Aihe: Musiikin teorian aloittaminen
1 2
baron
14.04.2010 22:35:26

Ja Baron, se augmented on suomeksi edelleenkin ylinouseva.

Ei löytynyt Toonikan sanastosta:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
14.04.2010 23:12:49 (muokattu 14.04.2010 23:25:42)
Viski: Teoria

Vaikeeta on. En ole edes varma sävelten nimeämisestä.
Cee, cih/deseh, cis/des, cisih/deh, dee, dih/eseh..?
Double flat, sesquiflat, flat, semiflat, natural, semisharp, sharp, sesquisharp, double sharp?
Hetkonen, siis sävellaji
heh-molli = B-semiflat minor = Si demi bémol mineur?
Paitsi ettei noista yleensä tehdä sävellajeja tai edes asteikkoja...
Kyllä vaikeeta on.
Bitti-Hiisi
14.04.2010 23:30:41
levesinet: Vaikeeta on. En ole edes varma sävelten nimeämisestä.
Cee, cih/deseh, cis/des, cisih/deh, dee, dih/eseh..?
Double flat, sesquiflat, flat, semiflat, natural, semisharp, sharp, sesquisharp, double sharp?
Hetkonen, siis sävellaji
heh-molli = B semiflat minor = Si demi bémol mineur?

Peruskauraa meillä jazz-piireissä... :)
By your command!
levesinet
14.04.2010 23:50:16 (muokattu 15.04.2010 00:00:26)
Bitti-Hiisi: Peruskauraa meillä jazz-piireissä... :)

Tää on kyllä jotain sukua blue notelle. Neutraali sointu duurin ja mollin välistä.
http://upload.wikimedia.org/wikiped … /c/cb/Neutral_thirds_triad_on_C.mid

Tosin Oramon Ilkan mukaan itkuvirsissäkin harrastettiin neutraalia terssiä. Ei tartte lainata ideaa bluesista tai georgialaisesta harmoniasta. ;D
Mare552
17.04.2010 15:55:37
Viski: Itse en edes miellä osaavani teoriaa. Monet asiat ovat niin itsestäänselviä, etten osaa mieltää niitä teoriaksi.

Teoria -sana ainakin minun korvaan kuullostaa semmoiselta, että se käsittää lähinnä jotain jumalallisen monimutkaista jazz-paskaa, josta normiälyllä varustettu ihminen ei voi tajuta mitään :D

Siinäpä se. Kaikkihan on helppoa ja arkista kun sen osaa. kun kuulee puhuttavan asiasta jota ei itse tajua, se tuntuu jotenkin ihmeelliseltä viisaudelta.
Itse olen kyllä tuosta ajatuksesta kyllä aika lailla päässyt kun tiedän että asiat ovat yleensä helppoja kun niihin pääsee sisälle.
Sitä mieltä kyllä olen, että uusien asioiden oppimisen kannalta äärimmäisen tärkeää on saada aiheeseen riittävän tukeva runko, kuten rakennettavaan taloonkin. Sen päälle on sitten hyvä lisätä tietoa, nippeleitä ja suurempiakin palikoita.

Ehkä osaksi omista subjektiivisista syistäni pidän musiikissa juuri noita skaaloja, niiden kautta sävellajeja hyvin keskeisenä runkona musiikkiin.
Uskon että niiden seikkaperäinen tajuaminen on hyvä, tärkeä pohja musiikin oivaltamiselle.

Bitti-Hiisi: Hmmm... Pistetäänpä vielä parit pilkunviilaukset kun on vauhtiin päästy... ja hyvässä hengessä tietenkin! :)

Tietenkin hyvässä ja rakentavassa hengessä, eihän tänne tappelemaan ole tultu :)

Kyllähän kuiluja varmasti löytyy, varsinkin koska eri ihmisille eri asiat ovat haastavia. Toonikan kanssa pyrimme vääntämään asioita sen verran rautalangasta, että itseopiskelunkin tulisi tietyin kriteerein olla mahdollista. Kursseilla opettajan tulisi kuitenkin ottaa vastuu asioiden perilleviemisestä, ja siihen tarkoitukseenhan kirjat ovat oiva apuväline. Mutta toki vihkomuistiinpanoillakin pärjää, jos ei kirjoista tykkää! :)

Minulle itseopiskelu oli helppoa sen jälkeen kun aukesi juuri tuo Duuri ja molliskaala. Siellä musiikin teoria tunneilla opettaja (hyvä selkeäsanainen seikkaperäinen) kävi näitä skaaloja läpi useamman kerran, kertasi, silti tuntui että se ei uppoa kaikkiin niin selkeänä.

Tuntui oudolta kun itselle asia oli jo vuosia sitten selkeytynyt. Eli uskon että on niin, että asia mikä itselle on selkeä, kuvittelee sen olevan selkeä toisellekin.

Tähän perusajatukseen myös Toonikassa on pyritty. Valitsimme kuitenkin numerot (yy, kaa, koo...) tavujen (do, re, mi...) asemesta, koska siinä tulee intervallit, sointulaajennukset ja sointuasteet opittua ikäänkuin kaupan päälle. Ja niistä on paljon iloa muusikon työssä, toisin kuin solmisaationimistä, jotka kelpaavat valuutaksi lähinnä teorialuokissa. Anyway, kummallakin tavalla saa kyllä duuriasteikon haltuun hienosti.

Mutta kun pitää saada haltuun myös molliasteikko, sekä se että mikä ero niillä on. Tai parasta on saada selville että niillä ei ole muuta eroa kuin solmisaatio mistä skaala lähtee. Tuo Toonikan oppi, missä lähdetään molemmat skaalat C:stä, mielestäni mystifisoi molliskaalaa, tekee sen erilliseksi Duuriskaalasta. On vaikea nähdä että kyseessä on yksi ja sama skaala niin kuin oikeasti on. Ei auta vaikka kieliopissa olisi kymppi.

Enkä sanoisi että "toisin kuin solmisaationimistä", nimet tekevät skaalasta jäsenellyn paremmin kuin numerot.. Numerot kun ovat vain numeroita. Parasta mielestäni on käyttää solmisaationimien kanssa myös numeroita. Laulunimillä (= solmisaationimi) on etunsa kun harjoitellaan säveltapailua, sillä niillä on selkeä intervalliero, eri välien laulaminen on hyvää harjoitusta musiikille.

Samoin kun selviää että kyseessä on vain yksi ja sama skaala, joka voidaan ajatella päättymättömäksi oktaavilta toiselle. Tällöin on helpompi käsittää miksi kappale voi siirtyä kesken kaiken Duurista molliin tai toisinpäin.

Vielä, solmisaationimi + numero, siinä tulee opittua skaalojen ero, sointujen rakenteellinen ero (Duuri/mollisointu), kun sitten jossain vaiheessa oppii sointuasteet, ei tuostakaan opista ainakaan haittaa ole.
Ai tähänks riville?
Bitti-Hiisi
17.04.2010 16:57:06
Mare552: Siinäpä se. Kaikkihan on helppoa ja arkista kun sen osaa. kun kuulee puhuttavan asiasta jota ei itse tajua, se tuntuu jotenkin ihmeelliseltä viisaudelta.
Itse olen kyllä tuosta ajatuksesta kyllä aika lailla päässyt kun tiedän että asiat ovat yleensä helppoja kun niihin pääsee sisälle.
Sitä mieltä kyllä olen, että uusien asioiden oppimisen kannalta äärimmäisen tärkeää on saada aiheeseen riittävän tukeva runko, kuten rakennettavaan taloonkin. Sen päälle on sitten hyvä lisätä tietoa, nippeleitä ja suurempiakin palikoita.

Ehkä osaksi omista subjektiivisista syistäni pidän musiikissa juuri noita skaaloja, niiden kautta sävellajeja hyvin keskeisenä runkona musiikkiin.
Uskon että niiden seikkaperäinen tajuaminen on hyvä, tärkeä pohja musiikin oivaltamiselle.

Tietenkin hyvässä ja rakentavassa hengessä, eihän tänne tappelemaan ole tultu :)

Minulle itseopiskelu oli helppoa sen jälkeen kun aukesi juuri tuo Duuri ja molliskaala. Siellä musiikin teoria tunneilla opettaja (hyvä selkeäsanainen seikkaperäinen) kävi näitä skaaloja läpi useamman kerran, kertasi, silti tuntui että se ei uppoa kaikkiin niin selkeänä.

Tuntui oudolta kun itselle asia oli jo vuosia sitten selkeytynyt. Eli uskon että on niin, että asia mikä itselle on selkeä, kuvittelee sen olevan selkeä toisellekin.

Mutta kun pitää saada haltuun myös molliasteikko, sekä se että mikä ero niillä on. Tai parasta on saada selville että niillä ei ole muuta eroa kuin solmisaatio mistä skaala lähtee. Tuo Toonikan oppi, missä lähdetään molemmat skaalat C:stä, mielestäni mystifisoi molliskaalaa, tekee sen erilliseksi Duuriskaalasta. On vaikea nähdä että kyseessä on yksi ja sama skaala niin kuin oikeasti on. Ei auta vaikka kieliopissa olisi kymppi.

Enkä sanoisi että "toisin kuin solmisaationimistä", nimet tekevät skaalasta jäsenellyn paremmin kuin numerot.. Numerot kun ovat vain numeroita. Parasta mielestäni on käyttää solmisaationimien kanssa myös numeroita. Laulunimillä (= solmisaationimi) on etunsa kun harjoitellaan säveltapailua, sillä niillä on selkeä intervalliero, eri välien laulaminen on hyvää harjoitusta musiikille.

Samoin kun selviää että kyseessä on vain yksi ja sama skaala, joka voidaan ajatella päättymättömäksi oktaavilta toiselle. Tällöin on helpompi käsittää miksi kappale voi siirtyä kesken kaiken Duurista molliin tai toisinpäin.

Vielä, solmisaationimi + numero, siinä tulee opittua skaalojen ero, sointujen rakenteellinen ero (Duuri/mollisointu), kun sitten jossain vaiheessa oppii sointuasteet, ei tuostakaan opista ainakaan haittaa ole.

Hyvä jos olet löytänyt itsellesi sopivimmat metodit, ja eiku tsemppiä! *juoksee töihin...*
By your command!
baron
18.04.2010 12:16:45

Ainaskin mun on ollut helpompi sisäistää duuriasteikon moodit soittamalla niitä samasta sävelestä (C!) alkaen.

Jos sä soitat voin C-duuriasteikon moodeja, niissähän kaikissa on samat sävelet (pianon valkoiset koskettimet) ja ainaskaan mun ei ole yhtä helppoa hahmottaa intervallisuhteita kuin C-stä aloittaen jolloin duuriasteikosta poikkeavat intervallit ovat mustia koskettimia.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
18.04.2010 12:54:23 (muokattu 18.04.2010 12:57:29)

baron: Ainaskin mun on ollut helpompi sisäistää duuriasteikon moodit soittamalla niitä samasta sävelestä (C!) alkaen.

Jos sä soitat voin C-duuriasteikon moodeja, niissähän kaikissa on samat sävelet (pianon valkoiset koskettimet) ja ainaskaan mun ei ole yhtä helppoa hahmottaa intervallisuhteita kuin C-stä aloittaen jolloin duuriasteikosta poikkeavat intervallit ovat mustia koskettimia.

Mulle tuli myös mieleen äskeinen toinen keskustelu, jossa Mare kyseli mistä erottaa meneekö melodia mollissa vai duurissa. Tuo hahmottaminen ei ainakaan helpotu, jos ajattelee rinnakkaista duuria ja mollia yhtenä sarjana säveliä. Kun sen duurin ja mollin tekee juuri ne skaalan sisäiset intervallisuhteet sekä se, mikä minkäkin skaalasävelen aste ja luonne siinä skaalassa on.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Mare552
18.04.2010 13:14:27
baron: Ainaskin mun on ollut helpompi sisäistää duuriasteikon moodit soittamalla niitä samasta sävelestä (C!) alkaen.

Minulle taas asioiden yksinkertaistaminen mahdollisimman selkeäksi on tärkeää.

Edelleen pidän tärkeänä tietää Duuri/molliskaalojen erojen lisäksi se että kyseessä on sama skaala, vain eri paikasta alkavana.

Selviäähän intervallien erot selkeästi kun laittaa skaalan La, ti, Do....., a- sävelestä alkaen valkoisilla koskettimilla.

Siitä näkee suoraan mikä ero on mollisoinnulla, La, Do, Mi.... verrattuna Duurisointuun Do, Mi, So....

Tarvittavat ylennykset ja alennukset selvisi minulle kun soitin Duurissa eri sävellajeja, tajusi miksi on pakko korottaa tai alentaa säveliä, että skaala on vireessä. Ja näkeehän, kuulemisen lisäksi, missä pitää olla kokosävel ja missä puolisävel.

No kaippa meillä on omat tapamme, se millä on asian sisäistänyt, tuntuu luonnololliselta.

Millä Nimellä muuten kutsutaan viereistä, siis samasta sävelestä alkavaa molliasteikkoa. Siis D- Duuri, mikä siihen verrattuna on C- molli
Ai tähänks riville?
levesinet
18.04.2010 13:35:13 (muokattu 18.04.2010 13:45:55)
Millä Nimellä muuten kutsutaan viereistä, siis samasta sävelestä alkavaa molliasteikkoa. Siis D- Duuri, mikä siihen verrattuna on C- molli

h-molli on d-duurin rinnakkaissävellaji.

c-mollin rinnakkaissävellaji olisi es-duuri.

Edelleen pidän tärkeänä tietää Duuri/molliskaalojen erojen lisäksi se että kyseessä on sama skaala, vain eri paikasta alkavana.

a-molliasteikko on c-duuriasteikon kuudes moodi. c-duuriasteikko on a-molliasteikon kolmas moodi.

Ja tosiaan h-molliasteikko on d-duuriasteikon kuudes moodi. es-duuriasteikko on c-molliasteikon kolmas moodi.

FAQ: Skaalojen perusteita
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161

Moodeista ... Moodin asteluku ilmaisee sitä, kuinka monennesta perusskaalan sävelestä lähdetään. Seuraavassa taulukossa on moodin asteluku, nimi ja ylennykset tai alennukset jooniseen skaalaan nähden.

1. moodi on jooninen moodi (duuri)
2. moodi on doorinen moodi, b3, b7
3. moodi on fryyginen moodi, b2, b3, b6, b7
4. moodi on lyydinen moodi, #4
5. moodi on miksolyydinen moodi, b7
6. moodi on aiolinen moodi (luonnollinen molli), b3, b6, b7
7. moodi on lokrinen moodi, b2, b3, b5, b6, b7
Klezberg
18.04.2010 13:42:58 (muokattu 18.04.2010 13:54:11)

Mare552:

Tuo ilmaisu "sama skaala" aiheuttaa kyllä sekaannusta. Parempi ajatella, että kyseessä on sama säveljoukko tai jono, josta sitten eri paikasta aloittaen löytyy ihan eri skaaloja.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Rantsu
18.04.2010 13:50:39
Mare552: Millä Nimellä muuten kutsutaan viereistä, siis samasta sävelestä alkavaa molliasteikkoa.

Muunnossävellaji.

Siis D- Duuri, mikä siihen verrattuna on C- molli

Tarkoitat varmaan D-duuri/d-molli?
Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa.
Mare552
18.04.2010 14:20:36
Rantsu: Muunnossävellaji.

Tarkoitat varmaan D-duuri/d-molli?

Niin tietenkin tarkoitin, tai siis piti kirjoittaa C-duuri/c-molli.

Saman sävelen Duuri suhteessa saman sävelen molliin kuitenkin.

No sitten, sana moodi on tuttu, mutta mitä se suomeksi selkokielellä tarkoittaa?
Ai tähänks riville?
levesinet
18.04.2010 14:44:00 (muokattu 18.04.2010 15:16:37)
sana moodi on tuttu, mutta mitä se suomeksi selkokielellä tarkoittaa?

Skaalojen yhteydessä se tarkoittaa tätä:
Mare552: että kyseessä on sama skaala, vain eri paikasta alkavana

Eka moodi on se kun aloittaa ekasta paikasta, toka moodi on se kun aloittaa toisesta paikasta ja niin edelleen.

Moodeilla on yhteinen kantaskaala, mutta ajatellaan -ja on sovittu että näin sanotaan-, että moodit eivät ole keskenään samoja skaaloja, koska se, että aloitetaan eri paikasta, tekee kustakin moodista omanlaisensa.

Nimittäin melodia tykkää loppua siihen paikkaan, mistä moodi alkaa, siis skaalan perussäveleen.

---

Tältä kuulostaa miksolyydinen moodi G:stä 0:33-0:56 ja 1:36-2:19. Melkein sama kuin tavallinen G-duuri eli jooninen moodi G:stä, mutta melodiassa fis on alennettu f:ksi.

Edu Lobo: Arrastão
http://www.youtube.com/watch?v=tolFlBC5aEk

Saattaa hämätä, kun äänitys ei mene aivan 440 Hertzissä. Sointukulussa Gmaj7 Dm7 Gmaj7 Dm7 Gmaj7...
Dm7 on dominanttifunktioinen.

Kannattaa myös huomata, että Gmaj7-soinnussa esiintyvä fis ei noudata miksolyydistä moodia, mutta melodia noudattaa moodia ja kulkee f:n kautta alaspäin ja miksolyydisyys korostuu, kun sävel f esiintyy tahdin ensimmäisellä iskulla, jolla on suuri paino.

Biisin fadeout aiheuttaa sen, ettei melodia pääse päättymään toonikaan. Jazzissa lopetukset ovat kyllä muutenkin aika vapaamuotoisia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)