Aihe: Mikä tekee jazzista jazzin.
1 2 3
ewq
15.04.2010 16:08:27
Kyllä tuo aiemmin mainittu svengi on yks suurimmista jazzin rakennuspalikoista. On se sitten kolmimuunteista tai even 8's. Nimittäin kuunnelkaas vaikka ketä kovia tyyppejä. Milesia, Hubbardia, Shorteria, Woody Shawia, Tranea jne... Vaikka tsibaleet kuin olis ns. swing-meiningillä, usein sooloissa (vähänkin nopeammalla tempolla) kuulee kyllä suoria 8-osia. Silti kyllä toimii.. heh.
0101986
15.04.2010 18:52:08
0101986: ei.

zeeboo: Kyllä.

"The Difference Between Latin Jazz and Jazz

While jazz rhythms are swung, most Latin jazz tunes have a straight eighth note feel. --

Vaikka suurin latin jazzista olisi suoraa kahdeksasosaa se ei kuitenkaan tarkoita sitä että suurin osa ei kolmimuunteisesta jazzista olisi lattaria.

Olen siis edelleen sitä mieltä että ei, tuo lattari ei ole oikein hyvä selvitys siitä mitä ei kolmimuunteinen jazz on.
Zeeboo
15.04.2010 19:29:43 (muokattu 15.04.2010 19:31:09)
0101986: ...Olen siis edelleen sitä mieltä että ei, tuo lattari ei ole oikein hyvä selvitys siitä mitä ei kolmimuunteinen jazz on.

Ei ainoa, mutta yksi. Onhan sitten tietysti jazz-rock, free, fuusiohommelit, erilaiset etno-viritykset jne. Kolmimuunteisuushan ei ole ainoa jazzin tunnusmerkki, siinä pointtini.

Aihe ihan mielenkiintoinen, mutta antaa mun puolesta olla.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
0101986
15.04.2010 20:16:35
Zeeboo: Ei ainoa, mutta yksi. Onhan sitten tietysti jazz-rock, free, fuusiohommelit, erilaiset etno-viritykset jne. Kolmimuunteisuushan ei ole ainoa jazzin tunnusmerkki, siinä pointtini.

Aihe ihan mielenkiintoinen, mutta antaa mun puolesta olla.

Olemme tästä asiasta täysin samaa. Se kirjoitus minkä takia jouduin puuttumaan tähän aiheeseen oli se väitös siitä että kolmimuunteisuus tekee jazzista jazzin. On kuitenkin niin paljon suoraa kahdeksasosaa sisältävää jazzia, että en voinut antaa asian olla.

Hyvää illanjatkoa.
Kujala
15.04.2010 20:31:25 (muokattu 15.04.2010 20:33:57)
Herbie Hancockin V.S.O.P-ryhmä on mainion kuuloista revittelyä.

Noita kappaleita kuunnellessa kyllä pistää ihmettelemään miten raakileessa jazzrumpaleiden ranne kestää nakuttaa samaa tahtia useiden minuuttien ajan?
baron
15.04.2010 22:56:03

Voihan tästä aiheesta vääntää ikuisesti mutta ratkaisua ei tule.
Jos Herbie Hancock vetää mitä tahansa se on jatsia.
Jos Beatles vetää mitä tahansa se on rokkia.

Ja tääkään ei pidä paikkaansa.

Tää genreen luokitteleminen ei ole helppoa ja kuiteskin tarpeellista, onneksi mä en joudu sitä tekemään, mä saan tykätä mistä tahansa genrestä riippumatta.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sinkula
16.04.2010 14:28:22
Vastaukseksi kysymykseen nostaisin esiin vielä mm. pulssiinsijoittumisen luovan varioinnin. But if ya gotta ask, you probably ain't ever gonna know.

Francis Albert Sinatrasta jazzin yhteydessä puhuttaessa ollaan yhä asiassa. Crooner tai ei, Vanha Sinisimmu voidaan asettaa viivalle kenen hyvänsä valkoihoisen miesvokalistin kanssa niin tekniikkansa kuin näkemyksensäkin puolesta. Äijän rekkari, hengitys ja taimi - eikä kukaan koskaan (valkoinen) ole kyennyt sleepaamaan sisään Frankie-boyn lailla. Sorry, King.

Matkustelkaa kauas, ihmiset. Käykää perillä pikkutunneilla ulkona kuulemassa elävää musiikkia ja seuratkaapa huviksenne, milloin kermaperseiden jalka alkaa napata ( ja mitä! ) tahtia. Verratkaa ilmiötä pigmentiltään tummempien ihmisten reagointiin. That's what I'm talkin' 'bout 'ere. I wish I could shimmy like mah sistah Kate, she could wiggle her tail like a jelly on a plate;-)

(Allekirjoittanut on onnekseen tehty, synnytetty ja kasvatettu The Voicen hallitessa melko itsevaltiaallisesti koto-eetteriä.)
baron
16.04.2010 21:24:57

Epämuusikko: Mietippä sitä.

Saanks mä paljastaa salaisuuden?
(Ne on treenanneet sitä)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
17.04.2010 18:14:19
baron: Saanks mä paljastaa salaisuuden?
(Ne on treenanneet sitä)

Don't give it away!
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
Kujala
18.04.2010 09:42:50
Soittimista tavanomaisimpia varsinkin vanhemmassa jazzissa taitavat olla piano, saksofoni ja trumpetti. Tiedättekö kokoonpanoja jossa olisi myös kitaraa mukana näiden ohella?
antnis
18.04.2010 11:44:26
Kujala: Soittimista tavanomaisimpia varsinkin vanhemmassa jazzissa taitavat olla piano, saksofoni ja trumpetti. Tiedättekö kokoonpanoja jossa olisi myös kitaraa mukana näiden ohella?

Charlie Christian soitteli Benny Goodmanin kanssa.
vasili
18.04.2010 11:58:50
Kujala: Soittimista tavanomaisimpia varsinkin vanhemmassa jazzissa taitavat olla piano, saksofoni ja trumpetti. Tiedättekö kokoonpanoja jossa olisi myös kitaraa mukana näiden ohella?

Varhaisissa Big bandeissa kitara/banjo kuului vakiokalustoon ennen pianoa.
ewq
19.04.2010 15:24:00
Tsekatkaapa tästä:

http://areena.yle.fi/video/909063

noordic säynd
antnis
19.04.2010 17:44:58
ewq: Tsekatkaapa tästä:

http://areena.yle.fi/video/909063

noordic säynd

Tuo DJ-jazz tai mikälie on kyllä iha helvetin tylsää musiikkia. Mielenkiintoinen ohjelma sinänsä.
velsa
14.05.2010 01:01:57

Kujala: Mikä on olennaisin asia ja mitkä ovat yleisimpiä piirteitä jazzmusiikissa? Mikä tekee musiikista jazzia?

Ornette Coleman
Kauas on pitkä matka........
padaa@dadaa!
14.05.2010 08:09:43

Fromi
16.06.2010 22:30:24
tuossa edellä mainittiin improvisaatiosta.. sitähän juuri jazz on. sisältää pitkän oppimis processin joka menee suunnilleen kun että oppis puhumaan.. ensiks imitoidaan ja sen jälkeen ruvetaan koomaan pikkuhiljaa omia lauseita jonka jälkeet opit puhumaan jo sulavasti ilman miettimättä enään yhtikäs mitään.. niinkuin coltrane sano joskus ''Learn the changes, and then forget them.''
luulen että tässä piilee se jazzin salaisuus ja ero muihin musiikkityyleihin.. : )
Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
baron
17.06.2010 22:14:20

Mä tuun juuri Sibiksen jazzleiriltä ja se mitä ne opet siellä sönkkäsi oli rytmi, groove, time eli jos ne on kohdallaan niin on jatsia.
Hienostelua on sitten soittaa "oikeita säveliä" jos edellämainitut on kohdallaan.
Fromi
18.06.2010 01:29:42
baron:
Hienostelua on sitten soittaa "oikeita säveliä" jos edellämainitut on kohdallaan.

Musta tuntuu että kaikki tahtoo improvisoidessa soittaa oikeita säveliä, ei impro ole sitä et soitat rändöminä jotai skaalaa tai pentatoonista skaalaa ylös alas ihan päättömänä. Sun täytyy tuntea ne sävelet jota olet soittamassa.

Tuossa on kans hyvä pointti että rytmi, groove ja time täytyy olla kondiksessa myöskin. : )
Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)