Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Porukoiden ensimmäisiä bassoja / ohjeita vasta-alkajille
1 2 3
fnb112
07.04.2010 22:28:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vaihtamassa kitarasta bassoon, eikä minulla ole mitään hajua niistä. Ei ihan heti uskoisi kuinka vaikeaa on lähteä ostamaan ensimmäistä soitinta.
Mikä skaala, kuinka paksut kielet, mitkä materiaalit ja mikrofonit, aktiivinen vai passiivinen?? Ja ainahan taustalla pyörii tietysti raha. Yleensä kun ensimmäisiin soittimiin ei viitsisi tunkea mitään kovin kallista, jos innostus loppuu. Sitten tuleekin ostettua jotain kauhistuttavan huonolaatuista valitsen halvimman periaatteella ja soittoharrastus loppuu ennenkuin on edes kunnolla alkanut. Eli kaipaisin jotain melko halpaa, mutta hyvää. Kuuntelen yleensä melko raskasta musiikkia ja ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä. Pelkkä ääni ja työn laatu ratkaisevat ja tietysti tuntuma. Myös neuvoja soiton opetteluun ja kaikkeen muuhunkin bassoihin liittyvään kaivataan.
Olen itse etsinyt netistä mututuntumalla pari bassoa, joita on kehuttu hyvästä hinta- laatu suhteesta ja tuntumasta:
ESP-LTD B-50
Epiphone Thunderbird IV VSB
Yamaha Rbx 270
Youtubesta löytämieni ääninäytteiden perusteella Epiphone kuulostaisi mielestäni parhaalta, mutta kuinkakohan paljon käytetty vahvistin ja soittotyyli vaikuttaa asiaan?
 
kallefuture
07.04.2010 22:46:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mee musaliikkeeseen kokeileen bassoja rauhassa. joku sopii jolleki joku ei sitte ollenkaan. esim. tampereen dlx:ssä on alakerrassa oikein basisti ja myyjä. se auttaa noissa asioissa. Eka soitin on tärkee juttu.
Ps. Mun pojalle ostin muutama vuosi sitte Hamerin lyhytskaalasen basson. Makso alle 200. On kevyt ja kaikinpuolin hyvä soitin. Kielet vaihdoin ekaks ja säädöt tein.
Vähemmän ruipeloille voi sopia precisionit tai thandöbirdit.
Kalle
 
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
hamppy
07.04.2010 23:53:59 (muokattu 07.04.2010 23:55:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez GSR200 vois olla mielestäni myös tolla listalla. Mulla olis tollanen torilla myynnissä/vaihdossa: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=407357 (jos käytetty on vaihtoehto).
 
Itse olen hiukan samassa tilanteessa, mutta hommattuani Ibanezin ja hiukan aikaa opeteltuani, huomasin että ei tunnu tuo täysimittainen skaala oikein sopivan minulle. Varsinkaan kun yritän orkesterissamme vielä esittää vokalistia samanaikaisesti :)
 
J.Nikkanen
08.04.2010 08:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eka ikioma sabbo tais olla mediumskaalainen (32") Washburn force 40. Miksi koskaan luovuin siitä romusta? Oli kyllä hyvä. 32" skaala sopii hyvinkin aloittelevalle, ja ihan vaikka prootason ukkelillekkin.
 
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
hollstro
08.04.2010 08:33:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Eka ikioma sabbo tais olla mediumskaalainen (32") Washburn force 40. Miksi koskaan luovuin siitä romusta? Oli kyllä hyvä. 32" skaala sopii hyvinkin aloittelevalle, ja ihan vaikka prootason ukkelillekkin.
 
Mun 2 ekaa bassoa oli lyhyellä skaallalla (Höfner ja Ibanez). Lyhyttä skaalaa pidetään turhaan jotenkin huonompana asiana. Ei se oo häppee soittaa lyhyellä skaalalla. Se on tyyli-, tatsi- ja saundikysymys.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JussiKoo
08.04.2010 09:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fnb112: Olen itse etsinyt netistä mututuntumalla pari bassoa, joita on kehuttu hyvästä hinta- laatu suhteesta ja tuntumasta:
 
Sokkona ostaminen on todella haastavaa, jos kokemus puuttuu. Harvemmin kukaan autoakaan tilaa koeajamatta.
 
Mene liikkeeseen testaamaan mahdollisimman montaa eri bassoa. Silloin saat kuvan sinulle hyvästä ergonomiasta. Testaa myös niitä kalliimpia, jotta saat perspektiiviä.
 
Jos et pääse liikkeeseen testaamaan, niin kuvaile mahdollisimman pitkälle haluamiasi ominaisuuksia, niin täältä varmaan löytyy suosituksia.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
fnb112
08.04.2010 17:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock-Ola: Sokkona ostaminen on todella haastavaa, jos kokemus puuttuu. Harvemmin kukaan autoakaan tilaa koeajamatta.
 
Mene liikkeeseen testaamaan mahdollisimman montaa eri bassoa. Silloin saat kuvan sinulle hyvästä ergonomiasta. Testaa myös niitä kalliimpia, jotta saat perspektiiviä.
 
Jos et pääse liikkeeseen testaamaan, niin kuvaile mahdollisimman pitkälle haluamiasi ominaisuuksia, niin täältä varmaan löytyy suosituksia.

 
Terve. Testaaminen kävi itselläkin mielessä, mutta en pääse vähään aikaan paikkaan, jossa olisi kunnon musiikkiliike. Näin netistä, että täältä katsottuna lähimmässä musiikkiliikkeessä olisi melko nihkeänlaisesti bassoja, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan käydä katsastamassa. Painon kanssa ei ole luultavasti ongelmia, koska ainakin kitaraa soitin yleensä istuviltani, mutta ei keveyskään mikään haitta ole. Pidän melko tukevasta saundista.
Mitä eroa aktiivisella ja passiivisella elektroniikalla on paitsi se, että aktiivinen vaatii tietääkseni pariston? Voisiko joku vääntää lisäksi rautalangasta eri skaalojen erot. Onko kaulat samanlaisia? Entä mikrofonit? Niitä on kai erilaisia ja ne on aseteltu eri tavoin joissain malleissa? Olen vielä aika ulkona asioista,joten haluamiani ominaisuuksia on melko vaikea luetella.
 
anapena
08.04.2010 18:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite ostin kuukausi sitten ensibassoksi Yamaha BB414sen, ihan sokko-ostos. Olen ollut hyvinkin tyytyväinen siihen, mutta vähän lyhytskaalaisempi olis voinu olla helpompi. Meikäläisen nakit on sen verran lyhyet, että normaali 34'' kaula on aika haastava sieltä kauempaa. Mutta en luovuta vielä tässä vaiheessa!
 
BassoSisko
08.04.2010 21:13:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heeh, sarjassamme tyhmät kysymykset. Mistä tietää soitteleeko lyhyt- vai pitkäskaalaisella?
 
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
Wolfie
08.04.2010 21:19:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Ite ostin kuukausi sitten ensibassoksi Yamaha BB414sen, ihan sokko-ostos. Olen ollut hyvinkin tyytyväinen siihen, mutta vähän lyhytskaalaisempi olis voinu olla helpompi. Meikäläisen nakit on sen verran lyhyet, että normaali 34'' kaula on aika haastava sieltä kauempaa. Mutta en luovuta vielä tässä vaiheessa!
 
Hyvän ostoksen olet tehnyt. Minulla oli tuommoinen ensimmäisenä bassona, ja on aina välillä vähän ikävä sitä. Se oli hyvä basso...
 
Oh Lord, Thank You!
Heikki L.
08.04.2010 21:24:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Heeh, sarjassamme tyhmät kysymykset. Mistä tietää soitteleeko lyhyt- vai pitkäskaalaisella?
 
Mittaamalla kielen soivan pituuden yläsatulasta tallapalaan. Pitkä skaala on 34 tuumaa ja lyhyt 30 tuumaa.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
BassoSisko
08.04.2010 21:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Mittaamalla kielen soivan pituuden yläsatulasta tallapalaan. Pitkä skaala on 34 tuumaa ja lyhyt 30 tuumaa.
 
Kiitos! Pitkäskaalainen tuo on. Olisiko lyhyellä jotenkin helpompi soittaa?
 
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
Heikki L.
08.04.2010 21:42:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Kiitos! Pitkäskaalainen tuo on. Olisiko lyhyellä jotenkin helpompi soittaa?
 
Saattaa olla. Pienikätiselle voi lyhytskaalainen basso toimia paremmin kuin pitkä.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
fnb112
08.04.2010 22:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Saattaa olla. Pienikätiselle voi lyhytskaalainen basso toimia paremmin kuin pitkä.
 
Saako lyhytskaalaisella bassolla kaikki samat äänet kuin pitkäskaalaisellakin, mutta ero on vain nauhojen välien pituudessa?
 
Heikki L.
08.04.2010 22:49:46 (muokattu 08.04.2010 22:50:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fnb112: Saako lyhytskaalaisella bassolla kaikki samat äänet kuin pitkäskaalaisellakin, mutta ero on vain nauhojen välien pituudessa?
 
Esim. Fenderin Mustangilla (19 nauhaa) saa yhden äänen vähemmän kun jazz- tai precisionbassolla (20 nauhaa). Eli periaatteessa kaula on sama, mutta kutistettu.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
J.Nikkanen
09.04.2010 10:36:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta kun ottaa niin pitäis olla vastinetta koko rahalle. Mun mielestä. Toki pätevä ämpyilija tinkaa ja jahkaa, ajaa myyjän hulluuden partaalle älyttömillä pikaviesteillä ja loppujenlopuksi hoitaa ton kotiin sadallaviidelläkympillä, koska myyjä ei enään jaksanut vänkätä.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=409144
 
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
Wolfie
09.04.2010 11:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Tosta kun ottaa niin pitäis olla vastinetta koko rahalle. Mun mielestä. Toki pätevä ämpyilija tinkaa ja jahkaa, ajaa myyjän hulluuden partaalle älyttömillä pikaviesteillä ja loppujenlopuksi hoitaa ton kotiin sadallaviidelläkympillä, koska myyjä ei enään jaksanut vänkätä.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=409144

 
Kyllä vain. Huomasin itsekin tuon, ja olisin varmaankin hommaillut pois, mutta tuli jo hommattua jotain hienompaa...
 
Oh Lord, Thank You!
fnb112
09.04.2010 16:01:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Tosta kun ottaa niin pitäis olla vastinetta koko rahalle...
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=409144

 
Löytyisiköhän mistään ääninäytteitä kyseisestä instrumentista? Itse en ainakaan huomannut ja basso on niin kaukana täältä, ettei testauskaan onnistu. Kuinka hyvin bassot pysyvät vireessä, kun kitaroilla tuo ainakin vaihteli suuresti?
 
J.Nikkanen
09.04.2010 16:09:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fnb112: Löytyisiköhän mistään ääninäytteitä kyseisestä instrumentista? Itse en ainakaan huomannut ja basso on niin kaukana täältä, ettei testauskaan onnistu. Kuinka hyvin bassot pysyvät vireessä, kun kitaroilla tuo ainakin vaihteli suuresti?
 
Mä olen muutamaakin professional Jacksonin kitaraa hiplaillut. Aikas makoisia pelejä, mutta mm. telecasterkopsu jäi kauppaan liian ohkasen kaulan takia. Muuten oli kyllä ok duunia.
 
Joskos TommiW vois kertoa Jacksonin soundista, vaikka tosin hänen malli taitaa olla ei-japanialainen.
 
Niin joo, ja hänenkin passo olis kaupan. Osaa varmasti kertoa kummonen kirves on kyseessä. Pistä pikistä ja kysy!
 
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
Matti
09.04.2010 16:27:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ekaksi bassoksi ostin halvimman mahdollisen. Bändikeskuksesta löytyi alle 200e. Tuommoinen taitaa olla http://www.jandd-guitars.com/jd-pb.htm .
Kiertelin kokeilemassa kalliimpiakin vehkeitä, mutta jäi sellainen fiilis, että omaan käteen kaikki tuntuivat suurin piirtein samalta. En sitten viitsinyt sijoittaa kalliimpaan, kun en tiennyt mitä soittimelta kaipaisin.
 
Nyt pari vuotta tullut opeteltua soittamaan tuolla ja täysin tyytyväinen olen valintaani. Ei ole tarvetta vaihtaa parempaan, sillä kyllä se heikompi leikki on edelleen soittaja. Sitten ostan oikean basson, kun vanha alkaa käydä riittämättömäksi ja olen saanut kuvaa siitä, minkälainen seuraavan tulisi olla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «