Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Floikka ja plekuote
1
aalataur
18.04.2010 16:03:48 (muokattu 18.04.2010 16:20:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikissa kitaroissani on jonkinasteinen floideri, mutta olen huomannut etten paljoa niitä käytä. Syy: se ei tule luonnollisesti. Pidän plekua suljetussa nyrkissä (rennosti toki, mutta nyrkissä). Monet kitaristit ankkuroivat (Romeo) tai muuten vaan pitävät sormia avoinna (Laiho).. tällöin kampeen ei tarvitse kurottautua erikseen ja kampeaminen tulee varmaan luontevammin?
 
Itselläni kampeaminen on aina juttu, mihin pitää erikseen keskittyä, soittoasento hajoaa kampeamisen ajaksi ja se pitää taas uudestaan koota kampeilun jälkeen. Ei muuta haittaa, muttei tule käytettyä kampea yksittäisiin nopeisiin äänien pieniin koristeluihin, eikä se tule luonnostaan vaan on aina "ei vittu nyt tulee se kampikohta, nyt kieli keskelle suuta" -olo. Haluaisin kampeamisesta enemmän luontevan/saumattoman osan ilmaisua kuten normaalit bendit/sormivibrato, eikä semmonen punainen vaate kuin se nyt on, koska kammella saa tehtyä sairaan hienoja elävöittäviä juttuja, mitä ei perinteisillä konsteilla saa mitenkään aikaan.
 
Miettinyt, että pitääkö tässä alkaa opetella kaksi plekutekniikkaa, toinen niin että sormet auki.. voisi pitää kampea koko ajan parin sormen varassa siitä huolimatta että vetää jotain nopeeta alternatee, ikään kuin "valmiina", sit väliin pari nopeeta nuottia väliin kammella, ja taas alternatee. Miten te hoidatte tämän, jotka pikkaatte sormet nyrkissä? Entäs miten pidätte kampea säädettynä, eli onko se täysin kireällä vai roikkuu vapaana ja mitä haittoja/etuja näissä on? Mun mielestä toi vapaana roikottaminen on outoa, sinnehän on hirveä matka kurottaa jos tarvii nopeasti kampea jossain välissä?
 
Vanhassa Jaskassani oli sellanen floikka (joka hajosi), että kampi kiristettiin pyörittämällä koko kampea, sen sai jämäkästi MUTTA ei liian jämäkästi paikalleen missä se pysyi, tykkäsin tosi paljon siitä. Se siirtyi kevyesti pois tieltä tarvittaessa, mutta ei koskaan repsahtanut alas vaan jäi siihen ihan hollille. Noissa OFR:issä on eri systeemi, kampea ei saa mieleiselleen kireydelle, kun sen laittaa ns. semikireälle (tai vaikka laittais kireällekin) se helposti repsahtaa kokonaan auki. Oiskohan jotain tököttiä mitä voisi laittaa tonne kierteisiin, joka saisi sen pysymään paremmin siinä kireydessä mihin on sen säätänyt?
 
E: http://www.youtube.com/watch?v=Wg8bFsTDsJk Tossa Matteus näemmä vetää juuri noin, eli pikkaa samalla ja avaa otetta kampea varten. Mä en osaa tolleen, mä joko pikkaan tai kampean, molemmat ei onnistu samaan aikaan. Pitää vissiin harjotella.
Krice
18.04.2010 17:48:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sen kammen ehtii napata sieltä vaikka pitäisi nyrkkiotteella plektraa.
 
juikkipuikki
18.04.2010 19:00:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jea. Mulla iha sama vika, pitää keskittyy siihe kampeemiseen iha erikseen, kun pyrin pitämään kans käden iha täydellises sumpus pikattaessa. Pitää perkele alkaa tosissaan reenaa tota kuhan rkangas hellcat valmistuu. Tosi juttu.
 
Ruokangas Hellcat Artist/Custom tulossa :)
Neponen
18.04.2010 19:00:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on oikeastaan tismalleen sama homma ku ketjun aloittajalla!
 
aalataur
18.04.2010 20:33:16 (muokattu 18.04.2010 20:36:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kyllä sen kammen ehtii napata sieltä vaikka pitäisi nyrkkiotteella plektraa.
 
Jep ehtiihän siihen mutta tiiätkö silleen, että voisi muutaman nopean nuotin aina väleihin kammeta, eikä niin että ennen/jälkeen kampikikkojen on pakko olla kohta jossa ei soita mitään. Muutenkin kun en osaa pikata samalla kun kampean, otan ne nuotit nykyään legatona tai hammer-on-from-nouwheerinä, mitä nykyään haluan kammella koristella heti äänen alusta lähtien.
 
Myöskin tuo mä en älyä miksi esim. aiemmin mainittu hra Laiho ainakin joskus on näkynyt pitävän keikalla kampea löysänä/roikkuvana, onko se vaan joku ulkonäköseikka vai onko siitä muka jotain hyötyäkin jollekin? Ei se kampi mun mielestä tiellä kovin helposti ole, jos ranteella soittaa.
Neponen
18.04.2010 20:54:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur:
Myöskin tuo mä en älyä miksi esim. aiemmin mainittu hra Laiho ainakin joskus on näkynyt pitävän keikalla kampea löysänä/roikkuvana, onko se vaan joku ulkonäköseikka vai onko siitä muka jotain hyötyäkin jollekin? Ei se kampi mun mielestä tiellä kovin helposti ole, jos ranteella soittaa.

 
Laiskuus, perhaps? Emmä tiiä, ehkä nopeimmissa sweepeissä siihen voisi hakata kättään, en muuta keksi.
 
Sakmongkol
18.04.2010 20:57:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Muutenkin kun en osaa pikata samalla kun kampean, otan ne nuotit nykyään legatona tai hammer-on-from-nouwheerinä, mitä nykyään haluan kammella koristella heti äänen alusta lähtien.
 
Mullakin on toi että jos nopeasti kampeamisen jälkeen tai jopa samaan aikaan pitäisi pikata, niin 'huijaan' ja käytän vaan otelautakättä. Ei aina kuulosta kovin hyvältä mutta toimii minulla kun en niin paljoa kampea veivaa.
 
Tämä siksi että kampi roikkuu löysänä, ja vaikka en kättä nyrkissä pidäkään, välillä jopa hieman ankkuroin pleksiin joitakin sormia, niin silti siinä menee jonkin aikaa hamuta se kampi käteen. Ihan luonnolliselta tuntuu minusta silloin legatolla huijaaminen.
 
Niijja minulla ei ole floikkaa mutta sama periaatehan se lienee vintage-tyyppisellä kammella.
 
Tuo että roikkuuko kampi vapaana vai miten niin liittyy siihenkin minkätyyppinen kampi on. Jotkut kun kampea pyörittämällä kiristetään, niin kiristyvät lopullisesti ikävän lähelle kieliä, ja jos taas yhden kierroksen avaa niin on jo liian löysällä. Näin ainakin minulla yhden kammen kanssa. En tiedä onko noihin muuta ratkaisua kuin antaa sen vaan roikkua ihan vapaana. Ei se loppujen lopuksi niin suuri ongelma ole.
 
Tonski
18.04.2010 21:04:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt yhtään muistan niistä kuvista mitä oon nähny, niin sun pikkaustekniikka on jotakuinkin lähellä Shawn Lanen käyttämää? Sillä tuon nimen esiin, että tää heppu osas muuten pitää ihan vakiona sitä vibrakampea oikeen käden muiden sormien kanssa kytköksissä pikatessaan, kuvittelisin kyllä että ihan kaikkein tärkein edellytys sen tyyppiselle soittotyylille on niiden yli jäävien sormien rentous.
 
ihku
jussi1976
18.04.2010 21:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No JUST ton takia mulla on tekniikka se, että pidän plektraa (tietysti) etusormen ja peukalon välissä, muita sormia auki. Kampi on säädetty niin, että se pysyy AINA sillä paikalla, mihin se on jätetty. Syy on yksinkertaisesti se, että tällä tekniikalla kammen käyttö, kielten vaimentaminen ja kammen nappaaminen käyttöön on kaikkein nopeinta ja vaivattominta.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
John Titor
18.04.2010 22:23:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Kaikissa kitaroissani on jonkinasteinen floideri, mutta olen huomannut etten paljoa niitä käytä. Syy: se ei tule luonnollisesti. Pidän plekua suljetussa nyrkissä (rennosti toki, mutta nyrkissä). Monet kitaristit ankkuroivat (Romeo) tai muuten vaan pitävät sormia avoinna (Laiho).. tällöin kampeen ei tarvitse kurottautua erikseen ja kampeaminen tulee varmaan luontevammin?
 
Itselläni kampeaminen on aina juttu, mihin pitää erikseen keskittyä, soittoasento hajoaa kampeamisen ajaksi ja se pitää taas uudestaan koota kampeilun jälkeen. Ei muuta haittaa, muttei tule käytettyä kampea yksittäisiin nopeisiin äänien pieniin koristeluihin, eikä se tule luonnostaan vaan on aina "ei vittu nyt tulee se kampikohta, nyt kieli keskelle suuta" -olo. Haluaisin kampeamisesta enemmän luontevan/saumattoman osan ilmaisua kuten normaalit bendit/sormivibrato, eikä semmonen punainen vaate kuin se nyt on, koska kammella saa tehtyä sairaan hienoja elävöittäviä juttuja, mitä ei perinteisillä konsteilla saa mitenkään aikaan.

 
Ei sillä oo mitään merkitystä lopulta, miten niitä sormia pitää, sä kelaat liikaa. Ethän sä nyt joka tapauksessa tuu vetämään jotain hirveetä shreddausta ja kynäämään kammen kanssa samaan aikaan, jolloin voit ihan hyvin poimia sen kammen käyttöön tarvittaessa ja pitää sormia miten vaan.
Kuuntele semmosia kitaristeja, jotka käyttää kampea paljon, ja yritä matkia sitä mitä ne tekee, kyllä sun kädet sitten löytää tarvittavat keinot toteuttaa ne asiat jotka haluat saada toteutettua.
 
Jos sä diggaat Laihon kampijutuista, opettele joku soolo jossa se käyttää kampea paljon. Sama juttu Romeon kanssa. Suosittelen kuuntelemaan Tony Macalpinea, se käyttää kampivibratoa jatkuvasti. Michael Lee Firkins on kanssa ihan kurko kammen käytössä, tosi mielenkiintosia juttuja.
 
Dipit, vibra, flutterit, sukellukset ja nostot on ne perusasiat kammella, treenaa niitä vaikka erikseen esmes skaalaharjotuksina, niin että alkaa tuntua luontevalta.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Krice
18.04.2010 23:20:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla myös roikkuu löysänä.
 
Neponen
18.04.2010 23:53:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minulla myös roikkuu löysänä.
 
HOHO! Muutakin kuin kampi?
 
Metalrock
19.04.2010 09:30:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tony macalpine pitää kampi taksepäin!
http://www.youtube.com/watch?v=6BlSCBEJP2s&feature=related
 
aalataur
19.04.2010 12:36:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: sä kelaat liikaa.
 
Tunnettu tosiasia :D Mietin tossa vaan että jotta voisi soitella jotain vähänkään innovatiivisempia kampijuttuja, pitäis pystyä pikkaamaan jotenkuten luontevasti vaikka kampi onkin kämmenen otteessa. Mut onhan sitä tälläkin tyylillä pärjätty tähän asti, ainakin jotenkin.. legatoa vaan.
John Titor
19.04.2010 13:28:02 (muokattu 19.04.2010 13:41:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veijo Budda: Tony macalpine pitää kampi taksepäin!
http://www.youtube.com/watch?v=6BlSCBEJP2s&feature=related

 
Vittu kaveri näyttää ihan joltain Bronxin spugelta.
 
Tossa versiossa on tota kampea hyvinkii paljonnii:
 
http://www.youtube.com/watch?v=s8CnDuXTxqg&feature=related
 
Hyviin soittoasentoihin ei välttämättä kannata ottaa mallia:D
 
Michael Lee Firkins on ainoita jonka tiedän käyttävän kampea öbaut koko ajan ja siksi sen pikkaustavat on muokkautuneet sen mukaan:
 
http://www.youtube.com/watch?v=-exzvfUH_mU
 
Onpa muuten hyvän kuuloset pellit rumpalilla.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
oiva tumpeloinen
19.04.2010 13:47:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Myöskin tuo mä en älyä miksi esim. aiemmin mainittu hra Laiho ainakin joskus on näkynyt pitävän keikalla kampea löysänä/roikkuvana, onko se vaan joku ulkonäköseikka vai onko siitä muka jotain hyötyäkin jollekin? Ei se kampi mun mielestä tiellä kovin helposti ole, jos ranteella soittaa.
 
Ei välttämättä sun mielestä ole, mutta joitakin se voi häiritä. Löysän kammen helppous onkin juurikin se, että se putoaa pois edestä, kun sitä ei käytä. Tiukempaa kampea joutuu aina lyömään pois jaloista.
 
Muuten kammen käyttäminen on ihan oma lajinsa, mikä pitää treenata ihan samaan tapaan kuin mikä tahansa muukin. Kun soitat niitä pattereita hitaasti, ja kaivat kammen tarvittaessa mukaan, se kyllä treenatessa alkaa löytymään nopeamminkin kämmenen pohjalle. Ei siihen mitään jippoja ole.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «