Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Midi-koskettimiston alkeet
1
aalataur
20.04.2010 19:45:28 (muokattu 20.04.2010 19:46:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjesta!
 
Sain käyttööni nyt tällaisen M-Audio Keystation 88 koskettimen MIDI-kiipparin. Tästä menee USB-kaapeli koneeseen, joka näemmä siirtää MIDI-datan ja laite saa siitä virtansakin. Tähän asti simppeliä, mutta..
 
Mulla on Galaxy II piano-VST joka pyörii Kontakt 2 Playerin kautta. Miten mä saan viritettyä tuon niin, että voin soitella koskettimistosta reaaliajassa käyttäen noita Galaxy II:n soundeja?
 
Entä miten mun pitää säätää Reaper, että voin syöttää tällä kiipparilla midi-dataa reaaliajassa, "äänittäen" raitaa? Olen midin suhteen aivan pihalla, joten arvostaisin suuresti jos joku ystävällinen sielu laittaisi ihan idioottivarmat kohta-kohdalta ohjeet, mitä klikata ja mitä asetuksia syöttää.
Kalmo
20.04.2010 20:20:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa pari riviä ylempänä on ketju "Midi - lyhyt oppimäärä". Se varmaan luo jotain lisävaloa.
 
Varmaan Reaperin help-tiedostosta löytyy myös tietoa VST-instrumenttien käytöstä.
Wikipediasta taitaa löytyä jotain suomenkielistäkin opasta, ellen vääin muista.
 
Itselläni ei Reaperiä ole, joten en osaa yksityiskohtasia neuvoja antaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
aalataur
20.04.2010 20:26:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Tuossa pari riviä ylempänä on ketju "Midi - lyhyt oppimäärä". Se varmaan luo jotain lisävaloa.
 
Varmaan Reaperin help-tiedostosta löytyy myös tietoa VST-instrumenttien käytöstä.
Wikipediasta taitaa löytyä jotain suomenkielistäkin opasta, ellen vääin muista.
 
Itselläni ei Reaperiä ole, joten en osaa yksityiskohtasia neuvoja antaa.

 
Juu yritin tuota kelluvaa triidiä lukea, mutta ihan en saanut siitä selkoa, että mitä minun nimenomaisesti pitäisi tuolla Kontakt 2 Playerissa säätää. Reaperista puhumattakaan. Yritän pähkäillä, mutta neuvot olisi silti kullan arvoisia.
Klezberg
20.04.2010 20:38:48 (muokattu 20.04.2010 21:28:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Juu yritin tuota kelluvaa triidiä lukea, mutta ihan en saanut siitä selkoa, että mitä minun nimenomaisesti pitäisi tuolla Kontakt 2 Playerissa säätää. Reaperista puhumattakaan. Yritän pähkäillä, mutta neuvot olisi silti kullan arvoisia.
 
Jos tietokoneessa on midiajurit tms. kunnossa, niin yleensä noissa ohjelmissa riittää että jostain asetuksista valitsee mitä midiliitäntää ja mitä sen kanavaa kuunnellaan. Kontakt playerissä varmaan tuommoinen asetus tehdään per soiva soitin, ja Reaperissä taas per raita. Kovin paljon valittavaa siellä tuskin sinulla on. Mutta voi olla että jonkin ajurin puuttumisen takia softa ei näe tuota midilitäntää. Ja sitten tosiaan, yhdessä midiliitännässä kulkee useampi kanava (eri soitinäänien ohjausta varten esimerkiksi). Kiippari lähettää yleensä kanavalla 1 ellei joku ole muuttanut sen asetuksia.
 
Kummastakaan softasta ei kyllä ole itsellä kokemuksia. Paristakymmenestä muusta kyllä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
mobbi
20.04.2010 21:14:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Saatko tällä hetkellä vst-instrumentistasi mitään ääntä ulos?
 
2. Jos edellinen kohta toteutuu, tuleeko se reaaliajassa?
 
3. Jos edellinen kohta ei toteudu, mikä äänikortti ja on käytössä ja mitkä ovat tällä hetkellä sen käyttämät ajurit?
 
Melodeathia kansalle? : www.mikseri.net/hypothesis
Klezberg
20.04.2010 21:20:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin joo, minä tuossa ylempänä oletin että Kontakt Player toimi jo muuten mutta nyt kaivattiin midiohjausta.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
aalataur
20.04.2010 21:20:55 (muokattu 20.04.2010 21:25:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mobbi: 1. Saatko tällä hetkellä vst-instrumentistasi mitään ääntä ulos?
 
2. Jos edellinen kohta toteutuu, tuleeko se reaaliajassa?
 
3. Jos edellinen kohta ei toteudu, mikä äänikortti ja on käytössä ja mitkä ovat tällä hetkellä sen käyttämät ajurit?

 
1. Toki. Galaxy II soittelee mainiosti VST-plugarina Reaperissa hiirellä ohjelmoimiani MIDI-raitoja.
 
2. Tulee reaaliajassa ja osaan säätää kyllä bufferikokoja latenssin vähentämiseksi.
 
3. Äänikortti on Line6 Pod Studio UX2 ja ajureina on ASIO for all.
 
Mutta kiipparista ei kuulu ääntäkään. Virtaa tulee, valot syttyy kiippariin, ajurit on asennettu ja USB-kaapeli menee koneeseen. Kontakt Player 2 (tuli Galaxy II mukana) olen käynnistynyt sekä stand alone -moodissa että Reaperin kautta VST-plugarina raidalle... mutta en saa kiipparista ääntäkään irti. Ruudulla olevan "koskettimiston" napsuttelu hiirellä kyllä soittaa äänet aivan normaaliin tapaan, mutta en saa tätä fyysistä koskettimistoa ja PC:tä millään tavalla reagoimaan keskenään, että voisi soitella.
 
Yrittänyt kyllä vaikka mitä asetuksia laittaa tuolta Kontakt 2:sta. Aluksi riittäisi jos voisi soitella reaaliajassa tuota Galaxya tällä koskettimistolla midi-datan tallentumatta mihinkään, mutta myöhemmin toki tavoite olisi että voisi äänittää Reaperiin midi-dataa reaaliajassa ja tällöin toki pitäisi saada joku ääni irti siitäkin, että voi tarkkailla soittoa. VST-plugarinhan voi sitten vaihtaa mihin hyvänsä, kun midi-data on saatu raidalle.
Klezberg
20.04.2010 21:35:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis näkyykö kontaktissa tai reaperissa se keyboard midilaitteena ja onko se siellä valittuna inputiksi?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
aalataur
20.04.2010 21:38:51 (muokattu 20.04.2010 21:39:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Siis näkyykö kontaktissa tai reaperissa se keyboard midilaitteena ja onko se siellä valittuna inputiksi?
 
Eipä näy. MIDI inputeissa näkyy M-Audio Midisport Uno, mikä mulla on ennestään, mutta tämän kiipparin ohjeissa sanottiin, että riittää kun yhdistää USB-kaapelin, virta ja midi-data liikkuu sitä pitkin. Toisena näkyy 2- Line6 UX2. Mutta missään asetuksissa ei ole tätä M-Audio Keystationia näkyvissä.
Klezberg
20.04.2010 21:48:33 (muokattu 20.04.2010 21:58:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Eipä näy. MIDI inputeissa näkyy M-Audio Midisport Uno, mikä mulla on ennestään, mutta tämän kiipparin ohjeissa sanottiin, että riittää kun yhdistää USB-kaapelin, virta ja midi-data liikkuu sitä pitkin. Toisena näkyy 2- Line6 UX2. Mutta missään asetuksissa ei ole tätä M-Audio Keystationia näkyvissä.
 
Tuossa se ongelma sitten on. Syytä en osaa sanoa. Mahdollisesti se tarvitsee sitten kuitenkin jonkin ajurin. Onko kiipparissa tavallista midiliitäntää josta voisit kokeilla tuohon Unoon?
 
Tuolta näyttäisi löytyvän ajureita http://www.m-audio.com/index.php?do … e580c4710eebd2036f9&serie_ID=3#tabs
 
Tosin tuon tosiaan pitäisi olla "class compliant" XP:n, Vistan ja Mac OS X:n kanssa, eli toimia sellaisenaan.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
aalataur
20.04.2010 22:32:04 (muokattu 20.04.2010 22:37:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tuossa se ongelma sitten on. Syytä en osaa sanoa. Mahdollisesti se tarvitsee sitten kuitenkin jonkin ajurin. Onko kiipparissa tavallista midiliitäntää josta voisit kokeilla tuohon Unoon?
 
Tuolta näyttäisi löytyvän ajureita http://www.m-audio.com/index.php?do … e580c4710eebd2036f9&serie_ID=3#tabs
 
Tosin tuon tosiaan pitäisi olla "class compliant" XP:n, Vistan ja Mac OS X:n kanssa, eli toimia sellaisenaan.

 
Noh.. sain toimimaan tuon Midisport Unon kautta. Mutta harmittaa todella jos ei homma onnistu ihan tuon USB-liitännän kautta, olisi niin paljon kätevämpää :/ Any ideas, miten voisin saada Kontaktin tunnistamaan tuon myös pelkän USB:n kautta? Siksikin että teen töitä kahdella eri koneella, ja Midisport Unoja on vain yksi.
kivi
21.04.2010 03:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Noh.. sain toimimaan tuon Midisport Unon kautta. Mutta harmittaa todella jos ei homma onnistu ihan tuon USB-liitännän kautta, olisi niin paljon kätevämpää :/ Any ideas, miten voisin saada Kontaktin tunnistamaan tuon myös pelkän USB:n kautta? Siksikin että teen töitä kahdella eri koneella, ja Midisport Unoja on vain yksi.
 
Sun pitää saada tuo kiippari näkymään VST inputtina silloinkin kun se on vain USB:llä kiinni. En sitten tiedä miten se Kontaktissa säätyy, mutta kaiken järjen mukaan jos kiippari on kiinni ja virrat päällä kun avaat ohjelman, ohjelma tunnistaa sen käynnistyessään automaattisesti, ja sitten se pitää vain valita midiraidan sisääntuloksi, ja midiraidan ulostuloksi se VST-soitin mitä sitten käytätkin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
m.lakkavaara
21.04.2010 17:04:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koita asettaa käyttöjärjestelmän ohjauspaneelista tms. äänilaitteiden hallinnasta se kiippari Midi-in -laitteeksi.
 
Ku sain niin halvalla...
aalataur
21.04.2010 23:37:45 (muokattu 21.04.2010 23:39:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asensin ajurit uudestaan moneen kertaan ja laitoin suoraan USB:hen, mulla oli nimittäin USB-hubissa laite kiinni aikasemmin. En tiedä kumpi auttoi, mutta nyt toimii USB:in kauttakin.
 
Paljon kiitoksia kaikille jotka vaivautui pohtimaan propleemaani, hienoa että täältä saa usein näin nopeesti ja kätevästi apua.
Juicy
22.04.2010 00:41:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää on vähän tämmösiä. Itse meinasin jo hajoilla kun en saanut Omnispherea toimimaan tän E-MU:n Xboardin kanssa Cubasessa, kaikki muut softasynat toimi mut tuo ei. Testiäänetkin toimi, ja tarkistin asetukset sekä kiipparista, DAW-softasta & plugarista. Armotonta googlailua ja joillain oli vastaavanlaisia oireita Pro Toolsissa, mut niillä oli paljon muutakin häikkää...
 
Lopulta käynnistin koneen uudestaan ja tadaa! Olin päivittänyt Omnispheren, mutta se ei missään vaiheessa ilmoittanut että olisi kone pitänyt käynnistää uudelleen... Hämmentävää miten herkästi sitä lähtee ongelmia purkamaan ns. väärästä päästä.
 
Tää ei varsinaisesti liittynyt tän ketjun ongelmiin, koska tuo mun E-MU on ainakin XP:llä toiminut ilman ajureitakin. Ja tuossa kiipparissa oli alunperin tarra usb-portin päällä, jossa kiellettiin liittämästä koneeseen ennen ajureiden asennusta. Nyt kun seiskalle yritin asentaa ajureita, installeri valitti ettei löytänyt tuota kiipparia usb-portista. =)
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «