Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 540 41 42 43 44112 113 114 115 116
Ekespylly
16.04.2010 12:38:47 (muokattu 16.04.2010 12:40:40)

arppah8: Kannatusta. Ei muka ole ehtinyt vetää tohon kun on ollut kaikkea muuta. Viikonloppuna vois ehtiä.

Ok, osallistumisaikaa on lisätty ens sunnuntaille klo 22:00. En pääse itse skaban säikeeseen sitä enää muuttamaan, kun se on yli viikon jo tuolla killunut. Kirjoitan kuitenki infona siihenkin säikeeseen.

-Mikko
http://www.headsonfire.net http://www.mikseri.net/mre/
hevikukko
16.04.2010 22:23:08 (muokattu 17.04.2010 19:27:38)
Taukoa pidin jo viikon ja aattelin olla räpeltämättä. Pakkohan se oli koskee eksplöyreriin muutamalla sipasulla.
Päivitin raidalle vetäsyn, soittaen pari kertaa uusiksi koko jutun putkeen.
Niin tai näin & aina väärinpäin!
Tonski
17.04.2010 20:24:53

aalataur:
Nyt ukot vetoa linjoille! Jotain hevonvitunhumppaa vaan.

Sitä saa mitä tilaa! Aika puoli-impro megaräkäsyks meni, haipakka on tempo:D

Btw, onko kukaan täällä enää treenannu sitä Redemptionia mistä Titor laitto nuotit? Tom Raww muistaakseni ainakin sano harjottelevansa sen.
ihku
aalataur
17.04.2010 20:49:39 (muokattu 17.04.2010 21:04:45)

Tonski: Sitä saa mitä tilaa! Aika puoli-impro megaräkäsyks meni, haipakka on tempo:D

Btw, onko kukaan täällä enää treenannu sitä Redemptionia mistä Titor laitto nuotit? Tom Raww muistaakseni ainakin sano harjottelevansa sen.

Hienoja juttuja, pikkasen jätkän kitara jäi taustan alle :/ Tai sitten mulla oli liian kovalla :D Koska omaan verrattuna ei kuulunut sun soitto kovin hyvin. Mut siistiä juttua, siisti lopetus! En oo treenanut FiF, ne on tossa alati kasvavassa do-to -pinossa.

E: Omasta vedosta.. synkka sieltä ja syvältä kun liian nopeeta yrittää pikata... muutenkin ei nyt ihan hirveen hyvin lähtenyt vaikka oli kotikenttäetu mut pakko laittaa kun pikaviestein hätistelly jengiä liikkeelle.

tender.insanity: aalataur:

Ai perkele. Tykkään sun vedosta ja soitat helkkarin hyvin. Osaispa itse edes puoliksi tuon verran.

No vihtu :o Omasta mielestä aika sakkanen veto.. mut kiva jos jollekin iski! Hyvinhän sie itekin soittelet.. Synkka kusoo, 170 kyllä pystys ton tuplabasarin tempoon soitteleen puhtaasti erinäisiä juttuja mut kun yritän välillä jotain nopeempia, onkohan trioleita vai kvintoleita, varmaan sekasin molempia vähän :D Ja hommaa tuli kyllä hierottua ja treenailtua noita juttuja varmaan 5 h putkeen ennen kun aloin vetää narulle...
tender.insanity
17.04.2010 20:56:35
aalataur:

Ai perkele. Tykkään sun vedosta ja soitat helkkarin hyvin. Osaispa itse edes puoliksi tuon verran.
hevikukko
17.04.2010 21:11:13 (muokattu 18.04.2010 09:33:47)
hommaa tuli kyllä hierottua ja treenailtua noita juttuja varmaan 5 h putkeen ennen kun aloin vetää narulle...

Parhaiten sitä saa narulle, ku ensin muistaa lämmittellä. Se on fakta.
Niin tai näin & aina väärinpäin!
NekroKallo
18.04.2010 04:16:59

On kyllä Aalataurilla kova tekniikka, hattua nostan!
Kyllä iteki tätä sooloa koitin soittamalla soittaa ja tehä jopa jonkunäkösen rakenteen siihen. Komppipuoli ollu se oma vahvuus aina niin helkkarin hyvää opettelua näitten vääntäminen. Aivot saa aika hyvin kuormitusta ja on tekniikkaki kehittyny heti ku aloin osallistumaan.

Ps. Tosiaan tykkäisin jos pistätte rakentavaa palautetta:D
On sulla hampaat Jeesuksen, Daa-dirlan-dirlan-daaaa!
aalataur
18.04.2010 11:08:34 (muokattu 18.04.2010 11:14:04)

Ambitus: Aalataurille:

Tää on sit ihan vaan rakentavaa kritiikkiä, jotta susta tulis parempi (=nopeempi) soittaja. Ei vittuilua olleskaan. Haluun vaan innostaa sua soittamaan paremmin (=nopeemmin). Oot todella hyvä soittaja, ja en huvikseni todellakaan toisten kiusoiksi kirjoittele tällasia viestejä.

Oon nyt kuunnellu sun sooloja aika paljon, miltei jokaisen osaanoton skaboissa. Ja nyt on alkanu vituttaa se, että sä päätät miltei jokaikisen fraasin alasliukuvaan ääneen. Mä en tiedä millä metodilla sä teet/sävellät soolosi, mutta mulla ainakin on aina "laulumelodia" päässä ja "laulan" päässäni aina samaan aikaan kun soitan. Sulla on kuitenkin floikkakitara käytössä?? eiksni? joten nuotin päättäminen esim. ylöspäin ei varmaan ole ongelma...tai esim. vibraatto on kanssa sallittua. Fraasin alku ja loppu on se avain ja jos ne kusee, niin fraasi on huono eli "annat ymmärtää, muttet ymmärrä antaa". Sulla on aloitukset aina hyvät, mutta loppuääni ei oo aina tarpeeksi loppuun mietitty.

Ihan vaan näin statistin näkökulmasta...

:o :o :o Oon kyllä ihan helvetin otettu ja yllättynyt että olet jaksanut kuunnella mun vetoja myös muissa kisoissa kun siinä rm skaba 7. Ja nyt kun sanoit tuosta fraasien alas päättämisestä, vasta tajuan että ihan totta! Meitsi päättää lähes aina ne slidella alas.. se on maneeri, jota en edes ole tiedostanut ennen tätä hetkeä! Floikka on, mut meinasinkin tehdä siitä eilen triidin koska huomaan että floikkaan siirtyminen ei ole mulle luonnollista - koitan pitää plekukäden oikeaoppisesti "suljettuna", eli sormet ei harita vapaana kuten monilla kitaristeilla.. tämän takia floikkaan tarttuminen on aina mulle kömpelö operaatio, mihin menee hirveesti keskittymistä. Joudun tavallaan "hajottamaan" soittoasennon siksi aikaa ja sit taas kokoamaan sen floikkailun jälkeen. Käytän tosi vähän floikkaa, enimmäkseen sen vaan törröttää tossa tyhjän panttina. Sävellystekniikka vaihtelee, mut sääntö about se että hitaat melodiat "hyräilen" mielessäni ja nopeet lirut tulee enemmän selkärangasta/näkömuistista ilman säveltapailua. Looppaan taustaa aina vatun monta kertaa ja testailen eri juttuja siihen, ennen kun ees mietin äänittämistä. Kun keksin jonkun hyvän pätkän, toistan sen aina seuraavilla kerroilla jne.. fill-in-the-blanks pohjalta.

Ehottomasti tämä oli kannustava kommentti, ylipäänsä että vaivaudut analysoimaan meitsin soittoa on kannustavaa.
Tonski
18.04.2010 11:18:43

aalataur: Hienoja juttuja, pikkasen jätkän kitara jäi taustan alle :/ Tai sitten mulla oli liian kovalla :D Koska omaan verrattuna ei kuulunut sun soitto kovin hyvin. Mut siistiä juttua, siisti lopetus!

Joo mä huomasin saman nyt ite kun vertailin noita, onhan se vähän taustalla.. Mut ehkä siitä selvän saa:D En tiiä siistiä juttua, aika kieliposkella-runkkaustahan toi on vähä sotkusesti, tollasen staattisen harmonian päälle soolon säveltäminen on mun mielestä niin vitun vaikeeta et se ontuu, ja lopulta päätyy sit improomaan..
ihku
aalataur
18.04.2010 11:28:37 (muokattu 18.04.2010 11:29:25)

Tonski: Joo mä huomasin saman nyt ite kun vertailin noita, onhan se vähän taustalla.. Mut ehkä siitä selvän saa:D En tiiä siistiä juttua, aika kieliposkella-runkkaustahan toi on vähä sotkusesti, tollasen staattisen harmonian päälle soolon säveltäminen on mun mielestä niin vitun vaikeeta et se ontuu, ja lopulta päätyy sit improomaan..

Onko sulla vielä se Riipperi-projekti tallessa? Nosta vähän skittaa ja pistä uus linkki. Oli meinaan siistejä juttuja siellä loppupäässä etenkin, loppuswööppi oli ihan kuningas. Tausta on tosiaan staattinen ja osottautui yllättävän epäinspiroivaksi, siihen nähden että tykkäsin tosta riffinä.
Tonski
18.04.2010 11:32:39 (muokattu 18.04.2010 11:38:11)

aalataur: Onko sulla vielä se Riipperi-projekti tallessa? Nosta vähän skittaa ja pistä uus linkki. Oli meinaan siistejä juttuja siellä loppupäässä etenkin, loppuswööppi oli ihan kuningas. Tausta on tosiaan staattinen ja osottautui yllättävän epäinspiroivaksi, siihen nähden että tykkäsin tosta riffinä.

On mulla.. Ei kait se sit niin iso vaiva oo, vaihdan linkin kohta. Hyvä riffi on eikä epäinspiroiva, osoittautuu vaan mulle yllättävän hankalaksi yleensä väsätä mitään iskevää sellasten vähemmän harmoniaa korostavien taistojen päälle:D Se FiF-skaba oli jees kun taustassa oli vähän puolet molempaa ääripäätä.
E:kuuluuks nyt kovempaa..?
ihku
aalataur
18.04.2010 11:46:25

E:kuuluuks nyt kovempaa..?

Je! Paljo parempi..
NekroKallo
19.04.2010 20:36:02

Taisin korvakuulota kiskoa niin kuulostaa tuo vire vammaselta... ei tollo tajunnu dropata puolikasta alas:D
tender.insanity
19.04.2010 20:47:40
NekroKallo: Taisin korvakuulota kiskoa niin kuulostaa tuo vire vammaselta... ei tollo tajunnu dropata puolikasta alas:D

Mä vetäisin ihan normivireellä päälle. En edes tajunnut, että tuo on Eb vireessä :D Pitää kuunnella nuo ja äänestääkin..
Tonski
19.04.2010 21:18:43

tender.insanity: Mä vetäisin ihan normivireellä päälle. En edes tajunnut, että tuo on Eb vireessä :D Pitää kuunnella nuo ja äänestääkin..

Samahan se on missä vireessä vetää, kunhan natsaa sävellajin kohdalleen!
ihku
NekroKallo
19.04.2010 22:39:31

Jäi vähän kyllä hakuseen tosiaan sävellaji. Pitää ens kerralla kuunnella paremmin:D

"Nekrokallo: Tätä sooloa ei kyllä oo ilman piristeitä vedetty. Sävellajikin tuntus olevan vähän hakusessa."

Olihan sitä hieman kaljoissaan, pakko myöntää:D siksi ehkä meniki vähän sutimiseksi...
John Titor
20.04.2010 13:43:12 (muokattu 20.04.2010 14:12:15)

aalataur: Floikka on, mut meinasinkin tehdä siitä eilen triidin koska huomaan että floikkaan siirtyminen ei ole mulle luonnollista - koitan pitää plekukäden oikeaoppisesti "suljettuna", eli sormet ei harita vapaana kuten monilla kitaristeilla..

Oikeaoppisesti kenen mukaan? Soita niin hyvin että jengi alkaa matkia sua ja muutat paradigman, niin yksinkertaista se on - vaikka ois kädet kaks metriä peräsuolen sisällä soittaessa. Ei ole objektiivisia totuuksia.

P.S. Onks Stratocaster oikeesti niin pal parempi kitara, vai soittaako jengi sillä siksi että niiden soitto kuulostais samalta kuin miltä usein "hyvänä" pidetty kitaransoitto kuulostaa? Jos Jimi ois soittanut 7-kielistä, oisko 6-kielinen sähkökitara standardi? Jne.

Tonski: Tollasen staattisen harmonian päälle soolon säveltäminen on mun mielestä niin vitun vaikeeta et se ontuu, ja lopulta päätyy sit improomaan..

Kehotan pohtimaan mitä muita parametrejä musiikki sisältää kuin melodisuuden. Fraaseja voi rakentaa myös rytmisellä ja harmonisella painotuksella. Kannattaa esmes tutkia slash chord/kauttasointumaailmaa ja opetella rakentamaan harmonisen ajattelun kautta fraaseja tommosiin urkupiste -tsydeemeihin. Hyviä kokeiltavia perusajatuksia:

-Mollisointu vallitsevana sävynä (Dm):

1) Dm|Bb|
2) Dm|G|
3) Dm|E
4) Dm|Dm7b5|
5) Dm|Ddim|
6) Dm Ab Dm Ab| (tihee vaihto siis)

-Dom7 vallitsevana sävynä:

1) D7|D7 Am7|
2) D7|Em7 Am7|
3) D7|D7 C|
4) D7|C G6|
5) D7|Eb|
6) D7|Ab7 Eb7|
7) D7|Eb Cm Ab7 Adim (tai Am7b5)|

Jne.

Samanlaisia harmonisia ajatuksia voi rakentaa erilaisiin urkupisteharmonioihin. Voi testata vaikka ihan sointuja urkupisteen päälle soittamalla aluksi hakea kadensseja joiden jännite tuntuu kivasti purkautuvan takaisin urkupisteeseen. Sitten vaan käyttää melodista korvaansa ja kehittää ajatuksia jotka kivasti ilmentävät sointukadensseja. Avot, staattiset harmoniat ei ookaan enää niin staattisia.
Rytmisillä painotuksilla voi vielä alleviivata entisestään oudomman kuuloisia juttuja, niin että ne eivät kuulosta joukolta sattumanvaraisia ääniä vaan jäsennellyltä fraasilta.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Tonski
20.04.2010 18:22:31

Käsitinkö siis oikein, että jos taustalla on pelkkää Dm-sointua(esimerkiksi), niin omassa melodisessa äänenkuljetuksessaan voi ilmentää fraaseissaan siihen sointuun käyviä nuotteja ja sekvenssejä, vaikkei niitä taustan mukana tule? Toi on aika mielenkiintonen idea jos käsitin oikein, kiitti. ++
ihku
Ambitus
20.04.2010 19:18:27

Tonski: Käsitinkö siis oikein, että jos taustalla on pelkkää Dm-sointua(esimerkiksi), niin omassa melodisessa äänenkuljetuksessaan voi ilmentää fraaseissaan siihen sointuun käyviä nuotteja ja sekvenssejä, vaikkei niitä taustan mukana tule? Toi on aika mielenkiintonen idea jos käsitin oikein, kiitti. ++

Khyyl!!!

Virhe! Tyhjä tai liian tyhmä kirjoitus!
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)