Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intonaatio ongelmaa..
1
Bentley
10.04.2010 19:58:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moorientes!
 
Mä vaihdoin tänään kitaraan uudet kielet ja nyt ihmettelen, miksi D -kielen intonaatio on päin peetä?! Oon pitkään käyttäny DR:n perussettiä (10-52) ja nyt viimeksi oli DR:n 10-52 Dimen kuvalla varustettu ja nyt taas perus DR 10-52 eli settien paksuus on pysyny samana ja koskaan ei oo tarvinnu intonaatiota korjailla. Nyt ongelma on kuitenki paha kun orkkis floikan pala menee jo tallan reunan yli jos sen haluaa saada kuntoon. Voiko vaa kielisetissä olla tällainen ongelma vai missähän ongelma mahdollisesti mahtais piillä..
 
For those who can't be without the music!
Vladi
10.04.2010 20:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley: Moorientes!
 
Mä vaihdoin tänään kitaraan uudet kielet ja nyt ihmettelen, miksi D -kielen intonaatio on päin peetä?! Oon pitkään käyttäny DR:n perussettiä (10-52) ja nyt viimeksi oli DR:n 10-52 Dimen kuvalla varustettu ja nyt taas perus DR 10-52 eli settien paksuus on pysyny samana ja koskaan ei oo tarvinnu intonaatiota korjailla. Nyt ongelma on kuitenki paha kun orkkis floikan pala menee jo tallan reunan yli jos sen haluaa saada kuntoon. Voiko vaa kielisetissä olla tällainen ongelma vai missähän ongelma mahdollisesti mahtais piillä..

 
Tota noin, otikko kaikki kielet pois kitarasta vaihdon aikana? Jos teit näin, niin kaula on saattanu elää jonkun verran ja vaatis säätöä.
 
Kyllä se siitä.
F_Lame
10.04.2010 20:12:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tota noin, otikko kaikki kielet pois kitarasta vaihdon aikana? Jos teit näin, niin kaula on saattanu elää jonkun verran ja vaatis säätöä.
 
Ei mulle kyllä oo ikinä noin käyny.
 
Jos vaan yks kieli on pielessä veikkaisin, että siinä kielessä on vikaa. Eikö näistä DR:stä oo jonku verran valitettu..?
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Bentley
10.04.2010 20:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tota noin, otikko kaikki kielet pois kitarasta vaihdon aikana? Jos teit näin, niin kaula on saattanu elää jonkun verran ja vaatis säätöä.
 
Vaihdoin yhden kielen kerralla ja ei kyllä tämän tyyppinen intonaatiovaihdos ihan varmasti muutu niin paljo jos kaulaa säätää radikaalisestiki tai antaa olla viikkojaki ilman kieliä.
 
Mäki muistelin että oon joskus tainnu jostain lukea DR:n kielistä ettei niitä kovin olla kehuttu ja jos en väärin muista ni tais olla just intonaatioon liittyen ne puheet.
 
For those who can't be without the music!
kimurantti1
10.04.2010 20:33:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki kielissä voi olla valmistusvikoja, itsellekin osunut kohdalle pari kappaletta. Siispä kokeile vaihtaa kieli, DR:llä on tiemmä ollut jonkin verran laadun heittelyä. Tosin niin on kaikilla muillakin merkeillä toisinaan, mutta so not.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
sickboy
11.04.2010 10:05:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tullut useammankin kerran vastaan setti, jossa yhtä kielistä ei saa kondikseen. Mulla se on ollut muistaakseni molemmilla kerroilla A-kieli ja intonaatio on tosiaan ollut niin pielessä, että ei säätövara tallassa riitä likimainkaan. Vika oli helposti todettavissa korvaamalla viallinen kieli uudella, jolloin ongelma katosi välittömästi.
 
Intonaatiosta vielä sen verran, että ainakin minä tarkastan/säädän sen aina kun vaihdan kielet, vaikka merkki/paksuus ei vaihtuisikaan. Se on mielestäni pieni vaiva hyvästä vireestä. Melkein aina joutuu muuten jotain pientä hienosäätöä tekemään, olen tosin melko pedantti vireen suhteen.
 
palomaeki
13.04.2010 01:10:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edelliset kielet stratossa oli DR 10 - 52 eikä D-kieltä meinannu saaha kohilleen ennenkuin veti tallapalan tuohon kiinnitysruuvien kohdille.
Silloinkaan ei 12. nauhan yläpuolelta enää oikein natsannu.
 
Vaihdoin kielet Rotosoundiin ja siirsin D-palan sinne missä se ennenkin on ollut.
 
Ennen ei oo tollasta vastaan tullu, mutta näemmä mahdollista!
 
kitara on kiva.
Bentley
15.04.2010 08:59:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

palomaeki: Edelliset kielet stratossa oli DR 10 - 52 eikä D-kieltä meinannu saaha kohilleen ennenkuin veti tallapalan tuohon kiinnitysruuvien kohdille.
Silloinkaan ei 12. nauhan yläpuolelta enää oikein natsannu.
 
Vaihdoin kielet Rotosoundiin ja siirsin D-palan sinne missä se ennenkin on ollut.
 
Ennen ei oo tollasta vastaan tullu, mutta näemmä mahdollista!

 
Mä vaihdoin nyt uuden D -kielen ja nyt oktaavi tuntuu olevan kunnossa. Näköjään tällainen on mahdollista ja jännä ettei oo aikasemmin tullu vastaan 12 vuoden soittelun aikana :o
 
For those who can't be without the music!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «