Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua audiointerfacen hankintaan!
1
Vivian_dargon
07.04.2010 19:41:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli nyt olisin hankkimassa uutta audiointerface:ä hajonneen tilalle. XLR sisääntuloja sais olla ainakin 2, ja kitara/linja sisääntuloa 1-2. Lisäksi pitäisi olla adat liitäntä jotta korttia saisi tarpeen mukaan lajennettua ainakin kahdeksaan saman aikaiseen XLR kanavaan, tämä lähinnä rummuille.
 
Tarkoitus olisi äänittää bändimme biisejä lähinnä omaksi iloksi ja reeni käyttöön.
Ja samalla oppisin sitten itse lisää äänittämisestä, miksauksesta ja masteroinnista.
 
Koneena minulla on mac josta löytyy firewire ja usb liitäntä.
Budjetti olisi hyvä saada pidettyä siinä 100-300 eurossa, köyhä opiskelija kun olen.
 
Laittakaahan ehdotuksia jos tiedätte hyviä laitteita mitä kannattaisi harkita!
 
m.lakkavaara
07.04.2010 20:10:04 (muokattu 07.04.2010 20:13:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse hankin pitkän pähkäilyn jälkeen Zoom R16:n ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Siinä on nuo 8 sisäänmenoa jo valmiiksi ja toimii niin tallentimena, DAW-kontrollerina kuin interfacenakin. Ei tarvitse raahata tietokonetta treenikämpälle, eikä ole edes riippuvainen sähköstä, kun toimii tarvittaessa paristoillakin. Laite on pieni ja kevyt, tuollainen tietokoneen näppäimistön kokoinen.
 
Raidat voi siirtää koneelle miksattavaksi tai hoitaa homman Zoomilla itsellään loppuun asti. Zoomin näyttö on kyllä sen verran pieni, että homma hoituu mukavammin koneella. Kotioloissa voi tallentaa sitten suoraan koneelle.
 
Budjetti menee kyllä hiukan yli 350 euron uutena...
 
http://www.zoom.co.jp/english/products/r16/
 
Tuossa tulee mukana Cubasen kevytversio, jolla ainakin itse olen päässyt hyvin alkuun äänenkäsittelyn opettelussa.
 
Ku sain niin halvalla...
hape
07.04.2010 21:29:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presonus Firepodia saa käytettynä noin kolmeen sataan, ehkä allekki. Nappaa semmonen jos vastaan tulee.
 
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
varakeef
07.04.2010 23:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla on M-Audion fw1814 kahdella sadalla.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=408986
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Vivian_dargon
07.04.2010 23:41:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia paljon ehdotuksista.
 
Tuota M-Audion korttia kyselin tänään ja on ilmeisesti menossa jo jollekkin muulle.
 
Sitten vielä onko muita hyviä paikkoja joista löytyisi käytettynä kortteja kuin tuo muusikoiden tori?
 
anapena
08.04.2010 13:18:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile löytää Motun 828 ensimmäinen versio, ns. Mk1.
Mulla on sellainen ollut jo monta vuotta. Paljoa tuollaisesta ei tarvitse maksaa, halvemmalla ei taida madeinusa-laitetta löytää...
 
Huutonetissä ja ebayssa liikkuu myös tavaraa.
 
mhelin
10.04.2010 12:38:25 (muokattu 10.04.2010 12:40:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alesis IO26, mutta taitaa mennä hiukan yli budjetin:
http://www.dv247.com/computer-hardw … tal-audio-computer-interface--32250
 
Toisaalta siinä olisi 8 kanavalle etuset valmiina.
 
Aki
10.04.2010 16:53:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

IO26 on Alesiksen sivuilla poistuneiden tuotteiden (Legacy products) alla. Ajurituki saattaa jatkossa olla olematonta.
 
http://www.alesis.com/products/legacy.php
 
Vastaavia ominaisuuksia löytyy esim M-Audion Profire 2626:sta, mutta hintaa saattaa olla vähän enemmän.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
mhelin
11.04.2010 21:41:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: IO26 on Alesiksen sivuilla poistuneiden tuotteiden (Legacy products) alla. Ajurituki saattaa jatkossa olla olematonta.
 
http://www.alesis.com/products/legacy.php

Vaikuttava lista varsinkin verrattaessa tällä hetkellä tuotannossa oleviin laitteisiin jotka ovat suuremmaksi osaksi pelkkiä leluja. Yhtään kunnollista audio interfaceakaan ei ole enää tuotannossa (noita miksereihin ja vastaaviin yhdistettyjä lukuunottamatta). Heikosti menee Alesiksella(kin). En käsitä miksi esim. IO14 piti lopettaa, siinä on ominaisuudet ja hinta aika hyvin kohdallaan. Ehkä kyseessä on vaan USA:n huono taloustilanne. M-Audio ja Focusrite eurooppalaisina yrityksinä eivät ole niin paljon ehkä kärsineet.
 
Vivian_dargon
11.04.2010 23:52:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä, katselin itsekkin tuota listaa ja aika rankalla kädellä poistavat tuotteita. Mutta onhan vanhoja presonuksen ja motun laitteitakin vielä aika laajalti käytössä vaikka poistuneita malleja ovat. Joten itse en näe ongelmaa poistuvan mallin hankinnassa, jos jollain on kuitenkin hyvä syy miksi kyseistä laitetta (tai muutakaan poistunutta mallia) ei kannata ostaa, niin kertokaa toki. Olisi hyvä tietää, ennenkö menee ostamaan laitteen :)
 
Aki
12.04.2010 00:12:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vivian_dargon: jos jollain on kuitenkin hyvä syy miksi kyseistä laitetta (tai muutakaan poistunutta mallia) ei kannata ostaa, niin kertokaa toki.
 
Eipä siinä muuta tosiaan ole kuin että löydät ajurit joilla laite toimii. Alesis oli nopea, ajurit OSX 10.6:lle löytyy, mutta Windows 7:sta ei ole mainintaa. Kun julkaistaan OSX 10.7 ja Windows 8, voi olla aika varma ettei niille löydy ajuria.
 
Toisaalta, joskus pienemmätkin käyttispäivitykset saattavat aiheuttaa ongelmia joihin ajurivalmistajalta kaivattaisiin reagointia. Esim OSX 10.6.5 tai Win7 SP2 saattaa tuoda esiin jonkun bugin.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
anapena
12.04.2010 10:44:13 (muokattu 12.04.2010 10:47:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mulla muinainen Motu 828 on edelleen ajurituen piirissä. Onko muunmerkkisillä laitteillä ollut oikeasti ongelmaa vai onko tämä vain spekuleerausta? Tai siis...jonkinlaisia ongelmia on varmaan lähes kaikilla, mutta tarkoitan ikääntymisen takia...Melkosta vintageerausta on, jos näin, ehkä...
 
Vivian_dargon
17.04.2010 13:49:03 (muokattu 17.04.2010 14:58:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt oon tullut siihen tulokseen, että kerään vähän rahaa ja ostan sitten kunnon kortin kerralla.
 
Vaihtoehdot:
 
Zoom r16
http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=2009
 
M-Audio Profire 2626
http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html
 
M-Audio Fast Track Ultra 8R
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUltra8R.html
 
Tascam US-1641
http://www.tascam.com/products/us-1641.html
 
Kertokaas mikä noista olisi parhain? Jos on kokemuksia niin kertokaa toki? Ja jos joku tietää, niin voisi kertoa, että toimiiko tuo Fast Track Ultra 8R Pro Tools M-Poweredin kanssa?
 
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
 
varakeef
17.04.2010 14:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vivian_dargon: Ja jos joku tietää, niin voisi kertoa, että toimiiko tuo Fast Track Ultra 8R Pro Tools M-Poweredin kanssa?
 
Kaikissa fast track usbeissa valmistajan sivujen mukaa toimii.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Vivian_dargon
21.04.2010 23:17:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niitä kokemuksia ja suositteluja, perustelujen kanssa olisi kiva saada. Sillä hakusessa on laite jota ei sitten heti tarvitse vaihtaa!
 
varakeef
22.04.2010 10:10:08 (muokattu 22.04.2010 10:12:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vivian_dargon: Niitä kokemuksia ja suositteluja, perustelujen kanssa olisi kiva saada. Sillä hakusessa on laite jota ei sitten heti tarvitse vaihtaa!
 
Siis sinulla oli noin kahden sadan budjetti? Siihen hintaan saa käytettyjä laitteita, jolloin ei välttämättä pääse valitsemaan parasta, koska on ostettava sitä mitä sattuu olemaan tarjolla. Tai sitten pitää odottaa, että täydellinen ja edullinen tulee kohdalle. Tai sitten voi säästää tahi ottaa velkaa ja ostaa heti kaupasta uuden vähän kalliimmalla. (EDIT: jaa mihin tulokseen olitkin jo päätynyt)
 
M-Audio 1814:sta käytin menestyksekkäästi viitisen vuotta, jonka jälkeen se kuoli vanhuuteen. Mitä tällä koetan viestittää, että nykyaikainen kulutuselektroniikka ei ole kestävää eikä edullisesti tai ollenkaan korjattavaa. Uudelle voi laskea varmahkoja maileja kolmisen vuotta, käytetyt ovat arpajaisosastoa.
 
Ei minulla juuri muuta huomautettavaa 1814:n käyttäytymisestä ollut. Itse asiassa pidin kovastikin sen logiikasta ja ominaisuuksista. Omat etuset (2) toimivat asiallisesti ja kuuteen muuten reikään saattoi työntää halumiaan muita etusia. Kaksi kuulokelähtöä on kätevä ominaisuus, ulostulot piisasivat minulle. Adattia en kokeillut, mutta periaatteessa laajennusvaraa olisi sitä kautta ollut kahdeksalle lisäkanavalle. (En voi kuvitella tarvitsevani yli kahdeksaa sisäänmenoa, mutta se johtuu toki vain äänitysfilosofiastani ja projektieni luonteesta).
 
Ei laitetta tarvitse vaihtaa ellei halua enemmän tai ellei se lopeta toimimistaan.
 
Nyt käytössä on MOTU:n 8pre. Ei ole nipottamista siitäkään. Ainoa kiusa on se, että ulostuloja on vain yksi pari.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «