Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakaappi laadusta tinkimättä
1 2 3
T.InTone
15.04.2010 10:44:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys! Keskustelualueet ovat pullollaan juttua halvoista kitarakaapeista, joilla pitäisi päästä taivaaseen, siinä kuitenkaan onnistumatta. Haluaisin herättää keskustelua high-end-kitarakaapeista, ja kyllä, oma lehmä on tässäkin ojassa. Eli jos puhutaan kaapeista siten, ettei budjetilla ole mitään normaalin kuluttajan ylärajaa, vaikkapa ~ 2000 €, niin millaiseen valintaan päätyisit? Puhuttaisiinko silloin enää yhdestä 4x12-kaapista vai muista kokoonpanoista (esim. 2 x 2x12", 2x15")? Jos joku omistaa aivan überkaapin, niin olisi mukava kuulla niistä mielipiteitä. Kiinnostaisi myös tietää, mihin rajaan asti kannattaa maksaa kaapista eli missä kohtaa maksetun tuohen määrä ei enää oleellisesti paranna kaapin laatua. Varmaan joku tekee kustomina jotain linnunsilmävaahterarunkoja kultakehyksin..;O) Pitäydytäänkö näissä kaapeissa perus V30 - Greenback-linjalla, vai siirrytäänkö custom-made elementteihin?
 
Henkilökohtaisesti olen kyllästynyt kikkailemaan budjettisaundien kanssa, ja tarkoitus on pistää kitarakamoihin rahaa kiinni sen verran kuin tarvis on, aloittaen kaapista. Etsinnässä siis vähättelemättä paras kaappi.
 
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
Antti1
15.04.2010 10:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.InTone: Etsinnässä siis vähättelemättä paras kaappi.
 
Tässä kohtaa menee väärin. Kaappivalinta ja muut romut kulkee käsikädessä. Sun pitäisi mun mielestä tietää myös käyttämäsi nuppi, koska se tuskin tulee olemaan parasta hakiessa Bugera.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Spike
15.04.2010 10:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parasta kaappia ei olekkaan... mut ostaisin toisen Fryetten, elementteinä p50e.
 
T.InTone
15.04.2010 11:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tässä kohtaa menee väärin. Kaappivalinta ja muut romut kulkee käsikädessä. Sun pitäisi mun mielestä tietää myös käyttämäsi nuppi, koska se tuskin tulee olemaan parasta hakiessa Bugera.
 
Tämä on hyvin tiedostettu, ja vaihtoon menee Bugerakin. Ainahan kaikkien kamojen yhteisvaikutus tekee saundin, mutta jos tähän samaan keskusteluun ynnää parhaat nupitkin, niin aletaan lähestyä utopistisia mittoja...mun idea tässä oli puhua pelkästään huippukaapeista, VAIKKA kaikki kamat tekee saundin. Mut otetaan nyt esimerkkinupiksi vaikka Diezelin Herbert, ja lähdetään siitä. Ja listataan alkuun muutama valmistaja jotka herättää mielenkiintoa, esim. Engl, Diezel, Mesa, Orange ja Fryette tulikin jo mainittua.
 
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
harryk
15.04.2010 11:55:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo asia riippuu aika paljon myös musiikkityylistä millä kaappia soitetaan. Itse pidän Alnico-elementtejä saundillisesti parhaina varsinkin perinteiseen rock-musiikkiin. Ne toimivat sekä puhtailla, että särösaundeila hyvin. Olen tähän asti käyttänyt Eminencen Red Fang elementtejä (Uraltonen hinta 217 € kpl) 2x12" takaa puoliavoimessa kaapissa hyvin tuloksin. Celestion Gold (Uraltonen hinta 256 € kpl)on myös erittäin hyvä elementti kunhan sen jaksaa soittaa sisään (n. 50-100 tuntia), jonka jälkeen sen saundi paranee huomattavasti.
 
Puukotelon rakenne vaikuttaa myös asiaan. Jos kotelo on rimpulaa lastulevyä, ei se toimi kovin hyvin ainakaan isoilla äänenpaineilla. Sinällään kaiutinkaappi on aika yksinkertainen verrattuna putkivahvistimeen, jossa on paljon enemmän muuttuvia tekijöitä saundin suhteen.
 
Yksi hyvä, mutta kallis ja hidas tapa on ostaa useampia irtoelementtejä ja testata niitä samassa kaapissa kunnes löytää sen joka omaan korvaan kuulostaa parhaalta.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
T.InTone
15.04.2010 12:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Tuo asia riippuu aika paljon myös musiikkityylistä millä kaappia soitetaan. Itse pidän Alnico-elementtejä saundillisesti parhaina varsinkin perinteiseen rock-musiikkiin. Ne toimivat sekä puhtailla, että särösaundeila hyvin. Olen tähän asti käyttänyt Eminencen Red Fang elementtejä (Uraltonen hinta 217 € kpl) 2x12" takaa puoliavoimessa kaapissa hyvin tuloksin. Celestion Gold (Uraltonen hinta 256 € kpl)on myös erittäin hyvä elementti kunhan sen jaksaa soittaa sisään (n. 50-100 tuntia), jonka jälkeen sen saundi paranee huomattavasti.
 
Puukotelon rakenne vaikuttaa myös asiaan. Jos kotelo on rimpulaa lastulevyä, ei se toimi kovin hyvin ainakaan isoilla äänenpaineilla. Sinällään kaiutinkaappi on aika yksinkertainen verrattuna putkivahvistimeen, jossa on paljon enemmän muuttuvia tekijöitä saundin suhteen.
 
Yksi hyvä, mutta kallis ja hidas tapa on ostaa useampia irtoelementtejä ja testata niitä samassa kaapissa kunnes löytää sen joka omaan korvaan kuulostaa parhaalta.

 
Nyt päästään asiaan. "Parasta" all-around-kaappia ei ole olemassakaan, ellei niputa yhteen jotain 4 x 4x12-settiä ja jokainen eri elementeillään. ;O) Alnicot on kaikki olleet pirun kirkkaita mun korvaan, mut ehkäpä juttu on niissäkin yleisesti sama kuin V30:ssä et sisäänsoiton jälkeen alkaa tulla ulos vasta sitä mitä kuuluukin? Koskapa pari kaappia joita testasin V30:sillä, sama valmistaja, toinen just korkattu ja toinen 3 vuotta vanha, oli ero valtava. Tietysti on mahdollista et valmistusosatkin on vaihtuneet tuon ajan aikana mut se riipivyys puuttui vanhemmasta kokonaan.
 
Sitten on just tämä rakennekysymys. Valtaosa huippukaapeista ilmoittaa valmistusmateriaaliksi +- 13-kerroksisen koivuvanerin, mikä selittää kaappien eron vaikka materiaalit ja elementit on samat ja valmistaja eri? Toisessa vinkuintialaista muka-koivuvaneria ja toisessa kanadalaista? Vai onko vika korvassa? Vai osaako toinen vain tehdä kaapin akustiikan paremmaksi, esim Englin XXL-kaappi, onko siellä turhaa tyhjää kolisemassa vai avaako se ylimääräinen tila saundia paremmin?
 
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
T.InTone
15.04.2010 12:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja voin näin ohimennen luvata omasta puolestani että tälle keskustelulle ei tule antikliimaksia tyyliin HB, kyseistä brändiä yhtään mollaamatta.
 
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
RekoS
15.04.2010 12:37:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voin suositella Framuksen Cobra 4x12". Greenbackit löytyy, mutta silti kirkas sointi. Tasainen. Ei mitään ärsyttäviä piikkejä, mutta toimii bändisoitossa. Rahapulassani myin, ei olisi pitänyt.
 
Tykkäsin kyllä saundista valtavasti. Tehonkestoa toki "vain" 100w mutta enpä tiedä mitään putkivahvistinta mille se ei riittäisi.
 
Tinippa84
15.04.2010 12:52:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisinpa kuvitella, että äkkiä tulee raja vastaan high end kaapin valmistamisessa, että parempaa ei tuu vaikka miten tekis. Kitarakaappi nyt ei varsinaisesti mitään avaruusteknologiaa ole. Oisko noi Bognerit, Diezelit ja Mesat vaikka niitä vähän parempia kaappeja sitten...
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
msormune
15.04.2010 13:17:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.InTone: Vai onko vika korvassa? Vai osaako toinen vain tehdä kaapin akustiikan paremmaksi, esim Englin XXL-kaappi, onko siellä turhaa tyhjää kolisemassa vai avaako se ylimääräinen tila saundia paremmin?
 
Kaikki riippuu kaikesta. Kaappeja tai kaiuttimia ei voi vertailla mitenkään keskenään, ellet kokeile niitä samassa huoneessa ja kuuntele kaappia aina täsmälleen samasta kohdasta.
 
Antti1
15.04.2010 13:19:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bogner, Diezel, Mesa, Fryette/VHT, Rivera, Mills ja mitä näitä nyt on. Hyviä kaappeja kaikki varmasti. Mä kattelisin ite noista Millsin, Bognerin, Diezelin ja Riveran tuotantoa ensisijaisesti.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Karvamammutti
15.04.2010 15:30:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omakohtaisen kokemuksen pohjalta paras tähänmennessä vastaantulleista on ollut, Fenderin 2x15 bassman '68 (saattaa olla myös '69). Hyvin on toiminut JCM2000TSL:n kanssa samoin kuin Engl Thunderin ja Peaveyn VK100:n kera. Humpasta heviin.
 
Common sense- So goddamn rare it's a superpower.
GrooverMan
15.04.2010 15:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henkilökohtaisesti olen kyllästynyt kikkailemaan budjettisaundien kanssa, ja tarkoitus on pistää kitarakamoihin rahaa kiinni sen verran kuin tarvis on, aloittaen kaapista. Etsinnässä siis vähättelemättä paras kaappi.
 
Ok, onko mitään ajatusta minkälaista nuppia haluaisit, siis sitten jossain vaiheessa? Ja minkälaista soundia on hakusessa?
 
"I'd say it's a solid top but then again I don't know the difference" - anonymous, Harmony-Central
Vetehinen
15.04.2010 15:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Ok, onko mitään ajatusta minkälaista nuppia haluaisit, siis sitten jossain vaiheessa? Ja minkälaista soundia on hakusessa?
 
Mä käsitin että humpasta heviin ja rautalangasta iskelmään. Kaikkeen pitäis saundata kalliilta.
 
"Mankind is known to be narrowminded" - Gaahl
jussimus
15.04.2010 17:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beliel: Mä käsitin että humpasta heviin ja rautalangasta iskelmään.
 
Mites Mypa?
 
Imper
15.04.2010 18:16:51 (muokattu 15.04.2010 18:20:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, paras on kitarakaappien (ja muiden -kamojen) kanssa kyllä vaikea sana. Hifi-audiotouhuissa noita voidaan laittaa jonkinmoisen paremmuusjärjestykseen esim. tasaisen taajuusvasteen perusteella, mutta kitarakamoissa ei! Tasainen kuulostaa paskalta! Pitää olla oikeat korostukset oikeissa paikoissa, että laite on jonkun mielestä paras. Se ei siltikään tarkota, että tämän laitteen taajuusvaste olisi kaikille se paras!
 
Mutta niin, noita hiton hyviä kaappeja tekee isoista merkeistä esim. Bogner, THD ja noi handwire-sarjalaiset Marshallilta ja Voxilta.
 
Ja oon kyllä samaa mieltä että parasta kaappia ei oo kyllä mitään järkeä miettiä yksinään. Eri vahvistimille sopii eri kaapit ja kaiuttimet! Enemmänkin on kyse mun mielestää siitä, että diggaako enemmän pienestä/isosta kaapista avoimella/suljetulla takalevyllä.
 
Everyone is a per-son
Nacher
15.04.2010 19:20:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottaen huomioon että kitarakaappi on vain iso ontto loota puusta ilman jakosuotimia tai mitään, on high-end kaapin hakeminen vähän samaa kuin etsisi tonnin hintaista takkia kirpputorilta. Jos löytyy, sinua on kusetettu.
 
Kun kaappi on rakenteeltaan tukeva ja hyvin tehty sekä elementit hyvin vahvistimen kanssa matchissa, tulos on hyvä. Ja se hyvä on aika subjektiivinen juttu myös. Toiset tykkää muhkummasta, toiset sirkkelistä. Veikkaisin, että full stack kahdesta korkealaatuisesta ~1000e kaapista on aika end-of-all ratkaisu tällaiseen. Siitä eteenpäin ei soundi enää kaappia vaihtamalla juurikaan parane.
 
Spike
15.04.2010 21:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nacher: Siitä eteenpäin ei soundi enää kaappia vaihtamalla juurikaan parane.
 
Ei ehkä parane, mutta voi muuttua hyvinkin erilaiseksi. Noilla kaapeilla on kuiteski yllättävän paljon vaikutusta äänensävyyn. Tietyt ominaispiirteet kaapeissa säilyvät vaikka nuppi päällä vaihtuisikin.
 
Imper
15.04.2010 22:38:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spike: Ei ehkä parane, mutta voi muuttua hyvinkin erilaiseksi. Noilla kaapeilla on kuiteski yllättävän paljon vaikutusta äänensävyyn. Tietyt ominaispiirteet kaapeissa säilyvät vaikka nuppi päällä vaihtuisikin.
 
Joo, olinkin sanomassa, että esim. meikä ei tykkää yhtään 4x12" kaappien soundista. :)
 
Everyone is a per-son
baba o riley
15.04.2010 23:17:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no jos päädyt tolle orangeosastolle kun lähdet kamoja ostaa, niin tsekkaa samalla hiwatt ja reeves amps. Revesiltä löytyy hienot nupit ja ennenkaikkea hienot kaapit jotka toimii hiwattn, orangen ja super leadin/jmpeen kanssa. Ja green ampillä on hienoja orangejohdannaisia. sit elementit riippuu ihan nupistas ja kaapin rakenteesta, mutta ei sun tartte mitään custom made elementtejä mennä hankkimaan. Sillon on jo hyvän soundin etsiminen mennyt kamarunkkaukseks ja mojofactoriksi :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «