Aihe: Timothy "Timbaland" Mosley, übertuottaja?
1 2 3 4
Zammy
06.05.2009 13:59:47
Veepee: Pitäisin silti Timbalandia "vain" _oman genrensä_ (r'n'b/rap-johdannainen pop) huipputuottajana.

Koetat saada sen kuulostamaan jotenkin alentavalta? Eipä taida maailmasta montaa sellaista nimeä löytyäkään joka olisi loistanut kauhean monessa genressä. Ainakaan sellaisia nimiä jotka olisivat samanaikaisesti myös myyneet yhtä paljon levyjä kuin Timbaland.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Funkånaut
08.10.2009 00:41:20

Tuottaja, joka on loistanut monessa genressä? Lähinnä tulee toi Rick Rubinin nimi mieleen. Äijähän on tosiaan tuottanut vasta mm. Slayeriä, Jay-Z:tä, RHCP:tä, Johnny Cashiä ja Metallicaa, noin vain muutama mainitakseni. Tossa vois jo sanoa, että äijä osaa tuottaa aikas monenlaista musiikkia.
Please allow me to introduce myself, I'm a man of wealth and taste - Sir Michael Jagger
molder
23.10.2009 16:31:04 (muokattu 23.10.2009 16:31:27)
Zammy: Koetat saada sen kuulostamaan jotenkin alentavalta? Eipä taida maailmasta montaa sellaista nimeä löytyäkään joka olisi loistanut kauhean monessa genressä. Ainakaan sellaisia nimiä jotka olisivat samanaikaisesti myös myyneet yhtä paljon levyjä kuin Timbaland.
"Mutt" Lange. Taitaa aika moni tuottaja jäädä levymyynnissä toiseksi ja genreissäkin löytyy.
"The SOUND of VOLUME"
Dropped C
27.12.2009 01:17:40
On kyllä sellasta "yyberii" ainakin Chris Cornellin uusin soolo, että. Kyllä Rubinikin jää paskan tuottamisessa aika lailla kakkoseks, vaikka kyllä sekin hylsyjä osaa tehdä....
arc
27.12.2009 10:40:23 (muokattu 27.12.2009 10:47:22)
En kovin tarkkaan selannut ketjua läpi, mutta näillä mennään:

No eipä se Timba juurikaan kolise. Ei se herra pahimmasta päästäkään ole, mutta listahittisuoritukset ei oikeastaan anna mitään arvoa mun silmissä ja kun musa ei natsaa niin ei. Olen tässä mielipiteessäni ihan rehellinen, eikä tämä tule mistään antirahatuottoMTV -kannalta.

Herran kama ei ole vakuuttanut mua musiikillaan eikä musikaalisella- tai teknisellä-tuottamisellakaan. Saundimaailma on ihan jees, mutta niinkin koneelliseksi ja synaisaksi on hänkin mennyt, että parempaa tuottamisesimerkkiä löytyy musta electron, chillin yms konemusan puolelta. Hiphoppia Timban biiteissä onkin oikeastaan hyvin vähän verrattuna vanhan koulun Premiereen, Pete Rockiin, MixMaster Mikeihin yms. Kyse on oikeastaan Timban kohdalla siitä, miten ne äänet on kasattu. Eli sämplejä on viskottu dekiltä dekille, raidalta raidalle ja formaatista formaattiin.

Sivunoottina sanottakoon, että tämä nyky MTV-rap -genre putoaa niin outoon välikköön, etten oikeastaan löydä yhtään rehellistä asiaa siitä musiikillisessa mielessä. Ehkä se olen vain minä, mutta vaikka kuinka ettimällä etin, niin en nää tuottajan prosessilenkissä "Tää on suoraan mun sydämestä" -tyyppistä matskua. Kuumimpaan MTV-kamaan on vielä liiskattu Hopista kaikista vammasimmat ja paskimmat elementit ja elämänarvot, kuten älytön egoismi ja materian haalinta niin vetäydyn vielä vähän kauemmaksi. Timba, tai kukaan muukaan tuottaja ei toki määrää, miten media, massa ja muut ympäristötekijät määrittävät kohdeyleisöä ja ilmapiiriä kappaleelle, mutta nämä tuottajat varmasti ihan tietoisesti sullovat sitä audiota tohon tiettyyn rahareikään.

Ja vaikka kuinka loppuunkulutetulta kuulostaakin, kun valitetaan ihmisten tekevän biisejä "vain rahan takia", niin musta sen ajatuksen ohittaminen on täysin naiivia. Se ei liity mitenkään edes musiikkiin vaan kyse on kaikista ammateista. Jotkut rakentavat kitarat käsin ja myyvät käsityönä, jotkut tekevät miljoona kitaraa sekunnissa tehtaalla. Se on tietonen valinta, jossa punnitaan kiinnostus itse työalaan, sekä sen potentiaaliseen rahantuontiin. Mulle musa on aina ollut niin tärkeää (vaikka kuinka IhQdaairc-galleria -teiniltä kuulostaisikin), että esimerkiksi aivan totaalisen kurapaska musiikki suuren medianäkyvyyden siivittävänä loukkaa mua. Tämä johtuu siitä, että tiedän suurten voimien muuttavan sitä faktaa mitä itseasiassa "oikea" musiikki on. Ja mä en halua sen olevan tuota, millä tällähetkellä tehdään eniten rahaa. (Menee aika kauaksi Timbasta, mutta puhun tosta yhä ideaköyhemmästä musailmiöstä ylipäätänsä)

Olin reilun kuukauden jenkeissä kesällä, ja siellä viimeistään keitti toi MTV -huttu yli laidan. Toi homma ei päde kaikkiin, ja esimerkiksi Timba on mun päässä säilyttänyt vielä jonkinlaisen uskottavuuden kaikesta huolimatta, mutta välillä kuluttajien lypsäminen on niin selvää, ettei mitään rajaa. Otetaan esimerkiksi tämä AutoTune -ilmiö, joka juurikin Amerikan mantereella räjähti niin pahasti käsiin, että normaalitkin ns. nykyRnB fanittajat avasivat suunsa. Parin ensimmäisen "innovatiivisen" hitin jälkeen, toisiaan toistavia kappaleita tuli parissa kuukaudessa varmaan sata, joista jokaisen melodialinja oli ajettu suoraan johonkin vocoderikontrolleriin, aivan kuin se olisi tietoinen rahareikä - ja niinhän se oli. En edes tajunnut miten iso se ilmiö oli, ennen kuin katoin joka vitun tuuttia siellä jenkeissä.

Mitä Timbalandin "ihmeelliseen" -hitintekokykyyn tulee, niin en itse löydä siitä välttämättä kovinkaan suurta mysteeriä, nokkeluutta tai muutakaan. Kaveri on lahjakas, omaa hyvän bisnesvainun ja on selkeesti senverta musikaalinen, että haistaa yksinkertaiset mutta tarttuvat melodiat, ja purkittaa ne levylle.

Olen joskus itse koittanut huvikseen tehdä musaa sillä ajatuksella, etten oikeestaan luo mitään sävelkulkuja ja melodioita REHELLISESTI suoraan päästä tai sydämestä, vaan suodatan ne ja mietin jotain mahdollisimman geneeristä kulkua, joka tulee melkein itsestään alitajunnasta, koska se sointujen ja melodioiden yhteisduuni on kuultu jo monta kertaa aikaisemmin. Kun tässä tapauksessa olisi vielä Timban talentti ja tietotaito maustaa siitä jotain uutta ja ikään kuin maskeeraa se kama uuteen muottiin, niin syntyisi hittejä.

Ei hyvällä eikä pahalla, mutta niinhän ne listahitit tehdään genressä kuin genressä - vanhoja toistamalla. Se on sitten kuuntelijasta ja tässä tapauksesta listoja selaavasta ihmisestä kiinni, kuinka paljon se listahittien määrä nostaa artistin arvoa.
Tupuna
12.04.2010 22:19:40
Deedrah: Timbo oli parhaimmillaan levyillä
Justin Timberlake - FutureSex/LoveSounds (2006) ja Nelly Furtado - Loose (2006).

Mun mielestä herra on menettänyt innovatiivisuutensa aika täysin uusimmissa tuotoksissaan. Furtadon Loose-levy on albumikokonaisuutena ehkä Timpan paras tuote kun taas Justinin uusin sisältää pari todella hienoa biisiä.

Juu. On muuten mainioita ne Timbalandin biisit FutureSex/LoveSoundsilla. My Love oli vuoden 2006 paras ja innovatiivisin biisi.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
sami_sumea
20.04.2010 15:25:25 (muokattu 20.04.2010 15:45:31)

Samoilla linjoilla tuon lahjakkuuden kanssa. Timba on lahjakas varas, ei sen kummempaa.
Timbalandin suurin hyve on tosiaanki - kuten Arc jo mainitsi - vainu.

Ööh, ja tää "vainu" ei sun mielestä oo lahjakkuutta?

Tympii, ku jengi ei välitä tajuta, että vilungilla ne biisit on tehty. ;)

Mä en ymmärrä miksi jengi jaksaa nitkuttaa tästä "vilungilla tehty"-jutusta. Joo, onhan se häikäilemätön jätkä, mutta a) samplaaminen on ollut osa hiphop-kulttuuria aikojen alusta saakka ja b) kuka tahansa osaa pölliä sämplejä tai biisinpätkiä sieltä sun täältä, mutta moniko ajaa niiden ansiosta Ferraria? Nykyään se on sellaisessa positiossa, että se voi ostaa kitisijät hiljaiseksi ja näyttää keskisormea kenelle huvittaa, mutta pitää ottaa huomioon että jotenkin se on tuohonkin pisteeseen päässyt.

Timban lahjakkuus on nimenomaan helvetin hyvä kaupallinen näkemys ja sen hyödyntäminen. Mä olisin hyvin, hyvin tyytyväinen jos mulla olis vastaavaa kaupallista näkemystä ja kykyä rakentaa yhtä hyvin toimiva suhdeverkosto rahantekokoneiston kanssa. Kannattaa muistaa että Timbo on pääosin itse rakennellut uransa tuohon pisteeseen, ja se on melkolailla kunnioitettavaa kun ottaa huomioon montako apinaa tuolle(kin) pallille on pyrkimässä.

Sitäpaitsi, ei ne biisitkään kovin huonosti tuotettuja o.

...
http://www.soundreel.com http://www.adamantiumstudios.com
sami_sumea
20.04.2010 15:33:59

Ehkä se olen vain minä, mutta vaikka kuinka ettimällä etin, niin en nää tuottajan prosessilenkissä "Tää on suoraan mun sydämestä" -tyyppistä matskua.

Mä veikkaan että kyseinen herra on duunaillut matskuaan ihan tosissaan ja varmasti pitää omasta kamastaan ja duunistaan. Ei se muuten olis noin pitkälle päässyt, tuskin kukaan menestyy tuossa mittakaavassa jos tekee hommansa "vasemmalla kädellä" pienen "taasko tarvii tehdä miljoonahitti" vitutuksen vallitessa ;)

...
http://www.soundreel.com http://www.adamantiumstudios.com
Vurki
09.06.2010 17:32:22
Diggaan monia Timbalandin tuotoksia, The Way I Are:ssa on ehkä komein saundimaailma ikinä ja monissa hepun biiseissä on myös jumalattoman toimivaa rytmiikkaa.
kakka
Vaihe
14.08.2010 12:02:07
Kun ei Timboa henkiläkohtaisesti tunne, niin on aika vaikea sanoa mikä on Timbon osuus tuottamissaan biiseissä. Sillä on palkattuna hirveä armeija tekijöitä jokaiselle biiisille. Veikkaankin että jossain vähä pätöisimmissä tuotannoissa Timbo tuskin on edes käynyt studiossa. Sen oppipojat kun osaa tehdä 1:1 timbaland soundia että tietävät opastamatta mitä tehdä.

Vanhat Timbaland tuotannot li ajoittain jopa nerokkaista ja aikaansa edellä. Se on oli aikaa kun Tim vielä itse nakutti studiossa MPC:tä. Nyt on aika bulkkikamaa vaikka hyvälle soundaakin. Se on päässy hyvään asemaan tuottajana kun on varaa valita soundijäbistä ja säätäjistä. Timbo onkin varmaan siirtynyt hands-on tuottajasta enemmän Rick Rubin tyyppiseksi sohvamakailijaksi.

Rick Rubin taas ei ole tuottanut mitään kiinnostavaa enää pitkään aikaan.
Epämuusikko
12.09.2010 23:08:23 (muokattu 12.09.2010 23:13:22)
Teijo K.: Ei saatana! Vade retro! Johan tässä rauhallisempikin mies hermostuu.

Mielummin kasari kuin ysäri. hyisss.

Itse odotan 70-luvun musiikin paluuta valtavirtaan polveilevien sävellysten ja pianovetoisten laulujen, en glam rock-pastissien ja Pläk Säpätin perään haikailijoiden muodossa.

Aiheeseen tämä ei liity mitenkään.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)