Aihe: Äänitemyynti hiipuu parissa vuosikymmenessä
1 2 3 4 5 6 7
Musta Arkipyhä
06.04.2010 07:24:04 (muokattu 06.04.2010 07:28:58)
arsu: Vinyylillä menee sen sijaan hyvin. Viime vuosien myyntilukuja:

-06 858000
-07 Miljoona
-08 1,88 miljoonaa
-09 2,88 miljoonaa

Pari kysymystä:

1)Mistä nuo luvut on otettu?

2)vertailun vuoksi cd-myyntiluvut kehiin

3) vertailun vuoksi lukuja myös vaikkapa vuodelta 1992

Tässä Suomen vinyylimyynti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedos … Vinyylilevyjen_myynti_1992-2004.png

Vaikka vinyylin myynti on piristynyt ollaan vielä valovuosien päässä edes 90-luvun alun lukemista.Suomessa äänitteiden myynti kutienkin edelleen mitataan miljoonissa per vuosi eli vinyylin osuus on edelleen häviävän pieni.Ja jos verrataan vuoteen 1992 jolloin myynti oli n.70 000 niin vuonna 2004 myynti oli edelleen vain reilu kymmenes osa (n.8000) vuoden 92 luvuista.

Nämä ovat siis uusien levyjen myyntilukuja. Tähän kun ottaa huomioon sen, että valtaosa vinyylikaupasta käydään edelleen käytetyillä levyillä, niin tuo myynnin lisäys on melkoinen.

Jos viime vuonna myytiin yksi nappi ja tänä vuonna kaksi nappia niin kasvua on 100%.Melkoista kasvua eikö?

suurinta massaa tämä ei kiinnosta ja haluavat vain musiikin, mahdollisimman helposti ja kätevästi. Vinyyli+latauskoodi verrattuna cd-levyyn on aika ylivertainen yhdistelmä.

Tuskinpa se "massa" haluaa vinyylistä mitään ekstraa maksaa.Vinyyli muuten vaatii enemmän harrastuneisuutta kuin cd.Sikälikin kun johtopäätökseesi liittyvä "massa" edes on mikään realistinen käsite.

Pikemminkin cd ja latauskoodi voisi olla hyvä yhdistelmä mutten usko ,että latauksesta innostuneet on kiinnostuneita mistään fyysisestä kopiosta.

Se on sitä vaikkei levysoitinta omistaisi ollenkaan. Jo pelkästään jälleenmyyntiarvo on cd:llä olematon, digitaalisella musiikilla nolla. Vinyylillä se on helposti nykyään 200%. Siis ostat tuotteen, kuuntelet sitä muutaman vuoden ja jos haluat siitä luopua, saat tuplana rahasi takaisin. Hyvä diili jos multa kysytään.

Höpö höpö.Ai ,että parin vuoden päästä saat vinyylistä 40 euroa noin niinku lähes automaattisesti? Tuskin.Vinyylin jälleenmyyntiarvo korreloi mm.painoksen suuruuden kanssa ja sen onko kyseessä ensipainos,onko alkuperäiset kannet jne.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
06.04.2010 07:33:40
Teijo K.: Kuulostaa hyvältä, etenkin tuo vinyylien menekki. :)

Lainaampa itseäni tämän ketjun ekalta sivulta, toinen postaus.

"Teijo K.
10.02.2008 12:39:11_

Tässä on hyvä tilaisuus taas mainostaa sitä vanhaa juttua, että vinyyli voi mahdollisesti porskuttaa ihan kivasti tommosena marginaalisena julkaisumuotona vielä kun viimestä cd-soitinta kärrätään kaatikselle kun digitaalisen musan kuuntelu siirtyy cd:stä aineettomaan muotoon."

Tuskinpa cd-soitinta kärrätään kaatopaikalle vielä pitkään aikaan.Jahka aikaa kuluu niin cd:stä tulee samalla tapaa "retrotrendikäs" kuin vinyylistä ja nämä perässäjuoksijat -jotka kuuntelee formaattia eikä musiikkia- alkaa juosta cd:n perässä samoin kun nyt vinyylin.

Eikös nyt löydy jo hurmoksellisia c-kasetti fanittajiakin?

Lainaanpa vielä ensimmäistä linkkiäsi:

"Amoeba Music tekee jättivoitot myymällä kuolleiksi julistettuja vinyylejä ja cd-levyjä."
Teijo K.
06.04.2010 08:43:35

PsychedelicWarlord: Tuskinpa cd-soitinta kärrätään kaatopaikalle vielä pitkään aikaan.Jahka aikaa kuluu niin cd:stä tulee samalla tapaa "retrotrendikäs" kuin vinyylistä ja nämä perässäjuoksijat -jotka kuuntelee formaattia eikä musiikkia- alkaa juosta cd:n perässä samoin kun nyt vinyylin.

Eikös nyt löydy jo hurmoksellisia c-kasetti fanittajiakin?

Lainaanpa vielä ensimmäistä linkkiäsi:

"Amoeba Music tekee jättivoitot myymällä kuolleiksi julistettuja vinyylejä ja "

Mä en usko että cd-tulee ikinä samalla tavalla trendikkääksi kuin vinyyli on nyt. Tai edes sillä tavalla kuin c-kasetti. Niissä on molemmissa kuitenkin ug-harrastajia ajatellen paljon huomattavampaa lisäarvoa analogisuutensa ansiosta kuin digitaalisena cd-levyssä tulee ikinä olemaan. Ne on täysin eri asioita. CD edustaa kätevyyttä ja vinyyli taas analogisuutta. CD äänenlaatukaan ei ole mikään mahdottoman erikoinen kun tavallisetkin kuulijat huomaavat vaikkapa blue rayn ja cd eron. Hifiharrastajat onkin jo pitkään odotelleet jotain laadullisesti parempaa tallennusmuotoa, keskiverto sukankuluttajat tyytyvät taas ihan kivasti mp3 laatuun. Keräilijät ja analogi-intoilijat suuntaavat vinyylin äärelle niin ketä jä jäljelle enään kiinnostumaan cd-levyistä?

CD-levyn kuolleeksi julistaminen on kyllä pikkusen ennenaikaita kun marketit on puolillaan niitä, että sikäli hassu tuo sun lainaus. Vinyylihän ihan oikeasti katosi jo tuossa lähes täysin välillä mutta teki paluun ug-harrastajien ansiosta.
Musta Arkipyhä
06.04.2010 10:06:39
Teijo K.: Mä en usko että cd-tulee ikinä samalla tavalla trendikkääksi kuin vinyyli on nyt. Tai edes sillä tavalla kuin c-kasetti. Niissä on molemmissa kuitenkin ug-harrastajia ajatellen paljon huomattavampaa lisäarvoa analogisuutensa ansiosta kuin digitaalisena cd-levyssä tulee ikinä olemaan.

No sen näkee sitten.Ei tämä ole uskon asia.

CD äänenlaatukaan ei ole mikään mahdottoman erikoinen kun tavallisetkin kuulijat huomaavat vaikkapa blue rayn ja cd eron. Hifiharrastajat onkin jo pitkään odotelleet jotain laadullisesti parempaa tallennusmuotoa, keskiverto sukankuluttajat tyytyvät taas ihan kivasti mp3 laatuun. Keräilijät ja analogi-intoilijat suuntaavat vinyylin äärelle niin ketä jä jäljelle enään kiinnostumaan cd-levyistä?

Jos puhutaan puhtaasti mitattavista faktisista arvoista niin cd päihittää vinyylin mennen tullen.Näin siis jo puhutaan mitattavista arvoista.Subjektiivinen kuuntelukokemus on sitten asia erikseen.

Kuten sanottua vinyylin kuuntelu vaatii paneutumista enemmän: soundiero voi olla painoskohtainen ja halpisvinyylipainokset todella riisuttuja ja heikkotasoisiakin.

CD-levyn kuolleeksi julistaminen on kyllä pikkusen ennenaikaita kun marketit on puolillaan niitä, että sikäli hassu tuo sun lainaus. Vinyylihän ihan oikeasti katosi jo tuossa lähes täysin välillä mutta teki paluun ug-harrastajien ansiosta.

Vinyyli katosi vuoden 1994 kieppeillä eikä ole lähelläkään entistä tasoaan.Minua ei kiinnosta tippaakaan onko kyseessä vinyyli vai cd kunhan saan sen musa mitä haen.

Ja esmes MSG uudet remasterit kuulostaa helvetin paljon paremmalta kuin vanhemmat vinyylipainokset vaikkapa erottelevuuden suhteen.Sieltähän kuulee jopa basson soundin!
Aivokalvo
06.04.2010 11:00:46
Valtavirtakuluttaja todellakin kuuntelee musiikkia nykyään pääosin MP3-soittimesta. Napit ovat päässä koulu/työmatkoilla, koulussa/töissä, bussissa jne. Kotona sitten vietetään aikaa tietokoneen ääressä. Joten ei tässä ole juurikaan sijaa Cd-levyille.

Harmillisin puoli tässä ei mielestäni ole se, että Cd-myynti kuolee, vaan se, että nappikuulokkeilla bussin jylinässä keskellä aamuruuhkan meteleitä kuunneltu musiikkikappale ei varsinaisesti pääse kovin hyvin oikeuksiinsa. Tällöin kuuntelija ei siis osaa lopulta vaatiakaan parempaa, vaan tottuu tähän tasapaksuun jöötiin. Tämä taas saattaa tappaa musiikkialaa noin laajemminkin.

Ongelma tällä keskustelupalstalla aiheen suhteen on se, että täkäläisestä porukasta valtaosa lienee ns. "musadiggareita", eli levyjen ostelu kuuluu tähän kulttuuriin. Se n.16-22 -vuotias kansanosa, jonka musiikkimakukin on suhteellisen erilainen kuin tämän foorumin normikäyttäjällä, kuitenkin pitkälti ratkaisee alan tulevaisuuden. Ja sen asiakasryhmän vaatimuksia ovat nopeus, helppous, halpuus ja mobiilisuus. Ei pysty Cd tuossa touhussa kilpailemaan.
Whack Follol De Rah!
tender.insanity
06.04.2010 11:18:50
Kertokaapa tällaiselle puurokorvalle, että mikä niissä vinyylien/c-kasettien analogisuudessa niin viehättää? Mulle ei mene jakeluun se, että kun valtaosa nykymusiikista nauhoitetaan digitaaliseen muotoon, niin miten kuuntelukokemus muuttuu, oli lopullinen tuote vinyylillä, kasetilla, cd:llä tai savikiekolla?

Sen jotenkin ymmärrän, että 70- ja 80-lukujen analogiset nauhoitukset kuulostavat paremmilta vinyylillä. Kuulostaako Lady Gaga ja Rammstein paremmalta vinyylillä?
arsu
06.04.2010 13:18:29
PsychedelicWarlord: Pari kysymystä:

1)Mistä nuo luvut on otettu?

The Recording Industry Association Of American tilastoista.

2)vertailun vuoksi cd-myyntiluvut kehiin

Ei ollut tarkoitus luoda mitään kilpailua. Oleellinen pointti on se, että cd-myynti on laskenut merkittävästi, samaan aikaan kuitenkin vinyylilevyjen myynti on kasvanut merkittävästi. Lukemat löydät googlettamalla.

3) vertailun vuoksi lukuja myös vaikkapa vuodelta 1992

Tässä Suomen vinyylimyynti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedos … Vinyylilevyjen_myynti_1992-2004.png

Vaikka vinyylin myynti on piristynyt ollaan vielä valovuosien päässä edes 90-luvun alun lukemista.Suomessa äänitteiden myynti kutienkin edelleen mitataan miljoonissa per vuosi eli vinyylin osuus on edelleen häviävän pieni.Ja jos verrataan vuoteen 1992 jolloin myynti oli n.70 000 niin vuonna 2004 myynti oli edelleen vain reilu kymmenes osa (n.8000) vuoden 92 luvuista.

Kuten jo tuosta kirjoituksestani näkee, oli vinyylin myynti maailmanlaajuisestikin lähes olematonta vielä -06. Joten kaiva viime vuoden myyntiluvut Suomessa ja vertaa niitä tuohon -04 lukemaan niin alat nähdä "pientä" kasvua?

Jos viime vuonna myytiin yksi nappi ja tänä vuonna kaksi nappia niin kasvua on 100%.Melkoista kasvua eikö?

1 ja 2 tai miljoona ja 2? Joo'o prosentuaalisesti sama mut ei alkuunkaan sama asia.

Tuskinpa se "massa" haluaa vinyylistä mitään ekstraa maksaa.Vinyyli muuten vaatii enemmän harrastuneisuutta kuin cd.Sikälikin kun johtopäätökseesi liittyvä "massa" edes on mikään realistinen käsite.

Ei vinyylistä koskaan tulekkaan mitään valtavirran formaattia. Olen vaan helvetin tyytyväinen näistä myyntiluvuista ja siitä, että vinyyliä julkaistaan koko ajan enemmän. Sitä liikkuu enemmän, levysoitinten myynti on lähtenyt hirveeseen kasvuun ja tää pyörä on lähtenyt rullaamaan. Ei mun tarvii verrata lukemia vuoteen -92 vaan viime vuoteen ja sitä edelliseen. Kun levymyynti yleisesti on romahtanut, on lama sun muuta paskaa ja silti vinyylimyynti on räjähdysmäisesti kasvanut niin kyllä mä olen tästä älyttömän mielissäni. Vaikka se olisikin vain murto-osa koko bisneksestä.

Pikemminkin cd ja latauskoodi voisi olla hyvä yhdistelmä mutten usko ,että latauksesta innostuneet on kiinnostuneita fyysisestä kopiosta.

Mitäs virkaa sillä latauskoodilla cd:n kyljessä on? Sulla on jo se digitaalisena siinä, ei kukaan varmaan pelkästään cd:n kansista maltaita maksa. Mä taas kuuntelen 95% vinyyliä himassa. Tarviin kuitenkin cd:t autoon, ja mp3:sta kuuntelen duunissa, reissussa ja lenkillä.

Höpö höpö.Ai ,että parin vuoden päästä saat vinyylistä 40 euroa noin niinku lähes automaattisesti? Tuskin.Vinyylin jälleenmyyntiarvo korreloi mm.painoksen suuruuden kanssa ja sen onko kyseessä ensipainos,onko alkuperäiset kannet jne.

Tottakai tuo kysynnän ja tarjonnan laki määrää käytetyn vinyylin hinnan. Ehkä tuo 200% on liioittelua, mut puhuin lähinnä omista kokemuksista. Oon tässä viimeisen 3 vuoden aikana ostanut n. 200 käytettyä vinyyliä, ja niiden keskihinta on varmaan jotain 15-20€. Osa on maksanut vitosen, kalleimmat lähes huntin. Mutta tätä tarkoitinkin, että jos painosmäärät pysyvät nykyisellä tasolla, niin käytännössä nyt uutena ostamasi vinyyli on heti jonkun sortin keräilyharvinaisuus. Kun painos on tyyliä 1000. Esimerkiksi vaikka joku Maidenin levy tai vaikka Metallican musta, niitä on myyty satoja tuhansia vinyylinä ja silti saat edelleen 20€ hyväkuntoisesta moisesta. Ovat aika kaukana "keräilyharvinaisuudesta", niitä on kuunneltu parikymmentä vuotta ja edelleen maksavat saman kuin uutena. Eli kyllä se vinyylilevy melkoisen hyvin arvonsa säilyttää.
Teijo K.
06.04.2010 13:18:33 (muokattu 06.04.2010 13:25:19)

PsychedelicWarlord: No sen näkee sitten.Ei tämä ole uskon asia.

Ei tietenkään, arvailuahan tää on molemmin puolin.

Jos puhutaan puhtaasti mitattavista faktisista arvoista niin cd päihittää vinyylin mennen tullen.Näin siis jo puhutaan .Subjektiivinen kuuntelukokemus on sitten asia erikseen.

Kuten sanottua vinyylin kuuntelu vaatii paneutumista enemmän: soundiero voi olla painoskohtainen ja halpisvinyylipainokset todella riisuttuja ja heikkotasoisiakin.

Mähän en missään vaiheessa verrannut vinyyliä cd:seen äänenlaadun suhteen, enkä ymmärrä miksi sinäkään sen vertauksen tässä teet.

Vinyyli katosi vuoden 1994 kieppeillä eikä ole lähelläkään entistä tasoaan.Minua ei kiinnosta tippaakaan onko kyseessä vinyyli vai cd kunhan saan sen musa mitä haen.

Ja esmes MSG uudet remasterit kuulostaa helvetin paljon paremmalta kuin vanhemmat vinyylipainokset vaikkapa erottelevuuden suhteen.Sieltähän kuulee jopa basson soundin!

Niin. Kyse on sitten siitä, että millä tavalla asiaan suhtautuvia on mikäkin määrä.

Mä siis arvailen, että vinyyli säilyy nimenomaan marginaalisena. Siitä ei ikinä tule enää valvirran juttua, mutta ei ole tarvekaan. Toisaalta epäilen, että kun cd menettää asemansa toisaalta vielä kätevimmille muodoille kuten mp3, tai laadullisesti paremmille kuten blue ray, se ei tule jäämään marginaaliin vaan katoaa kokonaan kuten on kadonnut käytännössä muutama muukin tallennusmuoto. Ei taida liikkua juuri kasiraitanauha, DAT, MD... Vinyylin voima tässä on juuri se, että se on täysin erilainen kaikin tavoin digitaalisesta äänestä ja digitaalisista tallennusmuodoista. Kun CD taas on vähän liian samanlainen kuin blue ray tai mp3.
sub zero
06.04.2010 13:39:50 (muokattu 06.04.2010 13:40:32)
Täällä nyt povataan CD:n kuolemaa. No mulla ei ole mitään sitä vastaan. Mutta mistä seikoista me voitaisiin tällä hetkellä nähdä, että CD ei jää vinyylin kaltaiseen asemaan? (se, että pidätkö juuri sinä CD-levyä kivana esineenä, ei ratkaise asiaa)

Käsittääkseni myös erikoisliikkeet myyvät edelleen CD-levyjä musaharrastajille enemmän kuin vinyyliä (paitsi konemusaa)
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Musta Arkipyhä
08.04.2010 15:20:10
Teijo K.: No kuten tuossa yllä jo sanoin, niin mielestäni se on kaikin tavoin liian samankaltainen kuin nuo uudet tallennusmuodot joita on tulossa korvaamaan sitä. Vinyylin etu tuossa on nimenomaan erottuminen.

CD,vinyyli ja kasetti ovat toistensa kaltaisia fyysisiä tallennusmuotoja.Kuten kelanauha tai DATkin.

Mp3 ja muut tiedostomuodot eivät sitä ole joten cd:n ja vinyylin eroa tässä mielessä on todella vaikea nähdä.Mitä tulee digitaalisuuteen niin ensimmäinen digitaalisesti äänitetty levy ilmestyi jo 80-luvun alussa joten se digitaalisuus on aika heikko peruste yhtään mihinkään

Tietenkin cd-levyjä myydän enemmän, onhan se vallitseva tapa tällä hetkellä. Se ei kuitenkaan mielestäni ole oleellista tässä tulevaisuudenvisiossa.

Sinun tulevaisuudenvisiosi heikko kohta on sen perustelut: "mä-en-tykkää"
Musta Arkipyhä
08.04.2010 15:21:49
sub zero: Täällä nyt povataan CD:n kuolemaa. No mulla ei ole mitään sitä vastaan. Mutta mistä seikoista me voitaisiin tällä hetkellä nähdä, että CD ei jää vinyylin kaltaiseen asemaan? (se, että pidätkö juuri sinä CD-levyä kivana esineenä, ei ratkaise asiaa)

Käsittääkseni myös erikoisliikkeet myyvät edelleen CD-levyjä musaharrastajille enemmän kuin vinyyliä (paitsi konemusaa)

Juuri näin.Täysin järjetöntä meuhkaamista.Hupaisa puoli asiassa on se miten reilu 15 vuotta sitten povattiin täysin samoin sanoin vinyylin kuolemaa.Nyt sitten cd:n.
Musta Arkipyhä
08.04.2010 15:31:42
arsu: The Recording Industry Association Of American tilastoista.

Tämä selvä.

Ei ollut tarkoitus luoda mitään kilpailua. Oleellinen pointti on se, että cd-myynti on laskenut merkittävästi, samaan aikaan kuitenkin vinyylilevyjen myynti on kasvanut merkittävästi. Lukemat löydät googlettamalla.

Jotta asia osattaisiin suhteellistaa on absoluuttisten määrien tietäminen välttämätöntä.

Prosentti kun todellakin on suhdeluku :-)

Kuten jo tuosta kirjoituksestani näkee, oli vinyylin myynti maailmanlaajuisestikin lähes olematonta vielä -06. Joten kaiva viime vuoden myyntiluvut Suomessa ja vertaa niitä tuohon -04 lukemaan niin alat nähdä "pientä" kasvua?

Eli ollaanko nyt vuoden -92 tasolla Suomessa? Entä USA:ssa?

Ilman vertailulukuja lasku- ja nousuprosentit ovat sanahelinää.

1 ja 2 tai miljoona ja 2? Joo'o prosentuaalisesti sama mut ei alkuunkaan sama asia.

Eipä niin.Siis löytyykö RIAA:n tilastoista seuraavat luvut:

1)Myydyt cd:t

2)Myydyt vinyylit

Molemmat samalta vuodelta.Oli sitten 2006,2007 tms.

Ilman näitä en jaksa jatkaa tätä keskustelua.

Mitäs virkaa sillä latauskoodilla cd:n kyljessä on? Sulla on jo se digitaalisena siinä, ei kukaan varmaan pelkästään cd:n kansista maltaita maksa.

Hohhoijaa.Otapa selvää mikä se ero cd:n ja mp3:sen välillä on.Mitä helvetin väliä jollakin digitaalisuudella on jos kama jo äänitysvaiheessa muutenkin vedetään kovalevylle?

Sen latauskoodin virka on juuri ja tasan tarkkaan yhtä suuri molemmissa.Epäilen kyllä vahvasti ,että sillä ei ole mitään virkaa.

Minkä helvetin takia joku joka kuuntelee mp3:sia ostaisi vinyylin jossa on latauskoodi kun voi:

a)ripata sen cd:ltä mp3:ksi

b)ripata sen vinyyliltä mp3:ksi

Mikä ihmeen ero em. asioilla on?
Teijo K.
08.04.2010 16:01:02

PsychedelicWarlord: CD,vinyyli ja kasetti ovat toistensa kaltaisia fyysisiä tallennusmuotoja.Kuten kelanauha tai DATkin.

Mp3 ja muut tiedostomuodot eivät sitä ole joten cd:n ja vinyylin eroa tässä mielessä on todella vaikea nähdä.Mitä tulee digitaalisuuteen niin ensimmäinen digitaalisesti äänitetty levy ilmestyi jo 80-luvun alussa joten se digitaalisuus on aika heikko peruste yhtään mihinkään

Keräilijöiden keskuudessa tuo vinyylin analogisuus vrt. digitaaliset muodot on kuitenkin aika selkeästi näkyvillä. Ne kuitenkin tulevat ratkaiseman sen säilyykö jokin tallennusmuoto sen jälkeen kun sille on tullut teknisesti parempi vaihtoehto. Ei missään nimessä ne, joille se itse musa on tärkein juttu ja tallennusmuodolla ei ole niin väliä. Vinyylin myynnin kasvu vaikuttaa lupaavalta. Cd:n kohtalo selviää sitten kun sille tulee kilpailija.

Sinun tulevaisuudenvisiosi heikko kohta on sen perustelut: "mä-en-tykkää"

Missä vaiheessa mä oon sanonut että mä en tykkää? Mulla on cd-levyjä tossa vieressä monta metriä. Cd on ihan jees ja kätsy. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö olisi valmis hyppäämään seuraavan tallennusmuodon kelkkaan jos soundit on paremmat ja kätevyys vähintään samaa tasoa.

En mä ole sitäkään sanonut missään vaiheessa, että mun visio olisi mitenkään 100% varma. Se on, n:nnänen kerran tässä ketjussa, arvaus. Arvaus joka perustuu musatouhujen seuraamiseen parin-kolmenkymmenen vuoden ajan ja kaikenlaiseen sellaiseen. Siitä on ihan turha vetää hernettä nenään.
Teijo K.
08.04.2010 16:09:00

PsychedelicWarlord: Tämä selvä.

Eipä niin.Siis löytyykö RIAA:n tilastoista seuraavat luvut:

1)Myydyt cd:t

2)Myydyt vinyylit

Molemmat samalta vuodelta.Oli sitten 2006,2007 tms.

Tuo vertailu se ei kerro mitään, koska puhutaan ihan eri asioista kun puhutaan vinyylistä ja cd-levystä. Vinyyli on marginaalinen ug- tallennusmuoto joka on lähinnä harrastelijoiden juttu ja harrastelijat sen pitää elossa tai tappaa. CD-taas on tämänhetkinen valtaapitävä fyysinen tallennusmuoto.

Hohhoijaa.Otapa selvää mikä se ero cd:n ja mp3:sen välillä on.Mitä helvetin väliä jollakin digitaalisuudella on jos kama jo äänitysvaiheessa muutenkin vedetään kovalevylle?

Sen latauskoodin virka on juuri ja tasan tarkkaan yhtä suuri molemmissa.Epäilen kyllä vahvasti ,että sillä ei ole mitään virkaa.

Minkä helvetin takia joku joka kuuntelee mp3:sia ostaisi vinyylin jossa on latauskoodi kun voi:

Vaikka on ihan mahdollista ripata vinyyli mp3:seksi, se on kuitenkin huomattavasti isompi projekti kuin cd:ltä rippaaminen. = Latauskoodi on vinyylin kohdalla lisäarvoa, cd kohdalla ei. Jos henkilöllä on vaikkapa autossa soitin joka osaa toistaa mp3:sia usb-palikalta (kohtuullisen yleisiä) ja kotona vinyylisoitin (kohtuullisen yleisiä) niin vinyyli jossa on latauskoodi mukanahan on juuri mitä hän kaipasikin.

Analogisuuden lisääminen sturioissahan on kuuminta hottia.
sub zero
08.04.2010 16:10:16 (muokattu 08.04.2010 16:10:26)
Teijo K.: En mä ole sitäkään sanonut missään vaiheessa, että mun visio olisi mitenkään 100% varma. Se on, n:nnänen kerran tässä ketjussa, arvaus. Arvaus joka perustuu musatouhujen seuraamiseen parin-kolmenkymmenen vuoden ajan ja kaikenlaiseen sellaiseen. Siitä on ihan turha vetää hernettä nenään.

No ootko seurannu, että ostaako nuorimmat keräilijät vinyyleitä vai CD:itä?

Tää vois ratkaista jotain
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Teijo K.
08.04.2010 16:12:29

sub zero: No ootko seurannu, että ostaako nuorimmat keräilijät vinyyleitä vai CD:itä?

Vinyyliä noi mun tuntemat ostaa. Mutta ei mulla nyt niiiiiin suuri kaveripiiri ole. Ihan fiilispohjalta sanoisin silti vinyyliä.
Jokapaikanapina
08.04.2010 19:03:59 (muokattu 08.04.2010 19:04:20)
sub zero: No ootko seurannu, että ostaako nuorimmat keräilijät vinyyleitä vai CD:itä?

Tunnen ehkä toistakymmentä samanikäistä henkilöä, jotka ostaa ihan reippaasti musiikkia. Ehkä neljäsosa ostaa vinyylejä. Ja oon siis 17.
Teijo K.
08.04.2010 19:31:10 (muokattu 08.04.2010 19:31:47)

Jokapaikanapina: Tunnen ehkä toistakymmentä samanikäistä henkilöä, jotka ostaa ihan reippaasti musiikkia. Ehkä neljäsosa ostaa vinyylejä. Ja oon siis 17.

Olennaistahan on, et ostaako ne cd-levyjä ostavat niitä cd-levyjä, vai sitä musaa mitä niillä levyillä on. Vinyylihahmot taitaa ainakin suurin osa ostaa nimenomaan vinyyliä. Se on se vinyyli se pointti siinä. Jos formaatilla ei oo niin merkitystä ja tulee uusi parempi ja kätsympi formaatti niin se porukka jolle formaatti ei ole se juttu siirtyy siihen uuteen.
arsu
13.04.2010 18:26:10
PsychedelicWarlord: Tämä selvä.

Ei meidän ole tarvetta jatkaa tätä keskustelua, kun kyse ei missään vaiheessa ole ollut cd-myynnin ja vinyylimyynnin vertailusta.

Teijo K asian tuossa ilmaisikin. Kun ostan cd:n kaupasta, kuuntelen sitä sellaisenaan himassa ja autossa. Siirrän sen minuutissa koneelle ja mp3:t iPodiin. Latauskoodi olisi ainakin mulle täysin tarpeeton.

Kun ostan vinyylin, en voi sitä siirtää ollenkaan tietokoneelle. Tiedän kyllä harvinaisen hyvin miten se tapahtuisi mutta ei se ole mahdollista nykyisellä soittimellani. Enkä ala erikseen sitä varten härveliä ostamaan kun se olisi turhan työlästä edelleen. Eikä näitä usbeja ole kuin murto-osassa vinyylisoittimia. Ja jos ja kun vinyylin mukana tulee latauskoodi, niin en tarvitse ikinä levysoittimessa usb:tä. Lataan levyn, poltan sen cd:lle. Ja nyt mulla on vinyyli himaan, cd autoon ja ämpyrä lenkille. Ja tiedän cd:n ja mp3:n eron. Mutta kun kuuntelen sitä pelkästään autossa niin ei se äänenlaatu ole niin mahdottoman tärkeä. Kun ei ole autossa kovin "hifiä" kuunnella yleensäkään. Eli vinyylin kyljessä se latauskoodi on erittäin iso lisä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)