Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiuttimen keskiö painunut sisään - miten korjata?
1
Terry Pantheras
08.04.2010 23:03:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kissan pentele (ihqu silti) oli pötköttänyt ämyrin päällä ja tietennii se keskiö oli painunut kuopalle. Perkels. :/
 
Yritin lopsauttaa sitä imurilla takaisin ja onnistuinkin siinä kohtuullisesti, mutta silti osa keskiöstä jäi kuopalle. Millähän konstilla tuon saisi kätevästi muljautettua normaaliksi? Soittamalla saatanan kovaa?
 
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
Antti1
08.04.2010 23:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei muuten oikene, niin viimeisenä konstina sitten tosi ohuella neulalla kaivat sen ulos.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
maxillaris
08.04.2010 23:08:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen miettinyt samaa juttua, että kannattaako edes kaivaa ulos. Tarkoitan just sitä, että mikä imurilla nousee ja mikä ei, niin vaikuttaakko se cone loppujen lopuksi soundiin juurikaan:)?
 
McNulty
08.04.2010 23:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxillaris: Itse olen miettinyt samaa juttua, että kannattaako edes kaivaa ulos. Tarkoitan just sitä, että mikä imurilla nousee ja mikä ei, niin vaikuttaakko se cone loppujen lopuksi soundiin juurikaan:)?
 
Eihän se "keskiö" ole mikään cone, vaan dust cap :)
Cone on itse kartio. En usko että painuneella keskiöllä on suurta merkitystä, ellei se aiheuta jotain särinää tai pörinää elementissä. Itse en välttämättä lähtisi mitään tekemään, ellei ole sitten ulkoasukysymys.
 
six-six-o-four
maxillaris
08.04.2010 23:27:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Eihän se "keskiö" ole mikään cone, vaan dust cap :)
Cone on itse kartio. En usko että painuneella keskiöllä on suurta merkitystä, ellei se aiheuta jotain särinää tai pörinää elementissä. Itse en välttämättä lähtisi mitään tekemään, ellei ole sitten ulkoasukysymys.

 

 
just näin..viiniä veressä:)
 
McNulty
08.04.2010 23:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxillaris: just näin..viiniä veressä:)
 
Hehee, tekosyy... mullakin Modeloa :)
 
six-six-o-four
Antti1
09.04.2010 00:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tuolla perinteisellä pölykupilla liene pienellä kupruilulla juuri mitään merkitystä soundiin, ainakaan kitarakäytössä. Eri asia sitten, jos vaikka joku onnistuisi jollain konstia runttamaan hifistin vaiheplugin tötteröstä sisään. Siinä vois jo tulla vahinkoa, muullekin kuin vahingon aiheuttajan nenälle. :)
 
Osta Dyson, tai halpa horo imemään se sieltä ulos?
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
koponen
09.04.2010 00:32:21 (muokattu 09.04.2010 00:32:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Hehee, tekosyy... mullakin Modeloa :)
 
Joo, juodaan soundi kohdalleen! :)
 
I'm endorsed by Marshall
maxillaris
09.04.2010 02:01:53 (muokattu 09.04.2010 02:02:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Eipä tuolla perinteisellä pölykupilla liene pienellä kupruilulla juuri mitään merkitystä soundiin, ainakaan kitarakäytössä. Eri asia sitten, jos vaikka joku onnistuisi jollain konstia runttamaan hifistin vaiheplugin tötteröstä sisään. Siinä vois jo tulla vahinkoa, muullekin kuin vahingon aiheuttajan nenälle. :)
 
Osta Dyson, tai halpa horo imemään se sieltä ulos?

 
Vaiheplugin irtoaminen tötteröstä aiheutti aika karua surinaa Amphinoneissa, neon+. Avalanchen subtonessa dustconen ruttaantuminen ja imuroinnin jälkeistä soundi-eroa en huomannut, vaikka en viiniä juonutkaan. Psyykkisen ahdistuksen ero oli kumminkin huomattava(cone rutussa, ilman ruttua)..
 
Kenenkään psyykettä en toki halua ali-arvioida ym. Jonkunverran em. kyseisiä tieteitä lukeneena ja käytännön työn kautta olen huomannut sen kuitenkin vaikuttavan melkoisen paljon ihimisen eloon ja olemiseen..heh...pätee myös allekirj.
 
zuppermuhle
09.04.2010 02:45:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pölynimurilla?
 
"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
Terry Pantheras
09.04.2010 09:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, kiitosta vastauksista!
 
Taidan jättää sen sit tuollein miten sen sain pölynimurilla kohotettua. Pienellä neulallakin yritin, mutta sain vain viillon aikaan kun se kangas on suht jämäkkää. Mutta jos tuo tosiaankin on vain "dust cap", niin nimensäkin perusteella voinee olla miten päin lystää.
 
Pitää testata soitellen, niin eiköhän tuo sillä selviä ja meikäkin selvisi säikähdyksellä ja vartin ylimääräisellä vitutuksella, mikä ei mun kohdalla ole vielä yhtään mitään... :)
 
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
svilo
09.04.2010 09:27:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Ok, kiitosta vastauksista!
 
Taidan jättää sen sit tuollein miten sen sain pölynimurilla kohotettua. Pienellä neulallakin yritin, mutta sain vain viillon aikaan kun se kangas on suht jämäkkää. Mutta jos tuo tosiaankin on vain "dust cap", niin nimensäkin perusteella voinee olla miten päin lystää.
 
Pitää testata soitellen, niin eiköhän tuo sillä selviä ja meikäkin selvisi säikähdyksellä ja vartin ylimääräisellä vitutuksella, mikä ei mun kohdalla ole vielä yhtään mitään... :)

 
Oliko se *65*??
 
/sv
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Terry Pantheras
09.04.2010 11:12:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

svilo: Oliko se *65*??
 
/sv

 
Jep, jäi ohimennen matkalaukun päälle ja seuraavaksi huomasin että muovikassi oli painunut ämyrin kuoppaan ja arvasin mitä oli käynyt... :)
 
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
svilo
09.04.2010 11:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Jep, jäi ohimennen matkalaukun päälle ja seuraavaksi huomasin että muovikassi oli painunut ämyrin kuoppaan ja arvasin mitä oli käynyt... :)
 
Voi vitn ;)
 
*se on sunny*
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
artha61
09.04.2010 18:28:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Kissan pentele (ihqu silti) oli pötköttänyt ämyrin päällä ja tietennii se keskiö oli painunut kuopalle. Perkels. :/
 
Yritin lopsauttaa sitä imurilla takaisin ja onnistuinkin siinä kohtuullisesti, mutta silti osa keskiöstä jäi kuopalle. Millähän konstilla tuon saisi kätevästi muljautettua normaaliksi? Soittamalla saatanan kovaa?

 
Joskus vuosia sitten samankaltaisen ongelman hoito onnistui teippaamalla maalarinteippiä varovasti keskiöön - sopivasti koko painuneelle alueelle ja sitten nätisti "vetämällä" sain keskiön muotoonsa takaisin.
Taisin vielä varmuuden vuoksi hieman "huonontaa" teipin liimapintaa ensin (teippaamalla kertaalleen pöytään -> teipin pito väheni...).
 
Roudarinteipissä tms. liima liian vahvaa - voi käydä köpelösti - keskiö lähtee irti tms.
 
En allekirjoita - kunhan totean
Ukko
09.04.2010 18:37:46 (muokattu 09.04.2010 18:37:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxillaris: Itse olen miettinyt samaa juttua, että kannattaako edes kaivaa ulos. Tarkoitan just sitä, että mikä imurilla nousee ja mikä ei, niin vaikuttaakko se cone loppujen lopuksi soundiin juurikaan:)?
 
Mulla on paristakin kajarista keskiö painunut sisään mutta ei sillä ole soundiin ollut mitään merkitystä.
 
COVS jäsen nro 6
maxillaris
09.04.2010 20:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Mulla on paristakin kajarista keskiö painunut sisään mutta ei sillä ole soundiin ollut mitään merkitystä.
 
Niinpä..mullakin on parit elementit vielä alumiinia ja kun on rutut oiottu, niin vekit jääneet..toisessa kajarissa elementissä ja toisessa pölykupissa. Psykkeeseen se vaikutti alkuun, mutta altistus on tutkitusti tehokas hoitomenetelmä:)
 
TripleR
09.04.2010 21:08:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaverillani on puuttuva pölykuppi korvattu CD-levyllä. Tyylikäs (varauksin) ja pimeässä levyyn vinosti suunnatut valokeilat ovat.. No.. :)
 
Terry Pantheras
10.04.2010 21:04:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepulista. Lykkäsin ämyrin kaappiin ja hyvin toimii, eikä mitään sivuääniä havaittavissa - tosin seassa on kolme muutakin tötteröä. Testasin kyllä G12-65 Heritagen kanssa kaksistaankin, eikä silloinkaan mitään erityistä havaittavissa - ellei hyvää soundia lasketa...
 
Kiitti vaan Svilolle kaupoista!
 
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «