Aihe: Munniharppu
1 2 3
Zarmo
25.11.2008 12:32:18 (muokattu 25.11.2008 12:32:41)

Nyt mies kerrot kyllä lisää. Kuten että mistä noita +40 euron munneja saa ja mitä mieltä olet noista viiden euron harpuista. Alkoi kiinnostamaan.

Ainakin jossain keskiaikahipoissa se joku hippi myy jotain käsintehtyjä munnareita. Hinta noin satasen muistaakseni. On niillä nettisivutkin kai, mutten kuollaksenikaan muista sen puljun/yhdistyksen/tms. nimeä.
Joonas
26.11.2008 00:07:22 (muokattu 26.11.2008 00:13:14)
Heh.

Firma on tämä http://www.uulu.fi , hippi on Juhana ja nettikauppa löytyy osoitteesta http://www.uulu.fi/shop/ .

Näitä munniharppua käyttää aikas moni, mm. Markku Lepistö Värttinästä. Eiköhän tolla Variksellakin oo jo omasna ;) Kerro Markku, jos vierailet täällä, että onko harpusta mihinkään?

Juu, ja menipä noita tonne kansallisteatterillekin.

Ja toissa viikonloppuna lohkasin itseltäni palan etuhampaasta kiivaassa munniharppujamittelussa fujaran soiton ja pitkähuiluttelun välissä juurikin tälläsellä harpulla ;)

Joonas.

PS. jottei mee ihan piilomainonnaksi, niin paljastettakoon, että oon yllä mainitun firman hallituksen jäsen...

EDIT: no nyt kun mainostan, niin mainostetaan kunnolla. Ostakaa ihmeessä toi Tapani Variksen Munniharppuuna levy. Se on oikeesti aika tykkii settii!
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
The Clansman
18.12.2008 19:33:07
Mitenkäs tuolta http://www.szilagyi-jewsharp.com/ sivustolta oikein tilataan nuita munneja? Miten kauan on kestänyt toimitus ja paljonko on posti perinyt toimituksesta?
bloodycut
12.03.2010 04:20:26

Munniharppua olen soittanu jo reilu 2 vuotta
www.bloodycut.tk www.suomibeatbox.com Beatboxbattle Special Award 2006
Timo Niemi
12.03.2010 07:23:29

Toi on mielenkiintoinen soitin ja olen nyt pari viikkoa harjoitellut sen soittamista, vaikeata on mutta hyvin saa jo äänet kuulumaan.

Tilasin muiden tavaroiden ohella Thomanilta semmoisen halpaversion ja sen hinta oli 3,18€ eli eipä ollut kallis sijoitus.

Alla olevasta linkistä näkyy juuri tuo minun tilaamani soitin, ennen kuin edes yritin soittaa sitä niin halusin kuvata tuon koska se on niin mielenkiintoisen näköinen:

http://timoniemi.kuvat.fi/kuvat/Tuote+ja+Tavaran+kuvaus+jatkuu./(4).JPG
BassoSisko
02.04.2010 08:57:00
Minäkin tilasin thomannilta pari munniharppua että sain tilauksen täyteen. Olin jo pitkään tälläista halunnut testata ja kun kerta halvalla sai ja oli pakko, niin...

Se vain että jos joku alla olevan ohjesivun päivittäjä lukee tätä niin laittakaa nyt vaikka piirros tuonne että mitenpäin se munniharppu suuhun tungetaan, kestää meinaan blondilla hetken tajuta ja basistilla viel toisen. ;-) Muuten on kyllä loisto sivu.
http://www.freewebs.com/munniharppu/soitto.html

Sitten vielä jos joku osais kertoa että missä vireessä nämä mun ostamani munniharput on, sitä tietoa kun en mistään tunnu löytävän.
GEWA MAULTROMMEL 90 MM NR.14
GEWA MAULTROMMEL 55 MM NR.6
Kari Reiman
06.04.2010 14:31:56
Zoltan Szilagyin Legator munniharppuja (Black Fire ja Renaissance) saa viritettyinä täältä: www.pentatone.fi
Khomus
11.04.2010 21:42:35
Olin unohtanu tän keskustelun jo kokonaan, mut nyt saatte urakalla informaatiota.

Yksi parhaista ja suurimmista lähes pelkästään munniharppuja myyviä nettikauppoja on: www.danmoi.de
Löytyy satoja erilaisia harppuja lähes jokaisesta maailman kolkasta + muita soittimia. Ainoa huono puoli on, että vain muutamia saa viritettyinä. Oon tilannu tuolta about 20 harppua vähintään.

Tässä parin vuoden aikana on käyny selväksi se tosiasia, että oon Suomen ainoa munniharppua pääsoittimena opiskeleva, joten sen suhteen oon kolunnu nettikauppoja läpi urakalla.
Jos hyviä harppuja haluaa oikeasti saada, on PayPal tili ehdoton ja pitää osata tehdä tilisiirto ulkomaille.

Elikkäs.. Parhaat harput tulevat ehdottomasti Norjasta ja Sakha-Yakutiasta. Nykyisin pyrin ostamaan harput suoraan tekijöiltä, koska näin ne saa varmasti oikein viritettyinä, painotettuina ja halvemmalla. Munnista saa kyl viritettyä ihan kotikonsteinkin, jos tietää mitä tekee, mut siinä on riskinsä.
Hintaa hyvälle harpulle tulee vähintään se 50 euroa, riippuen maasta missä harppu on tehty. Yleensä vähintään 100 euroa, mutta hinta ei aina ratkaise välttämättä.
Niitä Thomannin ja soitinliikkeistä saatavia halpis harppuja ei voi verrata mitenkään kalliimman hintaluokan harppuihin. Niissä on ero kuin yöllä ja päivällä, mutta perus soittotekniikan niillä voi oppia.

Tällä hetkellä minulla on tai on ollut(kieli katkennut) harppuja ainakin näistä maista: Vietnam, Kiina, Unkari, Norja, Sakha-Yakutia, Bashkortostan, Intia, Nepal, Altai, Japani, Filippiinit, Itävalta, Tuva, Saksa, Sveitsi ja Indonesia.

Kysykää ihmeessä jos haluatte lisäinformaatioita esim. jonkin tietyn maan harppujen laaduista ja hinnoista, soittotekniikoista ym.
BassoSisko
13.04.2010 20:08:26
Khomus: Kysykää ihmeessä jos haluatte lisäinformaatioita esim. jonkin tietyn maan harppujen laaduista ja hinnoista, soittotekniikoista ym.

Ok, halpisharput on siis surkeita. Vaan niillä nyt kuitenkin aion yrittää soitella, ihan vain katsoakseni tulisiko tästä jotain.

Jos siis soittotekniikasta osaisit aloittelijalle jotain kertoa, niin olisin kovasti kiitollinen.
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
BassoSisko
15.04.2010 21:34:16
Khomus: Itse käytän opetuksessa intialaisia, vähän päälle 20€ maksavia tällä hetkellä.

Kiitos erittäin paljon näistä neuvoista!
Kertoisitko vielä missä annetaan soitto opetusta tavalliselle harrastajalle, jos oikein pahasti höyrähtää.
Khomus
16.04.2010 23:06:28
Kertoisitko vielä missä annetaan soitto opetusta tavalliselle harrastajalle, jos oikein pahasti höyrähtää.

Erittäin vaikea sanoa. Joitakin workshoppeja voi silloin tällöin olla jossain päin Suomea, mut se on todella harvinaista. Tosimielellä munniharputtelijoita on oikeasti tooooosi vähän. Jos mie kerran oon Suomen ainoa koskaan AMK:ssa ja muualla munniharppuopettajaksi opiskeleva, ei sillä rintamalla todellakaan ole tungosta. Oon kuullu huhua, että Sibiksessä on ollu joillakin munnis sivuinstrumenttina joskus, mut on ihan ennen kuulumatonta, että jollakin ois se pääinstrumenttina. Mun opettajat taas(tällä hetkellä on ollut kaksi) ovat saaneet oppinsa pääosin ulkomailla.
Olis tarkotus lähtee vuojen päästä Norjaan vaihtoon, jossa on todella kova munniharppukulttuuri, mestareiden oppiin.

PS.. Tänään katkes perk... parhaasta norjalaisesta G-harpusta kieli. Toisin sanoen 85€ kankkulan kaivoon, vaikka vasta n. kuukauden soitellu sitä ja tutkinto alle kuukauden päästä. Pitää alkaa kysellä jos joku vois tehä munniksen ja siihen kielen titaanista >:( Alkaa nimittäin oikeesti ärsyttää noi harppujen hajoomiset. Ei näytä nimittäin olevan mitään merkitystä osalle harpuista, vaikka soittas kuinka kevyesti, niin kieli katkeaa tosi helposti. Tekevät liian ohuen monesti virittäessään. Kestäähän se aikasa, mut jos joutuu soittamaan ja treenaamaan päivittäin, niin on tullu huomattuu, ettei kestä. On menny nyt parin vuojen sisään satoja euroja hajonneisiin harppuihin ja vaikka harpussa ois mutteri/ruuvi, jonka aukastuaan saa kielen irti ja vaihdettuu.. ei kieliä saa uusia mistään. Jos täällä käy soitinrakentajia, niin tässä ois hyvä homma teille.
BassoSisko
17.04.2010 11:04:41
Khomus: Olis tarkotus lähtee vuojen päästä Norjaan vaihtoon, jossa on todella kova munniharppukulttuuri, mestareiden oppiin.

Hyvää matkaa ja toivotaan että saat mestareista parhaan opettajaksesi.
Ehkäpä teetät Norjassa läjän harppuja käyttöösi tai opettelet itse vielä harpuntekijäksi, kaksi kärpästä samalla iskulla. :)

Minä jatkan täällä tuosta halpiksesta äänien päästelyä.
lehtijussi
04.02.2011 22:00:15
Mullon ny jumalaton ongelma?

Vuosi sitten -tai kevättä se oli jo kun yhtenä aamuna heräilin siinä heti kahdentoista jälkeen. Olin nähny ihme unta... (tää on tosi) Kyykin jonkun tulivuoren reunalla alasti ja räpläsin mun... ei kun jotain soitinta. Kans.
Eikä näkyny tyhjässä maailmassa muita.

No olin kyllä aikaisemmin lukenu munniharpusta, joten kai se uni juonsi siitä.

Käppäilin siitä Ahosen juttusille (sillon musiikkiliike mansessa) ja ostin kokeeks sellaisen 5 euron munniharpun, sillä sitten "harjottelin" aina silloin tällöin.
Kesällä ostin Reimannilta vähän paremman harpun ja soittoharjoituksetkin sai uutta puhtia.

Eikä kuukauttakaan kun tilasin toisen, eli Legator Blackfiren D-virityksellä.
Sillä soitellu ny joka päivä. Mitä enemmän oppinu niin sitä tiiviimmin... vähintään tunti päivässä. Meni tässä hiljattain niin hulluksi että pidin töistäkin rokulipäivän että sai vaan soitella. :)

Niin se ongelma on nyt sitten ilmaantunut viimeisen viikon aikana, pahentuen päivä päivältä.

Nyt ei pysty enää kun ylähampaat on niin kipeet, ei siis pinta vaan juuret!
Onko kellään kokemusta ko. vaivasta? Paraneeko hetken soittotauolla, vai oliko se siinä ny sitten harppuilut.

Juuri kun piti katsella joku käsin tehty tanakkakielinen märistin! Soon niin että hyppään sinne tulivuoreen seuraavassa unessa jos hampaatkin on lurituksia vastaan.
lehtijussi
12.02.2011 21:47:26 (muokattu 13.02.2011 10:12:06)
Tässä mitään jumalia tarvi...
Hammaskivut loppui omalta kohdalta kun lopetin aamuiset, heti herätyskellon jälkeiset soittelut pois.
Ilmeisesti paikat jököttää hampaita myöten juuri kun on heränny... ei kestä, "ärsyyntyy" moisesta räpistelystä.
Ainakin mun hampaat.

Olen kaivellut tosimielellä harppua vasta päiväkahvien jälkeen, ja pikku hiljaa siirtynyt itse asiaan niin paikatkin on kestäny paremmin.
lehtijussi
19.02.2011 22:18:57 (muokattu 20.02.2011 10:36:29)
Khomus:

4. Näppäily tai ite tykkään käyttää termiä rämpyttäminen tulisi tehdä aina siihen suuntaan mikä tuntuu luontevimmalta. Eli eteen- tai sisäänpäin. Vähä sama juttu, kuin jääkiekkomailan left ja right. Jos esim. tuntuu paremmalta rämpyttää sisäänpäin, tulisi näin tehdä aina jatkossakin. Molempiin suuntiin rämpyttäminen hajottaa kielen ja se vaikuttaa myös sointiin. Siksi ei kannata lainata harppua sellaselle, joka rämpyttää eri suuntaan. Muutama kokeilu ei toki haittaa tai jos harppu on halapa ;) Siitä, kumpaan suuntaan on oikea tapa rämpyttää voisi käydä kiistoja loputtomiin. On kuitenkin tullu huomattuu, että jotkut harput soi kunnolla vaan toiseen suuntaan, joten on tietenkin aina hyvä, jos osaa rämpyttää kumpaankin suuntaan.

Olen pitäny tätä yhtenä ohjenuorana jota en ole noudattanut.

...itse asiassa juuri tuo "rämpyttäminen" jäi aikanaan mieleen soimaan... miksi käsitellä soitinta siten että voi kutsua sitä rämpyttämiseksi?
Jos kieltä "rämpytetään" niin varmaan hajoo?
Oli suunta mikä hyvänsä.

Nopea soittotyyli molempiin suuntiin on ollut erittäin hankala itselleni, tuntui että käden motoriikka ei toimi mitenkään (eikä aivot), rytmi sekoaa eikä käden liike pysy suunnassaan. Olen kuitenkin harjoitellut päivittäin, jatkaen vaikka rytmi on seonnut aikoja sitten...
Pikkuhiljaa rytmi/sormen liikeradan suunta pysynyt, aina pidenpään ja pidempään.

Minen puhuisi rämpyttämisestä.

Soittava sormi on herkkä eikä kosketus kieleen rasita sitä vaikka soittaisi molempiin suuntiin. ...semmonen kieltä vääntämätön terävä hipaisu vaan...

Emmä tiedä, jatkan harppuni kanssa ja muusta viis.
Kari Reiman
12.03.2011 13:55:32
Szilagyin harppuja saa mm. täältä:
http://www.pentatone.fi/munniharput.html
lehtijussi
14.06.2012 21:23:05
"Soittava sormi on herkkä eikä kosketus kieleen rasita sitä..."
Heh, tainnu olla herkällä päällä koko mies, mitä noita vanhoja omia viestejä lueskein. Noh, iteppä oon entteriä painanu...
Melkoisen vähän (ei ollenkaan) juttua munniharpuista... Moni on kokeillut mutta harppuun hurahtaneita ei taida juurikaan olla? Saiko "khomus" opintonsa päätökseen, kävikö Norjassa opissa?

Venäjällä ja Norjassa ollaan aktiivisia, joten seurailen niitten foorumeita. Kielitaidottomana googlen kääntäjän avulla:
"Eilen osti suuren tataari. Talo olisi muistutettava uusia ääniä. Hyvää kuin norsu. Tutkitaan mahdollisuutta."
:)

Koskahan niitä harpun kieliä alkaa katkeilemaan? Harpuilla alkaa olemaan jonkin verran käyttötuntia takana ja lisää tulee edelleen joka päivä.
Omat harput on valtaosin Szilagyin tuotantoa, taitavat kestää isältä pojalle.
Khomus
07.04.2013 18:27:07 (muokattu 07.04.2013 20:06:34)
Hihhei ja nostellaanpas tätä taas. Oli taas päässyt unohtumaan koko tämän keskustelun olemassaolo.
Monenlaista on tapahtunut omalla munnis rintamalla. Selväksi on käynyt esim. se, että olenkin sitten koko Pohjoismaissa ensimmäinen munniharppua pääsoittimena opiskeleva. Luulin, että Norjassa olisi vähintään ollut muitakin, mutta ei. Niin ja kävin kyllä vuoden Norjassa vaihdossa. Sieltä sain todella paljon kokemusta munnikseen liittyen ja hommasin itselleni kolme loistavaa harppua mestaritekijä Folke Neslandilta.
Kävin myös kesällä 2011 Siperiassa, tarkemmin ottaen Sakha-Yakutiassa kansainvälisillä munniharppufestareilla. Voin kertoa, että oli uskomaton kokemus. Soitin kun on yakuuttien kansallissoitin. Siellä oli mm. isoja munniharpun muotoon veistettyjä patsaita ja muita taideteoksia.

Koulussa olen vieläkin, mutta käyn viimeistä vuotta ja tarkoitus olisi valmistua nyt kevääksi. Toisin sanoen tutkinnot ovat ohi ja pari kurssia enää puuttuu.

Tällä hetkellä hallitsen munniharpun soiton erittäin taitavasti.
Aikasemmin oli puhetta käyttämästäni termistä rämpyttäminen.. Elkää hyvät ihmiset takertuko tähän termiin turhan vakavasti. Tuota voisi pitää jopa jonkinlaisena murre-sanana. Näppäysvoimakkuus riippuu täysin siitä, miten kovan äänen munniharpusta haluaa ja millaista musiikkia ylipäätään soittaa. Rämpyttäminen ei todellakaan tarkoita sitä sen varsinaisessa merkityksessä.

Mikäli melodiasoittaminen esim. norjalaiseen tyyliin kiehtoo, kannattaa ehdottomasti tutustua CD-kokoelmaan nimeltä Fille-Vern. Saa ainakin cdonista. Se sisältää todella hienon historiikin norjalaisesta munniharpputraditiosta ja vanhimmat äänitykset ovat 30-luvulta. Itse olen siis erikoistunut lähinnä norjalaiseen tyyliin, jossa tärkeää on soittamisen ohella myös jalkojen polkeminen. Mainittakoon, että viimeisessä tutkintokonsertissa soitin 9 kappaletta kyseiseltä kokoelmalta.

Henkilökohtaisesti minulla ei ole ikinä ollut ongelmia hampaiden tai ikenien kanssa. Tämä riippuu varmasti ihmisestä, mutta kuvittelisin hampaiden tai ikenien kipeytymisen johtuvan liian kovasta painamisesta hampaita vasten tai sitten yksinkertaisesti ylitreenaamisesta. Huulen olen kyllä saanut halkaistua monta kertaa.
Minulla on itseasiassa jo pari vuotta olleet opetussivut netissä. Niitä pääsee tutkailemaan osoitteessa: https://sites.google.com/site/turpajurra
Valitettavasti tekniikka petti joissakin videoissa pahasti, johtuen lähinnä tiukasta dealinesta ja äänenlaatu huononi merkittävästi. Tein sivut alunperin korvatakseni erään AMK:n kurssin. Opparina on tarkoituksena tehdä samat sivut järkevämpään muotoon.
http://www.mikseri.net/artists/hinoarashi.27056.php Täältä taasen löytyy yksi parin vuoden takainen tutkintobiisi.

Yritän tästä lähin tutkailla tätä ketjua aktiivisesti.
lehtijussi
09.04.2013 21:09:14
Sormeloita syyhyttäisi muokata aikaisempia, omia lauantai-illan "avautumisia".
Noh, kynttilät palaa joskus lepattaen.

Enpä ole päässyt eroon munniharpun viehätyksestä...
Edelleen, joka päivä tulee soitettua tunnista puoleentoista. Soitan jopa työmatkat (50km suunta) autoa ajaessa. Harppu pysyy huulten välissä pitämättä, joten ei tarvi päästää kättä ratista.
Haittaa ajamista yhtä paljon kun nenän kaivelu.

Soittopeli Norjasta on edelleen vain haaveena, vielä sen hommaan...
Legator-harpuilla ja Viron Priit Moppeleilla mennään edelleen. Viimeksi mainituista olen onnekseni päässyt valitsemaan mieleiset, hyvin soivat yksilöt. :)

Eipä mullakaan ole enää aikoihin ottanut soittaminen hampaisiin, eikä mihinkään muuallekaan. Toivottavasti ei vastaisuudessakaan tule harmeja sen suhteen.

Soittaminen... tyydyn sanomaan vain että, tälläkin hetkellä erittäin huonosti hallittua soitantaa.
Asianlaita muuttuu vasta sitten kun paremmin ei voi soittaa, eli haave joka ei koskaan toteudu.
Yritys on kyllä kova! :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)