Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 8 ohm nuppiin 16 ohm kaappi
1 2
nahkahuppu
07.04.2010 21:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Termos. Nopsa kysymys, tarvitsen uuden kaapin ja sellaisen olen jo löytänytkin.
Paitsi että styrkkarista on vain 8ohm lähtö eikä mitään valitsinta yms. ja kaappi on 16ohm. Vaikuttaako moinen pelin luonteeseen ja jos niin miten. Vai ostanko kaapin ja täräytän kiinni.
 
ReBeat
07.04.2010 21:44:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taajuuskaista voi kaventua äärilaidoistaan ja vahvistin näkee enemmän back EMF:ää ja rasittuu (täysillä luukuttaessa). Eri asia että onko noilla mitään käytännön merkitystä. Todennäköisesti ei.
 
duc
07.04.2010 21:50:01 (muokattu 07.04.2010 21:50:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Transistorinupilla saa vain puolet siitä tehosta mitä 8 ohmin kaapilla saisi, mutta ei muuta haittaa ole. Putkinuppi tosiaankin rasittuu enemmän, mutta pitäs kestää tuollasen yhden pykälän heiton, etenkin jos ei kovin kovaa soiteta.
nahkahuppu
07.04.2010 22:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo täysillä ei tartte juurikaan soitella. Kyseessä on 40w putki peli jolla tulisi tuottaa ääniä. Eli toisin sanoen eikun kaappi kiinni vaan.
 
WinterMad
07.04.2010 22:40:57 (muokattu 07.04.2010 22:42:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: joo täysillä ei tartte juurikaan soitella. Kyseessä on 40w putki peli jolla tulisi tuottaa ääniä. Eli toisin sanoen eikun kaappi kiinni vaan.
 
Toisaalta kun et ole vielä kaappia ostanut (?), niin kyllä ne ohmit kannattaa olla kohdillaan kun on varaa valita!
Ei tuu sitten ikäviä ylläreitä jos ei vahvistin jossain tilanteessa kestäkään, ja soundikin on sellainen kuin se on suunniteltu olevan.
 
Valtton
07.04.2010 23:02:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai 1 vaihtoehto muuttaa kaapin kytkentä 8 ohmiseksi.........
 
First Class In The WhiteTrash
nahkahuppu
07.04.2010 23:11:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valtton: Tai 1 vaihtoehto muuttaa kaapin kytkentä 8 ohmiseksi.........
 
Miten tämä muutos tehdään?
 
ReBeat
07.04.2010 23:12:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valtton: Tai 1 vaihtoehto muuttaa kaapin kytkentä 8 ohmiseksi.........
 
Jos on tarkoitus pitää kaikki elementit toiminnassa niin ei onnistu kokonaisimpedanssin taikominen 8 ohmiksi. 16ohm mono-kaappi sisältää joko 1 x 16ohm tai 2 x 8ohm tai 4 x 4/16ohm elementit. Ulkoisella Weberin vehkeellä onnistuisi: https://taweber.powweb.com/store/zmatch.htm
 
duc
07.04.2010 23:12:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Miten tämä muutos tehdään?
 
Ei taida olla mahdollista ilman kaiuttimien vaihtoa tässä tapauksessa. Millanen kaappi on tulossa?
varakeef
07.04.2010 23:22:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi tietää mikä vahvistin on kyseessä. Jotkut sietävät hyvinkin erilaisia kuormia, jotkut eivät...
 
Esimerkiksi monet 60- ja 70-luvun Fenderit sietävät puolikasta tai kaksinkertaista kuormaa oikein hyvin - ja itse asiassa tyypillinen Fenderin lisäkaiutinlähtö on sellainen, että ohmit eivät täsmää, vaikka siihen kytkisi mitä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Valtton
07.04.2010 23:26:14 (muokattu 07.04.2010 23:58:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Miten tämä muutos tehdään?
 
Oomi kertaa käämi= Ei onnistukkaan ihan noin vaan.... Sorry miun kämmi.
 
First Class In The WhiteTrash
nahkahuppu
08.04.2010 20:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Pitäisi tietää mikä vahvistin on kyseessä. Jotkut sietävät hyvinkin erilaisia kuormia, jotkut eivät...
 
Esimerkiksi monet 60- ja 70-luvun Fenderit sietävät puolikasta tai kaksinkertaista kuormaa oikein hyvin - ja itse asiassa tyypillinen Fenderin lisäkaiutinlähtö on sellainen, että ohmit eivät täsmää, vaikka siihen kytkisi mitä.

 
kyseessä on Fender HRD, ja meinasin 4x12 kaapin tai 2 kpl 2x12 kaappeja. Tarviin tiukemman soundin mitä HRD ja sen oma 1x12 kaappi tarjoaa. Itse HRD:n soundiin olen ääri tyytyväinen, elementit ei vaan vastaa sitä mitä ajan takaa. Vaan voishan sitä vaihtaa pelkät elementit..kuha ny kattoo
 
imppa86
08.04.2010 22:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aihetta sivuten...Mulla on fenderin vibro champ xd ja oon siihen miettinyt alle kaappia. Kombon lähdössä on vain teksti "Min. 4ohm" eli tarkoittaako tuo nyt sitte että se huolii samaan lähtöön myös 8 tai 16ohm kaapin?
 
C.O.B.H.C
19.06.2010 00:52:46 (muokattu 19.06.2010 00:53:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minulla on tuommoinen mark v kaiutin. ja täytyisi saada tietoon kuinka monta ohminen tuo on. elikkäs kaiutin on: mark v professional series 1000. näyttää olleen tehty venäjällä... minkä laatuinen tuo on, onko tietoa?
 
Hanok
19.06.2010 14:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C.O.B.H.C: minulla on tuommoinen mark v kaiutin. ja täytyisi saada tietoon kuinka monta ohminen tuo on. elikkäs kaiutin on: mark v professional series 1000. näyttää olleen tehty venäjällä... minkä laatuinen tuo on, onko tietoa?
 
Yleensä kaiuttimen impedanssin saa selville mittaamalla kaiutinpiuhan päästä yleismittarilla resistanssin. Kaiuttimen impedanssi selviää yleensä pyöristämällä mittausarvo ylöspäin lähimpään seuraavista arvoista: 4, 8 tai 16. Poikkeuksiakin on kyllä olemassa, mutta nämä ovat ylivoimaisesti yleisimmät arvot.
Terry Pantheras
19.06.2010 15:11:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: kyseessä on Fender HRD, ja meinasin 4x12 kaapin tai 2 kpl 2x12 kaappeja. Tarviin tiukemman soundin mitä HRD ja sen oma 1x12 kaappi tarjoaa. Itse HRD:n soundiin olen ääri tyytyväinen, elementit ei vaan vastaa sitä mitä ajan takaa. Vaan voishan sitä vaihtaa pelkät elementit..kuha ny kattoo
 
Jos hommaat 2 kpl 2x12 16 ohmin kaappia, niin ohmit puolittuvat 8:ksi.
 
MASTEROID ~~ HC-doomin Westlife ~~
C.O.B.H.C
19.06.2010 20:32:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Yleensä kaiuttimen impedanssin saa selville mittaamalla kaiutinpiuhan päästä yleismittarilla resistanssin. Kaiuttimen impedanssi selviää yleensä pyöristämällä mittausarvo ylöspäin lähimpään seuraavista arvoista: 4, 8 tai 16. Poikkeuksiakin on kyllä olemassa, mutta nämä ovat ylivoimaisesti yleisimmät arvot.
 
yritin tuota mutta melkein joka tapauksessa mittarini näytti jotain 22-24. ja mittasin tuolla ohmi modella.
 
SirElwood
19.06.2010 20:36:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C.O.B.H.C: yritin tuota mutta melkein joka tapauksessa mittarini näytti jotain 22-24. ja mittasin tuolla ohmi modella.
 
Nooh... Jos se on venäläinen ämyri... Ei vaan. Tuo tulis viittaisi 32ohm ämyriin. Harvinaisempi, mutta kuitenkin ainakin teoriassa mahdollinen.
 
C.O.B.H.C
20.06.2010 12:37:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Nooh... Jos se on venäläinen ämyri... Ei vaan. Tuo tulis viittaisi 32ohm ämyriin. Harvinaisempi, mutta kuitenkin ainakin teoriassa mahdollinen.
 
käyn kysymässä mistä sen ostin jos he voisivat asiassa auttaaa.
 
bfoc
20.06.2010 13:58:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Jos on tarkoitus pitää kaikki elementit toiminnassa niin ei onnistu kokonaisimpedanssin taikominen 8 ohmiksi. 16ohm mono-kaappi sisältää joko 1 x 16ohm tai 2 x 8ohm tai 4 x 4/16ohm elementit. Ulkoisella Weberin vehkeellä onnistuisi: https://taweber.powweb.com/store/zmatch.htm
 
Nerokas laite. Oonkin ihmetellyt että miksi ei tuollaisia ole kaupan, keinokuormia vain ehdottavat aina...
 
sutiojrikellA
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «