Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 11-52 Pinnoitetu kielet?
1 2
Perza
19.04.2010 12:33:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikanen!
 
Eli onko millään valmistajalla 11-52 settiä pinnoitettuna sähkikselle? Alkaa käydä tuo 10-52 ohuimmat kielet liian naruiksi, ni tarvis vähä paksumpaa!
 
Vireenä normi E, jos sillä on mitään merkitystä :)
 
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
McNulty
19.04.2010 12:50:40 (muokattu 19.04.2010 12:54:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perza: Pikanen!
 
Eli onko millään valmistajalla 11-52 settiä pinnoitettuna sähkikselle? Alkaa käydä tuo 10-52 ohuimmat kielet liian naruiksi, ni tarvis vähä paksumpaa!
 
Vireenä normi E, jos sillä on mitään merkitystä :)

 
Jaa'a... pahan pistit.
Ernie Ballilla ois Coated RPS Titanium-sarjassa 11-54.
 
http://www.ernieball.com/products/c … Titanium-RPS-Beefy-Slinky-011---054
 
six-six-o-four
Numb
19.04.2010 13:05:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Jaa'a... pahan pistit.
Ernie Ballilla ois Coated RPS Titanium-sarjassa 11-54.

 
Siinä on tosin punomaton .22 G, joka on siinä rajoilla että soiko. Mulla ei soinut.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Perza
19.04.2010 13:47:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Jaa'a... pahan pistit.
Ernie Ballilla ois Coated RPS Titanium-sarjassa 11-54.
 
http://www.ernieball.com/products/c … Titanium-RPS-Beefy-Slinky-011---054

 
Jaaha, eli täytyy tyytyä ihan perus 11-49 settiin, harmi sinänsä, et tuo 52 olis ollu ihan nice!
 
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
McNulty
19.04.2010 15:32:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perza: Jaaha, eli täytyy tyytyä ihan perus 11-49 settiin, harmi sinänsä, et tuo 52 olis ollu ihan nice!
 
Ernie Ballissa on kyllä se hyvä puoli, että kieliä saa myös irtonaisina. Eli voihan sitä ostaa 11-54 setin ja sen kaveriksi .052 samaa sarjaa.
 
Mä en itse käytä päällystettyjä, mutta harmittaa kun Ernie Ballilla tai Dunlopilla ei ole valmiina 11-52 settiä. Joutuu aina kasailemaan erikseen.
 
six-six-o-four
jussi1976
19.04.2010 17:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö Elixir tee likeltä tota kokoa? Ainakin pinnoitettu kieli ja soi (ainakin mulla) erittäin hyvin. En enää vaihda muihin kieliin takaisin, paitsi ehkä Dean Markleyn Blue Steel on ok, muita ei enää. Erikoista Elixirissä on vielä se, että ne venyy todella hienosti, pitää vireen ja kestää suht kivasti. Kun kympeillä soittaa, tuntuu kuin soittaisi yseillä, kun soittaa yseillä, tuntuu kuin soittaisi kaseilla...
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
koponen
19.04.2010 17:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Eikö Elixir tee likeltä tota kokoa?
 
Ei.
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
I'm endorsed by Marshall
Mandarax
19.04.2010 17:40:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Eikö Elixir tee likeltä tota kokoa? Ainakin pinnoitettu kieli ja soi (ainakin mulla) erittäin hyvin. En enää vaihda muihin kieliin takaisin, paitsi ehkä Dean Markleyn Blue Steel on ok, muita ei enää. Erikoista Elixirissä on vielä se, että ne venyy todella hienosti, pitää vireen ja kestää suht kivasti. Kun kympeillä soittaa, tuntuu kuin soittaisi yseillä, kun soittaa yseillä, tuntuu kuin soittaisi kaseilla...
 
Sittenhän kantsis koittaa sitä 12-52 settiä Elixiriltä. Tiedä vaikka tykästyisi... Itse käytän sitä Elixirin 10-52 -settiä ja omaan makuuni juuri sopiva. Piti oikein käydä katsomassa T-kaupan sivuilta, että eikö Elixiriltäkään löytynyt sitä 11 -kokoelmaa ja hiljaistahan siellä oli...
Ihan kuriositeettina, thomannin listalla on yksi setti kategoriassa "päällystetyt" ja "11-52". Enpä ole itse kyllä tuosta merkistä ikinä kuullutkaan..
http://www.thomann.de/fi/thomastik_in111.htm
Eihän se kallista olisi koittaa jos sattuu olemaan muutakin tilattavaa.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Perza
19.04.2010 17:56:36 (muokattu 19.04.2010 17:57:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Eikö Elixir tee likeltä tota kokoa? Ainakin pinnoitettu kieli ja soi (ainakin mulla) erittäin hyvin. En enää vaihda muihin kieliin takaisin, paitsi ehkä Dean Markleyn Blue Steel on ok, muita ei enää. Erikoista Elixirissä on vielä se, että ne venyy todella hienosti, pitää vireen ja kestää suht kivasti. Kun kympeillä soittaa, tuntuu kuin soittaisi yseillä, kun soittaa yseillä, tuntuu kuin soittaisi kaseilla...
 
Joo, Elixir on tosiaan käytössä ja 10-52 setti, mut se tuntuu tuossa lento v:ssä liian ohuelta!
 
Niin ja ei tosiaan tee 11-52:sta!
 
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
jussi1976
20.04.2010 10:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, kirjoitin että "likeltä" tuota kokoa, en siis että justiinsa tota. Ja mainitsin tosiaan myös, että ne tuntuu aina yhtä kokoa ohuemmilta, koska niiden venyvyys on toista kuin muissa kielissä - kymppi tuntuu ysiltä ja ysi kasilta jne.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Lego
20.04.2010 10:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dean Markley blue steel 11-52:
 
http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=891d005e0db84cce8b2b2da1b0f42cb3
 
Tai sitten ihan normina:
 
http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=891d005e0db84cce8b2b2da1b0f42cb3
 
jussi1976
20.04.2010 11:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ps. Dean Markley Blue Steel toimii sitten ainakin mun havaintoni mukaan toisin kuin Elixir; Ne tuntuu hieman jäykemmältä kuin normikielet venytettäessä. Ainakin itselläni tällänen ilmeni, kun vaihtelin D´Addariosta Ernie Ballin kautta Dean Markleyn Blue Steeleihin.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
McNulty
20.04.2010 11:30:38 (muokattu 20.04.2010 11:36:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAK: Dean Markley blue steel 11-52:
 
http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=891d005e0db84cce8b2b2da1b0f42cb3
 
Tai sitten ihan normina:
 
http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=891d005e0db84cce8b2b2da1b0f42cb3

 
Eivät ole kumpikaan pinnoitettuja/päällystettyjä kieliä. Muutoin kyllä ihan toimivia.
 
jussi666: Niin, kirjoitin että "likeltä" tuota kokoa, en siis että justiinsa tota. Ja mainitsin tosiaan myös, että ne tuntuu aina yhtä kokoa ohuemmilta, koska niiden venyvyys on toista kuin muissa kielissä - kymppi tuntuu ysiltä ja ysi kasilta jne.
 
Lähellä ei lasketa, sanovat. Toisekseen, Elixirit itseasiassa ovat jäykemmät tuntumaltaan kuin roundcore-varustetut kielet. Arvaas miks? Niissä on hexcore (eli kuusikulmainen ydinlanka) punotuissa kielissä, joka tekee kielestä jäykemmän kuin roundcore (eli pyöreä ydinlanka). Samaa hexcorea löytyy D'Addarioista, Dean Markley Blue Steelistä ja Nickel Steel-sarjasta, DR Hi-Voltage ja Hi-Beam sarjasta jne. Yhä useampi valmistaja käyttää ruotsalaisesta teräksestä tehtyä 6-kulmaista ydinlankaa.
 
Pyöreä ydinlanka on "löysempi" tatsiltaan, sekä soundiltaan pehmeämpi. Hexcore tarjoaa jäykemmän tuntuman lisäksi myös aavistuksen kirkkaamman soinnin.
 
Toki, kielen jäykkyyteen vaikuttaa myös wrap/core-ratio, eli kuinka paksua punoslanka on suhteessa ydinlankaan, ja päinvastoin.
 
Ts. Elixir 9-42 setti vastaa hyvinkin äkkiä esim. DR:n roundcore-langoissa 10-46 settiä. Nimenomaan päinvastoin kuin sinä annat ymmärtää.
 
six-six-o-four
Lego
20.04.2010 12:30:48 (muokattu 20.04.2010 12:32:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Eivät ole kumpikaan pinnoitettuja/päällystettyjä kieliä. Muutoin kyllä ihan toimivia.
 
Tiedän, aattelin vain jotta josko tuo just eikä melkein paksuus sattuis käymään kysyjälle. Ei nuo nyt niin (siis BS:t) elixireistä poikkea etteikö ne voisi käydä.
 
Mulla on molempia ollut ja on vielä jäljellä useita settejä niin on paljon vertailupohjaakin. Jonnin verran luikkaammathan nuo elixirit on mistä itekin diggailen mutta molemmat menee kyllä.
 
E. DR:llä muuten on vielä pinnoitettuja (tosin värillisiä) 11-50 settejä.
 
McNulty
21.04.2010 10:25:42 (muokattu 21.04.2010 10:26:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAK: Tiedän, aattelin vain jotta josko tuo just eikä melkein paksuus sattuis käymään kysyjälle. Ei nuo nyt niin (siis BS:t) elixireistä poikkea etteikö ne voisi käydä.
 
Niin no... Elixirin kielet ovat alihankkijoilta hankittuja "normikieliä" hexcore-ydinlangalla, jotka sitten dipataan goretexiin. Dean Markley Blue Steelit ovat normikieliä hexcorella, jotka käyvät läpi "kryogeenisen käsittelyn" nestemäisessä typessä (n. -200 astetta celsiusta), jonka ideana on siis muokata punoslangan molekyylirakennetta. Sama idea kuin GHS:n Sub-Zero kielisarjoissa.
 
Toisin sanoen, Elixireissä on pinnoite joka kuluu esim. plektran alta pois. Blue Steelissä ei ole tätä ongelmaa, mutta samalla tavalla niihen puree korroosio kuin ihan pinnoittamattomiin normisetteihin.
 
E. DR:llä muuten on vielä pinnoitettuja (tosin värillisiä) 11-50 settejä.
 
Kannattaa vältellä nuita kuin ruttoa. Joskus kokeiltiin niitä mustia DR:n kieliä ja voi herran jestas mitä kurap**kaa ne olivat. Aivan kuin mattamustalla spraylla maalattu kielet, joista se väritys karisi ensimmäisen plektrarallin jälkeen pois. Ne olivat myös ikävän tahmean tuntuiset. Kaikin puolin NJET NJET.
 
DR kun koki muutenkin kovan kolauksen pari vuotta sitten, kun heidän mastermind, sadanpäämies Les O'Connor loikkasi Dunlopille ja vei kaiken tietotaitonsa sinne. Tällä hetkellä DR:n kielet tulevat 100% Kiinasta, eivätkä ole enää ns. "Made In USA". Samoin GHS on talousahdingossaan siirtänyt valmistuksensa Kiinaan.
 
Sen mitä olen Sterling Ballin ja Les O'Connorin kanssa käynyt mailivaihtoa... tällä hetkellä Amerikoista tulee isommista brändeistä "enää" D'Addario, LaBella, EB sekä Dunlop. (SIT Strings on Ohion Akronista, mutta valmistavat hekin Kiinassa OEM-tyylisesti, esim. LTD:n soittimiin kieliä.)
 
Perinteinen East Coast vs. West Coast -meininki, kun D'Addario ja LaBella ovat itärannikolla, EB ja Dunlop länsirannikolla :)
 
six-six-o-four
Perza
21.04.2010 13:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos ei 11-52:sta löydi pinnoitettuna Elixirin tyyliin, ni si vedetään 10-52:lla, ei siitä sen enenpää :)
 
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
McNulty
21.04.2010 14:15:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perza: Eli jos ei 11-52:sta löydi pinnoitettuna Elixirin tyyliin, ni si vedetään 10-52:lla, ei siitä sen enenpää :)
 
Jeah. Näinhän se menee.
Ota testiin tuo Ernie Ball Coated Titanium 10-52 setti.
http://www.ernieball.com/products/c … y-Top-Heavy-Bottom-Slinky-010---052
 
Mä testasin nuita sen jälkeen kun luovuin Elixireistä. Soundiltaan kirkkaampia kuin Elixir, tuntumaltaan ei-niin-liukas kuin Elixir. Eli perinteisemmän tuntuinen, mutta pinnoite kesti paremmin plektran alla.
 
Tietysti, jos tykkää Elixirin tatsista, niin sitä on vaikea muista seteistä löytää. Jos taasen haluat tumpun soundin tilalle kirkkaampaa ja ärhäkämpää kieltä, niin suosittelen jossain vaiheessa kokeilemaan tuota Dogal ChromeSteel 11-52 settiä. Mä otin niitä 5 settiä kokeeksi ja tykästyin satasella. Ei ole pinnoitettu, mutta punoslangan seoksessa onpi käytetty kromia, joka tekee punoslangasta kestävän ja soundi on todella selkeä... etenkin hevitouhuihin. Harmi vain että maksaa Saitenkatalogillakin sen 13€/setti.
 
six-six-o-four
jussi1976
21.04.2010 18:48:33 (muokattu 21.04.2010 18:57:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Eivät ole kumpikaan pinnoitettuja/päällystettyjä kieliä. Muutoin kyllä ihan toimivia.
 
Ts. Elixir 9-42 setti vastaa hyvinkin äkkiä esim. DR:n roundcore-langoissa 10-46 settiä. Nimenomaan päinvastoin kuin sinä annat ymmärtää.

 
Enpä tasan ole samaa mieltä. Erikseen MERKKIEN MUKAAN mainittuihin kieliin verrattuna Elixir on HUOMATTAVASTI kevyempi venyttää. On tää nyt kumma homma, kun nää Elixirit on niin paljon kevyempiä tässä osoitteessa kuin muualla, valitseepa melkein minkä tahansa muun kielen? (Itse asiassa en ole löytänyt helpommin venytettävää vielä)
 
Juu, lähehelle EI lasketa aboluuttisesti, kyllä se oli tasan selvä jo kirjoitushetkellä. Ajattelepas uudestaan, mitä tossa oikein sanottiin? Mä ehdotin vain LIKELTÄ olevaa sarjaa, en siis TÄSMÄLLEEN - siis tarkinta mahdollista vaihtoehtoa. Sana "likeltä" paljasti pelin hengen, vai?
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
McNulty
21.04.2010 18:59:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Enpä tasan ole samaa mieltä. Erikseen MERKKIEN MUKAAN mainittuihin kieliin verrattuna Elixir on HUOMATTAVASTI kevyempi venyttää.
 
Voin melkeinpä kertoa, että olet yksin moisen ajatuksen kanssa liikenteessä. Toisekseen, tällaiset toteamukset ilman mitään perusteluja eivät ole kauhean hedelmällisiä. Minä juuri perustelin sinulle (ja muille lukijoille) miksi Elixirit nimenomaan ovat jäykempiä, kuin vaikkapa DR Tite-Fitit.
 
On tää nyt kumma homma, kun nää Elixirit on niin paljon kevyempiä tässä osoitteessa kuin muualla, valitseepa melkein minkä tahansa muun kielen? (Itse asiassa en ole löytänyt helpommin venytettävää vielä)
 
On kyllä. Miusta tuntuu että moni muukin siellä siun osoitteessa on "erilailla" kuin muualla. Syitä voimme vain arvailla.
 
Juu, lähehelle EI lasketa aboluuttisesti, kyllä se oli selvä jo kirjoitushetkellä. Ajattelepas uudestaan, mitä tossa oikein sanottiin? Mä ehdotin vain LIKELTÄ olevaa sarjaa, en siis TÄSMÄLLEEN. Sana "likeltä" paljasti pelin hengen, vai? Ilmeisesti siinä firmassa ei em. kieliä ole kaupan, joten...
 
Tätäkö tämä nyt sitten on? Itse vaadit että sinun threadeihin vastataan JUST EIKÄ MELKEIN ja itse viljelet "ihan mitä sattuu" muiden threadeihin? Aloittaja ilmoittaa jo otsikossa etsivänsä 11-52 settiä pinnoitettuna. Mitä kohtaa siitä sinä et ymmärtänyt?
 
Vähän kuin kysyisi:
"Hei, etsin kumisaappaita kun lähden luontoreissulle vetiseen maastoon. Mistä löytyisi hyvät?"
 
Ja sitten tulee Jussi666:
"OSTA SANDAALIT. NE ON NIIN PALJON PAREMMAT. NE ON MELKEIN KUIN SAAPPAAT. NO AINAKIN JALKINEET OVAT!"
 
Anteeksi, mutta menisitkö Jussi kokonaan pois? :)
 
six-six-o-four
Perza
21.04.2010 19:26:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pojat pojat, ei tää nyt näin iso asia ole, vaikkakin ymmärrän McNulty:in pointin ja kannatan :)
 
Tosia asia nyt vaan on se, että mulla on kahdessa saman skaalan kitarassa 10-52 Elixir/Ernie Ball setti ja kummatki tuntuu mun sormille vähä liian ohuilta, mut 12 menee jo vähä liian paksuksi!
 
Eli näillä mennään!!
 
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «