää tausta olis vaatinut aika konservatiivista mollimenoa mun mielestä, sen takia nää happoisemmat vedot jäi pisteittä. Mulla ainakin tuo sävellaji oli eksoottisempi, koska vedin normivireellä, enkä edes tajunnut että tuo on Eb vireessä =) Se kohta, missä C:tä rynkytät, niin soitin sinne ihan E-harmonista mollia B-sävel pohjana, eli sopii sinne jotenkuten :D |
Tonski 20.04.2010 20:40:57 | |
---|
Tonski: Käsitinkö siis oikein, että jos taustalla on pelkkää Dm-sointua(esimerkiksi), niin omassa melodisessa äänenkuljetuksessaan voi ilmentää fraaseissaan siihen sointuun käyviä nuotteja ja sekvenssejä, vaikkei niitä taustan mukana tule? Toi on aika mielenkiintonen idea jos käsitin oikein, kiitti. ++ Heeps, ilmasin itseäni ehkä vähä huonosti.. Siis ideana oli painottaa nuottivalintoja sillä tavalla sellasissa kohdissa, et se ikään kun kuulostais sointukierrolta, vaikka taustalla on vaan yks sointu? Ikään kun luoda sointukulku nuottivalinnoilla yksinkertaisemmankin taustan päälle? Ja heitänpä Titorille, ehkä parempi kysyä jos on kysyttävää.. Emancipationin soolotaustan ekassa 50s ei ollu sointukiertoa, eiks? Mietin vaan kun oon just tutkiskellu esim. siitä ja Redemptionin nuoteista mitkä linkitit, tämän tyyppisiä juttuja, ja kun siinä soolossa oli välillä vaikkapa Hm7b5:n nuotteja painotettu niin onkohan juuri tästä aihepiiristä kysymys. ihku |
Ekespylly 21.04.2010 11:30:05 | |
---|
Pistin skaban poikki, kun kaikki osallistujat on tosiaan jo äänestäny. Onnittelut Aalataurille skaban viemisestä! -Mikko http://www.headsonfire.net
http://www.mikseri.net/mre/ |
Ambitus 21.04.2010 12:19:19 | |
---|
Tonski: Emancipationin soolotaustan ekassa 50s ei ollu sointukiertoa, eiks? Mietin vaan kun oon just tutkiskellu esim. siitä ja Redemptionin nuoteista mitkä linkitit, tämän tyyppisiä juttuja, ja kun siinä soolossa oli välillä vaikkapa Hm7b5:n nuotteja painotettu niin onkohan juuri tästä aihepiiristä kysymys. Emancipaatiossa ekat sointukulut on Em-Dm6/E-vamppi. Eli periaatteessa se Hm7b5 on ihan käypä nimike. Toine tapa miten sitä voi miettiä on se, että moodi vaihtuu luonnollisesta mollista fryygiseen. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! |
John Titor 21.04.2010 12:20:57 | |
---|
Tonski: Heeps, ilmasin itseäni ehkä vähä huonosti.. Siis ideana oli painottaa nuottivalintoja sillä tavalla sellasissa kohdissa, et se ikään kun kuulostais sointukierrolta, vaikka taustalla on vaan yks sointu? Ikään kun luoda sointukulku nuottivalinnoilla yksinkertaisemmankin taustan päälle? Jep. Kuuntele fuusiosoittajia, vaiks Robben Fordia ens alkuun, sieltä löytyy tosi yksinkertasia esimerkkejä aiheesta. Myös avaavaa tekstiä voi olla The Frank Gambale Technique Book 1&2, jossa perehdytään Frankin improvisointitekniikoihin, ei siis tiluttamiseen niinkään. Ja heitänpä Titorille, ehkä parempi kysyä jos on kysyttävää.. Emancipationin soolotaustan ekassa 50s ei ollu sointukiertoa, eiks? Mietin vaan kun oon just tutkiskellu esim. siitä ja Redemptionin nuoteista mitkä linkitit, tämän tyyppisiä juttuja, ja kun siinä soolossa oli välillä vaikkapa Hm7b5:n nuotteja painotettu niin onkohan juuri tästä aihepiiristä kysymys. Emancipationissa ekan riffin taustalla lilluu harmonia Em-Dm/E. Taitteesta lähtien Cm-D/C-Cm Cm7-D/C D7/C sama uusiks paitsi vikat soinnut D/F# ja F#dim7 tai oikeammin D7b9/F#. Mut just tähän ideaan siinä soolossa esmes pohjataan, siellä on vaan messissä ihan soivana ne harmoniat joihin melodialinjat pohjaa. Se on vitusti selkeämpää=kaupallisempaa=enemmän rahaa=enemmän kaljaa=hyvä elämä ja maksakirroosi=bye bye baby="suosikkimuusikon traaginen kuolema"=paljon myytyjä Iltalehtiä=legendastatus=kaikki tyhmyydet unohdetaan=levymyynti nousee=perikunnan pelastus=kukaan ei enää muista musiikkia vaan eksentrisyyden=kylähullusta tuli nero=torilla tavataan="minä vittu näytän vielä"=paljon työtä="kivoja biisejä sulla"=vittu hukkaan meni sekin opiskelu saatana. Pianisteilla on tää juttu hallussa, niitä kuuntelemaan. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |
NekroKallo 21.04.2010 13:00:58 (muokattu 21.04.2010 14:27:51) | |
---|
Hyvää teorialäppää, pitääpä alkaa hahmotteleen josko noita sais omaan soittoon jotenki mukaan. Hieman yli menee tosin kun teoriapuoli (myös) hieman ruosteessa:D Pitäskö skabaan jatkaa aikaa? Näin keväisin sakki saattaa olla rykimässä viimesiä kouluhommia tai paiskivat niska limassa töitä tai ovat puiston penkillä juomassa viinaa... Mun mielestä kiva tausta oli soittaa vaikka vähän pikasesti piti taas tuo tehdä kun ei ois tällä viikolla pahemmin aikaa. edit: väärä tredi, sry On sulla hampaat Jeesuksen, Daa-dirlan-dirlan-daaaa! |
aalataur 21.04.2010 21:27:10 (muokattu 21.04.2010 21:27:28) | |
---|
Kiitos osallistuneille ja mua äänestäneille! Skaba #21 käynnissä, osallistumista reilusti eli kuun loppuun, tausta suoraan omasta biisistäni leikattu. Tempo taitaa olla 222 mutta eihän siihen mitään 64-osanuotteja tarvitse soittaa. Nyt paljon jengiä soittamaan, tilumiehet ja vähemmän tilumiehet, ei se nopeus vaan se tunne! |
Tonski 21.04.2010 21:34:25 (muokattu 21.04.2010 21:35:14) | |
---|
Kerrankin reilusti osallistumisaikaa, ehkä saatas tästä vähäsen isompi skaba! Tausta on hyvä, saas nähä jos tohon jotain jaksais tilutella.. E: Kiitokset FiF-tiimille selvennyksistä:D ihku |
Vladi 21.04.2010 22:05:41 (muokattu 21.04.2010 22:05:52) | |
---|
Aalataurhan veti hienon taustan, heti tuli ideoita mitä soittaa! Onneks on osallistumisaikaa paljon, niin kerkiän mukaan. On niin hemmetisti kouluhommia ettei taho mitään muuta tehä. Noh, itseppä olen alani valinnut. ;) Kyllä se siitä. |
Edit: Enpä lähdekään lottoamaan sointurakennetta, sotkee vaan kun meni kuitenkin väärin. Am:sta alkaa ja dimi-sointua tulee aika monessa välissä. Uskosin että hyvin monenlaista tuohon päälle voi vetää. Harmoninen molli, se diminished-skaala, phrygian ja perusmolliasteikoit varmaan toimii ainakin? |
NekroKallo 22.04.2010 04:36:20 | |
---|
Uiperkele mikä tausta! Haastava kuin mikä näin tältä kuuntelemalta mitä väsynä töistä päässeenä kuuntelin. Ihan ennenku alan tuota kattomaan niin soititko konserttivireessä tuon vai miten päin? En halua näin sooloN00Bina samaa virhettä ku viime rundilla:D On sulla hampaat Jeesuksen, Daa-dirlan-dirlan-daaaa! |
aalataur 22.04.2010 05:42:30 | |
---|
Soitettu on D-vireisellä kitaralla, eli kokosävelaskel alempana kaikki kielet kuin standardivireessä... mutta E-vireisilläkin ihan sujuvasti tuohon päälle voi luritella. Miksei Eb:lläkin tai millä vaan, voi vaan otealautamerkit mennä vähän hämäävästi. |
NekroKallo 22.04.2010 12:54:08 | |
---|
Jepas! Kiitoksia, siksi kysyin ku onhan se ittelle ainaki helpompi käyttää niitä sormituksia mihin on tottunut. Eli mieluummin vaihdan virettä kuin alan transponoimaan.Eiköhän se tästä! On sulla hampaat Jeesuksen, Daa-dirlan-dirlan-daaaa! |
arppah8 22.04.2010 14:26:33 (muokattu 22.04.2010 21:21:59) | |
---|
Aalataurin taustat ovatten kyllä aina makeita. Josko NYT ehtisi osallistua, viimeksi jäi kuitenkin. Yritin kyllä sunnuntaina jotain rykiä mutta eihän siitä mitään tullut. Soundi oli paska, sormet/mielikuvitus eivät toimineet ja kieliäkin katkesi. Oli muuten eka katkaistu kieli varmaan kolmeen vuoteen. Tai sit vois vaan tunnustaa olevansa pasna :P E: Ommuuten ihan perkeleen hyvä tausta. Ei vaan viitsi ruveta Blackstaria enää tähän aikaan kerrostalossa huudattamaan. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |
Vladi 23.04.2010 10:40:59 | |
---|
Meikäkin ahtaa ittensä mukaan pitkästä aikaa! Aikamoisella räpellyksellä mennään mutta olipahan ainakin hauskaa! Kyllä se siitä. |
arppah8 25.04.2010 17:09:29 (muokattu 25.04.2010 19:43:33) | |
---|
Nyt on skabailutauko katkaistu. Olipahan hauskaa pitkästä aikaa vaikka wanahalla meinas sormet jäätyä parissa kohtaa :) Vähän paremmin timeenkin ois voinut vetää mutta tällä mennään. E: Vaihdoin linkin, laskin vähän soolon volaa. Tuli vähän lujaa. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |
Vladi 25.04.2010 19:35:37 | |
---|
Meinaatteko pitää ihan tonne kuun loppuun auki tota kisaa? Sinänsä on hyvä että on osallistujia mutta 20 vedon pisteyttäminen on jo aikamoista työtä ;) Kyllä se siitä. |
arppah8 25.04.2010 19:45:29 | |
---|
Vladi: Meinaatteko pitää ihan tonne kuun loppuun auki tota kisaa? Sinänsä on hyvä että on osallistujia mutta 20 vedon pisteyttäminen on jo aikamoista työtä ;) No eihän nuita oo vasta kuin kuusi. Ja jos vanhat merkit pitää paikkansa ei niitä kovin montaa enää tule. Wanhoina hyvinä aikoina perussooloskabassa oli järjestään n. 30 osallistujaa, kyllähän noi nyt kuuntelee. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |