Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sormi/viulu/nyrkkihöyliä?
1 2
justus5
31.03.2010 22:45:11 (muokattu 31.03.2010 23:02:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kenelläkään antaa suosituksia hyvän hinta-laatusuhteen omaavista pienoishöylistä ja niiden ostopaikoista? Saattavat kulkea myös myös otsikon nimillä, riippuen kaupasta ja koulukunnasta. Akuutti tarve olisi vaahterakannen muotoilu, mutta moisille tuntuisi olevan aina välillä muutenkin käyttöä. DIY-versioihin ei tällä hetkellä jaksa hairahtua, koska omasta kaapista ei löydy ensimmäistäkään osaa ko. rakennelmaan, joten valmis paketti on se helpompi vaihtoehto.
 
Pikaisesti etsittynä esim. Biltemalta löytyy Biltema-hintaan jonkinlainen versio:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … te=16444&sivu=16444.htm&ryhmaid=148
 
Stewmacilta löytyy tietenkin, ja hinta (sekä laatu?) on sitten jo kovasti korkeampi:
http://www.stewmac.com/shop/Tools/Planes/Sloane_Planes/Palm_Plane.html
 
Mitä noita itse on pyöritellyt, sekä itse- että tehtaalla tehtyjä, niin versioita tuntuu olevan juuri niin monta, kuin on höyliäkin ;). Jos jollain on kokemuksia esim. tuosta ison B:n höylästä, niin kertokaa.. kauppa ainakin olisi sopivan lähellä.
 
Remember to rebel against authorities, kids!
Antti1
31.03.2010 22:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plektra trading on oikea paikka metsästää noita Suomessa.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
justus5
01.04.2010 21:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Plektra trading on oikea paikka metsästää noita Suomessa.
 
No sielläpä niitä, mutta hinnat eivät vain kovin lompakkoystävällisiä. Ok, noi varmasti kestää isältä pojalle, mutta silti. Kävin poistamassa kokeilun vuoksi Bilteman pikkuhöylän ja puolen tunnin kokeilun jälkeen täytyy sanoa, että 3.99e hintaan tuo oli kyllä pakko-ostos
 
Remember to rebel against authorities, kids!
joomak
04.04.2010 10:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös kavahöylä toimii kannen muotoiulussa, joskaan ei ole paras mahdollinen. Haukkaa helpommin kuin tavallinen. Kaulan muotoilussa kavahöylä on huippu.
 
Lökis
04.04.2010 14:29:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen kierrellyt kirppareita ja ostellut vanhoja, siis n. >100v ikäisiä niiden terien takia. Ideana on juuri, että on materiaalia mistä lähteä väkertämään noita pienempiä.
 
Antti1
04.04.2010 15:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi erinomainen työkalu on sopivasti muotoiltu sikli. Ne on halpoja, kestäviä, helppoja teroittaa, tekevät oikein käytettynä todella hyvää jälkeä, sillä on lähes mahdotonta saada kavahöylän tavoin haukattua palasta pois jne.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Trebla
06.04.2010 12:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On nuo hieman stevmakkia halvempia:
http://www.japanwerkzeug.com/artike … ~Geigenbauhobel+gew%C3%B6lbte+Sohle
 
Postituskulut näyttäisivät olevan 15 juuroa, jos oikein kermaanikieltä tulkitsin.
 
Gewölbte taitaa olla kaareva ja gerade suora. Ovat omina osastoinaan siellä vasemmassa laidassa.
 
Nämä löytyivät googlesta hakusanoilla: "hobel geigenbau preis"
 
Taiteella on nähdäkseni kaksi ominaispiirrettä. Täytyy olla jotain sanottavaa, ja täytyy olla kykyä sanoa se. -- Mauno Koivisto
Little Savage
07.04.2010 10:11:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin hakemassa biltema höylän, katsotaan mihin siitä on. Ajattelin käyttää sitä kitaran lapojen ja viilujen ohentamiseen.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
justus5
07.04.2010 11:52:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Little Savage: Kävin hakemassa biltema höylän, katsotaan mihin siitä on.
 
Hyvä työkalu mielestäni hintaisekseen. Testailin tuohon vaahterakanteen ja nätisti lähti lastua, kunhan terän vain sai säädettyä kohdalleen. Höylän runko on sen verran kookas, ettei ihan tiukimpiin kurveihin kuitenkaan taittunut.
 
Remember to rebel against authorities, kids!
samipa
10.04.2010 00:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin tehdä pari itse ja tein... Pitää vielä väkertää loppuun eli terän kiristys valmiiksi, kokeilla käytössä ja tuumailla jokin hinta. Laitoin omakuvaan yhden näytiksi eli itse voi myös tehdä.
 
-Sami
 
Murgo
10.04.2010 08:30:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Ajattelin tehdä pari itse ja tein... Pitää vielä väkertää loppuun eli terän kiristys valmiiksi, kokeilla käytössä ja tuumailla jokin hinta. Laitoin omakuvaan yhden näytiksi eli itse voi myös tehdä.
 
-Sami

 
Valoitko itse vai löytyikö jostain valmis aihio?
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
samipa
10.04.2010 16:08:30 (muokattu 10.04.2010 16:14:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Valoitko itse vai löytyikö jostain valmis aihio?
 
Itse valettu. Tein aihion puusta ja upotin sen muottihiekkaan, jonne sitten sulatin messingin. Jätin tarkoituksella hiomatta, kun tuo hiekan jälki on kaunis.
 

 
-Sami
 
s151669
10.04.2010 17:27:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: jonne sitten sulatin messingin.
 
Kuinkas hurjat vehkeet vaatii messingin tee-se-itse valaminen ? Ja onko tuossa messingillä mitään erikoisvaatimuksia, vai riittääkö romukaupasta haettu mikä hyvänsä hananraato tai vastaava ?
 
Jätin tarkoituksella hiomatta, kun tuo hiekan jälki on kaunis.
 
Luulisi myös, että siitä saa nyt tukevan otteen.
 
Antikitarasankari
samipa
10.04.2010 17:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Kuinkas hurjat vehkeet vaatii messingin tee-se-itse valaminen ? Ja onko tuossa messingillä mitään erikoisvaatimuksia, vai riittääkö romukaupasta haettu mikä hyvänsä hananraato tai vastaava ?
 

 
Luulisi myös, että siitä saa nyt tukevan otteen.

 
Romikselta hain ainehet ja työpaikalla kaasuhitsausvehkeillä sulattelin. Kotipolttoa kun yrittelin viime kesänä niin ei oikein onnistunut, lämpö ei oikein riittänyt. Ostin myös vähän Boraxia (oikeinkirjoitus), joka auttaa sulan liikkumista eli viskositeetti paranee. Muutama runko tehty ja yhdessä jo terä kiinni. Hyvin toimii.
 
-Sami
 
s151669
10.04.2010 18:10:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Kotipolttoa kun yrittelin viime kesänä niin ei oikein onnistunut, lämpö ei oikein riittänyt.
 
No, johan tuo liian lupaavalta menetelmältä sekalaisten osien tekoon vaikuttikin :-)
 
Antikitarasankari
MPU
10.04.2010 18:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Romikselta hain ainehet ja työpaikalla kaasuhitsausvehkeillä sulattelin. Kotipolttoa kun yrittelin viime kesänä niin ei oikein onnistunut, lämpö ei oikein riittänyt. Ostin myös vähän Boraxia (oikeinkirjoitus), joka auttaa sulan liikkumista eli viskositeetti paranee. Muutama runko tehty ja yhdessä jo terä kiinni. Hyvin toimii.
 
-Sami

 
Tosimiehen meininkiä. Kun tehrähän soitinta niin aloitetahan työkalut tekemällä. Vielä kun itte istutetuista puista teet niin sit on ison plussan paikka.
Mun ittetehdyt työkalut rajoittuu rumpuhiomakoneeseen ja kansien laminointipuristin/muottihässäkkään.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
10.04.2010 21:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Tosimiehen meininkiä. Kun tehrähän soitinta niin aloitetahan työkalut tekemällä. Vielä kun itte istutetuista puista teet niin sit on ison plussan paikka.
Mun ittetehdyt työkalut rajoittuu rumpuhiomakoneeseen ja kansien laminointipuristin/muottihässäkkään.
Marko

 
:o)
 
Kaikki näpertely on mukavaa. Ei niitä soittimia niin kiireellä kannata tehrä, onhan tässä elämä aikaa.
 
Kyllä tässä on puitakin tullut istuteltua.. olen miettinyt jo tuota vannesahan rakentelua, jolla voisi suoraan tukista kansipuut sahailla. Hulluutta sanon minä. Ja noi puut istutettiin metsän aikaansaamiseksi, ei soitinpuita kasvattaakseen :o)
 
Mä puuhastelin kans hiomakoneen, semmosen Bobbin Sander -tyyppisen, tosin tämä ensimmäinen versio on ilman oskillointia. Tuo rumpuhiomakone olisi yksi listalla olevista kotikutoisista. Nyt rakentelen tuollaista yhdenlaista nauhahiomakonetta. Ja onhan mulla tuo rumpuhiomakone jo olemassa, tosin tuo säätöpöytä on vielä tekemättä eli paksuus pitäisi saada tarkaksi.
 
Hei..kansien laminointipuristin.. !! ?? Laitas pari kuvaa tulemaan ! On hienoa nähdä ihmisten itse tekemiä vitkuttimia.
 
-Sami
 
samipa
10.04.2010 21:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: No, johan tuo liian lupaavalta menetelmältä sekalaisten osien tekoon vaikuttikin :-)
 
Happi ja asetyleeni toimii oikein hyvin, kotona kun vaan ei noita pulloja ole.
 
Netistä löytyi hulluja vekottimia kotipolttoa ajatellen. Laitat hakuun vaan melting brass tai jotain sellaista. Tarvitsee tosin oman pihan tai hyvin ymmärtäväiset naapurit kerrostalossa. Itse rakentelin uunin polttoa varten, mutta tuo poltin on vielä vaiheessa. Uuni tuli tehtyä kuumuutta kestävästä valumassasta, jota K-rauta myy 20 egee säkki. Kesä tulee ja poltin odottaa käyttöä. Olen vähän romiksia kuikuillut vanhan öljypoltin mielessä, josta moni on tehnyt uuniinsa tuon polttimen.
 
-Sami
 
Murgo
11.04.2010 08:06:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan perinteinen ahjo ja joku sopiva upokas voisi myös toimia? Itsellä tosin kokemusta vain lyijyn ja kirjasinmetallin valamisesta mikä onnistuu jo kaasukeittimellä.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Kämis
11.04.2010 09:49:30 (muokattu 11.04.2010 09:53:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tälläinen tarttui googlehaussa - Askartelumessingin valmistus, sulamispiste noin 300C. Olisikohan kovuus riittävä?
 
http://www.puukkojunkkarit.fi/messinki.php
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «