Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 511 12 13 14 15122 123 124 125 126
Mandarax
04.04.2010 17:23:53
pekurides:Millähän vermeillä se Cuntdown to extinction oikke tehtiin,tietääkö kukaan?
olen antanut itseni ymmärtää että vht2150 olisi ollut mukana kuvioissa....

Joidenkin tietolähteiden mukaan levyllä saattaisi olla juuri tuo VHT:n pääte ja Custom Audio Electronicsin 3+SE etunen.
Oliskohan se sitten ollut livevermeenä se JMP-1..
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
skeba
08.04.2010 14:16:46
Täälläki yks uusi axe fx:n omistaja. En oo vielä kerenny ku muutaman tunnin preseteillä soitella nii saan jo sellasii soundeja joista oon voinu ennen vaan unelmoida. Siis ihan oikeesti, tää laite on tykki ja sääliks käy niitä jotka jaksaa vielä putkivehkeillä vekslata.

"Petrucci-soundit" saa helposti 99%:sesti kohdilleen (tai mitä kukin haluaakin) ja cleanit on yhtä hyvät/paremmat ku missään aidossa putkivahvarissa mitä oon kokeillu. Ja kaikki tämä ilman että joutuu monta päivää opettelemaan miten vahvistin vastaa mihinkin säätöihin.

Täytyy varmaan vakavasti harkita jos päivittäis vielä Ultraan, kiinnostais http://www.youtube.com/watch?v=68y1gjEHiBM toi viulu-patchi. Kukaan tolla leikkiny? ;)
Imper
08.04.2010 16:14:05

skeba: Täälläki yks uusi axe fx:n omistaja. En oo vielä kerenny ku muutaman tunnin preseteillä soitella nii saan jo sellasii soundeja joista oon voinu ennen vaan unelmoida. Siis ihan oikeesti, tää laite on tykki ja sääliks käy niitä jotka jaksaa vielä putkivehkeillä vekslata.

"Petrucci-soundit" saa helposti 99%:sesti kohdilleen (tai mitä kukin haluaakin) ja cleanit on yhtä hyvät/paremmat ku missään aidossa putkivahvarissa mitä oon kokeillu. Ja kaikki tämä ilman että joutuu monta päivää opettelemaan miten vahvistin vastaa mihinkin säätöihin.

Täytyy varmaan vakavasti harkita jos päivittäis vielä Ultraan, kiinnostais http://www.youtube.com/watch?v=68y1gjEHiBM toi viulu-patchi. Kukaan tolla leikkiny? ;)

Ootko testannut soundeja bändin kanssa vai himassa?

Himassahan putkipelit harvemmin toimii ja bändikämpällä harvoin toimii noi multiefektimallinnustietokoneet.
Everyone is a per-son
Ukkovaari
08.04.2010 16:16:05
skeba: Täälläki yks uusi axe fx:n omistaja. En oo vielä kerenny ku muutaman tunnin preseteillä soitella nii saan jo sellasii soundeja joista oon voinu ennen vaan unelmoida. Siis ihan oikeesti, tää laite on tykki ja sääliks käy niitä jotka jaksaa vielä putkivehkeillä vekslata.

Hyvä että tykkäät, ihan hyvä vehje tuo on vaikken itse tuota omista.
Itekin oli hankintalistalla mutta jäi hinnan takia ostamatta, päädyin erääseen toiseen räkkivehkeeseen joka on oikein kiva lisä tuon mun putkivehkeen lisäksi.

Myös putkivehkeet ajavat asiansa hyvin, joten eipä nyt kande kauheasti säälitellä putkivehkeiden omistajia, itelläkin tuo löytyy ja oikein hyvät soundit siitä irtoaa pienellä vaivalla.

Vähän liian paljon porukat vääntää kättä näistäkin asioista putkivehje vs. räkkipelit ym., jokaisella on paikkansa erillaisten soittajien keskuudessa ja hirveän monesta saapi oikein hyvää soundia pihalle kuhan vaan osaa säätää kohdilleen oman maun mukaisesti.

Mutta joo, ihan kiva lukea tästä Axe FX:stä ja sen onnellisista omistajista, näinhän tämän pitääkin toimia, että tykkää kamoistaan.
Terry Pantheras
08.04.2010 16:21:27

On varmasti hyvä laite. Mutta ainakaan minä en putkarillani "vekslaa" vaan soitan. Mutta ehkä parempi etten Axeen ainakaan pariin vuoteen koske, koska olen vallitsevaan tilanteeseen enemmän kuin tyytyväinen - ehkä joskus... :)
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
Marzi
11.04.2010 04:49:29

Hienoa, että tää sama digi vs. putki -vääntö on jatkunut jo pitkälle toistakymmentä vuotta. Vehkeet ja "uraauurtava uusi tekniikka" vaan vaihtuu välillä. :D (Vrt. vaihda nyt säkin nuo vanhat putkivehkees trankkuun, ne on nykyaikaisia laitteita!) Koskahan kitaristit oppisi poimimaan kaikesta tarjonnasta hyvät jutut välittämättä siitä, millä tekniikalla niiden tuottama soundi on toteutettu? Tai välittämättä siitä mitä mieltä joku on laitteesta netissä jos se omasta mielestä toimii? :)
Tarpeeksi on liian vähän.
Zeeboo
11.04.2010 07:04:41
Marzi:...Koskahan kitaristit oppisi poimimaan kaikesta tarjonnasta hyvät jutut välittämättä siitä, millä tekniikalla niiden tuottama soundi on toteutettu? Tai välittämättä siitä mitä mieltä joku on laitteesta netissä jos se omasta mielestä toimii? :)

Viisaita sanoja.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Janne19691
11.04.2010 08:33:12

Marzi: Koskahan kitaristit oppisi poimimaan kaikesta tarjonnasta hyvät jutut välittämättä siitä, millä tekniikalla niiden tuottama soundi on toteutettu? Tai välittämättä siitä mitä mieltä joku on laitteesta netissä jos se omasta mielestä toimii? :)

Zeeboo: Viisaita sanoja.

Itse ainakin pyrin tekemään näin. Mallintavat ovat kuulostaneet muoviselta siinä soundimaailmassa josta pidän. Jopa monet analogiset laitteet ei miellytä. Ymmärrän että jollain toisella soundipaletilla digimallinnus toimii paremmin.

Tuota muovisuutta voi selittää sekin tosiasia että ääni ei luonnollisessa muodossaan ole digitaalinen vaan analoginen -> digitaalinen ääni on aproksimaatio alkuperäisestä. Toki soundia muokataan yleensä (mm. vahvistin muokkaa sitä aika radikaalisti oli sitten analoginen tai digi) mutta analoginen miellyttää omaa korvaa enemmän ja korva on tarkka mittari.
Rule #1: There are no rules.
LaXu
11.04.2010 16:30:47
jlummaa: Itse ainakin pyrin tekemään näin. Mallintavat ovat kuulostaneet muoviselta siinä soundimaailmassa josta pidän. Jopa monet analogiset laitteet ei miellytä. Ymmärrän että jollain toisella soundipaletilla digimallinnus toimii paremmin.

Tuota muovisuutta voi selittää sekin tosiasia että ääni ei luonnollisessa muodossaan ole digitaalinen vaan analoginen -> digitaalinen ääni on aproksimaatio alkuperäisestä. Toki soundia muokataan yleensä (mm. vahvistin muokkaa sitä aika radikaalisti oli sitten analoginen tai digi) mutta analoginen miellyttää omaa korvaa enemmän ja korva on tarkka mittari.

Korva nimenomaan ei ole tarkka mittari, sitä on tosi helppo huijata kaikella aina mielikuvamarkkinoinnista lähtien. Puhumattakaan, että kuulemiseen vaikuttaa kuitenkin kaikki säästä omaan mielialaan. Mitä digitaaliseen ja analogiseen tulee, niin harva varmaan kuitenkaan kiroaa, että CD:lta soitettava musa on digitaalista, saatika pystyisi tunnistamaan sokkotestissä onko signaali digitaalisesta muunnettu takaisin analogiseksi vai alusta lähtien analoginen?

Mielestäni mallintavia, kuin putkivahvistimiakaan, ei ole järkeä tunkea kaikkia samaan lokeroon. Kaikki mallintavatkin kuulostavat kuitenkin erilaisilta ja putkivahvistimissakin on selkeästi hyviä ja huonolta kuulostavia vaffareita. Itse en esim. Line6:n tekeleistä ole koskaan välittänyt, mutta sen sijaan Yamahan DG-sarjan vahvistimet olivat mainioita. Vaikka monista mallintavista olenkin hyviä soundeja saanut irti, Axe-Fx tuntuu oikeasti olevan ensimmäinen mallintava, jota en vaihtaisi putkivahvistimeen. Itseasiassa kävikin niin, että putkivahvarit lähtivät kiertoon.
Zeeboo
11.04.2010 16:48:44 (muokattu 11.04.2010 16:54:46)
Täytyy muistaa, ettei ole olemassa mitään laitetta, joka sellaisenaan ja pelkästään tekisi soundista paskaa tai hunajaa (E: joo, on niitä, mutta niinkuin pienellä rajauksella....). Se, että jollekin uransa vasta aloittaneelle annetaan mikä tahansa luokkaa 3k€ oleva vahvistin tuottaa melko varmaan suunnilleen samanlaista surinaa kuin dekadia halvempi loota. Turha tähän on sitä kaikkein kuluneinta kliseetä soundin syntymekanismista on kaivaa, niin totta kuin se onkin.

Digivärkeillä on puolensa, itse olen soittanut ison osan äänityshommista vedenpaisumusta edeltäneellä J-stationilla. Joskus ja joihinkin juttuihin se on ollut just se kone soundinsa puolesta. Livesoitton olen kokeillut sitä ja paria muuta sen laijtoveria. Taas tilanteesta riippuen Johnsonin kakkara on ollut OK tai sitten **tutuksen aihe.

Axe-FX:ää olen miettinyt hartaudella, ja saattaa olla, että menee hankintaan. Jos matkasoittoa tulisi harjoitettua enemmän, niin voisi olla siinä ja siinä.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Janne19691
11.04.2010 19:43:15

LaXu: Korva nimenomaan ei ole tarkka mittari, sitä on tosi helppo huijata kaikella aina mielikuvamarkkinoinnista lähtien. Puhumattakaan, että kuulemiseen vaikuttaa kuitenkin kaikki säästä omaan mielialaan. Mitä digitaaliseen ja analogiseen tulee, niin harva varmaan kuitenkaan kiroaa, että CD:lta soitettava musa on digitaalista, saatika pystyisi tunnistamaan sokkotestissä onko signaali digitaalisesta muunnettu takaisin analogiseksi vai alusta lähtien analoginen?

Mielestäni mallintavia, kuin putkivahvistimiakaan, ei ole järkeä tunkea kaikkia samaan lokeroon. Kaikki mallintavatkin kuulostavat kuitenkin erilaisilta ja putkivahvistimissakin on selkeästi hyviä ja huonolta kuulostavia vaffareita. Itse en esim. Line6:n tekeleistä ole koskaan välittänyt, mutta sen sijaan Yamahan DG-sarjan vahvistimet olivat mainioita. Vaikka monista mallintavista olenkin hyviä soundeja saanut irti, Axe-Fx tuntuu oikeasti olevan ensimmäinen mallintava, jota en vaihtaisi putkivahvistimeen. Itseasiassa kävikin niin, että putkivahvarit lähtivät kiertoon.

Järkevälle ihmiselle ei ole ongelma erottaa mielikuvamarkkinointia kuulohavainnosta. Sanoisin että harjaantunut korva on kyllä tarkka mittari. Mikä on muka se tekninen vempain joka erottaa mallinnetun plexi Marshallin oikeasta? Ei semmoista ole. Ihmisen korva sen tekee jos jokin tekee. Ja niitäkin on jotka kaihtaa CD:lle tallennettua musiikkia. Mulle oma kitarasoundi on muutamaa suuruusluokkaa tärkeämpi asia kuin se millä formaatilla laitan muzakit ilmoille. Näin ei tietysti tarvitse olla. Kysymys on yksityiskohdista jotka joko huomaa tai sitten ei. Ja vaikka yksityiskohdat huomaakin ne voi olla merkitseviä tai sitten ei.

On totta että mallintavia ja analogisia on erilaisia ja jotkut parempia kuin toiset. Toiset tykkään siitä, toiset tästä. Mä en ole suhtautunut vakavasti aproksimoituun soundiin sen jälkeen kun tajusin putkivahvistimen ylivertaisuuden oman soundini luomisessa (mallintajista mulla on ollut Yamahaa, Voxia, Line 6:sta ja Rolandia). En väitä etteikö Axe Fx olis sulle parempi vaihtoehto.
Rule #1: There are no rules.
Twinkle
11.04.2010 20:10:21
jepjep, taas päästiin siihen että jotkut ihmiset kuulemma erottaa mallinnoksen oikeasta vahvarista ja LP-levyn CD:stä. En osaa sanoa, sokkotestejä aika harvoin järjestetään ja nekin kerrat jolloin niitä on, niin ihmiset motivoituu kuuntelemaan ja kaatamaan sen näkemyksen jonka kanssa oli eri mieltä.

Kunnon kehä saadaan tällä.
Lennu
11.04.2010 20:26:04

Twinkle: jepjep, taas päästiin siihen että jotkut ihmiset kuulemma erottaa mallinnoksen oikeasta vahvarista ja LP-levyn CD:stä. En osaa sanoa, sokkotestejä aika harvoin järjestetään ja nekin kerrat jolloin niitä on, niin ihmiset motivoituu kuuntelemaan ja kaatamaan sen näkemyksen jonka kanssa oli eri mieltä.

Kunnon kehä saadaan tällä.

Mutta kyllä siinä joku juttu on. Mulla nyt ei ole mitään ennakkokäsityksiä laitteiden suhteen, mutta silti en oo oikeen koskaan mallintavista diggaillut. Suoraan sanottuna en oo soittanu kunnolla kunnon mallintavilla, enkä putkikoneilla, koska ne laitteet ei tosiaan merkkaa hirveen paljon. Pitäis joskus tehdä ihan kunnon testi vaikka bändiolosuhteissa. Joskus soitin yhen keikan Heinä Niemisen Marsun halfstackilla (ihan ajanpuutteen vuoksi pyysin lainaan, ettei olis mitään vaihtorumbaa), niin olihan se niin saatanan murakka ja kiva. Mutta ei siinä ehtiny testailemaan. Onko mulla pointtia kysyy nyt joku? Onko sillä pointtia, se kysyy kaveriltaan. Ei. Piti vaan namedroppailla - eiku.

Varmaan joku semmonen, että niitä mallintavia ruuvaa ihan tappiin asti, kun joku niistä puuttuu aina. Simppelimmän tekniikan pelit taas on yleensä jo siinä, silleen wau. Kun ei tiedä näistä. Hitto. Taas. Emmätiedä, okei!!
My life is like an Opel-highway.
Zeeboo
11.04.2010 20:36:04
Ihan OT:na: Jotenkin minusta on huvittavaa, että tarvitaan pirun hyviä ad- ja da-muuntimia, liukulukuprossuja, konvoluution värkkäämistä, Fast-Fourier-muunnoksia ja mitä lie, ynnä suunnilleen koko ihmisjärjen evoluutio noin parista- kolmestakymmenestä suhteellisen lo-fi komponentista kasatun äänentoistollisesti suhteellisen huonon vahvistimen jäljittelemiseen...
Lennu
11.04.2010 20:36:55

Zeeboo: Ihan OT:na: Jotenkin minusta on huvittavaa, että tarvitaan pirun hyviä ad- ja da-muuntimia, liukulukuprossuja, konvoluution värkkäämistä, Fast-Fourier-muunnoksia ja mitä lie, ynnä suunnilleen koko ihmisjärjen evoluutio noin parista- kolmestakymmenestä suhteellisen lo-fi komponentista kasatun äänentoistollisesti suhteellisen huonon vahvistimen jäljittelemiseen...

Nii-i, se on kyllä ihan älytöntä.
My life is like an Opel-highway.
Esp
11.04.2010 21:20:04

jlummaa: Järkevälle ihmiselle ei ole ongelma erottaa mielikuvamarkkinointia kuulohavainnosta. Sanoisin että harjaantunut korva on kyllä tarkka mittari.

Olenpa kerran osallistunut sokkotestiin, ja vaikka pidänkin aivojani (korvaa ei voi harjaannuttaa, aivoja voi, aivot tekevät järjettömän määrän työtä sen eteen, että saavat siitä sotkusta mitä korvat niille tarjoavat jotain tolkkua) melkoisen hyvin koulutettuina erilaisten nyanssien kuulemiseen, vietiin aivojani kuin pässiä narussa. Ihmisen kuulo mukautuu ja tottuu todella nopeasti johonkin ja sen jälkeen "normaali" voi kuulostaa ihan erilaiselta kuin yleensä. Kuunteluolosuhteillakin on melkoinen merkitys.

Niin juu, siinä sokkotestissä piti erottaa erilaisten vanhojen audiolaitteiden mallinnoksia oikeista, mulla meni about 80% väärin :D ja muutamankin kerran olin sitä mieltä, että mallinnos kuulosti ihan törkeän paljon paremmalta kuin aito... En usko, että tätä tulosta olisi tullut jos olisin tiennyt mitä laitetta milloinkin kuuntelin. Mielenkiintoista tuossa testissä oli se, että suurin osa mallinnoksista kuulosti ihan selkeästi erilaiselta kuin aito.

Absoluuttisesti hyvää soundia ei ole olemassakaan, jokaisella meillä on mieltymyksensä ja loppuviimein vain jokainen voi itse toimia tuomarina sen suhteen mikä itseä miellyttää. Psykoakustiikalla laajimmilleen venytettynä on omat vaikutuksensa, laitteen tavalla reagoida soittoon omat vaikutukset ja tietysti sillä mitä kukin hakee laitteen sointiväriltä. Ja lopuksi vielä kevennyksenä voi kukin miettiä tätä "luonnollista" soundia sen pohjalta, että mitä luonnollista on siinä että muutetaan ilman liikettä jännitteen vaihteluksi? :P
Täh?!?
Confidentum
11.04.2010 21:31:53 (muokattu 11.04.2010 21:32:25)
skeba: "Petrucci-soundit" saa helposti 99%:sesti kohdilleen ;)

jaaha 99%sesti...putkipelillä sen saa 100%:sesti :) Se on aina näissä pumpattavissabarbaroissa ja muissa mallintavissa, että parhaimmillaankin ne on vain melkein kuin oikeita. Se on tämä putkimiehen elämä yksinkertaista: Plug in- Power On - Stanby off - Volume ten -RRROOOOOOCCCCKKK
Kaiuttimesta kuuluu ääniä
saastara
11.04.2010 21:42:18 (muokattu 12.04.2010 01:07:17)
Confidentum: jaaha 99%sesti...putkipelillä sen saa 100%:sesti :) Se on aina näissä pumpattavissabarbaroissa ja muissa mallintavissa, että parhaimmillaankin ne on vain melkein kuin oikeita. Se on tämä putkimiehen elämä yksinkertaista: Plug in- Power On - Stanby off - Volume ten -RRROOOOOOCCCCKKK

Pilkunnussintana on nyt todettava, että taitaa Petruccilla olla aika vitunmoinen tukko sälää siellä sen putkipelinsä apuna, ja epäilen, että suurinta osaa näistä laitteista ei ole toteutettu putkimekaniikalla.. Ja "Power On"-napin sijaan, ensin varmaan pitäisi koittaa löytää voimavirtapistoke, että saisi tarpeeksi sähköä niille kaikille mulinexeille.

Eli odotan innolla, että joku hommaa sen putkipelin, mistä sen soundin 100% saa.. Sitä odotellessa ---FUUUUUUUUUCCCKKKK!
Hitler used Telefunkens.
Confidentum
11.04.2010 23:00:53
saastara: Pilkunnussintana on nyt todettava, että taitaa Petruchilla olla aika vitunmoinen tukko sälää siellä sen putkipelinsä apuna, ja epäilen, että suurinta osaa näistä laitteista ei ole toteutettu putkimekaniikalla.. Ja "Power On"-napin sijaan, ensin varmaan pitäisi koittaa löytää voimavirtapistoke, että saisi tarpeeksi sähköä niille kaikille mulinexeille.

Eli odotan innolla, että joku hommaa sen putkipelin, mistä sen soundin 100% saa.. Sitä odotellessa ---FUUUUUUUUUCCCKKKK!

Totta on juu tämä. Tänäänpä viimeksi ostin itsekin yhden mallintavan smulaattoriemulaattoriprosessorin vai mitä nää on ja nyt on erilaisia vahvistimia ja kaappeja kämppä täynnä ;). Ihan oikeesti aattelen silleen, että nämä on rinnakkaisia maailmoja nämä putki- ja digimaailmat, eivätkä minusta oikeasti kilpaile ollenkaan keskenään. Putki sopii toiseen juttuun ja digiboxi toiseen. Itseäni ei vaan kiinnosta viritellä jonkun soittajan soundia vaan yritän enemmän omaani etsiä näiden vermeiden avulla. Imitaattorihommat jätän suosiolla Ruonansuulle.
Kaiuttimesta kuuluu ääniä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)