Aihe: Duuri- ,vaiko mollisävelmä? 1 2 | |
---|---|
![]() 14.04.2010 10:22:35 | |
Sax-pappa: Olet oikeassa, onhan se perussävel toki hahmottunut jo aikaisemminkin. Se viimeinen sävel vain on helpoin löytää. En lukenut tuota alkuperäisen kysymyksen ehtoa, jossa tuo vaihtoehto jostain syystä poissuljettiin. Suljin sen pois, koska sen jo tiedän, samoin soinnuista tiedän. Hmmm, eli perussävel on sama sävel mikä on sävellajikin, ja se on ikään kuin sävelmän runko ja keskipiste? Onko tuo ajatus oikean suuntainen? Eli jos hahmottaa perussävelen, siitä katsoo ensimmäisen terssin....., eli sävel sointukulkuna on mollisointua kuvaava? Olenko jäljillä? Silloin ei tarvitse välittää onko kyseessä melodinen tai mikä muu molli tahansa. Eli mollin laji on taas ikäänkuin toinen juttu? Ai tähänks riville? | |
![]() 14.04.2010 11:50:27 | |
Mare552: Suljin sen pois, koska sen jo tiedän, samoin soinnuista tiedän. Hmmm, eli perussävel on sama sävel mikä on sävellajikin, ja se on ikään kuin sävelmän runko ja keskipiste? Onko tuo ajatus oikean suuntainen? Eli jos hahmottaa perussävelen, siitä katsoo ensimmäisen terssin....., eli sävel sointukulkuna on mollisointua kuvaava? Olenko jäljillä? Silloin ei tarvitse välittää onko kyseessä melodinen tai mikä muu molli tahansa. Eli mollin laji on taas ikäänkuin toinen juttu? Näin se menee. Olipa molli mikä tahansa on perussävelen terssi pieni ja se nimenomaan erottaa duurista. | |
![]() 14.04.2010 11:58:37 | |
Mare552: Hmmm, eli perussävel on sama sävel mikä on sävellajikin, ja se on ikään kuin sävelmän runko ja keskipiste? Painopiste voisi olla oikea mielikuva, sellainen sävel jossa tuntuu että sävelmä on levossa. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 14.04.2010 14:02:30 | |
Selailin sävelmiä, kyllä nuo tunnusmerkit terssin lajista sieltä löytyvät, ei aina kovin selkeästi, mutta kun silmä harjaantuu, oppii niitä varmaan paremmin löytämään. Mutta ilmeisesti törmäsin poikkeukseen, sellaiseen joka vahvistaa säännön liene. Kappale "Kun kävelin kesäillalla", löytyy mm. kultaisesta laulukirjasta. sävellaji A- Duuri. Alkaa kohotahdilla c# - d, sitten A - soinnulla sävelet e e - c# - e |a a - g - a | Pelkästään melodiaa soittaen kuulostaa mollilta tuo alku, pieni terssi tulee 3 -5 sävelistä, irrallisena kuulostaa mollilta, mutta kun lyö A- soinnun päälle, vaikutelma muuttuu toisenlaiseksi. Eiköhän tuo kuitenkin vielä sääntööön päde, koska Duurissa toinen terssi on pieni. Poikkeuksen kappaleesta tekee se, että se loppuu myös c# säveleen. Ikäänkuin loppuisi biisi kesken. A:han lopettaminen menee liian alas. H olisi minun korvaani paremmin sopiva, sävel kulkee ylä ja ala hoon kautta muutaman kerran. Vaan mikäpä minä olen toisten sävellyksiä säätämään. Tämä on Suomalainen kansansävelmä, niihin aikoihin ei varmaan joka töllissä musiikin teoriaakaan paljoa luettu. Ai tähänks riville? | |
![]() 14.04.2010 14:20:57 | |
Mare552: Selailin sävelmiä, kyllä nuo tunnusmerkit terssin lajista sieltä löytyvät, ei aina kovin selkeästi, mutta kun silmä harjaantuu, oppii niitä varmaan paremmin löytämään. Mutta ilmeisesti törmäsin poikkeukseen, sellaiseen joka vahvistaa säännön liene. Kappale "Kun kävelin kesäillalla", löytyy mm. kultaisesta laulukirjasta. sävellaji A- Duuri. Alkaa kohotahdilla c# - d, sitten A - soinnulla sävelet e e - c# - e |a a - g - a | Pelkästään melodiaa soittaen kuulostaa mollilta tuo alku, pieni terssi tulee 3 -5 sävelistä, irrallisena kuulostaa mollilta, mutta kun lyö A- soinnun päälle, vaikutelma muuttuu toisenlaiseksi. Eiköhän tuo kuitenkin vielä sääntööön päde, koska Duurissa toinen terssi on pieni. Poikkeuksen kappaleesta tekee se, että se loppuu myös c# säveleen. Ikäänkuin loppuisi biisi kesken. A:han lopettaminen menee liian alas. H olisi minun korvaani paremmin sopiva, sävel kulkee ylä ja ala hoon kautta muutaman kerran. Vaan mikäpä minä olen toisten sävellyksiä säätämään. Tämä on Suomalainen kansansävelmä, niihin aikoihin ei varmaan joka töllissä musiikin teoriaakaan paljoa luettu. Sävelmänhän ei toki tarvitse jatkuvasti kulkea samassa sävellajissa. Esim. mollisävelmä voi välillä poiketa rinnakkaisduurissa jne. Viisaammat sitten jatkakoon keskustelua esim. kirkkosävellajeista eli moodeista. | |
![]() 14.04.2010 14:26:35 (muokattu 14.04.2010 15:52:14) | |
Mare552: Selailin sävelmiä, kyllä nuo tunnusmerkit terssin lajista sieltä löytyvät, ei aina kovin selkeästi, mutta kun silmä harjaantuu, oppii niitä varmaan paremmin löytämään. Mutta ilmeisesti törmäsin poikkeukseen, sellaiseen joka vahvistaa säännön liene. Kappale "Kun kävelin kesäillalla", löytyy mm. kultaisesta laulukirjasta. sävellaji A- Duuri. Alkaa kohotahdilla c# - d, sitten A - soinnulla sävelet e e - c# - e |a a - g - a | Pelkästään melodiaa soittaen kuulostaa mollilta tuo alku, pieni terssi tulee 3 -5 sävelistä, irrallisena kuulostaa mollilta, mutta kun lyö A- soinnun päälle, vaikutelma muuttuu toisenlaiseksi. Eiköhän tuo kuitenkin vielä sääntööön päde, koska Duurissa toinen terssi on pieni. Poikkeuksen kappaleesta tekee se, että se loppuu myös c# säveleen. Ikäänkuin loppuisi biisi kesken. A:han lopettaminen menee liian alas. H olisi minun korvaani paremmin sopiva, sävel kulkee ylä ja ala hoon kautta muutaman kerran. Vaan mikäpä minä olen toisten sävellyksiä säätämään. Tämä on Suomalainen kansansävelmä, niihin aikoihin ei varmaan joka töllissä musiikin teoriaakaan paljoa luettu. Kun tuo alku menee cis - d - e, niin vaikka tuo cis - e on pieni terssi, mutta kun tuossa on tuo d eikä dis, niin se ei kuulosta molliskaalan alulta vaan enemmänkin siltä että duuriskaalassa lähdettiin liikkeelle kolmannesta sävelestä. Soita vuoronperään cis - d - e ja cis - dis - e ja kuuntele miltä kuulostaa. Jälkimmäinen on paljon selvemmin mollisävyinen. Ja tuo "Kun kävelin kesäillalla" naulaantuu lopullisesti a-duurin kun sävelmä ehtii sinne a:han sanoissa "illalla". Ja muutenkin ensimmäinen säe kulkee lähes täysin a-duurisoinnun sävelillä. Tosin sitten tuleekin mollisävyä välillä: "ja lintujen äänen" h - cis - d on sävelkulkuna h-molliskaalan alku ja koko fraasi käyttää vahvasti h-mollisoinnun säveliä h - (cis) - d -h - d - fis . Tästä varmaan sinulle tulee se tunne että kappale voisi päättyä h:hon. Ja kun miettii noita kohtia "kun kävelin kesäillalla" ja "ja lintujen äänen hiljaa", niin kumpikin melodiana perustuu yhden soinnun säveliin, hyppii niillä sävelillä kuin tikapuilla ja vain ohimennen käyttää jotain muuta säveltä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 14.04.2010 20:44:46 | |
Merikannon "Miss' soutaen tuulessa" (Kultainen laulukirja s. 150) alku on myöskin tuommoinen kohotahdin cis-sävelestä pienen terssin hyppäävä. Cis ja e ovat a-duurisoinnun säveliä. Voi tietysti kysyä eikö voisi olla kyse cis-mollistakin. Mutta cis on tuossa lyhyt ja painoton, e taas pitkä, tahdin alussa eli painollinen ja vielä toistetaan monta kertaa. Ja perussävelen kvintti on tavallaan toiseksi painavin sävel duuri- ja molliasteikoissa. Joten tässäkin alkaa hahmottua että a-duurissa mennään. Ja niinpä sitten melodia lähtee siitä nousemaan kohti a:ta. Aika samanlainen kaava kuin tuossa "kun kävelin kesäillalla". huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)