Aihe: Deep Purple
1 2 3 4 578 79 80 81 82167 168 169 170 171
Peoplez
14.04.2010 17:28:47
Olisi toki kiva tietää kuka sopisi Blackmoren saappaisiin , vai onko niin ettei kukaan?

Totuus on tietenkin, että ei kukaan. Blackmore oli bändin sielu. Mutta ei se tietenkään esta diggailemasta nykypurplea. Mutta Morsen kitarointi sopi paremmin sinne Dixie Dregsiin.
Satu ja Tuija
14.04.2010 18:09:56
Jee, mut jostain syytä Stormbringer on mulla jääny aina vähimmälle kuuntelulle kun DP:n tuotannosta puhutaan. Jotenkin se Hughesin sen aikainen soul-määkiminen käy rasittavaksi, vaikka löytyyhän siltä levyltä ihan timanttiakin, mut Hughes ois voinu pitää turpansa kiinni kun bändissä oli laulajakin. Kyllä siinä tuntee sen Rikun kyllästymisen siihen kengänkiillotukseen. Slidesoolot ruuvimeisselillä yms. Ihan parasta Rikua! Long live Ritchie! :)
Jankku
14.04.2010 21:45:38
Satu ja Tuija: Jee, mut jostain syytä Stormbringer on mulla jääny aina vähimmälle kuuntelulle kun DP:n tuotannosta puhutaan. Jotenkin se Hughesin sen aikainen soul-määkiminen käy rasittavaksi, vaikka löytyyhän siltä levyltä ihan timanttiakin, mut Hughes ois voinu pitää turpansa kiinni kun bändissä oli laulajakin. Kyllä siinä tuntee sen Rikun kyllästymisen siihen kengänkiillotukseen. Slidesoolot ruuvimeisselillä yms. Ihan parasta Rikua! Long live Ritchie! :)

Storm on kyllä meikäläiselle kolahtanut aina ihan kybällä ja diggaan "Hjuuxin" laulusaundia ihan vidusti + se valitettavasti pesee Khau`ördeilin aikalailla sata-nolla ;) Ei siinä diggaan kyl Deividiäkin...
Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
Nazareth
15.04.2010 02:48:52 (muokattu 15.04.2010 02:49:13)
Ainaki Mikkelin Anttilassa Deep Purplen levyjä 5e/kpl. Löytyy ainaki Fireball, Made in Europe, Machine Head.
Sitkeä rotta. Nää soi.
foetor ex ore
15.04.2010 05:28:33 (muokattu 15.04.2010 11:58:19)
Tosta kun ed. sivulla puhuttiin Smokesta, muistan lukeneeni, että Steve Morse soittaa sen ylöspäin pikaten, kun taas Ritchiehän alunperin sormin "poimii" kunkin voimasoinnun sävelet samanaikaisesti. Näin olen ymmärtänynnä, en tiedä selitinkö ymmärrettävästi...

e.ylöspäin taisi muuten olla
Mad-Mike
15.04.2010 07:54:00
foetor ex ore: Tosta kun ed. sivulla puhuttiin Smokesta, muistan lukeneeni, että Steve Morse soittaa sen ihan alaspäin pikaten, kun taas Ritchiehän alunperin sormin "poimii" kunkin voimasoinnun sävelet samanaikaisesti. Näin olen ymmärtänynnä, en tiedä selitinkö ymmärrettävästi...

Samaa olen itsekin ymmärtänyt Ritchien Smoken soittotyylistä ja kyllähän se kuulostaakin eriltä Ritchien soittamana kuin Morsen.
-Ei se nopeus vaan se taito-
Musta Arkipyhä
15.04.2010 09:53:54
Eb-tuning: Samaa olen itsekin ymmärtänyt Ritchien Smoken soittotyylistä ja kyllähän se kuulostaakin eriltä Ritchien soittamana kuin Morsen.

Heh.Slaves and Mastersin ilmestymisen aikoihin muistan lukeneeni haastattelun jossa Ritchie korosti ,että se pitää soittaa ylöspäin pikaten eikä edestakaisin.

Ottaen huomioon Blackmoren improvisointihalukkuuden ja tietyn oikullisuuden veikkaisin miehen soittavan sen miten kulloinkin huvittaa :-D

Sormin olen kyllä itsekin kuullut Ritchien sitä vetävän.Meniskö sitten studiversiolla just niin?
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
15.04.2010 09:58:27
Satu ja Tuija: Totta. Toisaalta hullua olis ollu ottaa Purpleen tilalle Blackmorelta saundaava kitaristi. Niitä DP:n Satriani-pätkiä mitä kuuntelin, niin olis ollu mielenkiintoisempi mies siihen hommaan. Ei vaan tainnu suostua. Kuka niitä saappaita olis halunnu täyttää. Bolin hoiti kans homman erittäin mallikkaasti, mutta jotenkin Morse on aina tuntunu tosi munattomalta...ja sit viel semmonen paska surinasaundi.

Minusta Satriani on huomattavasti persoonattomampi kitaristi kuin Morse.Purpleen varmaan nimenomaan haettiin oman soundin omaavaa kitaristia eikä Blackmore-kopiota.Myös Bolinilla oli aikoinaan ihan eri tyyli kuin Ritchiellä.

Jos puhutaan puhtaasti teknisistä lähtökohdista niin Morse tuskin ainakaan häviää Ritchielle.Mieshän on mielestäni erittäin taitava kitaristi omaten varsinkin loistavan plekutekniikan.
Jäärä
15.04.2010 10:46:26
PsychedelicWarlord: Minusta Satriani on huomattavasti persoonattomampi kitaristi kuin Morse.Purpleen varmaan nimenomaan haettiin oman soundin omaavaa kitaristia eikä Blackmore-kopiota.Myös Bolinilla oli aikoinaan ihan eri tyyli kuin Ritchiellä.

Mun mielestä Satriani oli liian värikäs ja persoonallinen kitaristi sulautuakseen DP:n äänimaisemaan.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
HaloOfFlies
15.04.2010 11:01:46

Kyllä minunkin mielestäni Morse on sopiva kitaristi Purpleen. Esim. Sometimes I Feel Like Screamingin soolo on aina kuulunut suosikeihini.
Suomalainen sössii aina S.M.A.K.-jäsen #5
VeKrio
15.04.2010 11:12:26

Jäärä: Mun mielestä Satriani oli liian värikäs ja persoonallinen kitaristi sulautuakseen DP:n äänimaisemaan.

Mistähän saisi Purplen Satrianin vetämiä juttuja? Oon pääosin Satu ja Tuijan kanssa samaa mieltä, että smoukki ilman vibraa, mut en ole sitä mieltä että Morse soittaa "päin vittuja". Musta Morsella on oma näkemys, jolle periaatteessa nostan hattua. En vain pidä siitä lainkaan enkä jaksa kuunnella. Ritsiee jaksan. Deine Puttehan on saanut varmaan aika paljon erilaisia faneja, jotka eivät olleet Rikun aikana. Mutta sksi Rikuhan varmaan sanoi bändiä "kiikkutuoli" -bändiksi.
sirdickyj
15.04.2010 12:10:14 (muokattu 15.04.2010 12:14:56)
PsychedelicWarlord: Heh.Slaves and Mastersin ilmestymisen aikoihin muistan lukeneeni haastattelun jossa Ritchie korosti ,että se pitää soittaa ylöspäin pikaten eikä edestakaisin.

Ottaen huomioon Blackmoren improvisointihalukkuuden ja tietyn oikullisuuden veikkaisin miehen soittavan sen miten kulloinkin huvittaa :-D

Sormin olen kyllä itsekin kuullut Ritchien sitä vetävän.Meniskö sitten studiversiolla just niin?

No siinä "Making of..." dokkarissahan (siis Machine Head) Ricardo näyttää, miten se pitäis hänen mielestään soittaa, ja pointti on myös, että soittaa soinnun perusääni sieltä kvintin yläpuolelta. Eli niinku järjestyksessä D-G kun kyseessä on G-sointu.

http://www.youtube.com/watch?v=9ttmg25OrbQ

Siellähän on toi peukalo ottamassa bassoääntä, kuten myös Burn:in riffissä.
Tiukempaa linjaa
Musta Arkipyhä
15.04.2010 12:19:14
sirdickyj: No siinä "Making of..." dokkarissahan (siis Machine Head) Ricardo näyttää, miten se pitäis hänen mielestään soittaa, ja pointti on myös, että soittaa soinnun perusääni sieltä kvintin yläpuolelta. Eli niinku järjestyksessä D-G kun kyseessä on G-sointu.

http://www.youtube.com/watch?v=9ttmg25OrbQ

Siellähän on toi peukalo ottamassa bassoääntä, kuten myös Burn:in riffissä.

Joo tämähän tuli Yle Teemalta ihan hiljattain.Nyt muistan ton.
Musta Arkipyhä
15.04.2010 13:40:23 (muokattu 15.04.2010 13:41:53)
sirdickyj: Eikä kompannut juuri ikinä, liekö tuo edes osannut kunnolla semmosta komppikitaraa vedellä, suhtautuminen kitaraan on omien puheidensa mukaan ei-rytmisoitinmainen.Enemmän yksittäistä nuottia tai muutaman äänen riffejä kuin isoa sointua tai perinteistä komppausta.

Joo Purplessa ja myöhemmin Rainbowssa sama linja jatkui kyllä.Ei Blackmore juurikaan komppaile.Lähimpänä lienee se kahden oktaavin päässä olevan nuotin pikkaus esim.G-g Smoken säkeistössä.Vitosilla Ritchie ei juurikaan komppaile.

Purplessahan urut hoitaa komppipuolen :-)

Mutta Blackmorella on hyvin omaperäinen soundi ja tätä taustaa vasten ymmärrän hyvinkin miksi moni pitää häntä ainoana oikeana Purple-kitaristina.Mulle kyllä putoaa Bolin ja Morse ,mutta ymmärrän päinvastaistakin kantaa.
Velli
15.04.2010 13:46:09
PsychedelicWarlord: Mulle kyllä putoaa Bolin ja Morse ,mutta ymmärrän päinvastaistakin kantaa.

Mulle Bolin uppoaa hyvin ja Morsekin soittaa ihan ok:sti niissä biiseissä, joita se on ollut mukana tekemässä. Blackmoren biisejä se ei kyllä osaa mun mielestä luontevasti soittaa. Bolin osasi (hyvinä päivinä).
VeKrio
15.04.2010 15:52:09

Juyy, kyllä sanapari "Blackmoren komppaus" on aika epätodellinen.
sirdickyj
15.04.2010 16:45:57
Velli: Mulle Bolin uppoaa hyvin ja Morsekin soittaa ihan ok:sti niissä biiseissä, joita se on ollut mukana tekemässä. Blackmoren biisejä se ei kyllä osaa mun mielestä luontevasti soittaa. Bolin osasi (hyvinä päivinä).

Lordin mukaan noita "hyviä päiviä" ei juurikaan näkynyt.

Ja sehän se tais olla se Bolinin kompastuskivi, kun ei ollut halukas edes noita Ricardon aikaisia biisejä soittelemaan.

"Burn" ja "Highway star" surullisimpina esimerkkeinä, liveltä "Last concert in Japan" ja yllättäen jopa "In the wings of russian foxbat", joka todistaa sen kammottavan Highway star-soolon olleen jopa suunniteltu.
Tiukempaa linjaa
TheKukavittu
15.04.2010 17:18:12
Tande: Ja onhan ulkomusiikilliset erotkin "järkyttävän suuret". Siinä missä Blackmore on mystinen, "hankala", ainutlaatuisen lahjakas, jopa mystinen musta ritari, on Morse amerikkalainen, vaaleahiuksinen, hyvin Gillanin kanssa toimeen tuleva, naurava peruskitaristi..

Voisitteko kuvitella Black Sabbathin ilman Tony Iommia.. Morse korvaajana?? Nouseeko käsiä?.. Yllättävän suopeasti ovat kaikki Deep Purple fanit ottaneet Steve Morsen vastaan. Joku saattaa olla muutoksesta jopa tyytyväinen. Itse en ole.

Steve morsen kitarointi ei sovi kauheen hyvin blackmoren biiseihin. Rupes keikalla vähän kyllästyttämään tuhannennen tilusoolon aikana. Ja tietty just black nightis jonka soolos kuuluu käyttää vibraa morsel on floikaton kitara.
Cucumber?
15.04.2010 17:29:30 (muokattu 15.04.2010 18:36:57)
Niin no Bolinin ongelma taisi olla heroiini, kuten myös tosiaan se ettei viitsinyt opetella Blackmoren aikaisia juttuja. Loistava kitaristi, tosin vähän hm ailahtelevainen (välillä ulosanti ei ollut kovinkaan mairittelevaa). Sai silti ihmeen paljon hyvää settiä aikaan, huomioiden sen että delas 25-vuotiaana. On melkein sääli että mies muistetaan monesti deep purple ajoistaan (ja japanin keikasta), tosin onhan come taste the band hyvä kylläkin.

Mitä nyt tulee Satrianiin joka käväisi bändissä 1993, niin enpä nyt tiedä miten olisi purpleen sopinut. Diggaan Joen soololevyistä kyllä ja chickenfoot on ihan jees mutta...Noita pätkiähän on youtubessa toki.

Ja onhan tuossa purplessa kokoonpano vaihtunut lukuisia kertoja, eräs ikävimmistä muutoksista oli kun Lordi päätti lähteä. Gillanin laulukaan ei ole vuosiin toiminut (livenä, ja vanhoissa biiseissä nyt ainakaan)kunnolla, Gillanin pitäisi ehkä hyväksyä äänialan supistuminen ja muuttaa vanhojen biisien korkeimpia kohtia alemmas. Ehkä. Ja kokoonpano vaihtokset toisaalta tekeekin purplesta yhden kovimmista pändeistä ikinä, se tarjoaa vähän kaikille jotain.

Joku kommentoi myös tuossa Morsen sopivuutta Dixie Dregsiin joka on aika hassua (vitsikö?) kun mies on ko pändin perustajajäseniä niinku. En tajua myöskään oikeen tätä Steveen kohdistuvaa kritiikkiä, mies kun soittaa tasaisemmin kuin Blackmore, on taitavampi ja monipuolisempi teknisesti, soittaa hyvin lähelle alkuperäisiä vetoja monesti (ei vedä siis överiksi, lisää hyvällä maulla omaa), toisaalta on tehnyt uusiakin biisejä tai ainakin ollut mukana niissä...Lisäksi soittaa todellakin omalla identiteetillään, itsenään biisejä. Soundikin on sopivan "kuiva". Luulisi olevan siis hyvä uusille kuuntelijoille ja vanhoille. Täytyy toki muistaa että Blackmore on aikoinaan ollut edelläkävijä ja on Riku toki kirjotellut paljon loistavia biisejä...Enkä mielelläni vertaa näitä kahta, diggaan kummastakin paljon. Molemmat ovat antaneet paljon musiikille ja kitaroinnille. Ja myös purplelle.

Smoken riffihän on alunperin soitettu toki käänteisinä kvinttisointuina, ja peukulla+etusormella. Olettaisin kylläkin Morsen vetävän samalla tavalla sen, Morse kun soittelee paljon fingerstyle (sekä tietysti ns hybrid pikkauksella)juttuja myös(klasari ja kantri settiä). Olettaisin Steven vetelevän siis plekulla ja etusormella ko riffin, tiedä sitten. Edittii: tsekkasin ja kyllä se plekulla tosiaan sen rykäsee, jepjep. Toisaalta jokainen tyylillään, ei kait Steve yritäkään olla Riku. Ja hyvä niin.

Ja Morsen kitarasta on myös kammellinen versio, katsoppa vaikka highway star juutuubista. Eikä se nyt joka paikkaan mitään tilua tunge, huonoimmilla keikoillaan (rutiini vedoilla?) kyllä välistä liikaa se myönnettäköön. Jokaisella on omat maneerinsa mitkä korostuu kun fiilistä ei ole hm riittävästi sanoisinko, ja ainahan ei sitä ole ja keikka silti on soitettava vai mitä? Ja kyllä; Morse viljelee tiettyjä alternate pikkauksella vedettyjä kuvioita toisinaan liikaakin (improvisoidessaan esimerkiksi, tosin meillä jokaisella on impro tilanteessa omat maneerimme, myös Blackmorella hähää) = kuulostaa pahimmillaan ...tylsältä? Mutta kuten sanottu, yleensä vetelee hyvällä maulla ja monipuolisesti. Tämä toki on makuasia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)