-J 14.04.2010 13:34:35 | |
---|
Itse olen todennut että moni pätevä rumpali osaa soittaa rumpuja vaikuttavasti. Erkinharjussa on tämän lisäksi se harvinainen piirre, että hän osaa myös esiintyä rummuilla. Ei soittimia ja biisejä vain soiteta ja lauleta. Niitä ja niillä myös esitetään. Esitys taasen on yksi suurin osa-alue mikä tekee rockmuusikon performanssista unohtamattoman. Tai sitten unohdetun. Erkinharjua ei helpolla unohda, kun on makeeta katsella kun Erkki skulaa. Näin se vaan on. Mikä ihme teitä hevareita vaivaa? |
Bobana 14.04.2010 17:24:08 | |
---|
-J: Itse olen todennut että moni pätevä rumpali osaa soittaa rumpuja vaikuttavasti. Erkinharjussa on tämän lisäksi se harvinainen piirre, että hän osaa myös esiintyä rummuilla. Ei soittimia ja biisejä vain soiteta ja lauleta. Niitä ja niillä myös esitetään. Esitys taasen on yksi suurin osa-alue mikä tekee rockmuusikon performanssista unohtamattoman. Tai sitten unohdetun. Erkinharjua ei helpolla unohda, kun on makeeta katsella kun Erkki skulaa. Näin se vaan on. Mutta on tollakin rajansa. Esim jussi69 on hyvä esimerkki mauttomuudesta heilumisessa lähes naurettavuuden rajamailla. Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa. |
hollmi-5 14.04.2010 20:58:23 (muokattu 14.04.2010 21:58:36) | |
---|
Bobana: Mutta on tollakin rajansa. Esim jussi69 on hyvä esimerkki mauttomuudesta heilumisessa lähes naurettavuuden rajamailla. Juu. Nyt onkin ei-rumpalin avaus... Toki Teijo on loistava rumpali, kun sille päälle sattuu :-) Soundit, piuhat ja kajarit. |
Drakomorphos 14.04.2010 21:36:49 | |
---|
Erkinharjun tuplabasari-shuffle rokkaa! Inglorious bastard |
pearl 15.04.2010 01:16:29 | |
---|
Bobana: Mutta on tollakin rajansa. Esim jussi69 on hyvä esimerkki mauttomuudesta heilumisessa lähes naurettavuuden rajamailla. No tätä mieltä minäkin olin ennen kuin näin jonkun "the" voicen liven kesältä -09 tai -08. Lähinnä Jussista ennen tuli mieleen se tuulimylly-jussi, että pyöritään siellä setin ympärillä ku hullu vaikkei kuulu ku se peruskomppi, mutta Jussiltakin löytyy sellaisia uusia (ainakin minulle) show-elementtejä, kuten nousta lattiatomien päälle soittamaan lautasia. Ja myöskin Jussi harrastaa noita Tommy Leen "pomppu vanteesta" temppuja, mitkä on aina näyttäviä. Kysymys tässä show-rumpaliuudessa, sekä soiton kulkemisessa, ja niiden suhteessa, on kovin vaikea. Esim. Twist-Twistin matalalla rumpujakkaralla sekä sellaisella laid-back asenteella soittaminen on todella siistiä, ja varmasti vetoaa sekä rumpaleihin, että yleisöön. Mutta pelkkään yleisöön vetoaa esim. tällainen: http://www.youtube.com/watch?v=_sibiikT6kc Joku oli kommentoinut, että käytti keikalla enemmän aikaa Zoltanin seuraamiseen kuin Vincen. Kuten sanottu, kyse on mausta. Minusta tollainen ihan über-vetäminen (hakata rumpujakkaralla peltejä???) on helvetin hienoa ja erilaista, kun taas toinen (rumpali) saattaa sanoa, että hyihyi, miten se kehtaa? Makukysymys, sanoi Musti kun... Ja silleen. Jari-Markus Sinkkonen, Kotiteollisuus: "Olen sitä mieltä, että rumpu on lyömäsoitin. Kuten myös ihminen." |
-J 15.04.2010 12:48:20 | |
---|
En ole jussi69:ä nähnyt koskaan livenä, joten en osaa siihen kommentoida. Mut eiköhän siihenkin joku syynsä ole, että kaveri tunnetaan juuri "69eyes rumpalina", jonka turvin miekkonen pitänee tilipussin plussan puolella. Erkinharjun showmeininki on ns. rennon hillittyä jossa soitto ja soundi ovat etusijalla, mutta jos aikaa jää niin saattaa sieltä kättä joskus vähän noustakkin (tosin 80-luvulla Erkki taisi harrastaa showta vähän enemmänkin) Tuo ylläoleva Mötiköiden veto taasen on jo minun makuuni liian yliampuvaa tuon shown osalta. Ehkä joku Pulttiboisin sketsi olis voinut näyttää tuolta... :) Mikä ihme teitä hevareita vaivaa? |
sutikomppi 18.04.2010 08:31:01 | |
---|
Tekniikka ja teknisesti oikein ovat täysin ylimainostettuja asioita. Musiikissa on ainoastaan tärkeää, että biisi kulkee ja toimii. Sitähän siinä haetaan. Perusasioiden osaaminen riittää, lahjakkuus, jos sitä on niinkuin Erkinharjulla on hoitaa loput. Tekninen ja rudimentit mennen tullen naputtelevaa rumpalia ei bändiin oteta, jos biisien soittamiseen ei ole makua, näkemystä ja toimivuutta. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. |
markkuliini 18.04.2010 13:26:17 (muokattu 18.04.2010 13:27:01) | |
---|
sutikomppi: Tekniikka ja teknisesti oikein ovat täysin ylimainostettuja asioita. Musiikissa on ainoastaan tärkeää, että biisi kulkee ja toimii. Sitähän siinä haetaan. Perusasioiden osaaminen riittää, lahjakkuus, jos sitä on niinkuin Erkinharjulla on hoitaa loput. Tekninen ja rudimentit mennen tullen naputtelevaa rumpalia ei bändiin oteta, jos biisien soittamiseen ei ole makua, näkemystä ja toimivuutta. Mutta tämä Tekniikka ja teknisesti oikein ovat täysin ylimainostettuja asioita. ja tämä Perusasioiden osaaminen riittää ovat sama asia. :D Kun sana tekniikka mainitaan, niin monille tulee mieleen nopeasti tikuttava vauhtikone. Mun miellestä hyvä tekniikka oni sitä että esim. osaa soittaa tasaisella tempolla, tai että saa rummuista hyvän soundin Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa,
kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön. |
sutikomppi 18.04.2010 13:54:46 (muokattu 18.04.2010 14:03:41) | |
---|
markkuliini: Mutta tämä ja tämä ovat sama asia. :D Kun sana tekniikka mainitaan, niin monille tulee mieleen nopeasti tikuttava vauhtikone. Mun miellestä hyvä tekniikka oni sitä että esim. osaa soittaa tasaisella tempolla, tai että saa rummuista hyvän soundin Näinkin asia on. Tätä on vähän vaikea selittää. Kun on ollut noita oppilaita vuosien varrella, niin toisilla on heti ensimmäisestä tunnista alkaen selvää, mistä on kysymys. Beat - komppi aukeaa heti harjoittelematta. Toisten kanssa hinkataan tunnista toiseen. Eräs Suomalainen huippurumpali, jota opetin hänen ollessaan pikkupoika, oppi muutamassa kuukaudessa, kaiken minkä osasin. Esim. ensimmäisellä tunnlla soitti juuri tuon rokkikompin, kun ensin olin sen näyttänyt, siis harjoittelematta ja kokeillematta. Soitti stick controllia prima vistana. Siitä sitten sibikseen, Usaan, omia levyjä yms. En halua sanoa nimeä, se ei tähän kuulu mutta jazz - miehiä tämä herra on. Erityisesti allekirjoitan tuon tasaisen tempon ja rumpujen hyvän saundin. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. |
markkuliini: Mutta tämä ja tämä ovat sama asia. :D Kun sana tekniikka mainitaan, niin monille tulee mieleen nopeasti tikuttava vauhtikone. Mun miellestä hyvä tekniikka oni sitä että esim. osaa soittaa tasaisella tempolla, tai että saa rummuista hyvän soundin Unohtamatta sitä musiikin "lukutaitoa". : ) Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa. |
Cimble 18.04.2010 21:20:48 | |
---|
-J: Itse olen todennut että moni pätevä rumpali osaa soittaa rumpuja vaikuttavasti. Erkinharjussa on tämän lisäksi se harvinainen piirre, että hän osaa myös esiintyä rummuilla. Ei soittimia ja biisejä vain soiteta ja lauleta. Niitä ja niillä myös esitetään. Esitys taasen on yksi suurin osa-alue mikä tekee rockmuusikon performanssista unohtamattoman. Tai sitten unohdetun. Erkinharjua ei helpolla unohda, kun on makeeta katsella kun Erkki skulaa. Näin se vaan on. Juuri näin. Tosin Erkkikinhän on pitkään soitellut jo vähän hillitymmällä showlla, vaikka sillä on aina se rock-ominainen tylyys siinä hommassa. Ja ilman tuota tylyyttä se ei olis niin vaikuttavaa. Mut jos puhutaan näistä visuaalisista rock/hard rock-kannuttajista Suomessa, niin kyllähän Lacu Lahtinen on tänä päivänä numero uno. Varmaotteinen, monella tavalla tekninen, energinen ja myös hyvin pitkälti erittäin taitava showmies. Ja mies itse on hyvin rento soittohuumorinkin taitaja ja muutenkin positiivinen. Viimeisen päälle kova, mutta joustava rock-ammattilainen, jonka kokonaistoimivuus on maailmanluokkaa. Suomen pitkälinjaisista ja perinteisistä rock/hard rock/heavy rock-rumpaleista Erkinharju ja Cinnari ovat edelleenkin keski-ikäisyydestään huolimatta sopivan tylyjä ja sitäkin kautta jopa persoonallisempia kuin Lacu, mutta kokonaisuus ja mukautuvuus eri tilanteisiin on Lacun puolella. Ja huom, Jussi 69 ei yllä näihin geimeihin. Ei eilen, tänään, eikä huomenna. Aika aikaa kutakin, kuten jossain jo esille nostettua, Erkinharjun ja Cinnarin soitto-ote on ollut männä vuosina sitä luokkaa, että haastellista sitä on pitää yllä vanhetessa ja soitannollisen taloudellisuuden kehittyessä. Esim Erkki vetää melko "laiskasti" nykyään, mutta se on vaan tekniikan ja otteen tarkistamista ekonomisemmaksi... ;) Cinnarikin näyttäisi taistelevan napakan tatsinsa kanssa ja sovitusta taloudellisemmaksi on tapahtunut ja tapahtuu. Laculla sen sijaan on näyttänyt ja näyttäisi olevan hydrauliikkaa ja tekniikkaa enemmän soittaa koko ajan taloudellisesti. Eli mitään muutoksia tatsiin ei ole ainakaan vielä tarvinnut tehdä, vaan oma soitto kestää sen. Munsta. |
zak69 18.04.2010 22:40:55 | |
---|
sutikomppi: Tekniikka ja teknisesti oikein ovat täysin ylimainostettuja asioita. Musiikissa on ainoastaan tärkeää, että biisi kulkee ja toimii. Sitähän siinä haetaan. Perusasioiden osaaminen riittää, lahjakkuus, jos sitä on niinkuin Erkinharjulla on hoitaa loput. Tekninen ja rudimentit mennen tullen naputtelevaa rumpalia ei bändiin oteta, jos biisien soittamiseen ei ole makua, näkemystä ja toimivuutta. Toi on niin hyvin sanottu että oli pakko napauttaa plussaa tästä. Ja aivan samalla tavalla kuin muutkin soittajat niin joku rumpali on kuin tehty johonkin bändiin. Jossain toisessa tyylissä/genressä ei enää homma niin hyvin toimisikaan, tai jopa eri soittajien kanssa. Niin se vaan menee, eli jokainen rumpali joka paikkansa bändissä täyttää, on hyvä rumpali. Soitto soikoon, kyllä nyt jaksaa taas pusertaa ja pärrätä treeniksellä :) Realismia myydään, lisähinnasta itsetunnon nuijiminen lopullisesti maanrakoon.....sisältää myös kintuille kusemisen, koko paketti vain 95,90,-
Soita heti ja tilaa, etkä enää ikinä luule itsestäsi liikoja!! |
passe 19.04.2010 09:19:30 (muokattu 19.04.2010 09:20:34) | |
---|
sutikomppi: Tekniikka ja teknisesti oikein ovat täysin ylimainostettuja asioita. Musiikissa on ainoastaan tärkeää, että biisi kulkee ja toimii. Sitähän siinä haetaan. Perusasioiden osaaminen riittää, lahjakkuus, jos sitä on niinkuin Erkinharjulla on hoitaa loput. Tekninen ja rudimentit mennen tullen naputtelevaa rumpalia ei bändiin oteta, jos biisien soittamiseen ei ole makua, näkemystä ja toimivuutta. Ei nyt heitetä kuitenkaan lasta kokonaan pesuveden mukana. Ovathan ne rudimentit ja perustekniikka hommelit kuitenkin aika universaaleja juttuja rumpaliksi kasvamisen tiellä. Eli piip piip piip, treenatkaa niitäkin... Mutta yhdyn kyllä tähän puheenvuoroon täysin muutoin. Tämä on myös seikka joka tällaisilla foorumeilla usein pääsee vähän hämärtymään, jossei ihan unohtumaankin. Onko se arvostuksen saaminen kollegoilta niin kovin tärkeää? Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
J.Newkid 19.04.2010 13:07:04 | |
---|
passe: Ei nyt heitetä kuitenkaan lasta kokonaan pesuveden mukana. Ovathan ne rudimentit ja perustekniikka hommelit kuitenkin aika universaaleja juttuja rumpaliksi kasvamisen tiellä. Eli piip piip piip, treenatkaa niitäkin... Mutta yhdyn kyllä tähän puheenvuoroon täysin muutoin. Tämä on myös seikka joka tällaisilla foorumeilla usein pääsee vähän hämärtymään, jossei ihan unohtumaankin. Onko se arvostuksen saaminen kollegoilta niin kovin tärkeää? On, mutta ei välttämättä rumpalikollegoilta niinkään, vaan enemmän muilta muusikkokollegoilta, jotka sitten tarjoavat niitä töitä. Fists pumping everywhere, Guitars are crancking!! |
Niq 19.04.2010 13:28:31 | |
---|
J.Newkid: On, mutta ei välttämättä rumpalikollegoilta niinkään, vaan enemmän muilta muusikkokollegoilta, jotka sitten tarjoavat niitä töitä. Mitä, röitä? Ai oliks se jotain semmosta mistä saa pahvilautasellisen kinkkukiusausta ja viis pulloa keskiolutta? "...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko |
passe 19.04.2010 13:56:51 | |
---|
J.Newkid: On, mutta ei välttämättä rumpalikollegoilta niinkään, vaan enemmän muilta muusikkokollegoilta, jotka sitten tarjoavat niitä töitä. No juu, näin. Lähinnä tuossa tarkoitin juurikin näitä rakkaita rumpalikollegoita. Vielä näyttää MLX:t pelittävän? Mulla pyörii vieläkin nurkissa pari jotain ruuvia niihin IC speduihin. Katellaan josko vaikka kurssit törmäis sen verran jossakin vaiheessa, jos on ruuveille tarvetta. Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
J.Newkid 19.04.2010 17:23:05 | |
---|
passe: No juu, näin. Lähinnä tuossa tarkoitin juurikin näitä rakkaita rumpalikollegoita. Vielä näyttää MLX:t pelittävän? Mulla pyörii vieläkin nurkissa pari jotain ruuvia niihin IC speduihin. Katellaan josko vaikka kurssit törmäis sen verran jossakin vaiheessa, jos on ruuveille tarvetta. Joo-Joo! Rummut pelaa! Mutta ei mulla mitään IC pedaaleja ole. Ostin vaan pelkät pöntöt ja haitsuständin. Fists pumping everywhere, Guitars are crancking!! |
Lucky 7 21.04.2010 13:46:48 (muokattu 21.04.2010 13:47:07) | |
---|
Niq: Mitä, röitä? Ai oliks se jotain semmosta mistä saa pahvilautasellisen kinkkukiusausta ja viis pulloa keskiolutta? Ja kiertään läntisen pallonpuoliskon ja vähän itäistäkin, kunnon mullikuoron kans. Sit siä bäkkärillä pyörii kaikkia saataperin madonnaa ja silleen. Uskotaan, paskalla tekniikalla ja kovalla lyönnillä ei pääse ku hautaan. Se mitä ei muista, ei pidäkään muistaa. |
Kailis 21.04.2010 21:58:07 | |
---|
Niq: Mitä, röitä? Ai oliks se jotain semmosta mistä saa pahvilautasellisen kinkkukiusausta ja viis pulloa keskiolutta? Oot tehny liikaa pimeitä yliröitä. |