Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fostex MR-8HD
1
Mygeneration
11.04.2010 18:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin ko.laitteen käytettynä, eikä mukaan tullut suomenkielistä manuaalia. Aloittelijana en ymmärrä täysin miten laita toimii: esim. 4 ensimmäisen raidan nauhoitus kyllä sujuu, mutta miten voin nauhoittaa raidoille 5-8 jokaiselle erikseen? Manuaali tarjoaa ainoastaan stereonauhoitusta/kaks raitaa kerralla, mutta ei puhu mitään raita kerrallaan etenemisestä..olisin kiitollinen jos joku laitetta käyttänyt voisi kertoa.
 
Ukko
11.04.2010 18:25:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mygeneration: Hankin ko.laitteen käytettynä, eikä mukaan tullut suomenkielistä manuaalia. Aloittelijana en ymmärrä täysin miten laita toimii: esim. 4 ensimmäisen raidan nauhoitus kyllä sujuu, mutta miten voin nauhoittaa raidoille 5-8 jokaiselle erikseen? Manuaali tarjoaa ainoastaan stereonauhoitusta/kaks raitaa kerralla, mutta ei puhu mitään raita kerrallaan etenemisestä..olisin kiitollinen jos joku laitetta käyttänyt voisi kertoa.
 
Oisko tuossa sellainen periaate että raidoille 5-8 ei voi äänittää muuta kuin stereona eli 5-6 ja 7-8 ?
 
COVS jäsen nro 6
Mygeneration
11.04.2010 22:06:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onks sellainen tavallista noissa vehkeissä? Ei siis mahdollisuutta nauhoittaa neljää jälkimmäistä monona yks kerrallaan? Liukuja ei oo kuin kuusi ja ne menee 5/6 ja 7/8...http://www.fostexinternational.com/docs/music_products/mr8hd.shtml
 
T-Man 5000
11.04.2010 22:29:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tosta vanhempi versio, MR-8. Siinä tota puutetta voi kiertää siirtämällä raitoja: Menu -> Track -> Move Track. (Esim. 1/2 -> 5/6) Oon käyttänyt laitetta vaan raitojen sisäänsoittamiseen ja siirtänyt sitten USB:lla raidat tietokoneelle, jolla oon tehnyt miksauksen (Reaperilla).
 
The Dude abides.
Mygeneration
11.04.2010 22:51:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa, oliskohan noin sitten tuossa päivitetyssäkin versiossa...siirtäminen on ilmeisen helppoa, mut sen jälkeen raitojen tasoja ei ilmeisesti voi säätää? Tuleeks niistä siirron jälkeen kaks monoraitaa vai stereoraitoja?
 
T-Man 5000
11.04.2010 23:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siirron jälkeen raitojen (esim. 5/6) keskinäistä balanssia ei voi tosiaan Fostexilla säätää, mutta ne voi siirtää tietsikalle kahtena monoraitana.
 
The Dude abides.
Numb
12.04.2010 11:56:49 (muokattu 12.04.2010 11:59:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Man 5000: Siirron jälkeen raitojen (esim. 5/6) keskinäistä balanssia ei voi tosiaan Fostexilla säätää, mutta ne voi siirtää tietsikalle kahtena monoraitana.
 
Jep.
 
Olen treenejä äänitellyt kahdella mikillä Fostexin vanhemmalla versiolla, joka toimii samalla tavalla kuin tuokin. Äänitys menee silloin suoraan raidoille 5 ja 6 eli mikki ja raita. Sen jälkeen kiskaisen ne koneelle projektiin myös omiksi raidoikseen, eli niitä voi kaikin tavoin operoida erillään.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Satellite Kid
03.05.2010 16:25:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Man 5000: Mulla on tosta vanhempi versio, MR-8. Siinä tota puutetta voi kiertää siirtämällä raitoja: Menu -> Track -> Move Track. (Esim. 1/2 -> 5/6) Oon käyttänyt laitetta vaan raitojen sisäänsoittamiseen ja siirtänyt sitten USB:lla raidat tietokoneelle, jolla oon tehnyt miksauksen (Reaperilla).
 
Enpä ole koskaan PC:tä käyttänyt musahommissa mut nyt uuden pöytäkoneen myötä voisi jo harkita (jossa CF kortinlukija). Multakin löytyy tuo Fostexin MR-8. Kävin vilkaisemassa myös tuota Reaper-softaa. Onnistuuko - ja miten käytännössä - tuolla reaperillä kasata esim. useasta MR-8 tallennetusta raidasta yksi kokonaisuus jonka taas saisi siirrettyä Fostexille "pohjaksi" uusia raitoja varten?
 
"Ei kukaan ihminen voi arvostella rockmusiikkia tai rockmuusikkoja. Ne on ihan vääriä ihmisiä mitkä ei oo liottanu kolvia naisen perseessä, koska osa rytmistä on kotoisin sieltä." -Remu, Poika Varjoiselta Kujalta
Numb
03.05.2010 16:45:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satellite Kid: Onnistuuko - ja miten käytännössä - tuolla reaperillä kasata esim. useasta MR-8 tallennetusta raidasta yksi kokonaisuus jonka taas saisi siirrettyä Fostexille "pohjaksi" uusia raitoja varten?
 
Pitäisi onnistua. Eli tuot raidat Reaperiin, miksaat, exportoit wavina ja kopsaat export -filen MR-kasille. Eli Reaperin kautta tehty bounce kyseessä, tässä se hyvä puoli, että voi jättää projektin talteen ja miksata tarvittaessa uudestaan.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Satellite Kid
03.05.2010 17:08:52 (muokattu 03.05.2010 17:09:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin arvelinkin. Ainoa mystinen kohta tässä on tuo takaisin MR-8:lle siirto, miten se tapahtuu? Nyt saan siirrettyä siis CF korteilta koneelle (kortinlukijan kautta) joko raita kerrallaan tai sitten sen 7-8 raitojen "konvertoidun" tavaran. MR-8 on ostettu uutena St. Paul's Soundista mutta mitään USB tai muita piuhoja ei mukana ollut (luin tuosta aiemmin USB-siirrosta). Saa vääntää ihan rautalangasta miten tapahtuu ja mitä piuhoja esim. tarvitaan ;-)
 
"Ei kukaan ihminen voi arvostella rockmusiikkia tai rockmuusikkoja. Ne on ihan vääriä ihmisiä mitkä ei oo liottanu kolvia naisen perseessä, koska osa rytmistä on kotoisin sieltä." -Remu, Poika Varjoiselta Kujalta
T-Man 5000
04.05.2010 15:39:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon käyttänyt Fostexin sivulta lataamaani ilmaista WavManager-softaa ja erikseen ostamaani usb-piuhaa tiedostojen siirtelyyn edestakaisin koneen ja raiturin välillä. MR-8:lle olen siirrellyt lähinnä konetaustoja siten, että olen muuttanut stereoraidan kahdeksi monoraidaksi. En ole tehnyt sitä Reaperilla, mutta kyllä se silläkin onnistuu.
 
Raidat ovat siis monoja ja niiden nimi tulee olla muotoa tr01.wav, tr02.wav jne. jolloin MR-8 osaa sijoittaa ne oikealle raidalle. Raituri tulee asettaa menusta usb-tilaan siirron ajaksi.
 
On mulla muistikortinlukijakin, mutta ton softan käyttö on selkeempää. Esim. jos äänität kitarasoolon keskelle biisiä siten, että äänitys alkaa 2:00 ja päättyy 2:35, softaa käyttämällä sulla on 2:35 pitkä raita, joka on synkassa muiden raitojen kanssa. Siinä on vaan alussa 2 min tyhjää. Suoraan kortilta siirrettäessä taas sulla on 35 sekkaa pitkä pätkä, joka pitää erikseen kohdistaa muiden raitojen kanssa.
 
The Dude abides.
Satellite Kid
04.05.2010 16:37:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jättikiitos tästä ! o/
 
En tiennytkään tuosta WavManagerista, kävin heti hakemassa sen. Täytyy vielä hankkia tuo usb-piuha. Onko piuhassa jotain speksejä mitä pitäisi olla? Muistui mieleen digikameran usb-piuha, taisi olla niin että 1.0 piuha ei toiminut vaan piti olla 2.0 piuha. Liikkeessä väittivät kiven kovaan että sillä ei ole väliä mutta käytännössä (ainakin omalla koneella) vain tietty piuha pelasi.
 
Eikös MR-8 raidat 1-4 ole stereoraitoja ja 5,6,7 ja 8 monona? Oletin että olet siirtänyt PC->MR-8 siis raidoille 5-8.
 
Vielä pari kysymystä: onko mitään vaaraa "sekoittaa" joko CF kortti tai MR-8 järjestelmä jotenkin vaikka nimeäisi raidat oikein? (muistan jotain tällaista varoittelua manuaalista jota nyt en löydä mistään)
 
Ja vielä tuosta softasta; jos siirtää vaikka noita kitarasooloja, viekö tuo 2 min tyhjää tilaa kortilta 2 min edestä vai onko se tosissaan tyhjää aikaa joka ei vie kortin tallennuskapasiteettia (tämäkin parempi varmistaa ennenkuin innostuu tekemään useita sooloraitoja tähän tyyliin ;-)
 
Mutta tämä selkeytti paljon. Kiitos !
 
"Ei kukaan ihminen voi arvostella rockmusiikkia tai rockmuusikkoja. Ne on ihan vääriä ihmisiä mitkä ei oo liottanu kolvia naisen perseessä, koska osa rytmistä on kotoisin sieltä." -Remu, Poika Varjoiselta Kujalta
T-Man 5000
04.05.2010 17:53:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

USB 2.0 piuhalla on mulla pelannut.
 
Kaikki MR-8 raidat on monoja ja niistä voi valita minkä tahansa siirrettäväksi. Tosin raidat 5 ja 6 sekä 7 ja 8 on niputettu yhteisten liukujen alle, kuten on tässä ketjussa aikaisemmin jo mainittu. Poikkeuksena monoon se, jos teet miksauksen kokonaan Fostexilla ja muunnat sen vielä lopuksi omalla operaatiollaan stereoraidaksi, jonka voi sitten siirtää koneelle.
 
Kortin ja systeemin sekoittamisesta en tiedä muuta kuin, että eikös se vaara ole aina digiympäristössä. Toki CF-korteissa voi olla yhteensopivuusongelmia ja siksi itse aikoinaan ennen laitteen mukana tulleen kortin päivitystä isompaan tarkastin sopivuuden Fostexin sivuilta löytyvästä listasta.
 
Tuo esimerkin 2 minuutin tyhjä tila ei vie tilaa kortilla.
 
The Dude abides.
Satellite Kid
04.05.2010 18:23:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvä, pitää hakea varmuuden vuoksi 2.0 sitten.
 
En ehkä ymmärrä tarpeeksi mono/stereoasiaa, mut sen oon huomannut et jos äänitän jotain raidoille 1-4 niin tavaraa kuuluu luureista molemmista kuulokkeista, mut jos siirtää vaikka raidalle 5 ja takaisin niin palatessaan kuuluu enää vain vasemmalta (ja raita 6 oikealta jne.). Tätä ei tapahdu jos siirtely tapahtuu raitojen 1-4 välillä.
 
Luin tuota online manuaalia, siellä lähinnä varoiteltiin poistamasta kortilta mitään tietokoneella näköjään.
 
Tuon fostexin korttilistan olen nähnyt jollakin toisella saitilla, harmi ettei sitä ole päivitetty ilmeisesti vuosiin. Oman kokemuksen mukaan SanDiskin UltraII kortit pelaa 100% (mulla niitä 23 kpl, 1GB, 2GB ja 4GB) - ei ikinä mitään ongelmia. Normi SanDiskeissä on ollut probleemaa, etenkin 2GB korteissa. Joku lafka josta tilasin läjän UltraII kortteja pistikin näitä normi-Ultria eikä suostunut vaihtamaan kun eivät muka saaneet niitä :( Thomannin CF kortit on tähän asti pelanneet myös, niitä muutama 2GB kokoisina.
 
Kingstonin kortit olivat niin epävarmoja (siis MR-8 kanssa, eivät varmaan muuten) etten ole niihin enää koskenut.
 
"Ei kukaan ihminen voi arvostella rockmusiikkia tai rockmuusikkoja. Ne on ihan vääriä ihmisiä mitkä ei oo liottanu kolvia naisen perseessä, koska osa rytmistä on kotoisin sieltä." -Remu, Poika Varjoiselta Kujalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «