Aihe: Mistä se oikein tulee että koulutus muka tappaa luovuuden?
1 2 3 4 514 15 16 17 1822 23 24 25 26
Juhani
20.04.2010 09:24:49

jonir: Sen verran vielä että mä olen "ihan itse" keksinyt ainakin pentatoniset asteikot, bluesasteikon, sointukäännökset yms ihan perusjutut.

Tai olet kuullut niitä käytettävän lukemattomissa biiseissä. Ja sisäistänyt sitä kautta?
kimurantti1
20.04.2010 10:02:33
Juhani: Tai olet kuullut niitä käytettävän lukemattomissa biiseissä. Ja sisäistänyt sitä kautta?

Tää on myös se tapa jolla "opistomuusikot" ne asiat sisäistää. Ainakaan mä en ole toistaiseksi törmännyt soittajaan joka olisi oppinut asteikot pänttäämällä jotain kirjoja. Siis oikeasti oppinut niin, että ymmärtää miltä ne kuulostaa, miten ne toimii ja että niitä osaa soveltaa musikaalisesti.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Music_Fighter
20.04.2010 13:14:31

Ei kannatta lähteä katsomaan tätä yleistävästä näkökulmasta, vaan pikemminkin yksittäisistä tapauksista, joita monet kuitenkin ehkä ovat huomanneet.

Ensiksi sanon sen, että minulla on hyvä ystävä joka on sekä koulutettu muusikko että erittäin luova.

Mutta sitten olen havainnut sellaisia, jotka opintojen jälkeen mielummin soittavat jazz-standardeja kuin edes yrittävät luoda jotain uutta. Sitten on niitä joiden mielestä musiikin kehitys lakkasi jossain 1700-luvun tienoilla, pitäen luovuutta jonakin hassuna leikkinä sen vakavan Bachin soittamisen jaloissa. En tietenkään pysty sanomaan ovatko he oikeasti tätä mieltä, mutta siis sellaisen mielikuvan antavia ihmisiä on.

Ehkä niillä on ollut erilainen lähestymistapa musiikkiin alusta asti, mutta se on ne jotka tällaisen kuvan luovuuden kuolemisesta mahdollisesti antavat.

Muuten se on hölynpölyä.
BubbleBob
20.04.2010 16:10:29

Just niinkuin kirjailijat eivät lue maailmankirjallisuutta ja sitten kirjoittavat jo kirjoitettua - Juuri näin, ninkuin rotta on musta ja inehmoisten päästä valuu silkkaa älynvälbettä ;-)
Joo-joo, mut auttaako.
BubbleBob
20.04.2010 16:15:48

Lennu: No moniko muusikko sitten keksii oikeasti ihan uuden biisin? Ehkä just joku 1/12341417234:sta.

Enpä ole huomannut pääosin kuuntelevani tuttuja biisejä. Vai tarkoitatko että olisi kokonaan, siis yksityiskohtineen jostain muualta kuin Tellukselta (eppä vaadi liikaa ;-) ?
Joo-joo, mut auttaako.
Terry Pantheras
20.04.2010 20:40:27
Voisko semmonen skenaario olla mahdollinen, että kun tietää ja osaa tarpeeksi paljon teoriaa ja ymmärtää ja on sisäistänyt tiettyjen standardien vaativuuden, niin siinä ikään kuin käy niin, että rima on jo niin helvatan korkealla, että tällaisten ihmisten on hieman hankalampi lähteä opiskelun ja tietotason myötä nousseen itsekritiikin takia luomaan "uutta"? Varsinkaan mitään spontaania. Itse väittäisin, että "neronleimaukset" ovat enemmän sattuman kauppaa ja tiettyjen asioiden summia ja yhteensattumia... En tiedä, mutta voisin kuvitella sen olevan myös noinkin tiettyjen ihmisten kohdalla... En siis todellakaan ole sitä mieltä, että koulutus olisi mikään rajoite luovuudelle, sehän on ainakin lähtökohtaisesti ihan naurettava ajatus; ihan kuin ihmisestä yht'äkkiä tulisi joku robotti.
MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
BubbleBob
20.04.2010 21:02:33

Terry Pantheras: .....i ihan naurettava ajatus; ihan kuin ihmisestä yht'äkkiä tulisi joku robotti.

Niinpä, mutta kun nää koulutukset ja opinnot kestääkin lukuisia vuosikausia. =o)
Pelkät lukitut kellonajat ruokailuihin tekee joistain tyypeistä aivan Zombeja. Esimerkkinä ystäväni Ernvald, joka jouduttuaan sairaalahoitoon oli alle kahdessa viikossa täysin kykenemätön syvällisiin keskusteluihin !
Joo-joo, mut auttaako.
Terry Pantheras
20.04.2010 21:20:22 (muokattu 20.04.2010 21:22:11)
BubbleBob: Niinpä, mutta kun nää koulutukset ja opinnot kestääkin lukuisia vuosikausia. =o)
Pelkät lukitut kellonajat ruokailuihin tekee joistain tyypeistä aivan Zombeja. Esimerkkinä ystäväni Ernvald, joka jouduttuaan sairaalahoitoon oli alle kahdessa viikossa täysin kykenemätön syvällisiin keskusteluihin !

"Lukuisia vuosikausia"... :D No meikäläisestä on tullut kuolaava zombi, silmäpuoli olmi, epätoivoinen ja ihmiskuntaan kyynistynyt nihilistinen rampa torsokärreineen ihan tässä normaalissa 9-17-IT-oravanpyöräpaskalingossa, jossa jotkut kollegat ei erota tervehdystä vittuilusta, eli varmaan suht sama seuraus kuin ystävälläsi Ernvaldilla sairaalavisitillään... :D

En tiedä sitten mitä mun luovuudelle tapahtuisi, jos työskentilisinkin musiikin alalla, eikä se olisi "vain" rakkain harrastus...

E: typoja
MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
BassoSisko
20.04.2010 21:31:18
Terry Pantheras: Itse väittäisin, että "neronleimaukset" ovat enemmän sattuman kauppaa ja tiettyjen asioiden summia ja yhteensattumia...

Eiköhän suurin osa ole sattumalta syntyneitä (millä alalla vain), mutta sitten tarvitaan tietoa että osaa tunnistaa sen tuotoksen "neronleimaukseksi" tai ainakin hiton hyväksi jutuksi jota työstää enenmpi.
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
Jii
20.04.2010 22:15:18
StJerky: Ehkä se on vaikea luoda, jos tietää kaiken mitä luo olevan jo aikaisemmin luotua. Kouluttamaton ei tiedä ja luo vaan sitä jo aiemmin luotua.

Ninno. Mä näen ainakin soittamani musiikin vähän niinkuin pelimannihenkisenä jatkumona. "Kaikki on jo tehty" on jossain määrin kulunutta. Samat soinnut kuulostavat eri käsittelyssä varsin erilaisilta.
Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
Anonymous-jazz
20.04.2010 22:36:40

Music_Fighter: Sitten on niitä joiden mielestä musiikin kehitys lakkasi jossain 1700-luvun tienoilla, pitäen luovuutta jonakin hassuna leikkinä sen vakavan Bachin soittamisen jaloissa.

Toi meininki on sitä, että kaikki on jo sävelletty.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
BubbleBob
21.04.2010 11:48:15

Länsimaisella vai kaikilla asteikoilla ?

Topilla voi töpöttää muutakin kuin seinää :-)
Joo-joo, mut auttaako.
Epämuusikko
21.04.2010 11:54:34
BubbleBob: Länsimaisella vai kaikilla asteikoilla ?

Topilla voi töpöttää muutakin kuin seinää :-)

????????????
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
kozmik
21.04.2010 12:24:58

BubbleBob: Enpä ole huomannut pääosin kuuntelevani tuttuja biisejä. Vai tarkoitatko että olisi kokonaan, siis yksityiskohtineen jostain muualta kuin Tellukselta (eppä vaadi liikaa ;-) ?

Onhan se toisaalta niin, että laulukielen ohella tärkein Beatlesin ja Kotiteollisuuden biisejä erottava tekijä on sovitukset ja soundit. Näin niinkuin kärjistäen sanottuna. ;)

Itse en ainakaan ole kokenut luovuuden kärsineen opiskelujen myötä. Biisejä on ehkä syntynyt hieman vähemmän, mikä johtuu varmaankin kahdesta syystä. Ensinnäkin, kun joka päivä on koulussa musiikin kanssa tekemisissä koko ajan, joko soittaen tai muuten, ja tähän päälle instrumenttitreenit ja kotitehtävät sun muut, niin "musiikillista energiaa" ei tahdo riittää biisien tekemiseen, vaikka aikaakin olisi. Toisekseen ehkä asiassa vaikuttaa myös se, mitä joku jo totesikin, että rima omien tekeleiden hyväksymiselle on opiskelujen myötä noussut. Ennen olisi ehkä vähän heikommastakin ideasta alkanut työstämään biisiä, nykyään odottelee niitä laadukkaampia ideoita.

Jos ajattelen biisejä ennen ja jälkeen opiskelujen aloittamisen, niin musta kaksi asiaa on muuttunut. Nykyään tulee herkemmin tehtyä hieman konventionaalisempia sävellyksiä. Herkemmin ajattelee ja hahmottaa asioita asteikoiden kautta ja tietyissä sävellajeissa liikkuen, joskin sointuja tulee monesti lainailtua muista asteikoista. Neljännen asteen duurisointua mollibiisissä esim. Samaten sointujen käyttö on kehittynyt aika lailla verrattuna entiseen. Aiemmin tuli tehtyä oikeastaan vähän mitä sattui, välillä sävellajissa ja välillä aika atonaalista. Tästä huolimatta, tai kenties tästä johtuen, biisien taso on kyllä ainakin omasta mielestä parantunut melkoisesti.

Menee ehkä mainostuksen puolelle, mutta kun kukaan ei vissiin ole elävää esimerkkiä tässä ketjussa tuonut esille, niin laitetaan sen piikkiin. :) Eli seuraavaksi linkit kahteen mun biisiin, oman aikakautensa parhaimmistoa omasta mielestä.

Twisted Twist (2006)
http://www.mikseri.net/playsong.php?id=248821

The Existentialist (2009)
http://www.mikseri.net/playsong.php?id=410143

Molemmat kotidemoversioita, jottei soundien laatu ja etenkään laulusuoritukset pääsis liikaa vaikuttamaan kokemukseen. :D Omasta mielestä ensimmäinen on omaperäisempi biisi ja siten ainakin jossain mielessä "luovempi", mutta jos ihan biisin vahvuudesta puhutaan niin jälkimmäinen menee ohi heittämällä.

Jos jonkinlaista yhteenvetoa pitäis tähän heittää, niin täytynee omasta puolesta todeta, että jos koulutus on tappanut mun luovuuden niin se on vain ja ainoastaan hyvä asia, koska teen parempia biisejä kuin ennen.
"Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine
BubbleBob
21.04.2010 17:15:25

Vohei, saman musa-aktiviteetin kun olisit käyttänyt itseopiskeluun ja luulet ettei mitään olisi tapahtunut näinä vuosina?
Eka on sinne Shulman Brossiin päin ja toka (picture am vai picture I am?) hevivaikutteisempaa, kivaa riimittelyä. Jos tämä ero on kolme vuotta täyspäistä opiskelua niin enpä allekirjoittaisi mitään :-)

Näistä Beatles ja KT; enpä laittaisi samalle (selväpäisyyttä?) viivalle. Toki on musiikintekijöissä sellaisia jotka poimivat inspiraationsa muiden musiikista, mutta toivon ettei valtaosa ja vielä enemmän toivon että jengi käyttäisi päätään.
Klasari versus muu arvotuksiin vaaditaan sellaista päätä jokon uitettu kellarissa vähintään kolme vuotta, ja-tai muutenkin uutettu (infantiiliudesta) sisään historialliskultturelliin soppaan.
Joo-joo, mut auttaako.
kozmik
21.04.2010 17:53:33

BubbleBob: Vohei, saman musa-aktiviteetin kun olisit käyttänyt itseopiskeluun ja luulet ettei mitään olisi tapahtunut näinä vuosina?
Eka on sinne Shulman Brossiin päin ja toka (picture am vai picture I am?) hevivaikutteisempaa, kivaa riimittelyä. Jos tämä ero on kolme vuotta täyspäistä opiskelua niin enpä allekirjoittaisi mitään :-)

Näistä Beatles ja KT; enpä laittaisi samalle (selväpäisyyttä?) viivalle. Toki on musiikintekijöissä sellaisia jotka poimivat inspiraationsa muiden musiikista, mutta toivon ettei valtaosa ja vielä enemmän toivon että jengi käyttäisi päätään.
Klasari versus muu arvotuksiin vaaditaan sellaista päätä jokon uitettu kellarissa vähintään kolme vuotta, ja-tai muutenkin uutettu (infantiiliudesta) sisään historialliskultturelliin soppaan.

No enpä mä nyt väitä, ettei mitään olisi tapahtunut sinä aikana vaikka en musaa opiskelisikaan. Luultavasti olisikin, mutta mitä ja millaiseen suuntaan onkin kokonaan toinen juttu, jota pohtiessa pitäisi ottaa myös huomioon millaisessa bändissä ennen opiskelujen aloitusta soitin jne. Tässä asiaa tarkemmin ajatellen tuo uudempi biisi oli huonohko esimerkki, koska siinä ei sitä puhuttua kehittynyttä sointujen käyttöä oikein muussa näkynyt kuin alun E7b9 -soinnussa, joka kyllä ideana on suoraan peräisin teoriatunnilta. Kitarathan tekee siinä Ddim7-soinnun, ja dim-sointu on funktionaalisesti 7b9-tyyppinen sointu ilman perusääntä, plaa plaa. No, ehkäpä väliosan näppäilykuviossa myös, jonka kehittelin sellaiselta liikkuva septimi ja seksti -pohjalta. Ilman teoriatuntemusta tuo idea olisi tuskin koskaan syntynyt, koska idea lähti ensin teoreettiselta pohjalta ja sen jälkeen kehittelin sen kitaralla valmiiseen muotoon.

Itseopiskelusta on tietysti helppo puhua, mutta fakta on, että opiskelut aloittaessani olin 26-vuotias, enkä ollut koskaan opiskellut musiikin teoriaa muuten kuin peruskoulussa ja lukiossa, jotka kaiketi sisältävät lähinnä kevyttä pintaraapaisua. Enpä siis ensi hätään ole uskomassa, että olisin oma-aloitteisesti alkanut opiskelemaan teoriaa itsenäisesti lähellekään siinä mittakaavassa, mitä koulun puolesta on tullut opiskeltua.

Pointti ei myöskään ollut se, että nimenomaan musiikin opiskelu on tehnyt sitä ja tätä, vaikka itse kuulen kyllä sen vaikutuksen uusissa biiseissä (niinkuin muutkin varmasti kuulisivat vähän laajemmalla biisiotannalla). Tässä ketjussahan oli kyse siitä, tappaako opiskelu luovuuden vai ei. Tarkoitus oli antaa ihmisille kuunneltavaksi kaksi biisiä tällaisen "tavallisen tallaajan" tekeleistä, joista voi sitten kuunnella, miten homma on sujunut ennen ja jälkeen. Tämänhän kai pitäisi olla se konteksti, joka näin muusikoiden.netin mittakaavassa on kiinnostava? Käyttäjät täällä lienee lähinnä "tavallisia tallaajia", joita kiinnostaa se, onko musiikin opiskelusta haittaa "tavallisen tallaajan" luovuudelle.

Beatles-ja-Kotiteollisuus -vertailun pointti oli lähinnä se, että raskaasta soundimaailmasta ja raskaista sovituksista huolimatta Kotiteollisuuden biisit perustuu useimmiten aika perinteisiin pop-sointukiertoihin ja -melodioihin. Beatlesilla toki esim. sointujen käyttö oli aivan eri tasolla, osittain jo siitäkin syystä, että Kotiteollisuuden raskaat särösoundit eivät sovellu kovinkaan hyvin laajojen sointujen soittamiseen. Eikä Beatlesin voittanutta bändiä pop-melodioiden kirjoittamisessa ole ollut eikä varmasti koskaan tulekaan, kun Beatles kirjoitti jo kaikki parhaat... ;) Onpa muuten tainnut Hynynen sanoa jossain haastattelussa, että suurin osa heidän biiseistään on pöllitty U2:lta, jos yhtään muistan oikein. Vitsi tietysti, mutta on siinä vinha perä.

Ja huomautus vielä, että tarkoitus ei ole piikitellä nimenomaisesti Kotiteollisuutta. Samat asiat pätee hyvinkin moneen bändiin ja biisintekijään, myös allekirjoittaneeseen. KT:tä käytin esimerkkinä, kun se sattui tulemaan mieleen.
"Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine
Thothmes
21.04.2010 19:37:01
Juhani: Tai olet kuullut niitä käytettävän lukemattomissa biiseissä. Ja sisäistänyt sitä kautta?

No tietysti näin. Asteikot kuten kaikki muukin on vaan opittua ja sovittua. Sekin, mikä on puolisävelaskel, on opittua ja sovittua.

En minä tietenkään väittänyt keksineeni näitä mitenkään "from scratch" itse. Soittelin vaan, totesin että kuulostaa aika kivalta kun jammailee bluesia A:sta ja siinä kun painelee näitä koskettimia niin kuulostaa kivalta. Hetken kuvittelin keksineeni jonkun nerokkaankin asteikon :D

En minä siis tiedä onko nämä parempi saada valmiiksi pureskeltuna vai opetella itse. Jos haluaa oppia nopeasti soittamaan monipuolista musiikkia ja ymmärtämään mitä tekee niin aivan varmasti kannattaa opiskella. Minulla ei ole mitään varsinaisia tavoitteita, joten tavallaan nautin enemmän siitä että saa itse kokeilla ja oppia hitaalla ja työläällä tavalla keksimällä pyörää jatkuvasti uudestaan.
Hauler
21.04.2010 20:24:43 (muokattu 21.04.2010 20:25:17)
BubbleBob: Klasari versus muu arvotuksiin vaaditaan sellaista päätä jokon uitettu kellarissa vähintään kolme vuotta, ja-tai muutenkin uutettu (infantiiliudesta) sisään historialliskultturelliin soppaan.

Vähän niin kuin on kirjallisuuden suhteen. Toiset lukevat klassikoita ja muita korkeatasoisia kirjoja ja toiset lukevat vain kioskikirjallisuutta(nykyään huonoja sarjakuvia?)?
BubbleBob
21.04.2010 21:26:01

Niin, nykyjään se on Aamiainen Tiffanylla eikä kiireessä Perry Rhodan takataskuun Ärrältä :-)
Joo-joo, mut auttaako.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)