Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustinen ja erilaisten kielisettien "sointi"
1
arijuki
19.04.2010 15:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin Yamahaan (LL6) uuden kielisetin ja en ole yhtään tyytyväinen sointiin. On minusta ihan liian kirkas, metallinen tai miten sitä kuvaisikaan. Joka tapauksessa ihan erilainen kuin alkuperäisessä setissä.
 
Uudet kielet on Elixir 80/20 Bronxe Nanoweb tai jotain sinne päin, Light kuitenkin.
 
Millainen setti kannattaisi valita jos soittelee kotona, helpposoittoiset pitää olla ja mielellään "pehmeämpi" sointi? Ajattelin myös vaihtaa paksuuden samalla Custom Lightiin. Soittelen lähinnä sointuja, suomi rockia tai esim. Beatlesia jne.
 
Olen suht aloittelija joten ei ole kokemusta eri merkeistä. Olisiko suosituksia?
 
Numb
19.04.2010 16:23:09 (muokattu 19.04.2010 16:25:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arijuki: Uudet kielet on Elixir 80/20 Bronxe Nanoweb tai jotain sinne päin, Light kuitenkin.
 
Millainen setti kannattaisi valita jos soittelee kotona, helpposoittoiset pitää olla ja mielellään "pehmeämpi" sointi? Ajattelin myös vaihtaa paksuuden samalla Custom Lightiin.

 
Toi 80/20 tarkoitta justiin kirkasta soundia. Ota phosphor bronze, se on pehmeämpi soundiltaan. Paksuus sitten oman mielen mukaan. Itse tykkään D'Addarioista, mutta se nyt on makuasia. Noihin Elixireihin en ole mieltynyt yhtään.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Zeeboo
19.04.2010 21:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb:... Noihin Elixireihin en ole mieltynyt yhtään.
 
Nämä tosiaan jakaa mielipiteitä. Mulla on nyt akustisessa Elixirin Nanowebit, jotka laitoin vähän hetken mielijohteesta. Tuota... mulla toimii hemmetin hyvin nämä, mutta jostain syysta taas päällystämättömiä fosforipronsseja näpit hylkii.
 
Yhteen sähkikseen kokeilin Ernie Ballin päällystettyjä, eikä toimineet yhtään.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
P-Nut
20.04.2010 00:09:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudet kielet on Elixir 80/20 Bronxe Nanoweb tai jotain sinne päin, Light kuitenkin.
 
Ostinpas tuossa noin kuukausi sitten samat kielet Yamaha LL16 kitaraan. Ehkä seuraavalla kerralla tosiaan Phosphor Bronze-mallia niin saa vähän enemmän lämpöä mukaan. Ekat elixirit siis itselläni menossa ja olen ihan tykkäillyt kyllä. Mukavan liukkaat, tosin G-kielen suojapinta alkaa silmiinnähden kulua kaikukopan kohdalta. Pinta siis "hilseilee" hieman, mutta eipä tuo mitenkään soundillisesti ole vaikuttanut eikä sitä huomaa kuin silmämääräisesti.
 
Ennen Elixirejä olen käyttäny D'ddarion kieliä ja ne ovat toimineet ihan kivasti. Mitä nyt menettävät soundiaan ajan kuluessa vaan niin taitaa olla muidenkin peruskielten kanssa.
 
planet Bullshit on a galaxy of this sucks cameldicks.
hidaskäsi
20.04.2010 00:51:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ernie Ball Earthwood ei ainakaan ole kirkassointinen vaikka on Bronze-setti. En itse kyllä pidä siitä, kun haluan kirkaautta. Hyvä kirkas setti on GHS- bright Bronze ja hyvä lämmin setti mielestäni Elixir Phospor Bronze.
Kyllä sitä kuitenkin täytyy kitarakohtaisesti jaksaa kokeilla vähän eri settejä, jotta löytää mieleisen ja jos vertailla haluaa, niin aika tuoreilla kielillä täytyisi vertailla. Sellaisen kammen saa alle 20e jolla saa vähän nopeammin vaihdettua:)
 
arijuki
21.04.2010 11:03:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin hakemassa uudet kielet ja valinta osui Martinin SP Phosphor Bronze settiin, Custom Light (011 - 052).
 
Sointi on heti minua miellyttävämpi kuin noissa Elixireissä, mutta vaihdoin vasta eilen joten en ole ehtinyt paljoa soitella. Ehkä Elixireistä pitäisi vielä kokeilla Phosphor Bronze kielet, vertailun vuoksi. Soundillisesti suurin ero taitaa tulla siitä, 80/20 Bronze vs. Phosphor Bronze.
 
Sattuuko kukaan tietämään mitkä on lähimpänä Yamaha LL6:n alkuperäisiä kieliä, nehän taitaa olla Yamahan omat?
 
Dr Dominant
21.04.2010 14:42:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs sitten kun soitat kielillä vähän ja niistä lähtee se uuden setin kirkkain helinä veks? Voisin kuvitella että vaikka D'Addarion Phosphor Bronzet ja soitat niitä vähän enempi vois olla se soundi mitä haet? Sellaiseen hommaan missä se kirkkaus ei ole tavoiteltavaa, voi olla myös kyse siitä että kieliä pitää soittaa jonkin aikaa ennenkuin se hakemasi soundi löytyy.
 
Oliko ne tehdasasennuskielet jotka kitarassasi oli "pakasta vedetty" vai oliko kitara ollut soitinkaupassa niin että sitä oli soitettu?
 
"Dr. Dominant, I presume?"
kimizu
22.04.2010 11:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Ibanezissa Elixir Nanoweb Lightit (0.12 - 0.53) ja pidän kovasti. Soitan lähes pelkästään sormilla ja siinä se pieni lisäheleys on vain plussaa. Edelliset kielet oli D'Addarion EXP:t ja niissäkin oli hyvä soundi, ehkä hieman enemmän botnea ja tummempi kuin noissa Elixireissä. Rotosound Country Goldit oli kiinni hetken mutta niistä en tykännyt ollenkaan, jotenkin munaton soundi ja meni tukkoonn aika nopeasti. Hinnaltaan halvat kyllä.
 
Timing stinks but cheerfully winks...
Klapp
22.04.2010 15:09:05 (muokattu 22.04.2010 15:10:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomastikin Plectrumia kannattaa suolaisesta hinnastaan huolimatta kokeilla, mikäli jo lähtökohdiltaan tummempi sointi on hakusessa. Mut silkkikielet on silkkikielet. Itse kun en kanssa oo koskaan tykänny semmosta räikeestä heleydestä, niin eipä oo thomastikkien jälkeen tarvinnu muita satseja räpistellä. Soitin Laine Turussa myy, muuten on ainakin Suomessa ollu kokemukseni mukaan saatavuus heikohkoa.
 
E: Thomannhan noita on pullollaan, eli jos muita tilauksia sattuu olemaan vetämässä, niin ottaos kimppaan testipuketti.
 
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
Old Guitar
11.05.2010 23:35:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaha, mullon kans noi Thomastik Plectrumit vielä paketissa, joten täytyy kokeilla tässä kohtapuoliin. Miltäs ne tuntuu sorimiin?
 
tommijk
11.05.2010 23:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klapp: Thomastikin Plectrumia kannattaa suolaisesta hinnastaan huolimatta kokeilla, mikäli jo lähtökohdiltaan tummempi sointi on hakusessa. Mut silkkikielet on silkkikielet. Itse kun en kanssa oo koskaan tykänny semmosta räikeestä heleydestä, niin eipä oo thomastikkien jälkeen tarvinnu muita satseja räpistellä. Soitin Laine Turussa myy, muuten on ainakin Suomessa ollu kokemukseni mukaan saatavuus heikohkoa.
 
E: Thomannhan noita on pullollaan, eli jos muita tilauksia sattuu olemaan vetämässä, niin ottaos kimppaan testipuketti.

 
Kuinkas nuo thomastikkien paksuudet. Hämääkö se vaan silmää kun paketissa lukee 12-50. Onko tuntuma sormissa kummnkni ihan normaali?
 
Klapp
17.05.2010 11:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Kuinkas nuo thomastikkien paksuudet. Hämääkö se vaan silmää kun paketissa lukee 12-50. Onko tuntuma sormissa kummnkni ihan normaali?

 
Jos alapäätä meinaat (alapäätäpä hyvinkin...), niin tuon setin idea on vähä semmonen low tension -tyyppinen. Semmosta hiottuuden tuntuahan noissa jonkinsorttisesti on.
 
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
hidaskäsi
31.05.2010 01:41:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä kaverin kanssa kokeilemassa uusia kielisettejä jonkjnasteisella törsäämistaktiikalla. Jos kielet nimittäin vaihtaa uusiin sitten kun ne on kuluneet vaikuttaa uusi setti aina joko hyvältä tai liian kirkkaalta. Mielestäni ainoa kelvollinen vertailutapa on vaihtaa ne aika tuoreina uusiin.
 
Joitakin yllätyksiä on tullut ja laitanpa nämä kokemukset tähän. Elixirin nanaowebiä(Phospor Bronze) olen kehunut aiemmin ja edelleen pidän sitä tasapainoisena kelpo settinä. Sen kesto ei mulle kuitenkaan vastaa oikein tarkoitustaan, kun aina jokin kieli katkeaa ennenkuin setti muuten vanhenee. No kitarapajalta on saanut irtokieliä...
 
-Tällä hetkellä parhaiksi seteiksi minun kitarassani ovat toimineet Ghs Bright Bronze ja John Pearse Phospor Bronze. Nuo soivat jotenkin täyteläisemmin kuin mitkään muut.
 
Esim tuon Ghs:n kohdalla on mielenkiintoinen havaita ettei se poikkeuksellisen kirkkaalta tunnu. Täällä onkin esitetty kommentteja liian helisevistä ja kirkkaista kielistä. Minun kokemukseni juuri näistä kahdesta em. setistä on, että niistä löytyy valtavan hienosti soiva yläalue, mutta eihän se tarkoita sitä, että kieli ei toistaisi bassoa hyvin. Minun kokemukseni "helisevistä " kielistä on ollut mm Daddario, jonka basso on ollut olemattoman laimea (on tuo voinut kyllä jo muuttuakin, kun en ole enää pitkään aikaan noita kokeillut).
 
Nämä on toki kitarakohtaisiakin, mutta minä kuljettelen kielisettejä nyt kahdessa hyvin erilaisessa kitarassa ja molemmissa toimii nuo em. setit erinomaisesti.
 
Olen muuten ollut aina kova poika kannattamaan kotimaisia soitinliikkeitä, mutta kielten kohdalla kyllästyin ja tilasin tällä foorumilla jonkun antaneen vinkin mukaan Elderlystä. Toistakymmentä kielisettiä John Pearseä ym, plektroja. Kun lasku on sitten hieman yli 70e, siitähän tuli ihan hyvälle päälle. Jos ei kieliä saa halvemmalta Suomesta niin ainakin minä siirryn pysyväksi tilaajaksi.
 
milahtee
31.05.2010 10:55:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Pearse on oma suosikkini, johon päädyin mittavien kokeilujen jälkeen. Itse tosin suosin 80/20 fosforipronssin asemesta. Ostopaikka em. Elderly.
 
Ukkovaari
01.06.2010 00:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teräskielisessä akkarissa ite suosin Elixirin Phosphor Bronze 011 settiä.
Aikaisemmin oli Elixirin normi Bronzet ja kun sitten ostin Phosphor Bronze niin totesin, että nämä on paremmat soundiltaan (tuntuma noissa on ainakin mulle ihan sama).
 
Jos ei noista Elixireistä tykkää niin esim. Addarion EJ26 Custom Light 011 Phosphor Bronze setti on aikas kiva soundiltaan ja tuntumaltaan (ei pinnoitettu kuten Elixir).
 
Paksuus sitten jokaisen soittajan oman mieltymyksen mukaan.
Itse soittelin aluksi 010 paksuisilla mutta siirryin 011 paksuutta oleviin kieliin, ne soi omaan korvaani hivenen paremmin. (Pidän kitaraa E, Eb ja D vireissä ja ainakin 011 setti toimii itselläni).
 
Enemmin tai myöhemmin löytyy se itselle sopiva kielisetti, alkuun voi kokeilla useampaakin settiä, että sitten tietää mikä on se hyvä itselle.
 
Kitaratkin on erillaisia, joku kielisetti soi paremmin toisessa kuin toisessa kitarassa ja nätimmin jollain tietyllä vireelläkin.
 
Nämä ovat vain mun mielipiteitä, jokaisella on omansa mutta pääasia, että jokainen löytää sen omia korvia hivelevän soundin kitarastansa ja soittajan tatsikin vaikuttaa aika lailla millasta soundia ulos pukkaa (tämäkin vain mielipide).
 
Toivottavasti löytyy hyvä kielisetti sulle ;-)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «