![]() 16.04.2010 11:29:26 | |
---|---|
Yölinnun riderissa oli muistaakseni, lämmin ruoka olisi hyvä mutta voileivätkin käy - kuitenkin alansa ykkösbändi pari vuotta sitten. | |
![]() 16.04.2010 13:37:33 | |
Tosa alla oiva esimerkki hyvästä läpyskästä. Saa ny toimia esimerkkinä, kun ton perusteella oli helppo pakata tän illan veto :) http://www.showtekniikka.fi/automaticeye.pdf turkulainen | |
![]() 17.04.2010 05:04:22 | |
miffe: Tosa alla oiva esimerkki hyvästä läpyskästä. Saa ny toimia esimerkkinä, kun ton perusteella oli helppo pakata tän illan veto :) http://www.showtekniikka.fi/automaticeye.pdf Kyllä on varsin selkeäottoinen lista jonka perusteella on todella helppo koota yhtyeelle juuri sopiva PA-laitteisto, varmasti lähes jokaiselta äänentoistopalvelulta nyt tuollainen kamakarderoobi löytyy. Ja jos on Mackien pöytä, niin piankos Yamahan tiskin jostain vuokraa. Kuinkahan hinnakkaaksi tuollaisen setin vuokraaminen äänimiehineen tulisi jos huomioidaan muualta hankittavat sopivan merkkiset täydennysosat? Sitten vielä esiintymispalkkio bändille ja muutaman satasen raiderianniskelu. ...perhana... jostain tarttis löytää viisisataa kympin pääsylipun lunastavaa nuorta yleisöksi... Noo kyllä bändeillä yleensä (omat) kamat mukana seilaa. It ain't like it used to be, but it's better'n nothing. | |
![]() 17.04.2010 11:19:10 | |
Ja voi kuinka positiivista ja erilaista olisi, jos sielä lukisi; "emme tarvitse alkoholia esiintymiseen" Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 17.04.2010 20:18:19 | |
Hinta riippuu hyvin monesta tekijästä. Tässä tapauksessa ravintola on toistuva asiakas ja PA oli pystyssä jo keskiviikon jäljiltä. Tarvis tuoda lisää hyvin vähän tavaraa. Toi kaikki vähentää työmäärää ja alentaa hintaa muutenkin. Sitten on vielä se, että missäpäin Suomea, ja tarkemmin keneltä, sitä hintaa kysyy. Hintahaitari voi olla hyvinkin laaja. Joissain paikoissa tollasen saa halvemmalla kuin työnantajan/laitetoimittajan todelliset kulut ovat... Sami voinee valottaa tarjotun laitteiston sopivuutta heidän tarpeisiin ja toiveisiin. turkulainen | |
![]() 04.02.2014 20:46:29 | |
Van Halenin raideri vuodelta 1982 http://www.vanhalenradio.com/vanhal … 02/03/van-halen-82-backstage-rider/ Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore | |
![]() 05.02.2014 10:13:19 | |
Oon miettinyt tätä raideriasiaa jo pitkään etenkin tuon Aura Audio -keskustelun jälkeen. Sekä rundimiksaajan, että laitetoimittajan ominaisuudessa. Itse olen pyrkinyt tekemään raiderin niin että siitä ilmenee rajat missä saa liikkua. Ja koska ne rajat on annettu, niiden yli ei mennä - yksinkertaisesti näin. Laitetoimittajana olen aina yrittänyt tehdä tarjouksen joka on mahdollisimman tarkasti raiderin mukainen. Jos en ole saanut kasattua setti, joka olisi oon aina pyrkinyt ottamaan yhteyttä ja kysymään onko tämä ok. Valitettavan usein se laskun maksaja ei ole bändi, eikä edes bändin edustaja vaan joku alkoholin myyjä tai järjestö/julkinen lafka. No nyt sitten meikä on tehnyt tarjouksen missä on raiderin mukaiset kamat tai sovittu yhteyshenkilön kanssa mitä vois olla. Sitten on se Reijon Karaoke KY, joka on tarjonnut siihen samaiseen keikkaan ne Aura Audiot. Ja halvemmalla hinnalla Reiska voitti tarjouksen. Bändi tulee paikalle ja seppo miettiin mielessään että 'no vittu just'. Kuitenkin Seppojen Killan ohjesäännön mukaisesti sanoo hymyillen: "Niillä vedetään mitä on.", vaikka kuinka ottaa pannuun. Keikka menee ihan ok, mutta teetti duunia ja olis voinut mennä paremminkin. Maaliin päästiin. Omat rojut kasaan ja bäkkärille dokaa. Koko homma unohtuu ja kukaan ei enää jaksa valittaa mistään. Seuraavana päivänä - tai ehkä kuukauden päästä sama homma uusiksi. Koska tästä kuviosta ei hyödy kukaan, voisiko ne raiderit kirjoittaa niin että siinä on oma marginaalinsa ja siitä ei sitten tingitä - paitsi jos toisin sovitaan keskustelun kautta. Ja sit jos niitä sovittuja/raiderin kamoja ei ole paikalla niin siitä lähtis joku nootti tai jopa sakko sille keikan tilaajalle? Tai sitten jos artisti/edustaja olis yhteydessä siihen tapahtumat tilaajaan, että tällaista ollaan puhuttu puhelimessa - siis että muiltakin tarjoajilta edellytettäisiin vastaavaa. Tälläinen avautuminen tähän väliin! - Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you. | |
![]() 05.02.2014 11:46:00 | |
eetuss: voisiko ne raiderit kirjoittaa niin että siinä on oma marginaalinsa ja siitä ei sitten tingitä - paitsi jos toisin sovitaan keskustelun kautta. Ja sit jos niitä sovittuja/raiderin kamoja ei ole paikalla niin siitä lähtis joku nootti tai jopa sakko sille keikan tilaajalle? Tai sitten jos artisti/edustaja olis yhteydessä siihen tapahtumat tilaajaan, että tällaista ollaan puhuttu puhelimessa - siis että muiltakin tarjoajilta edellytettäisiin vastaavaa. Niinpä. Oon monta kertaa miettiny, että miks porukka listaa teknisiä speksejä, kun kuitenkin keikka tehään lopulta ihan millä vaan. Samoin mua huvittaa, kun samassa riderissa lukee vaikka miksauspöydän kohdalla esim vaihtoehdot H3000 ja LS9. Jos kerran kaikki käy, niin mitäpä luulisit ottaako se laitetoimittaja hyllystä sprintteriinsä sen ison Midaksen vai sen pikkusen LS9:n. No kiva että porukka sopeutuu, mutta mitä hyöytä on ees listata sinne 100 000 euron ja 5000 euron vaihtoehdot, kun et ikinä tuu noilla spekseillä sitä isompaa sinne saamaan. we call it music - they call the cops | |
![]() 05.02.2014 12:07:39 | |
vhaivala: Niinpä. Oon monta kertaa miettiny, että miks porukka listaa teknisiä speksejä, kun kuitenkin keikka tehään lopulta ihan millä vaan. Ehkäpä juuri tämän takia kaikki eivät niitä raidereita ota ihan tosissaan. Raidereita on monen näköisiä - joissakin kerrotaan, mitkä speksit pitää täyttyä, kun taas toisissa listataan merkkejä, joista pidetään enemmän tai vähemmän kuin muista. Jotenkin kuvittelisin, että ensin mainittu olisi parempi tapa hoitaa asia - kerrotaan, millainen äänenvoimakkuus tarvitaan, millainen pitää olla taajuusvaste ja vaihevaste jne, ja laitetoimittaja sitten toteuttaa sen valintansa mukaisilla laitteilla. Jonkinlainen sanktiointimenettely olisi kyllä varmasti tarpeen, jos vaatimukset eivät täytykään. Mikserit - varsinkin digimikserit - tuovat toki ihan omat haasteensa, koska niiden käyttöliittymät ovat niin kovin erilaisia. Niiltä osin merkkien luettelemiselta voi olla vaikea välttyä. | |
![]() 05.02.2014 12:32:45 | |
Siis pitäiskö mun speksata keikoille, että: Arvoisa järjestäjä/laitetoimittaja. Mieluiten vetäisin mahdollisimman hyvillä ja ammattimaisilla kamoilla. Mutta jos matkan päässä odottaa sekavaa paskaa, joilla kutenkin saadaan se show joten kuten vedettyä sille odottavalle yleisölle, niin pakkohan sillä on sitten tulla toimeen. Vai mitä tässä nyt haetaan? Ja pitäiskö mun speksata tekkiriderit erikseen kaikenkokoisille venueille, firman pikkujouluista festareille ja huolehtia, että ohjelmatoimisto osaa kans lähettää oikeet laput oikeisiin tilanteisiin? Siksi ne yhteystiedot löytyy sieltä lapuista, että saa, voi ja pitää soittaa tahi meilata. Jos ei muuten niin vaikka sanoakseen päivää ja kertoakseen että homma on hoidossa. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 05.02.2014 13:52:41 (muokattu 05.02.2014 13:55:29) | |
eetuss: Menikin muuten monta päivää viimeisestä AA-haukusta. Hyvä, että joku muistaa M.netin kirjoittamattomat säännöt. | |
![]() 05.02.2014 14:09:59 (muokattu 05.02.2014 14:10:42) | |
Siis ei mun ollu tarkoitus mitenkään vittuilla tai arvostella. Ymmärrän hyvin, että tämä todellisuus ei välttämättä näyttäydy kiertuemiksaajan roolissa ollessa. Ne yhteystiedot on totta kai hyvä siellä, mutta ne ei valitettavasti auta mitään jos on olemassa se taho X joka tarjoaa paskaa halvalla. Silloin se kaikki meilitys ja soittelu on ollu täysin hukkaan heitettyä aikaa. Bändi ja sepot saa paskat kamat vastaan koska se baari tai nuorisotoimi ei edes välttämättä tiedä tai halua tietää että niiden pitäis ehkä tsekata onko tämä ok. Jos joku viisas keksisi tähän jonkun ratkaisun niin kaikki hyötyis. No - ei ehkä se se Arkinen Tapaturmapalvelu Oy, joka tarjoaa sinne niitä kamoja, joita kukaan ei toivo saavansa vastaan koskaan. dewil: Siis pitäiskö mun speksata keikoille, että: Arvoisa järjestäjä/laitetoimittaja. Mieluiten vetäisin mahdollisimman hyvillä ja ammattimaisilla kamoilla. Mutta jos matkan päässä odottaa sekavaa paskaa, joilla kutenkin saadaan se show joten kuten vedettyä sille odottavalle yleisölle, niin pakkohan sillä on sitten tulla toimeen. Vai mitä tässä nyt haetaan? Ja pitäiskö mun speksata tekkiriderit erikseen kaikenkokoisille venueille, firman pikkujouluista festareille ja huolehtia, että ohjelmatoimisto osaa kans lähettää oikeet laput oikeisiin tilanteisiin? Siksi ne yhteystiedot löytyy sieltä lapuista, että saa, voi ja pitää soittaa tahi meilata. Jos ei muuten niin vaikka sanoakseen päivää ja kertoakseen että homma on hoidossa. - Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you. | |
![]() 05.02.2014 16:16:33 | |
Ainoa kärsivä osapuoli tässä taitaa olla bändin miksaaja ja ehkä bändi, jos keikka menee maaliin. Suuntaus parempaan silloin olisi siis kiertuemiksaajien muistaa antaa kivenkatkuista palautetta. ... josta seurannee, että seuraavalla kerralla ko. bändiä ei tilata. Voittajat ovat markkinatalous, keikan järjestäjä&yleisö ja paska fiilis. Businekset menee muutenkin 1. kaverin, 2. halvimman hinnan ja 3. hyvän buugien kautta - mainitussa järjetyksessä. ... eiks se näin mene kaikilla busineksen aloilla. Se kenellä ei oo varaa valittaa tai ei pysty/jaksa, kärsii. | |
![]() 05.02.2014 17:19:20 | |
Olipas osuva nimi tuo kuvitteellinen "Arkinen Tapaturmapalvelu Oy" :) eetuss: Siis ei mun ollu tarkoitus mitenkään vittuilla tai arvostella. Ymmärrän hyvin, että tämä todellisuus ei välttämättä näyttäydy kiertuemiksaajan roolissa ollessa. Ne yhteystiedot on totta kai hyvä siellä, mutta ne ei valitettavasti auta mitään jos on olemassa se taho X joka tarjoaa paskaa halvalla. Silloin se kaikki meilitys ja soittelu on ollu täysin hukkaan heitettyä aikaa. Bändi ja sepot saa paskat kamat vastaan koska se baari tai nuorisotoimi ei edes välttämättä tiedä tai halua tietää että niiden pitäis ehkä tsekata onko tämä ok. Jos joku viisas keksisi tähän jonkun ratkaisun niin kaikki hyötyis. No - ei ehkä se se Arkinen Tapaturmapalvelu Oy, joka tarjoaa sinne niitä kamoja, joita kukaan ei toivo saavansa vastaan koskaan. | |
![]() 05.02.2014 17:20:56 | |
No ehkä pikemminkin niin että keikkamyyjä laittaa laskuun xxx€ korvauksena niistä ylimääräisistä hikikarpaloista ja närästylääkkeistä, joita kiertuemiksaajalla kului paskan tekniikan takia. NeliX4: Ainoa kärsivä osapuoli tässä taitaa olla bändin miksaaja ja ehkä bändi, jos keikka menee maaliin. Suuntaus parempaan silloin olisi siis kiertuemiksaajien muistaa antaa kivenkatkuista palautetta. ... josta seurannee, että seuraavalla kerralla ko. bändiä ei tilata. Voittajat ovat markkinatalous, keikan järjestäjä&yleisö ja paska fiilis. Businekset menee muutenkin 1. kaverin, 2. halvimman hinnan ja 3. hyvän buugien kautta - mainitussa järjetyksessä. ... eiks se näin mene kaikilla busineksen aloilla. Se kenellä ei oo varaa valittaa tai ei pysty/jaksa, kärsii. - Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you. | |
![]() 05.02.2014 20:53:37 | |
Suurimmassa osassa ridereita on aika ihmeellisiä asioita. Mitä pienempi bändi sitä isompi rider tuntuu olevan selkeä trendi. Jos rupeaa sokkona lappujen mukaan tarjoamaan etenkin pienemmille keikoille tekniikkaa niin ei oo ihme jos ei kauppa oikein käy. --- Ei se oo keikkamyyjän, bändin eikä sitä kautta myöskään teknikon intressi heittäytyä etenkään jälkikäteen hankalaksi. Jos toimitetut laitteet on edes jollain tavalla vetokelposet niin keikka pois kuleksimasta, lasku perään ja kohti uusia seikkailuja. Täydellisessä maailmassa asiat olisi toisin. Fakta on kuitenkin vaan se että saa olla melkoisen synkeät kamat ettei pro-ukko niillä keikkaa saa maaliin. Jos yleisö, tilaaja, bändi ja keikkamyyjä on edes jotenkin tyytyväisiä niin siinä rupeaa olemaan aika vähissä ne ihmiset ketä kiinnostaa jälkikäteen vatvoa että mikä mikseri siellä keikalla oli. "Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi | |
![]() 05.02.2014 21:16:14 | |
Eli kannattaa aina tarjota paskinta ja halvinta mahdollista, ja riderit voi heittää verkonpainoksi! :) Miten musta jotenkin tuntuu tää kuvio on mahdollista ainoastaan Suomessa..? Öljymaassa käydään minun mielestäni vähän liiankin pikkutarkkaa keskustelua toimittajan ja teknikon/agentin välillä mitä pitää tuoda paikalle. Sami_T: Suurimmassa osassa ridereita on aika ihmeellisiä asioita. Mitä pienempi bändi sitä isompi rider tuntuu olevan selkeä trendi. Jos rupeaa sokkona lappujen mukaan tarjoamaan etenkin pienemmille keikoille tekniikkaa niin ei oo ihme jos ei kauppa oikein käy. --- Ei se oo keikkamyyjän, bändin eikä sitä kautta myöskään teknikon intressi heittäytyä etenkään jälkikäteen hankalaksi. Jos toimitetut laitteet on edes jollain tavalla vetokelposet niin keikka pois kuleksimasta, lasku perään ja kohti uusia seikkailuja. Täydellisessä maailmassa asiat olisi toisin. Fakta on kuitenkin vaan se että saa olla melkoisen synkeät kamat ettei pro-ukko niillä keikkaa saa maaliin. Jos yleisö, tilaaja, bändi ja keikkamyyjä on edes jotenkin tyytyväisiä niin siinä rupeaa olemaan aika vähissä ne ihmiset ketä kiinnostaa jälkikäteen vatvoa että mikä mikseri siellä keikalla oli. - Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you. | |
![]() 05.02.2014 21:19:56 | |
eetuss: Eli kannattaa aina tarjota paskinta ja halvinta mahdollista, ja riderit voi heittää verkonpainoksi! :) Miten musta jotenkin tuntuu tää kuvio on mahdollista ainoastaan Suomessa..? Öljymaassa käydään minun mielestäni vähän liiankin pikkutarkkaa keskustelua toimittajan ja teknikon/agentin välillä mitä pitää tuoda paikalle. No menikö nyt vähän mustavalkoseks...? | |
![]() 05.02.2014 21:35:39 | |
Ite oon nähnyt homman sekä tarjoajan että kiertuemiksaajan näkökulmista siten että jos on jotain erikoismeininkiä mikä ei ole itsestäänselvyys ja välttämättä vaaditaan niin se roudataan tuodaan ite mukana. Ihmepaikoissa kierrellessä on ollut joko etukäteen selvitettynä että mitä about paikalla on tai autossa omaa kamaa mukana sen verran että saa rokin soimaan (esim. treenikseltä pikkumikseri ja laulukaapit). Jos sit on aihetta niin laskua perästä, bändin kiertue-biilissä yleensä kuitenkaan pari laatikkoa ei ole mahdoton rasti, etenkään jos siinä samassa autossa kulkee tarvittaessa täys keikkasetti. Tarjoajan puolella on välillä saanut esitellä nätimpää settiä, välillä rujompaa ja yleensä olen ainakin pyrkinyt olemaan etukäteen yhteydessä että tällasta tulossa, homma hoidossa. Samana aamuna tulleet hätätapaukset ei tietenkään anna mahista etukäteen soitteluun mutta lapuista yleensä näkee että mikä on homman nimi. Viimeisenä kuitenkin on se kuuluisa oma harkinta, nimekkään listabändin pyyntöön tietynmerkkisestä digitiskistä suhtaudutaan eri tavalla kun peräkylän nuoriso-illan lämppäribändin pyyntöön Midas-merkkisestä ei-venice tiskistä ja Klark/bss merkkisistä dynamiikkaprossuista. En ainakaan ole jälkikäteen kuullut että ketään olisi suuremmin mun tarjoilema kalusto ahdistanut vaikka aina ei ole ihan a-1 luokkaa ollutkaan. | |
![]() 05.02.2014 21:42:53 | |
nannne: No menikö nyt vähän mustavalkoseks...? No riippuu varmaan näkökulmasta. Mun mielestä tilanne on just eikä melkeen noin. Kun jättää raiderit lukematta ja tuo t.boxia paikalle niin saa palkinnon. - Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)