Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Roundwoundien karkeudesta
1 2
VSu
14.04.2010 23:08:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsin roundwound-settiä, joka olisi mahdollisimman sileä. Ernie Ballin Super Slinkyillä olen aikaisemmilla bassoillani mennyt ja niihin ollut tyytyväinen, mutta nykyinen soitin tuntuu olevan noilla turhan kirkassoundinen. Eli hiukan tummasoundisempaa haen. Fenderin Super Bass on soundiltaan likimain sitä mitä haen, mutta tuntuvat hiukan EB:ja karkeammilta, ja ovat olleet varsin lyhytikäisiä.
 
Ettei tarvitsisi yritys-erehdys-periaatetta (taas) soveltaa kysynkin, että mikä .45-.100 -setti täyttäisi nämä vaatimukset?
 
Flatit ja Elixirit ovat poissa laskuista.
 
The world is a tragedy to those who feel, but a comedy to those who think.
jazzbass-74
14.04.2010 23:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen käyttänyt kaikissa bassoissani Dáddario EXL170-settiä. Sormiystävällinen, nopea ja "liukas" soittaa. Pitää vireen ja soundin pitkään. Ovat tasalaatuisia. Kestää myös kerran tai pari ryöppäämisen eli keittämisen.
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
pekezu
15.04.2010 10:32:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DR:n LoRiderit on olleet mulla sileimmät kielet roundeista. Ainakin itse diggasin tatsista, mutta tuntumasta en niin kovin.
 
Mä en ole suoranaisesti aivan hirveää eroa huomannut EB:n, daddarion tai muiden merkkien nikkelikielissä. Roton teräskielet taas on niin karheat, etten suosittele ainakaan niitä hankkimaan.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
J.Nikkanen
15.04.2010 10:52:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: DR:n LoRiderit on olleet mulla sileimmät kielet roundeista. Ainakin itse diggasin tatsista, mutta tuntumasta en niin kovin.
 
Mä en ole suoranaisesti aivan hirveää eroa huomannut EB:n, daddarion tai muiden merkkien nikkelikielissä. Roton teräskielet taas on niin karheat, etten suosittele ainakaan niitä hankkimaan.

 
Noi LoRiderit ei välttämättä ole saundillisesti se mitä haetaan.(?)
 
Soittaa vaan noilla Ernie Palloilla hetken ja muutaman kerran pyyhkäsee niitä jollain tökötillä niin kyllä ne siitä tumppuuntuu. Mulla Kyser dr. stringfellow cleaner/lubricant tumppusi kielet suht nopeasti. Kielet oli kyllä päällisin puolin puhtaat ja liukkaat, mutta kirkkaus kyllä häippäs nopeasti.
 
http://www.drumza.com/images/KyserD … ringCleanerandLubricantStandard.jpg
 
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
banzai
15.04.2010 11:47:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: DR:n LoRiderit on olleet mulla sileimmät kielet roundeista. Ainakin itse diggasin tatsista, mutta tuntumasta en niin kovin.
 
Sorry nyt pilkun*, mutta mikäs se oli taas tatsin ja tuntuman ero? :)
 
Niin ja aiheesta: samanlaisia kokemuksia aloittajan kanssa. Oon tosin vaan päättänyt tyytyä EB:hin, suurimman osan ajasta soundi on kuitenkin sopiva. Jos nyt aluks vähän joutuu tonea himmaamaan. Todennäköisesti sama juttu muidenkin merkkien kans, soundi-ihanne kun lipsahtaa tuonne tummaan päin.
 
VSu
15.04.2010 11:57:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo D'Addarion kielet on kyllä sekä bassolla että kitaralla tullut skipattua jostain syystä. Jospa nyt testaisi noita EXL170:iä. Osaako joku tehdä soundivertailua niiden ja EB:ien välillä?
 
The world is a tragedy to those who feel, but a comedy to those who think.
J.Nikkanen
15.04.2010 12:51:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VSu: Nuo D'Addarion kielet on kyllä sekä bassolla että kitaralla tullut skipattua jostain syystä. Jospa nyt testaisi noita EXL170:iä. Osaako joku tehdä soundivertailua niiden ja EB:ien välillä?
 
Aikalailla samanlaiset minusta. Joku muu muuta mieltä?
 
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
pekezu
15.04.2010 13:00:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Aikalailla samanlaiset minusta. Joku muu muuta mieltä?
 
Suht samaa kamaa. Olisko EB:t ihan hinpun jäykemmät. Eniveis, daddariot on muuten ihan jees kielet, mutta niissä on uutena joku himputin tehdaspöhnä päällä, joka tarttuu sormiin ja on vähän tahmas. Se kyllä lähtee viikon soitolla poies.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
Spandau-
15.04.2010 13:59:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitens olisi puoli-hiotut kielet?
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
VSu
15.04.2010 14:25:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole tainnut sellaisiin törmätä.
 
The world is a tragedy to those who feel, but a comedy to those who think.
J.Nikkanen
15.04.2010 15:17:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spandau-: Mitens olisi puoli-hiotut kielet?
 
Ne on kyllä jännät. Ajattelin omaan nauhattomaan yhdeksi vaihtoehdoksi. Muistaakseni vaan aika hinnakkaat.
 
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
Hannu A
15.04.2010 16:11:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Ne on kyllä jännät. Ajattelin omaan nauhattomaan yhdeksi vaihtoehdoksi. Muistaakseni vaan aika hinnakkaat.
 
Johtuu valmistusprosessista luultavasti, samoin voip olla että tuotantovlolyymit on pienempiä kuin normi roundwoundeissa.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta siis nopeesti kun mietin niin on kolmenlaisia kieliä:
 
1. Roundwoundeja, jotka on nykyään "default-kielet" tietyssä mielessä. Siis ydinlanka, jonka päälle käämitty lankaa spiraalille, pinnaltaan karheat.
 
2. Flatwoundeja, joita usein kutsutaan "hiotuiksi" kieliksi. Ydinlanka, jonka päälle käämitty litteää punosta, josta nimikin (flat) juontaa. Ei siis oikeasti mitään hiottua osaa.
 
3. Groudwoundeja, kutsutaan usein nimellä "puoli-hiotut". käsittääkseni sama valmistusprosessi kuin roundwoundeissa, jonka jälkeen kielen pinta hiotaan, eli punoksesta poistetaan suurin särmikkyys. Joka tapauksessa kyseessä on oikeasti hiottu kieli.
 
Sitten on tietysti eri materiaaleista punottuja kieliä (kuten akustisissa joskus näkyvät pronssikielet) joilla saadaan erilaista vivahdetta soundiin ja tuntumaan, mutta valmistusprosesseja on mielestäni nuo kolme yllä kuvattua.
 
all you need is five strings, two fingers and one asshole. - Keith Richards
VikiViljami
15.04.2010 17:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warwicikin punaset on kunnon juustoraastimet.
 
Boys keep swingin
Spandau-
15.04.2010 18:54:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Ne on kyllä jännät. Ajattelin omaan nauhattomaan yhdeksi vaihtoehdoksi. Muistaakseni vaan aika hinnakkaat.
 
Taisi maksaa reilun parikymppiä EBS:t kun semmoset joskus mulla oli. En kyllä yhtään niistä tykännyt. Saundi oli liian kirkas fläteiksi ja liian tumppu roundeiksi.
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
L.Ruoska
16.04.2010 15:07:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VikiViljami: Warwicikin punaset on kunnon juustoraastimet.
 
Amen! Elämäni huonoimmat kielet. Joskus puolentusinaa vuotta sitten löin just ennen keikkaa tuollaiset kiinni ja kyllä kismitti :P Onhan ne halvat mutta kun musisoinnissa tulee niin moni juttu kalliiksi niin ei kyllä kannata pihdata kymmentä tai kahtakymmentä euroa kielissä..
 
VSu
19.04.2010 08:41:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Suht samaa kamaa. Olisko EB:t ihan hinpun jäykemmät. Eniveis, daddariot on muuten ihan jees kielet, mutta niissä on uutena joku himputin tehdaspöhnä päällä, joka tarttuu sormiin ja on vähän tahmas. Se kyllä lähtee viikon soitolla poies.
 
Onko noissa EXL:issäkin joku tahna päällä? EXP:issähän on joku päällyste.
Tässä taitaa käydä taas niin, että harharetkien jälkeen palaan taas Ernie Balleihin. Soundi on turhan kirkas, mutta equtan sitten niin ettei jää epäselväksi onko equtettu. ;)
 
The world is a tragedy to those who feel, but a comedy to those who think.
pekezu
19.04.2010 11:18:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VSu: Onko noissa EXL:issäkin joku tahna päällä? EXP:issähän on joku päällyste.
Tässä taitaa käydä taas niin, että harharetkien jälkeen palaan taas Ernie Balleihin. Soundi on turhan kirkas, mutta equtan sitten niin ettei jää epäselväksi onko equtettu. ;)

 
Ostat nikkelikieliä, ei omissa nikkeleissä ainakaan kirkkaus häirinnyt enää n. kuukauden soiton jälkeen. Ja ei niissä sinällään mitään varsinaista tahnaa ole päällä, mutta siis sellaiset hassuntuntuiset ovat aluksi.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
spade
19.04.2010 11:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.curtmangan.com/products/bass-guitar/
 
Noita kannattaa harkita, kerran käytin ja oli hyvät mut sit siirryin dr:än LoRidereihin ja karvan verran paksumpaan eli 110 settiin.
 
Et kumminkaan ole harkinnut siirtymistä paksumpiin kielisetteihin? Ainakin meikän mielestä paljon parempi ja soivampi soundi just noissa 110 kuin 105 saatika 100 seteissä, 105 tuntuu muutenkin siimoilta tatsin osalta.
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
j4kk1
19.04.2010 13:43:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VSu: Etsin roundwound-settiä, joka olisi mahdollisimman sileä. .... Eli hiukan tummasoundisempaa haen.
 
Jos haluat liukkaat ja tumput kielet, niin elä vaihtele niitä jatkuvasti, vaan anna vaan vanhentua kunnolla. Teräskielet on kai kaikki enemmän tai vähemmän karheita, suurin osa nikkelikielistä on sitten paljon liukkaampia. Mun kokemuksen mukaan nikkelikielet ovat soinniltaan myös tummempia kuin teräskielet.
 
Pistinpä tässä bassoon uudet D'addarion teräskielet, jotka tuntuu taas pirun karheilta. Tiedän että ne kuluu käytössä liukkaammiksi, mutta voiskohan tuota nopeuttaa jotenkin?
 
Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
Seba
19.04.2010 15:13:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DR:n black beautyt on mulla kiinni. Kokeilin elixirien tilalle, mutta aika paljon tummempi soundi niissä on, jota vissiin haetaan.
 
Pinnaltaan sileät ja mukavat soittaa, palaan kyl elixireihin kohta kun kirkkautta tarvitaan :)
 
Ei tähän taida uskaltaa mitään kirjoittaa ettei kaikenmaailman feministit hurjistu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «