Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Softamiksauksen tulevaisuus
1 2
dewil
30.03.2010 11:27:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törmäsin tällaiseen proaudiospacessa.
Tuskin monellakaan vielä mitään kokemuksia aiheesta, mutta tämähän
tulee jyrähtämään luultavasti tulevaisuudessa ja lujaa. Itse olen jo joitain livekokeiluja
tehnyt logicilla, mikä ei ihan joustavin ole ko. touhussa, mutta oli siinäkin puolensa, kuten impulssikaiut yms.
Ainoo mikä estää ottamasta tyypit, on oikeastaan tuo väärä käyttis.
Tsekidauttakaas:
http://www.softwareaudioconsole.com/
http://www.tfwm.com/0109productrevewrml
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
arig
30.03.2010 23:24:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livenä ei ole vielä tositoimessa kokeiltu, mutta systeemiä on jo testattu aikas lailla. Härveli on osoittautunut vakaaksi kaikessa rääkissäkin. Bob on erittäin asiallinen kaveri ja vastaa auliisti kyssäreihin.
 
Samalla lisenssillä voi siis ajaa FOHa ja 28 remotea. Softa ei ole lukittu koneeseen eikä mitään donglemeininkejä, mikä on ainakin mulle iso plussa. Toivotaan että näin toimii jatkossakin, ettei piraattien takia mene kiville.
 
Oma setuppi RME HDSP9632 x 2 ja kasa ADAT muuntimia (ADA8000 ja Presonus). Noilla pääsee jo pitkälle.
 
Ja tämä kaikki parkkiutuneen Linux -hemmon suusta :-)
 
-Turn Me Up!
NeliX4
09.04.2010 00:29:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan jollain kokemusta tuosta A&H:n iLivestä koneelta käytettynä?
 
Softasta en osaa sanoa, mutta muuten vaikuttaa erittäin pätevältä.
 
pitk
09.04.2010 22:14:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Onkohan jollain kokemusta tuosta A&H:n iLivestä koneelta käytettynä?
 
Softasta en osaa sanoa, mutta muuten vaikuttaa erittäin pätevältä.

 
Ei varsinaisesta miksauksesta, mutta eiköhän se WLAN joku päivä supata hotellihuoneesta ;-)
 
pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
miffe
10.04.2010 13:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Onkohan jollain kokemusta tuosta A&H:n iLivestä koneelta käytettynä?
 
Softasta en osaa sanoa, mutta muuten vaikuttaa erittäin pätevältä.

 
Haluukko kokeilla?
 
Mua on alkanu sen oikeen ohjauspinnan osto kiinnostamaan, kun aivot löytyy samojen seinien sisältä. Tosin ei o mun purkki, mutta omapahan on omistajan syy, kun jättää lojumaan paikkaan, jonne mulla on pääsy :)
 
turkulainen
markotetri
10.04.2010 17:08:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen tavallaan liittyen: me tehtiin aikanaan sellainen kiertueenpätkä, jossa sekä monitorit että etupää miksattiin yhdellä LS9-32:lla. Tiski oli etupäässä, ja monitorimiksaaja teki omaa hommaansa lavan liepeiltä läppärillä. Onhan se hiirellä miksaaminen aika haikeaa, mutta noissa olosuhteissa ja pienellä budjetilla saatiin homma toimimaan mukavasti.
 
Kaikki kanavat oli splitattu tiskissä siten, että monitorimiksaaja käytti kanavia 1-32, ja mulla oli etupäässä käytössä kanavat 33-64. Monitorihommissa käytössä siis Studio Manager. Ainoa ongelma, mihin meinattiin törmätä pari kertaa oli se, että käsiteltävän kanavan valinnassa Studio Manager ja fyysinen tiski seuraa toisiaan. Muuten miksaukset sai pidettyä täysin erillään.
 
BTW, sisääntulevia kanavia oli pahimmillaan tasan 32, ulostuloja 5*stereo-in-ear, 1*kulma ja monosidefillit. Sekä luonnollisesti L-R. Aika täynnä siis. Mitään kyykkäämisen oireita ei ollut.
 
Mun oma työtapa etupäässä vaatii ehdottomasti fyysisiä liukuja, mulla on kuitenkin koko ajan sormi kiinni ainakin laulusolistin feiderissä. Toisaalta, kyllähän joskus tulee tehtyä melkein valmiita miksauksia pelkällä tiskin offline-editorilla.
 
Artificiality is normal to the medium.
arig
10.04.2010 18:31:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markotetri:
Mun oma työtapa etupäässä vaatii ehdottomasti fyysisiä liukuja, mulla on kuitenkin koko ajan sormi kiinni ainakin laulusolistin feiderissä. Toisaalta, kyllähän joskus tulee tehtyä melkein valmiita miksauksia pelkällä tiskin offline-editorilla.

 
Jep. Siksipä tuohon SACiin laitoin kiinni Mäkisen feiderikontrollerin, kun ny semmonen oli. Noilla näkymillä saa kyllä hanskattua homman aikas hienosti. Tosin viimeinen yli 17 liukuinen tiski mulla on ollut Crestin 40 kanavainen viime vuosituhannella, että kai postilaatikosta miksaamiseen on vaan tottunu.
Ja kyllä tuolla Studiomanagerilla on muutaman kerran ajanu koko homman, kun ite tiski oli jossain tolpantakana parvella. Luureista ei silloin ole paljoa riemua.
 
-Turn Me Up!
roax
13.04.2010 13:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko joku tarkentaa mitä fyysisiä palikoita tarvitaan jos esim käytetään http://www.softwareaudioconsole.com/ ohjelmaa.
 
Räkissä näyttää olevan ainaki http://www.thomann.de/fi/behringer_ultragain_pro8_digital_ada8000.htm tommosia.
 
Jos oletetaan että bändillä on backline ja monnarit ja itella pa kaapit ja päättäri.
 
arig
13.04.2010 21:59:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

roax: Voisko joku tarkentaa mitä fyysisiä palikoita tarvitaan jos esim käytetään http://www.softwareaudioconsole.com/ ohjelmaa.
 
Räkissä näyttää olevan ainaki http://www.thomann.de/fi/behringer_ultragain_pro8_digital_ada8000.htm tommosia.
 
Jos oletetaan että bändillä on backline ja monnarit ja itella pa kaapit ja päättäri.

 
PC/Windows -kone jossa riittävästi papua. Matalalatenssiset audiokortit, itsellä kokemusta RME HDSP 9652 ja RayDat korteista. Molemmilla pääsee tuonne millisekunnin hujakoille SAC -ympäristössä, mikä on samaa luokkaa kuin varsinaisten digitaalimikserien kanssa. Muuntimet voi äänikortista riippuen olla vaikka mitä. SAC tukee ASIO rajapintaa. Varsinaista ohjainpintaa sitten tarpeen mukaan. Mackie ja miksei Behringerkin tee kelvollisia kapistuksia. Iso ruutu tai kaksi helpottaa elämää.
 
-Turn Me Up!
roax
14.04.2010 06:43:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arig: PC/Windows -kone jossa riittävästi papua. Matalalatenssiset audiokortit, itsellä kokemusta RME HDSP 9652 ja RayDat korteista. Molemmilla pääsee tuonne millisekunnin hujakoille SAC -ympäristössä, mikä on samaa luokkaa kuin varsinaisten digitaalimikserien kanssa. Muuntimet voi äänikortista riippuen olla vaikka mitä. SAC tukee ASIO rajapintaa. Varsinaista ohjainpintaa sitten tarpeen mukaan. Mackie ja miksei Behringerkin tee kelvollisia kapistuksia. Iso ruutu tai kaksi helpottaa elämää.
 
Paljonko on palljon papua pc koneeseen. Ko. softa ei kuitenkaan tue 64 bittisyyttä joten moniytisyydestä ei ole hirveästi apua. Riittäisiköhän siihen joku pentium nelonen ~3Ghrz, 4 Gb muistia ja sata kovo.
 
Mitäs luulette riittääkö sata kovon nopeus jos tallennetaan esim. 12 raitaa samalla kun miksataan bändiä?
 
miffe
14.04.2010 09:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

roax: Paljonko on palljon papua pc koneeseen. Ko. softa ei kuitenkaan tue 64 bittisyyttä joten moniytisyydestä ei ole hirveästi apua. Riittäisiköhän siihen joku pentium nelonen ~3Ghrz, 4 Gb muistia ja sata kovo.
 
No käskynpituudella ja useiden ytimien tukemisella (prosessit, säikeet, kevyet prosessit) ei ole mitään tekemistä keskenään. Tosin en ton softan sisuksista tiedä mitään, joten en voi kommentoida eri ratkaisujen hyötyjä. Fakta kuitenkin on, että oikeiden käyttöjärjestelmien (keskeyttävä moniajo, windows nt 4.0 oli jo tälläinen) kanssa useiden ytimimien hyödyntäminen on mahdollista, vaikka itse sovellus ei sitä tukisi. Käyttöjärjestelmä jakaa automaattisesti prosessit eri ytimille.
 
Sitten aikuisten oikeissa käyttiksissä käyttäjä voi määrätä, mitkä prosessit menevät millekin ytimelle. Tästä on hyötyä mm. suurteholaskennassa. Mut ei mennä siihen sen syvemmälle.
 
Mitäs luulette riittääkö sata kovon nopeus jos tallennetaan esim. 12 raitaa samalla kun miksataan bändiä?
 
Ootas, kun mietin... 1Ghz P3M koneessa (Dell Inspiron 4100) oli vaihdettuna 80GB (5400 RPM, 2,5" kovo) ja sillä vedeltiin parikyt raitaa kerralla, joten ton pitäs olla aika helppo nakki, jos levy ei ole täpötäynnä ja fragmentoitunut.
 
turkulainen
duane
14.04.2010 21:56:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kyllä tuolla Studiomanagerilla on muutaman kerran ajanu koko homman, kun ite tiski oli jossain tolpantakana parvella. Luureista ei silloin ole paljoa riemua.
 
Mä oon laivalla ohjannu bändin lavalla olevaa tiskiä etupäästä SM:llä, ja ratkaissu luurihomman pitkällä xlr:llä, jossa on tiskin kuulokelähtöpäässä plugiadapteri ja luuripäässä kuulokejakki. Ei mikään paras mahdollnen ratkaisu, mutta ainakin saa soolotettua ja tsekattua kanavat
 
katellaan...
arig
23.06.2010 19:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mix Magazine Heinäkuu (July) 2010 sivu 47. Aikas settejä noi vetää SACilla.
 
http://digital-edition.mixonline.com/
 
-Turn Me Up!
Tomppis2
24.06.2010 12:00:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arig: Mix Magazine Heinäkuu (July) 2010 sivu 47. Aikas settejä noi vetää SACilla.
 
http://digital-edition.mixonline.com/

 
Mä sain esille vaan kesäkuun numeron, ilmeisesti pitää olla jotenkin rekisteröitynyt??
 
Mutta muualta aiheesta lukeneena odotan mielenkiinnolla.
 
arig
25.06.2010 11:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomppis2: Mä sain esille vaan kesäkuun numeron, ilmeisesti pitää olla jotenkin rekisteröitynyt??
 
Mutta muualta aiheesta lukeneena odotan mielenkiinnolla.

 
Koitas tällä linkillä uudestaan http://digital-edition.mixonline.com/?iid=7ba59929
 
-Turn Me Up!
arig
05.09.2010 11:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa videota tuosta lehtijutussa mainitusta Legrandin konsertista
 
http://www.youtube.com/watch?v=F_dexydnn_4
 
Itse tehnyt sen reilu kolmekymmentä reissua SACin kanssa ja ei voi valittaa. SAWStudio vielä samassa koneessa mahdollistaa virtuaaliset soundchekit noiden vakkaribändien kanssa.
 
-Turn Me Up!
NeliX4
06.09.2010 14:04:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites noi gain:t? Onko mennyt ihan tuolla "normiasetus - 10dB" - neuvolla, mitä tuolla SAC foorumilla tyrkkäävät.
 
Ei kiinnostain yhtään (tasan nolla) ruuvailla fyysisiä gain nappeja tai käyttää jotain toista softaa virtuaaligainien säätöön. Varmaan tulevaisuudessa laitevalmistajat alkaa tyrkkäämään omaa pluginia SAC:hen gain controliin.
 
arig
06.09.2010 14:55:57 (muokattu 06.09.2010 14:57:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Mites noi gain:t? Onko mennyt ihan tuolla "normiasetus - 10dB" - neuvolla, mitä tuolla SAC foorumilla tyrkkäävät.
 
Ei kiinnostain yhtään (tasan nolla) ruuvailla fyysisiä gain nappeja tai käyttää jotain toista softaa virtuaaligainien säätöön. Varmaan tulevaisuudessa laitevalmistajat alkaa tyrkkäämään omaa pluginia SAC:hen gain controliin.

 
Gainit kuntoon lavalla siinä muutenkin häärätessä. Kuuntelut kuosiin ja sitten vasta salin puolelle sääteleen. Eipä ole pahemmin tarvinnut gaineja ruuvailla tuon jälkeen. 24bit signaalista voi jättää muutaman bitin surutta "matkan varrelle". Aika vähän noihin tulee kajottua muutenkaan digipulpeteissa varsinaisen vedon aikana. Tuo normiasetus ja pikkasen takas -neuvo toimii kyllä käytännössä.
 
Esim. tuon yhden RockNet -pohjaisen vehkeen kanssa... ei keikan aikana ole aikaa surffata pinnan valikoissa säätelemässä HA gaineja. Kyllä ovat saaneet olla siinä mihin ovat linjatsekin aikana asettuneet.
 
SAC ja noi mun etuset toimii mulla ja ymmärrän vallan hyvin niitäkin, joille ei toimi. En minäkään tuolla kaikkea tee. Työkalut homman mukaan.
 
-Turn Me Up!
arig
02.05.2011 23:40:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa näköjään lamppu syttyyn...
 
http://www.youtube.com/watch?v=MfWCxS6ThHY
 
-Turn Me Up!
mickham
04.05.2011 11:16:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos herrat vielä käyttäneet tätä? http://www.airfader.com/
 
Näyttää omaan silmään ainakin studio damageria kätevämmältä tiettyihin juttuihin. Omakohtaista kokemusta ei ole tabletin puuttuessa.
 
Jaajaa, että jaajaa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «