Aihe: Meniköhän reverb-pedaalini rikki? Elektroniikka-asiantuntijat?
1 2
Chemo
11.03.2004 21:40:47 (muokattu 11.03.2004 21:48:53)

Moi,

Mulle tapahtui tänään seuraavaa: käytin EH Holy Grailia ja muitakin pedaaleita Marsustäkkini kanssa. Ääni alkoi "porista", ajattelin ensin putkia ja lopetin soittamisen. Mutta myöhemmin treenasin uudestaan eri vahvistimella ja samaa porinaa kuului taas. Kun otin HG:n pois päältä porina loppui. Vähän ajan kuluttua kokeilin pedaalia uudestaan, ja se lakkasi tykkänään tuottamasta kaikua; alkuperäinen ääni kuuluu, ja kun säätää kaikua isolle, alkuperäinen ääni vaimenee (ihan kuin myös silloin kun pedaali toimii oikein).

Virtalähde on 9 V 500 mA, aivan kuten pitääkin, tosin siitä on haaroitettu sähköä myös muille pedaaleille. Savua ei vehkeestä ole tullut, ja kun avasin sen en nähnyt siinä mitään palamisen merkkejä. Tai että mitään olisi irronnutkaan. Poljinta on pidetty asianmukaisesti, eikä se ole pudonnut mistään tai saanut siipensä muutenkaan.

Tuleekos kellekään mieleen, mitä tuossa on voinut tapahtua? Ja ennenkaikkea onko mitään tehtävissä?
Ramalamadingdong.
Chemo
11.03.2004 21:47:53 (muokattu 11.03.2004 21:48:39)

.....
Ramalamadingdong.
Kapane
11.03.2004 22:06:19

voi simpura. veikkaan että joku komponentti on vain huonouttaa hajonut. varmaan alkanu eka korttitalo huojuun ja sit kaatunu. eli ruvennu vaan hitaasti kakkautuun ja sit kun astuit kytkimelle niin paska romahti. kokeile patterilla ja virralla viä erikseen. sit vie huoltoon ja kerro tämä. tai heitä vesilintua.
"Floyd Rose is not Axl's geeky older brother"
Kapane
11.03.2004 22:07:55

ja mulla jäi kyl ton auhu jutun jälkee holy grail ostamatta. minkä kaiun ostasin Bossin rv5? soitan asenne ja nu metallia vahvistemessa ei reverbiä
"Floyd Rose is not Axl's geeky older brother"
Vemmy
11.03.2004 22:50:44
Virtalähde on 9 V 500 mA, aivan kuten pitääkin, tosin siitä on haaroitettu sähköä myös muille pedaaleille. Savua ei vehkeestä ole tullut, ja kun avasin sen en nähnyt siinä mitään palamisen merkkejä. Tai että mitään olisi irronnutkaan. Poljinta on pidetty asianmukaisesti, eikä se ole pudonnut mistään tai saanut siipensä muutenkaan.

Joku kertokoon omasta kokemuksestaan, mutta käsittääkseni (eli todennäköisesti olen väärässä?) voi olla, että virta on loppunut kesken, jos muuntajalta on useampaa pedaalia sähköistetty. Nuo milliamppeerithan ovat muuntajissa maksimi antoteho, pedaaleissa ne taas tarkoittavat vaadittavaa virtaa. Pedaali käyttää sen verran virtaa kuin tarvitsee, vaikka muuntaja pystyisi antamaan kymmenkertaisen määrä virtaa. Jos taas muuntaja ei pysty antamaan riittävästi milliamppeereja, niin vioittuminen ei liene poissuljettu mahdollisuus. Eli, jos Graalin malja tarvitsee 500mA, niin esimerkiksi kaksi samanlaista pedaalia tarvitsevat sitten jo 1000mA:n muuntajan.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
kivi
12.03.2004 04:50:24 (muokattu 12.03.2004 04:54:48)
Eli, jos Graalin malja tarvitsee 500mA, niin esimerkiksi kaksi samanlaista pedaalia tarvitsevat sitten jo 1000mA:n muuntajan.

Näin juuri. Epäilen myös sähkön loppumista, tuskin pedaalissa mitään vikaa on. Kannattaa kokeilla toisella virtalähteellä, josko se hyvinkin siitä heräisi.

A propos, eihän sellaista mahdollisuutta oo, että pedaali ei alun alkaenkaan oo kyennyt ottamaan virtaa virtalähteeltä (väärä napaisuus, puutteellinen teho..?) vaan on käyttänyt sisällään olevat patterit loppuun, ja that's it? Tuolla tavalla pedaali nimittäin toimii jonkun aikaa, ja sitten lakkaa.

Joskus mun pedaalit ovat virtajohdon kautta osanneet jopa käyttää toisen pedaalin sisällä olevaa patteria; muuntaja ei ole toiminut (vaikka tietysti luulin että on), mutta valot ovat palaneet iloisesti kunnes patteri on ollut lopussa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Chemo
12.03.2004 07:38:00

Vemmy: Eli, jos Graalin malja tarvitsee 500mA, niin esimerkiksi kaksi samanlaista pedaalia tarvitsevat sitten jo 1000mA:n muuntajan.

Oolrait! Kipitän kokeilemaan ja laitan Holy Grailiin oman muuntajan.

Kivi: Epäilen myös sähkön loppumista, tuskin pedaalissa mitään vikaa on.

Toi on huojentavaa, että toivoa on. Nimittäin mulla tosiaankin on käyttöä HG:n antamalle ison reverbin kostealle surfsoundille....

Oikeastaan tuota sähkön loppumista tukee sellainenkin seikka, että ainoa mitä eilen tein toisin kuin aikaisemmin oli se että laitoin yhden uuden pedaalin lautaan kiinni (Danelectro Reel Echon) ja siihen otin sähköä samasta muuntajasta. Aikaisemmin mulla on laudassa ollut enemmän muita pedaaleita kiinni, mutta josko tuo Reel Echo veisi enemmän sähköä kuin vaikka pari säröä - toihan on hyvinkin mahdollista.

Mulla on pedaalilaudassa itsessään haaroitus eri pedaaleille. Muistaakseni HG:n paikka on tuossa ollut nokkimisjärjestyksessä viimeinen, ehkä sekin vaikuttaisi siihen että juuri tuolle pedaalille ei virtaa enää riittäisi.

Kivi: A propos, eihän sellaista mahdollisuutta oo, että pedaali ei alun alkaenkaan oo kyennyt ottamaan virtaa virtalähteeltä (väärä napaisuus, puutteellinen teho..?) vaan on käyttänyt sisällään olevat patterit loppuun, ja that's it?

Toi ei oo mahdollista tässä tapauksessa - Holy Grail on siitä omituinen vehje että sitä ei voi käyttää pattereilla ollenkaan.

Mutta isot kiitokset tässä vaiheessa itse kullekin. Kerron tuonnempana tapahtuiko kuolleistaheräämistä vai ei. Tuommoinen uskonnollisluonteinen kokemushan olisi linjassa tuon pedaalin nimen kanssa... ;-)
Ramalamadingdong.
PeeJii
12.03.2004 08:33:00 (muokattu 12.03.2004 09:02:49)
Oikeastaan tuota sähkön loppumista tukee sellainenkin seikka, että ainoa mitä eilen tein toisin kuin aikaisemmin oli se että laitoin yhden uuden pedaalin lautaan kiinni (Danelectro Reel Echon) ja siihen otin sähköä samasta muuntajasta. Aikaisemmin mulla on laudassa ollut enemmän muita pedaaleita kiinni, mutta josko tuo Reel Echo veisi enemmän sähköä kuin vaikka pari säröä - toihan on hyvinkin mahdollista.

Tukee hyvinkin, koska kaikupedaalit vievät paljon enemmän milliamppeereja kuin säröpedaalit .

Lisäys: ei se muuntaja välttämättä hajonnut. Irroita muita pedaaleita liitännästä (varsinkin se reel echo) ja katso toimiiko. Pedaalit kun ottavat sen tarvitsemansa jännitteen riippumatta siitä onko ne päällä vai ei.
Chemo
12.03.2004 09:19:56 (muokattu 12.03.2004 09:28:10)

Irroita muita pedaaleita liitännästä (varsinkin se reel echo) ja katso toimiiko.

Kokeilin vehjettä nyt ja juuri noin. Pedaali toimi jonkun aikaa ihan normaalisti. Sitten porina alkoi taas, ja lopuksi juttu oli ihan sama kuin eilen: efektoimaton ääni tulee läpi silloinkin kun verme on kytkettynä päälle, ja se vaimenee normaaliin malliin kun reverb-potikkaa kääntää isommalle - mutta sitä kaiutettua ääntä ei tule ulos ollenkaan.

Voikohan tuommoinen mennä rikki ihan siitä ettei se saa tarpeeksi virtaa?

Edit: En löytänyt HG:n mukana tullutta muuntajaa, vanhalla muuntajalla muut pedaalit toimivat kyllä. Saan pedaalilaudastani virtaa samanlaisella liittimellä kuin mikä HG:iin sopii, siksi olen käyttänyt sitä. Koetan vielä löytää orkkismuuntajan, josko spedu toimisi sen kanssa.
Ramalamadingdong.
PeeJii
12.03.2004 09:27:24
Kokeilin vehjettä nyt ja juuri noin. Pedaali toimi jonkun aikaa ihan normaalisti. Sitten porina alkoi taas, ja lopuksi juttu oli ihan sama kuin eilen: efektoimaton ääni tulee läpi silloinkin kun verme on kytkettynä päälle, ja se vaimenee normaaliin malliin kun reverb-potikkaa kääntää isommalle - mutta sitä kaiutettua ääntä ei tule ulos ollenkaan.

Myös muuntaja on voinut hajota. Onko sulla toista muuntajaa, jossa olisi riittävästi milliamppeereja.
PeeJii
12.03.2004 09:29:52
Kai se mahdollista on, mutta epätodennäköistä? Myös muuntaja on voinut hajota. Onko sulla toista muuntajaa, jossa olisi riittävästi milliamppeereja.
PeeJii
12.03.2004 09:35:33
Heh - just kirjoitin muuntajista samaan aikaan... eli vanhalla muuntajalla muut pedaalit tuntuivat toimivan. Esim. se Reel Echo pelitti vallan mainiosti. Voisiko se muuntaja silti olla hajalla? Jos HG tarvitsisikin vaikka enemmän virtaa kuin muut. Nyt kokeilin vain yhtä pedaalia kerrallaan, ja ´HG oli ainoa jonka kanssa se ei toiminut.

Ne muuntajathan ne juuri helposti hajoavat jos on liikaa kuormitusta. Mitä tarkoitat vanhalla muuntajalla? HG:n oma muuntaja? Ja HG tarvitsee enemmän virtaa kuin muut.
Chemo
12.03.2004 09:44:18

Mitä tarkoitat vanhalla muuntajalla?

Vanhalla muuntajallani meinaan sitä, jota olen nyt tähän asti käyttänyt. Se ei siis oo HG:n oma, vaan SKB:n pedaalilaudan mukana tullut, semmoinen seinäsyylämallinen. Toivottavasti vika olisikin muuntajassa - olen ajatellut uusia sen joka tapauksessa. Ei vaan oo tullut tehtyä, kun se on tähän asti toiminut.

Toisaalta muut pedaalit - kuten se Reel Echo - kyllä toimivat vielä sen vanhan muuntajan kanssa... eli sen täytyisi olla sillä tavalla rikki, että se antaisi sen verran virtaa että muut pedaalit toimivat, mutta kuitenkin sen verran vähän ettei HG jaksa toimia.

Eikun joo. Reel Echossa taitaa muuten olla vielä patteri sisällä, joten sehän voi toimia sillä. Kokeilin myös Rocktronin Surf Tremoloa, mutta siitä en muista onko siinä patteria vai ei. Tsekkauksen paikka. Ja eri muuntajan kokeilun paikka myös.
Ramalamadingdong.
PeeJii
12.03.2004 09:56:11
Toisaalta muut pedaalit - kuten se Reel Echo - kyllä toimivat vielä sen vanhan muuntajan kanssa... eli sen täytyisi olla sillä tavalla rikki, että se antaisi sen verran virtaa että muut pedaalit toimivat, mutta kuitenkin sen verran vähän ettei HG jaksa toimia.

Just tuota ajoin takaa itsekin...

Reel echo ei ehkä vaadikaan niin paljon virtaa kuin tuo HG. Tää oli kyllä vaan arvaus.
Vemmy
12.03.2004 10:02:04

Jos se pedaali toimii ensin juuri niinkuin pitääkin, ja alkaa vasta sitten temppuilemaan, niin minä kyllä epäilisin ennemminkin että pedaalissa on jotain häikkää. Onhan se tietysti mahdollista, että muuntajassakin on jotain vikaa, eli että se ei jaksa syöttää riittävästi virtaa Pyhälle maljalle kuin hiukan aikaa. Kannattaa testata ensin jollain muuntajalla joka syöttää vähintään sen mitä pedaali tarvitsee. Jos vika on edelleen sama, niin vika lienee pedaalissa.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
Chemo
12.03.2004 10:11:38

Kokeilin toisella muuntajalla, eikä pedaali toiminut vieläkään. Kaipa sitten itse pedaalissa on joku vika. Ihme juttu. Ja tosiaan sisältä mikään ei päällepäin näytä palaneelta tai mitään. Tuntuisi vähän epätavalliselta, jos hajoamisen syynä olisi se, että verme ei saanut tarpeeksi virtaa.

Nyt pedaali ei toiminut kunnolla ollenkaan, sen porinan sijaan se päästi ulos todella kovaäänistä kohinaa.
Ramalamadingdong.
PeeJii
12.03.2004 10:39:45
Kokeilin toisella muuntajalla, eikä pedaali toiminut vieläkään. Kaipa sitten itse pedaalissa on joku vika. Ihme juttu. Ja tosiaan sisältä mikään ei päällepäin näytä palaneelta tai mitään. Tuntuisi vähän epätavalliselta, jos hajoamisen syynä olisi se, että verme ei saanut tarpeeksi virtaa.
Nyt pedaali ei toiminut kunnolla ollenkaan, sen porinan sijaan se päästi ulos todella kovaäänistä kohinaa.

Kai se sitten voi olla pedaalissakin se vika. Mutta ei anneta vielä periksi eli oliko se muuntaja tarpeeksi tehokas. Paljonko muuntajassa on ilmoitettu mA?
Chemo
12.03.2004 10:59:59

Mutta ei anneta vielä periksi

Itse asiassa taisi vieläkin olla liian vähän virtaa - tuossa muuntajassa virtaa tuli 400 mA, kun pedaali ilmeisesti tarvitsee sen 500... se vanha muuntaja on sen 500 mA, ja sen kanssa HG on toiminut ihan hyvin tähän asti vaikka laudassa on ollut kuusikin pedaalia yhtä aikaa. Onhan se tietysti yksi mahdollisuus, että tuo lähtisi toimimaan kunhan vain löydän uuden sopivan muuntajan mitä kokeilla. Ihan tähän hätään en löytänyt.

Jotenkin tää on vain outoa. Tuommoisesta syystä tosiaan en ole tottunut että vehkeet voisivat hajota - loppuvathan ne patteritkin aina aikanaan. Okei, HG:tä ei voi käyttää patterin kanssa, mutta kuitenkin. Pedaaleista en muista, että yksikään olisi mulla koskaan hajonnut, vahvistimista on joskus kärähtänyt jotain, mutta silloin ne hajonneet osat ovat olleet silmillä havaittavissa.
Ramalamadingdong.
PeeJii
12.03.2004 11:14:39 (muokattu 12.03.2004 11:16:53)
Itse asiassa taisi vieläkin olla liian vähän virtaa - tuossa muuntajassa virtaa tuli 400 mA, kun pedaali ilmeisesti tarvitsee sen 500... se vanha muuntaja on sen 500 mA, ja sen kanssa HG on toiminut ihan hyvin tähän asti vaikka laudassa on ollut kuusikin pedaalia yhtä aikaa. Onhan se tietysti yksi mahdollisuus, että tuo lähtisi toimimaan kunhan vain löydän uuden sopivan muuntajan mitä kokeilla. Ihan tähän hätään en löytänyt.

Jotenkin tää on vain outoa. Tuommoisesta syystä tosiaan en ole tottunut että vehkeet voisivat hajota - loppuvathan ne patteritkin aina aikanaan.

Outoahan se. Tämän enempää ei kuitenkaan pysty auttamaan, etsi vielä jostakin toi väh. 500mA muuntaja jolla kokeilet.

Säröthän eivät vie virtaa kuin 10-12mA yleensä joten kuusi pedaalia (viisi+HG ?)ei niin kauheasti vie (tai mitä sulla sitten on ollutkaan laudassa). Ekvalisaattoripedaali vie vielä vähemmän.

Se mahdollisuus kuitenkin vielä jäi että tuo 400 mA ei riitä ja reel echo kuormitti sitä toista muuntajaa niin paljon ettei se enää toimi kunnolla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)