Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Savun hälvettyä tarkista..
1
kotikutonen
18.04.2010 12:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
Mistä saisi tietoa mitä kaikki auxit ,alt outputit linjatulot ja lähdöt tarkoittaa mixerissä tai yleensä näissä vermeissä.
Voiko pa mixeriin liittää suoraan aktiiviset studio monitorit.
Tuhosin jo kompuran
 
VaasanTimppa
18.04.2010 12:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kotikutonen: Hei
Mistä saisi tietoa mitä kaikki auxit ,alt outputit linjatulot ja lähdöt tarkoittaa mixerissä tai yleensä näissä vermeissä.

 
RTFM-ongelma näemmä....
 
Ainakin Soundcraftilta löytyy yleispätevä ohjekirjanen miksereiden maailmaan;
 
http://www.soundcraft.com/support/gtm_booklet.aspx
 
Lisäksi laitemanuaalit kertoo kaikkea hyödyllistä.
 
Voiko pa mixeriin liittää suoraan aktiiviset studio monitorit.
 
Voi, kunhan kytket ne mikserin linjalähtöihin, ei missään tapauksessa kaiutinlähtöihin (jos kyseessä on siis mikserivahvistin)
 
Tuhosin jo kompuran
 
Tekevälle sattuu....
 
kotikutonen
18.04.2010 13:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mixeri on BEHRINGER XENYX X1204 USB.
Mikä on linjalähtö?
 
kotikutonen
18.04.2010 19:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tutkin vähän juttuja.
Ilmeisesti tähänmixeriin kuuluukin aktiivi kaiuttimet.
Mixerit joissa on mahdollista käyttää passiivisia on ns.powered mixer vai???.
Kaapelin kytkentä plugi on vähän erilainen(Speakon-Speakon),ettei vahinkoa pääsisi syntymään.
Aktiivi kaiuttimeen sopii ihan instrum. tai mic.kaapeli.
Noissa powered mixereissä on kaksi erilaista out lähtöä toisessa on vielä watti määrätkin sanottu,toiseen voi kytkeä esim plugin tai XLR liittimen,onko se linja lähtö
eli se tulee ohi mixerin oman vahvistimen??
Mikkien kytkentä on mulle selvä ja koskettimien.
mulla on Roland U 220 äänimoduli jota ohjaan M-Audio keystation 49, kytketäänkö
modulin ulostulot kuten koskettimet.
Takana on alt 3-4 outputs mitä siitä otetaan ulos??
Samoin siellä on control room out mitä siihen kytketään.
Mulla on myos Presonus FP 10 voiko sitä jotenkin hyödyntää tämän mixerin kanssa.
Kompura ja exhangeri tuhoutui kun kytkin ne FP 10 1 j 2 kanaviin,jotka ovat vahvistettu,sitten kytkin kiipparin kanavaan 1 ja virrat päälle siten,että kaikissa oli ilmeisesti volumet kaakossa.Se oli siinä.
Minä olen oppinut yhden perus säännön Kun kytket jotain varmista että virta on katkaistu tai ainakin volumet on nollilla vältyt harmeilta ja rahan kululta.
Tämä on sellainen ensi ohje kaikille ja varsinkin aloittelijoille että siihen pitää uskoa.
Kiitos osan otosta ja antakaa neuvoja,olenko ymmärtänyt asiat oikein
 
jykke65
23.04.2010 22:32:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kotikutonen: tutkin vähän juttuja.
Ilmeisesti tähänmixeriin kuuluukin aktiivi kaiuttimet.
Mixerit joissa on mahdollista käyttää passiivisia on ns.powered mixer vai???.
Kaapelin kytkentä plugi on vähän erilainen(Speakon-Speakon),ettei vahinkoa pääsisi syntymään.
Aktiivi kaiuttimeen sopii ihan instrum. tai mic.kaapeli.
Noissa powered mixereissä on kaksi erilaista out lähtöä toisessa on vielä watti määrätkin sanottu,toiseen voi kytkeä esim plugin tai XLR liittimen,onko se linja lähtö
eli se tulee ohi mixerin oman vahvistimen??
Mikkien kytkentä on mulle selvä ja koskettimien.
mulla on Roland U 220 äänimoduli jota ohjaan M-Audio keystation 49, kytketäänkö
modulin ulostulot kuten koskettimet.
Takana on alt 3-4 outputs mitä siitä otetaan ulos??
Samoin siellä on control room out mitä siihen kytketään.
Mulla on myos Presonus FP 10 voiko sitä jotenkin hyödyntää tämän mixerin kanssa.
Kompura ja exhangeri tuhoutui kun kytkin ne FP 10 1 j 2 kanaviin,jotka ovat vahvistettu,sitten kytkin kiipparin kanavaan 1 ja virrat päälle siten,että kaikissa oli ilmeisesti volumet kaakossa.Se oli siinä.
Minä olen oppinut yhden perus säännön Kun kytket jotain varmista että virta on katkaistu tai ainakin volumet on nollilla vältyt harmeilta ja rahan kululta.
Tämä on sellainen ensi ohje kaikille ja varsinkin aloittelijoille että siihen pitää uskoa.
Kiitos osan otosta ja antakaa neuvoja,olenko ymmärtänyt asiat oikein

 
Et sitte lukenu manuaalia....
 
Piti pieraista, mut paska olikin jo siellä?!?
kotikutonen
26.04.2010 09:22:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin,mutta ei se auta,kun en ymmärrä lukemaani.
Konehuoneen valvomo on mulle paljon yksinkertaisempi kuin
pieni mikseri.
En tiedä,miten saisin sisäistettyä kaikki auxit ja linjatlähdöt ym.
Silloin kun manuaalissa on hang up kuva niin kaikki ne kytkennät ovat mulle seviä mutta niihin jää paljon tyhjiä reikiä.
Mulla on vain yksi pari lähikenttämonitoreja.
Jos haluan Cubaselta FP 10 ja mikserin kautta ääntä ulos mihin kytkenFP 10 ulostulo piuhat???
 
MOT
26.04.2010 18:36:29 (muokattu 26.04.2010 18:38:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kotikutonen: Luin,mutta ei se auta,kun en ymmärrä lukemaani.
Konehuoneen valvomo on mulle paljon yksinkertaisempi kuin
pieni mikseri.
En tiedä,miten saisin sisäistettyä kaikki auxit ja linjatlähdöt ym.

 
Lyhyesti linja- ja auxlähdöistä. Linjalähtö kertoo miten voimakas signaali lähdöstä tulee. Main-, aux- ja sub mix lähdöt on kaikki linjalähtöjä, joihin vaan syötetään eri asioita eri voimakkuudella.
 
Vastaavasti mic sisääntuloon tulee mikit (kuten tiedätkin), DI boksit ja sen semmoiset mikkitason signaalia tuottavat laitteet. Line sisääntuloihin tulee linjatasoista signaalia antavat laitteet- keyboardit, taustanauhat, CD-soitin, tietokoneen piuha line outista ymv.
 
Monesti pöydän aux lähdöillä tehdään monitorimiksaus. Jokaisessa kanavassa liuku antaa voimakkuuden main miksiin, mutta kanavan aux menee vastaavaan aux lähtöön, jonka master volume on sitten pöydän master osiossa. Kanavien aux potikoiden vieressä on (sinun pöydässäsi vain aux 1 lähdössä) pre nappi. Tällä määritetään vaikuttaako kanavaliu'un muuttaminen aux kanavaan menevän signaalin voimakkuuteen. Monitorimiksauksessa käytetään yleensä pre muodossa, jolloin pääkaiuttimien balanssin muuttaminen ei muuta monitorimiksausta. Post tilassa lähtöön laitetaan yleensä joku efekti esim kaiku. Tällöin balanssin muutos pääkaiuttimiin vaikuttaa myös kaiun määrään yleisölle.
 
Kirjoituksessa on asioita yksinkertaistettu hyvin rankalla kädellä, mutta toivottavasti saat jonkin käsityksen mitä tarkoitetaan linjalähdöllä ja helpottaa eri lähtöjen käyttöä.
 
EDIT: Tulipas kirjoitettua taas huonoa suomea.
 
kotikutonen
27.04.2010 15:02:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos.
Sain asioita taas jonkin verran lisää selville.
Nyt voin kokeilla,erilaisia juttuja.
Hienoa ,että viitsitte vaivautua.
Olen kuullut täällä jakelevan neuvoja rautaisten ammattilaistenkin.
Palaillaan
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «