Aihe: Rakennetaanpas bändille valoshow.
1 2 3 4 5 6 7
sormunen
06.03.2004 12:27:42
Tähänkö tämä ny tyssäs?

Erikoinen tapa alottaa avunpyyntö vittuilemalla mahdollisille jeesaajille. No, päinvastoin kuin avunpyytäjä, mä olen kyllä valmis jeesaamaan asioissa, joista jotain tiedän, niinkuin olen tehnytkin.

Nyt on meneillään hektiset piirusteluvaiheet, joten pidempiin pohdintoihin ei ole aikaa kuin vasta tulevalla viikolla, mutta jos et ole vielä tehnyt tilausta, muuta himmentimet 10A kanavaisiksi! Silloin olisi pelivaraa. Ja kai ainakin himmentimet ja standit ovat laatumerkkiä? Pöytä pistää epäilyttään. Ja vielä, jos kyse on esitystiskistä, ei siis diskopöydästä, niin kaikki musaohjaukset ynnä muut ovat vain ylimääräistä sälää, mikä voi vain aiheuttaa hankaluuksia! Yksinkertaiset laadukkaat elementit kunniaan!

Kaikkiin noihin kysymyksiin (incl virta) löytyy kyllä vastaukset joko tästä ketjusta, voimavirtaketjusta ja taitaa myös olla joku ketju, missä kyseltiin tiskeistäkin.

Yksi juttu vielä: miksi kaksi savukonetta? Valoa on kumminkin vähän. Jos ollaan jossain jumppasalissa, pitäytyisin itse laadukkaaseen hazeriin, jos kapakoissa laadukkaaseen savukoneeseen. Molemmat saa myös ohjaukseen.
Jami
07.03.2004 02:01:10

Erikoinen tapa alottaa avunpyyntö vittuilemalla mahdollisille jeesaajille.

Kun maallikko ei saa sun jutuistas pienintäkään vinkkiä että mitä ja kuinka ja toteaa keskustelun päättyneen sanoen että tähänkö tämä tyssäs, niin sitäkö pidät vittuiluna?

No, päinvastoin kuin avunpyytäjä, mä olen kyllä valmis jeesaamaan asioissa, joista jotain tiedän, niinkuin olen tehnytkin.

Aha, joo. No on se hyvä kun meillä on Sormunen joka pyyteettömästi kertoo osaamisestaan ja auttaa tietämättömiä. Tosin nytkään hän ei vastaa siihen mitä kysyin. Keskittyy enemmänkin arvostelemaan ratkaisujani kertomatta mitä pro-ratkaisut olis ja mitä ne maksais.

Nyt on meneillään hektiset piirusteluvaiheet, joten pidempiin pohdintoihin ei ole aikaa kuin vasta tulevalla viikolla, mutta jos et ole vielä tehnyt tilausta, muuta himmentimet 10A kanavaisiksi! Silloin olisi pelivaraa.

Kun nuo valitsemani himmentimet maksaa 366 kpl ja mulle on kerrottu että alle tonnin himmentimiä ei kellään juurikaan ole niin mitenkäs mä nyt muutan samaan hintaan nuo kaikki kanavat 10A. Ei sillä etteikö mieli tekisi mutta kun lompsaa kattoo niin ei nyt löydy enempään varaa.

Ja kai ainakin himmentimet ja standit ovat laatumerkkiä?

Himmentimistä ei oo mitään käsitystä ja telineet on nippanappa. toivon toimivan molempien. Jos kertoisit että mitä ne laatumerkit on niin helpottais varmaankin valintaa.

Pöytä pistää epäilyttään. Ja vielä, jos kyse on esitystiskistä, ei siis diskopöydästä, niin kaikki musaohjaukset ynnä muut ovat vain ylimääräistä sälää, mikä voi vain aiheuttaa hankaluuksia! Yksinkertaiset laadukkaat elementit kunniaan!

Behringeristä tietysti voidaan olla montaakin mieltä. Mikäs olis samaan hintaan sopiva vaihtoehto. Kun nyt olet orientoitunut meitä tietämättömiä ohjaamaan niin kerro nyt edes oikea valotiski.

Kaikkiin noihin kysymyksiin (incl virta) löytyy kyllä vastaukset joko tästä ketjusta, voimavirtaketjusta ja taitaa myös olla joku ketju, missä kyseltiin tiskeistäkin.

Olishan se tietysti energian, palstatilan jne. tuhlausta kertoa mulle just tähän mun tarpeeseen tarpeellista tietoa. Näin auttamishaluinen ja toisen ongelmia ymmärtävä Sormunen tietysti viittaa hakutoimintoon jonka kautta viikon tiedonsirpaleita keräämällä vastaus löytyy. Voi minua tyhmää kun en tuota heti tajunnut.

Yksi juttu vielä: miksi kaksi savukonetta?

Olen ymmärtänyt että toinen on usvakone joka sais olla päällä koko keikan. Se ei varsinaisesti kuulemma ole savua vaan tuo sellaisen usvan että valot näkyy. Toinen on sitten se savukone joka lykkää valopöydästä ohjattuna kunnon pöläyksiä. Mä tykkäsin että tuo olis hyvä ratkaisu. Ei näistäkään mitään kokemusta kuinka käytännössä toimii. Ootko Sormunen kokeillu?

Valoa on kumminkin vähän.

11 tonnista + teatteriheittimet tietysti sun vinkkelistä on vähän. Mulle se juuri nyt on maksimi. Lisätään jos rahaa saadaan. Toikin setti kuitenkin maksaa aikalailla.

Jos ollaan jossain jumppasalissa, pitäytyisin itse laadukkaaseen hazeriin, jos kapakoissa laadukkaaseen savukoneeseen. Molemmat saa myös ohjaukseen.

Kun nyt neuvoa haluat niin mikä on hazer? Mikä on laadukas savukone? Ja mitä ne maksaa? Teen hommaa niin jumppasaleissa kuin kapakoissakin. Touhaan omilla rahoillani että ne on erittäin rajallisia resursseja antavat.

Tuohon virta-asiaan, mitä alunperin kysyin, toivoisin myös vastauksia. Kun se kysymykseen vastaaminen näyttää Sormusta liiaksi rasittavan niin on kai täällä nyt muitakin jotka virrasta jotain tietää.

Tilaus on sisällä ja lähtee Saksasta ensviikolla. Vielä olis mahdollista perua jos tein tyhmiä valintoja. Sormunen kirjoitti taas pitkän jutun mutta ei antanut yhteenkään kysymykseen vastausta. Josko joku antais vastauksiakin. Ei tartte olla edes auttamishaluinen kuten Sormunen. ihan vastaukset ongelmiin riittäis.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Marzi
09.03.2004 18:19:06 (muokattu 09.03.2004 18:19:56)

Yksi juttu vielä: miksi kaksi savukonetta? Valoa on kumminkin vähän. Jos ollaan jossain jumppasalissa, pitäytyisin itse laadukkaaseen hazeriin, jos kapakoissa laadukkaaseen savukoneeseen. Molemmat saa myös ohjaukseen.

Semmonen olis tyrkyllä kun Unique Hazer
http://www.theatrefx.com/moreinfo_df41_unique_hazer.html

Siinä on Hazer ja normisavu yhessä. Elikkäs siinä saapi tuuletinta ja pumppua säädeltyä erikseen. Tavastialla taitaa olla kyseinen masiina. Hinnasta en tiedä. Varmaan monta rahaa.

EDIT:
Jaa mutta allahan luki, että $1275.00. Semmoista. :D
Pidän ääntä, olen.
sormunen
10.03.2004 19:37:03
Semmonen olis tyrkyllä kun Unique Hazer
http://www.theatrefx.com/moreinfo_df41_unique_hazer.html

Kehuja on kuulunut joo, en ole itse tavannut. Vähän outo ajatus tämä yhdistäminen, mutta jos toimii, niin ei kai siinä. Mutta kyllähän ne työkalut maksaa. Usvakoneista hyvä hazeri maksaa alle-ylle tonnin ja crackeri huomattavasti enemmän. Mutta toisaalta, jos tekee vain bändikeikkaa kapakoissa, missä paha haju ja meteli ei häiritse, voi asiansa ajavia vanhoja prutkuttimia saada muutamalla kympillä. Tosin puhaltajia ei silloin voi bändissä olla eikä muitakaan astmaatikkoja eikä hiljaisempaa taidetta voi myöskään tehdä.
zeitball
10.03.2004 20:07:29

Huh huh... Aikamoista touhua.
Yks aika halpa ratkasu olis pistää lavan yläpuolella vaikka jostain narusta roikkumaan helvetillinen kasa joulupalloja. Sit palkkaatte jonkun kylähullun vilkuttelemaan niitä kohden taskulampuilla keikan aikana.
Nyt vähän ammattimaisuutta kehiin hei!
sormunen
10.03.2004 20:45:55 (muokattu 10.03.2004 20:46:31)
Sä oot Jami näköjään ratkaisusi tehnyt, joten eipä siinä sitten. Mutta muutamaan juttuun voisi vielä puuttua:

Tota sähköjuttua mä en ymmärrä ollenkaan. Mistä kukaan muu kuin sinä itse tietää, paljonko tulet kuormittamaan? Ainoa, mitä voi sanoa, on, että sulla tulisi olemaan 12 kpl 5A kanavia kahdessa himmentimessä ja puhe on kolmesta vaiheesta. Jos sulla on käytössä 3x32A, niin kun vaiheissa on 25A sulakkeet, niin silloin käytössä olisi 3x25A. Jos käytössä on vähemmän, niin silloin pitää kuormittaa vähemmän. Sullahan on PA? Eli kai toi on tuttua? Eli kun toi ei (toivottavasti) voi olla se ongelma, niin mikä se sitten on?

Jos kertoisit että mitä ne laatumerkit on niin helpottais varmaankin valintaa.

Tehtaita on tietysti erilaisia, mutta tässä muutama mun mielestäni näihin puitteisiin luotettava merkki. Olen suosiolla jättänyt pois Flying Pig -tyyliset, isoja ratkaisuja tekevät ja myös ihan puhtaasti teatteriratkaisut.

Hyviä himmentimiä: ADB, Zero, Pulsar, Compulite, LSC ja näistä mä suosisin Zeroa, koska ne ovat suht. halpoja ja niitä on paljon Suomessa, mikä on aina arvo. Ei kannata olla ainoa.

Pöytiä: ADB, Zero, LSC, MA, Jands ja näissäkin on ajateltu hintaa(kin) ynnä sitä, että niitä on muillakin. ADB tekee teatterikamaa.

Esimerkiksi JEM ja Le Maitre tekevät hyviä savu- ja usvakoneita.

Esimerkiksi Manfrotto ja Powerdrive kun lukee standeissa, ei voi olla paljon väärässä.

Par -kannumerkkejä: JTE, Thomas.

Teatteriheittimiä (fresnell, PC, profiili): ADB, CCT, Desisti, Strand

Erittäin kiinnostava heitinsarja on ETC:n Source Four. Niitä on profiileja ja par-kannuja ja idea on, että lamppu on 575W ja erittäin kirkas.

Filtterit: Lee, Rosco. Strandkin välttää, mutta kyllä tässä Lee ja Rosco ovat standardeja.

11 tonnista + teatteriheittimet tietysti sun vinkkelistä on vähän.

Se ei ole "vähän", muuten kuin, että ihmettelin vain sitä, että mitenkähän toi valomäärä jaksaa puskea kahden savukoneen tuottaman massan läpi. Mutta jos tarttet udun lisäksi pöllähtävää efektiä, niin sitten tarttet. Muutenkin, jos sulla ei ole varaa kunnollisiin himmentimiin, niin kannattaako efektiin uhrata tonnia? Ostaa sen efektin sitten, kun on rahaa.

PS.
Tosin nytkään hän ei vastaa siihen mitä kysyin. Keskittyy enemmänkin arvostelemaan ratkaisujani kertomatta mitä pro-ratkaisut olis ja mitä ne maksais.

Luin noi sun aikaisemmat viestisi myös, ja tässä näyttäisi olevan kyse siitä, että haluat itse asiassa, että joku analysoi sun tarpeet, kehittelee niihin laiteratkaisun, etsii halvimmat tarjoukset, hankkii tekniset tiedot ja kuvat ja opettaa sut käyttään näitä laitteita. Tämmöstä kutsutaan jo konsultoinniksi ja semmosesta mä esimerkiksi saan nyt maaliskuun palkan.

Kyllä nettisivuilla ja tämmösillä kirjeenvaihtopalstoilla täytyy toimia vähän toisin. Jos sä esimerkiksi olisit listannut oman tarpeesi ja sen verran vaivautunut, että olisit listannut ajattelemiasi laitteita, niinkuin esimerkiksi studiopalstalla tehdään, niin olisi ollut paljon helpompaa. Ja myös sitä, käytätkö itse, menevätkö kamat kiinteään tai puolikiinteään asennukseen vai reissuun. Kaikissa tapauksissa täytyisi pähkäillä vähän eri tavalla.

Sä vaadit, että ihmiset palvelevat sinua ja vittuilet, jos niin ei käy. Se ei oikein toimi, niinkuin varmaan huomaat vastausten määrästä tässäkin tapauksessa. Enkä mäkään viitti enää puuttua, jos ei tule jotain konkreettista kysymystä tai sitten joku muu innostu kommentoimaan niin, että juttu etenee.

PS2. Huomaako kukaan, että ketjun aloittavassa esimerkissä puhutaan liikkuvista valoista, tietokonetiskeistä ja kymmenistä heittimistä ja nyt esimerkiksi tässä jo 10A himmenninkanavat ovat liikaa? Eli ne tarpeet ovat niin erilaisia, että oikeastaan ainoa mahdollisuus olisi yrittää kommentoida ihan konkreettisia ratkaisuja. Ja siis; sekin aloitusesimerkki oli ihan hyvä. Se vaan ei ole mitenkään yleispätevä.
Jami
10.03.2004 23:34:54

Kyllä mä vielä sitä tilaustani muutin. Tenttasin ensin sähköliikettä että tietäisin mitä ja paljonko ja mihin kiinni. En mä noista sähköistä mitään tienny. Enkä oikein vieläkään. Pa:n 2400 vahvistimeen riittää kun ettii tavallisen töpselin jossa on 16A. Samasta töpselistä on riittänyt virtaa yläpäähän ja kontrolliin vielä kilo yhteensä. Valojen virroissa puhutaan kuitenkin ihan eri virtamääristä.

Niin siitä muutoksesta. En oo varma meneekö tämä vieläkään oikein. Kysyn sähköliikkeestä jos tulee kovasti savua vaikkei savukoneet olsi vielä päälläkään. Sormunen on mulle liian kallis konsultti. Enkä uskalla täällä enää mitään kysyä. Kirjoittelenpahan aikani kuluksi. Jospa tästä jollekulle olis hyötyä.

16A isosta töpselistä siis tulee 3x16A. Varaudun siihen että joka nuorisoseuralta ei enempää virtaa löydy ja sillä pitää pärjätä. 16A kestää ilmeisesti 7kpl 500W lamppuja. Yhteensä siis 21 lamppua. Kaks himmennintä joissa molemmissa 6 kanavaa. Kanava kestää kyllä 10A mutta kokonaiskuormaa yhdellä koneella saa olla vain 32A. No nyt tuli taas kysyttävää mutta olkoon. Meen maata.

Niin olishan sellainen tonnin tai kahden savukone varmaankin mukava. Mä nyt panin niihin vain yhteensä 400 euroa. Sama noitten himmentimien kanssa. Mistä saa 12 kanavaa 2x32A 600 eurolla? Mä tilasin ne thomannilta. Jos valot ei syty niin lähetetään takaisin.

ps. Oltiin vaimon kans Semmareitten konsertissa. Iso stage ja yks kovaa puhinaa pitävä savukone. Piti aikalailla pöllyttää ennenkuin hienot valot näytti miltään. Ja hyvin nopeasti savut häipy eikä valot näyttäny enää miltään. Jospa tuo utukone pitäis valot näkösällä koko ajan ja pöllähdyksiä vois käyttää vain hyvin harkitusti kokohohdissa. Kun se utukone makso 189 euroa niin meinaan kokeilla. Niin ja Semmarit oli loistavia.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
JuhaPK
12.03.2004 11:28:36 (muokattu 12.03.2004 11:35:04)
Elikkä ne tilaamasi himmentimet ovat 6x10A?

Niiden syöttö on joko 16A tai 32A voimavirtapistokkeella?

Jos 16A niin silloin himmentimen 1&2 kavavaan voi kytkeä yhteensä max 3600W, 3&4 kanavaan 3600W ja 5X6 kanavaan 3600W eli kaikkiaan 3x3600=10800W. Tosin sinähän kytket vain 3x2000W (eli 6x1000W)...

Jos 32A niin silloin himmentimen joka kanavaan voi kytkeä 10A eli 2300W. Mutta kytket vain 1000W...

Elikkä kaikki on ok!

-------------

Eli jos sulla on toisessa himmentimessä kiinni 6kpl 1000W kannuja ja toisessa 5kpl 1000W kannuja sekä 2kpl 500W fresuja. Molempia himmentimiä syötetään 16A voimavirralla.

Tämä ok. Ei johdot lämpeä ja sulakkeet kestävät kiltisti.

Kannattaa hankkia työmaakeskus jossa on 32A tulo ja kaksi 16A lähtöä, koska monissa kuppiloissa on valoille varattu 32A voimavirta.

32A voimavirta kestää siis koko valokalustosi. Siis vaikka sulakkeet ovatkin 25A.

3x25A = 3x5750W. Käytät 3x4000W. Eli jos hankit tuollaisen 32A keskuksen ja siinä on suko lähdötkin, niin saat yhteen vaiheeseen kytkeä hazerin (max 1700W, miel. vain 1500W). Yhteen savukoneen (max 1700W, miel. vain 1500W). Ja yhteen vielä vaikka pari liikkuvaa valoa :)

Lisäksi joudut hankkimaan kaikki voimavirtakaapelit 16A sekä 32A ihan itse. Maksavat ihan vitusti. Mutta usein sähkö on ihan lavalla tai lavan lähellä joten pitkälle pääsee jos on yksi 10m 32A kaapeli ja pari 10m tai 20m 16A kaapelia.

Niin, jos keikka paikassa ei ole kuin yksi 16A voimavirta niin käytät vain yhtä himmenintä ja kytket jokaisene kanavapariin max 3600W !!! Näin pääset kaikkein helpoimmalla. Eli vaikka siis kanava 1. 1500W, 2. 2000W ja taas sama alusta eli 3. 1500W 4. 2000W. Noin niinkuin esimerkiksi.

Toivottavasti en laskenut mitään väärin. Tarkistin kyllä kaikki läpi pari kertaa.

Ja sen verran vielä että olen sähkö/automaatio asentaja. Ja lähiaikoina omien asennuslupien omistaja.
JuhaPK
12.03.2004 11:40:36
Se Behringerin tiskihän on kaiketi lähes kopio MA:n Lightcommander 12/2:sta.

Joten eiköhän tuo toimi live tiskinä. Jos en ihan väärin muista niin siinä Behrissä on mm. submasterit jotka ovat ihan ehdottomuus live jutuissa.
JuhaPK
12.03.2004 11:41:37
Jamille vielä:

Kerrotko mitkä himmentimet tilasit, niin saadaan varmuus asiasta.

Miten olet muuten ajatellut hoitaa sähkön himmentimeltä valoille?
sormunen
12.03.2004 14:25:15 (muokattu 12.03.2004 14:38:38)
Se Behringerin tiskihän on kaiketi lähes kopio MA:n Lightcommander 12/2:sta.

Joten eiköhän tuo toimi live tiskinä. Jos en ihan väärin muista niin siinä Behrissä on mm. submasterit jotka ovat ihan ehdottomuus live jutuissa.

Kävin katselemassa sivuilta. Tämä MA 12/2 näytti toteuttavan samaa ajatusta kuin Zeron XL:t ja XLS:t, joita ei enää tehdä. Eli jos joku niitä löytää, niin ostakoon!

Idea on siis, että on 12 kanavaa ylä- ja alarivissä ja alarivin kanavia voi käyttää suppasina.

No Behringer, mikä näytti olevan tosiaan kopio MA:sta, maksaa omien sivujensa mukaan Suomeen 304 eetä ja MA maksoi Thomannilla 1300 eetä. Mistähän se ero mahtaa johtua?

Puolestansa Zero aloitti XL-sarjan jälkeen semmosten budjettitiskien kuin Alcora ja Elara vamistamisen. Elara on enemmän bändikäyttöön ja siinä on toi 12/24 rakenne niin, että alakerta toimii suppasina ja ohjelmoida voi kahdelle sivulle. MA:ssa sivuja on kymmenen, niinkuin XL-sarjassakin, mutta niinpä Elara maksaakin Thomannilla 766 eetä. Jotakuinkin samaan hintaan sen saa Lightiseltäkin. Se on minusta halpa. Sitä halvempia hyviä ei ole.

Mutta siis tämä idea 12/24 -> 12 suppasta on hyvä.

PS. Odotellaan, jos Jami laittaisi sen kamalistan niin voisi arvioida, mitä ne ovat, kun nyt olisi vähän aikaakin!

EDIT: PS2. Tuohon MA-Behringer -hintaeroon analogia. Vaihdoin taannoin kokeilumielessä yhdessä baarissa 20W halogeenilampun alkuperäisestä, mikä oli palanut yötäpäivää liki neljä vuotta, Bebekiltä ostamaani. Uusi simahti alle kolmen kuukauden.

Bebekiltä ostettu maksoi 2,5 eetä ja Thornin alkuperäinen 8 eetä. Se on sitten vain arvioitava, kumpi on halvempi. Tosin tuossa tiskijutussa on vielä sekin, että se on ikäänkuin se päämoottori, millä pitäisi ohjata koko systeemiä. Mikä nyt ei ole iso, mutta juuri sen takia minun mielestäni sen pitäisi toimia sitäkin luotettavammin. U2:n Zoo-rundilla lavan alusta oli valtava tietokone- ja huoltokeskus ja kuulema aina vähintään neljäsosa kamoista oli siellä huollossa, mutta kun sitä kamaa oli niin perkeleesti, niin ei tuntunut missään. Tässä mittakaavassa tuntuu.
hörhö
12.03.2004 15:10:42 (muokattu 09.02.2006 20:02:13)

----
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Jami
27.03.2004 12:25:05 (muokattu 27.03.2004 21:45:46)

No nyt on valot uudistettu eli eka keikka tehty. Valotiskin automatiikka on vielä hakusessa mutta josko ehtis ohjekirjaa senverran lukea että sais flash-nappulat, juoksuvalot ja musiikkiohjauksen selville.

Paan tähän nyt sen kaluston kokoonpanon:

Valomikserinä Behringer Eurolight LS 2412
Himmentimet 2kpl Stairville D160 6kanavainen
Usvakone Eurolite NH-30 Hazer
Savukone Antari Z1200
Par 64 pitkä kiiltävä 12kpl
Kolme jalustaa slts09 keskivahva
DTS Par64 lattiakannuja 4kpl
Teatteriheitin DTS Theatre Spot 2kpl

Kaikissa 500w lamput ja par-kannuthan vaatii lisäksi reflektorit eli ne peilaavat taustat lampuille.

Värikalvot on valmiiksileikattuja perussettejä Thomannnilta neljällä värillä. Teatteriheittimiin tuli valkoista leikattavaa rulla.

Savunestettä otin kaks 5litran purkkia. Keskivahvaa

Kaikki kamat on Thomannilta ja hinnat löytyy katalookista.

Sitten kokemuksia ekasta keikasta:

Kuten sanoin niin valotiskin automatiikkaan ei vielä ehditty sisälle. Kaksitoista himmenninkanavaa asettuivat hienosti paikoilleen liukuihin. Automaattisesti. Kun Marzi oli puhelimessa neuvonut himmentimien ohjelmoinnin. Kiitos.

Aikansa räpellettyään sai kaverinani oleva myös specialnapin pelittämään. Eli nappia painamalla stagella pölähti. Valoja ohjattiin sitten manuaalisesti liukujen asentoja vaihdellen.

Tuosta tiskistä lähtee dmx-kaapeli lavalle. Tai oikeasti siinä on tiskiin menevä viispiikkinen ja ulospäin lähtevä xlr-adapteri. Eli heti koneesta lähtee tavallista, laadukasta mikkipiuhaa 30m. Saman mitan tein kuin on kaukokaapelissani äänipöytää varten.

2u:n himmentimet on 4u:n räkissä päällekkäin. Toisen ulostulosta toisen sisäänmenoon pieni mikkipiuhanpätkä. Ja taas ulostulosta mikkipiuha savukoneeseen. Usvakonehan ei oo dmx-ohjattava.

Oon varautunu siihen että jos talosta ei löydy kuin 16A voimavirta niin silti kaikki palaa. Eli 18kpl 500w = 9000w eli 4500w per himmennin. 16A:n sais 5000wper himmennin että vielä vois pari lamppua lisätä. Toki tähän mennessä on löytynyt 32A joka paikasta (kahdessa paikassa on oltu). Jos pääsulakkeet on 25A niin lisätäkkin vois vielä valoja. Mulla on siis adapteri jolla saa 16A:n seinästä muutettua 32A:n letkussa kuljetettavaksi. 25m 32A:n kaapelia. Stagella on sitten jakaja josta lähtee kolme 32A:n pistoketta. Himmentimet siis liitetään noihin. Se kolmas jää käyttämättä vielä.

Niin niitä kokemuksia. Valotiskin liukuohjaus toimi hienosti. Ei tullu räpellyksen makuakaan kun valaistus liukui toiseen sopivan hitaasti. Vaikka kaveri paljon niitä vaihtelikin ja opetteli eri väriyhdistelmiä jne. Savunappi oli mukava. Muutaman tytönkin piti päästä pölläyttämään. Mitä mielleyhtymiä mahtoivat ajatella.

Kannut sai kolmeen metriin eli mielestäni oikein sopivaan korkeuteen. Kuuma lavalla oli vaikka koulun salin ilmastointi pelaskin täysillä. Savut häipyi suht nopeasti. Nuo keskivahvat telineet toimi tosi hyvin. Hintaansa nähden tuntuu olevan aivan erinomaisia nuo Thomanin tarjoamat värkit. Otin myös kontrollikaappeja varten sen 55e Millenium BS-2211B-setin ja nekin täyttää hyvin paikkansa.

Teatteriheittimet panin pa-kaappien päälle. Se valkoinen kalvo saa valon leviämään että tuosta heittimen kiilan säädöstä ei paljon ole hyötyä. Heittimet valaisee miellyttävästi koko lavan. Tietysti painopiste eturivissä. Hienosti pelitti.

Yllätyin positiivisesti valojen kirkkaudesta. Puski hyvin paksummankin pöllähdyksen läpi. Värit on lämpimät ja täyteläiset. Kun on neljä lamppua aina väriään niin niillä tekee kyllä paljon normaalille nuorisoseuran tai koulun juhlasalin esiintymislavalle.

Usvakoneen säätöä joutuu paikan mukaan rukkaamaan. Viimeksi kun ei ollu urheilusalin ilmastointia niin kone piti olla hyvin pienellä. Kaikki savu jäi seisomaan lavalle. Nyt se piti olla reilusti suuremmalla ja sittenkin tuntui että savut häipyy samantien. Harjoitusta vähän vaatii tuokin asia vielä.

Kyllä paljon valoilla ja savuilla saa tunnelmaa aikaan. Soittajat oli innoissaan ja meininki väkevää. Oon oikein tyytyväinen tähän asti. Niin, yks lamppu sammui. Himmentimen sulake pomppas. Pitää tutkia oliko se lamppu ainut vaurio.

Panin nyt vermeet ja kokemukset tähän ylös. Josko jotakuta toista aloittelijaa auttais. Saa näitä kokeneet tietysti repostella. Valojen asettelut ja lavastusten eli valonäkymien teon jätän jokaisen omaan harkintaan ja mielikuvituksen varaan.
Jami
27.03.2004 20:27:05 (muokattu 27.03.2004 20:42:19)

No nyt oli valot parituntisen pystyssä studiolla ja vävykokelas (nikki zetmatz) otti homman haltuun.

Negatiivisena palautteena että kaks lamppua oli palanu. Maksavat kuitenkin yli 10 euroa kpl. Sain Matskulta neuvoja että ei pidä sormin kosketella lamppua. Jää rasvaa ja lamppu palaa äkkiä loppuun. No nykyiset lamput on kaikki mun rasvaisin sormin paikoilleen aseteltuja että saas nähdä toteutuuko luvattu 75 käyttötuntia.

Nyt pelittää Behku. Valaistusnäkymät on ohjelmoitu yhden liuun taa. Toimii vaihto säädettävällä nopeudella valoista toiseen. Juoksuvalot pelaa säädettävällä nopeudella ja musaohjaus välkyttää. Keskiviikkona päästään kokeilemaan aidosti bändien keikalla.

edit: vaihdoin tuon vävykokelaan nikin. Matsku on täällä jonkun muun käyttämä. Zetmatz-nikistä Matias tuntee kirjoituksensa täällä. Ja vissiinkin tutut Matiaksen.
Valokaari
28.03.2004 12:51:45

No nykyiset lamput on kaikki mun rasvaisin sormin paikoilleen aseteltuja että saas nähdä toteutuuko luvattu 75 käyttötuntia.

Rohkenen veikata, ettei ainakaan kaikissa.

Se että uusia polttimoita ei laiteta paikalleen pas- eikun likaisin räpylöin oli ensimmäisiä neuvoja mitä sain kun valohommat aloitin.

Muillekin tiedoksi, että kannattaa ottaa vaikka talous- tai vessapaperia ja pitää lampun kupua sen sisällä suojassa kun ruuvaa lamppua paikalleen, ellei siinä lamppupaketissa ole itsessään jotakin asennukseen tarkoitettua suojaa.
Niin ja jos käytätte vessapaperia, niin senkin olisi hyvä olla puhdasta ja käyttämätöntä :)
Rok rok.
Marzi
31.03.2004 10:17:16

Kirkkaat tulisi myös kohdistaa niin, että kaikki jäsenet näkyy kokonaan. Usein törmää siihen, että puolet bändin jäsenien pinta-alasta on pimennossa tai pelkässä takavalossa.

Mitäs jos puolet bändistä on ämpärirumia? :D Tarkoitan vaan sanoa, että joskus niitä kaikkia ei edes voi näyttää... Joskus pitää korostaa esim. solisti ja jos käytössä on kaks etuvaloa, niin se pitää tehdä sit niin, että jättää muun bändin pimeampään kuin sen solistin. Useammalla lampulla voidaan sit solisti tuoda esiin vaikka eri värisävyllä kuin bändi.

Tässä päästäänkin siihen, että sen teknisen osaamisen lisäksi pitää olla taiteellista silmää, ideoita. Se on loputon suo, jossa minä en ala todellakaan vääntää. menee ikä ja terveys. Kaikki tehköön tavallaan ja päin helvettiä jos niin on hyvä. En puutu siihen. Enkä tarkoita tällä sinun kirjoitustasi vaan ylipäänsä!

On vain jotenkin hassua, että solisti ja kitaristi peittyy hetkittäin savupilveen.

Jälleen kerran: mitäs jos sitä nimenomaan haetaan? Valotaiteilijan tulisi osata vastata myös taiteellisiin kysymyksiin, jos joku tulee kysymään sulta jostain,että miksi näin. Mulla on esimerkiksi vakkareiden kanssa käytäntö, jossa ekan biisin aikana ei laiteta etuvaloa lainkaan. Helvetisti savua ja ala-takavaloa. Naamat ei näy lainkaan, pelkät mustat hahmot vaan. Esitellään retkue etuvaloin sit vasta tokan biisin alussa.

Ja sitten tärkein kaikista. Vältetään sitä liikaa rämppäämistä. Se rupeaa vain hermostuttamaan pidemmän päälle. Yleensä jos rämppää puolet vähemmän, kuin tekisi mieli, ollaan oikeilla jäljillä.

Totta. mieluummin vaikka neljäsosa siitä mitä oli ajatellut. Disco lavalla ei ole tyylikästä. Enkä dissaa bändiä. :D
Pidän ääntä, olen.
Jami
16.04.2004 01:21:03

Tähänkö tämä ny tyssäs. Mä oon ny kertonu laitteeni ja ajatukseni. Joku niitä kovasti kyselikin. Nyt vois ottaa kantaa. Antaa vaikka vinkkejä valosuunnitteluun. Ja jos se on kuten sormusen mielestä liian rahanarkaa tavaraa niin vaikka sitten arvostella ja moittia että kyllä se jami on tyhmä kun se tollasiin pani rahaa.

Jotain tähän faq-aiheeseen lisää kaipais. Jos oon ainut lisää kaipaava niin antaa sitten olla. faq.
JuhaPK
18.04.2004 22:59:35
Tähänkö tämä ny tyssäs. Mä oon ny kertonu laitteeni ja ajatukseni. Joku niitä kovasti kyselikin. Nyt vois ottaa kantaa. Antaa vaikka vinkkejä valosuunnitteluun.

Sähkö puoli vaikuttaa olevan ihan ok, joten siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

Laitteet ovat hyvät jos ne toimivat kuten tahdot.

Kokeilemalla oppii parhaiten mikä näyttää hyvältä ja toimii. Kokeile erilaisia väri yhdistelmiä (vasta värit...), suuntauksia ja valaisimien sijoituksia.

Enpä nyt oikein muuta vinkkiä tässä valitettavasti osaa antaa. Mutta jos jokin asia askarruuttaa niin kysyppä toki, ainakin sähkö puolen asioihin pyrin vastailemaan kun vain ehdin.
sormunen
19.04.2004 11:42:52

Kaikissa 500w lamput ja par-kannuthan vaatii lisäksi reflektorit eli ne peilaavat taustat lampuille.

Oot ostanut noi kamat ja jos oot tyytyväinen, niin mikäpä siinä. Se vain, että jos on kyse par-lampuista (niinkuin alunperin selitit), niin niissä käytetään umpioita, joissa heijastin on itsessään. Ne eivät siis tarvitse erikseen heijastinta. Sulla näyttäiskin vissiin olevan nyt jonkinlaisia raylight -virityksiä, joissa ilmeisesti käytetään GY9,5 -kantaisia halogeeneja, ns. teatterilamppuja?

Sellaisen systeemin idea on olla kirkas pistevalo. Haittapuoli taas par -umpioihin on muun muassa se, että lampun polttoikä on noin 1/4-1/5 verrattuna umpioihin. Tietystikään nämä polttimot eivät myöskään kärsi kolauttelua edes kylmänä puhumattakaan kuumana.

Par -kannuhan on vain peltipönttö. Par on umpio ja se on se umpio, mikä perinteisesti maksaa.

Mitä tulee ilmastointiin, niin mä kyllä sammutan ilmastoinnin varsinkin kun käytän hazeria. Idea nimittäin on se, että utu leviää tasaisesti koko stagelle katosta lattiaan niin, että mitä laadukkaampi hazer (ja neste) on, sitä vähemmän sitä utua huomaa ilman valoa. Se utu ei jää pilviksi leijumaan.

Savukone on eri asia, sen pölläys näkyy, mutta senkin savun tarkoitus on levitä tasaisesti ja olla mahdollisimman pysyvää.

Mitä tulee himmentimen sulakkeeseen, niin ylikuormituksesta siinä on kyse. Eli jotain on vialla jossain päässä sähköjärjestelmää. Joko kanavassa tai heittimessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)