Aihe: Biisejä, joissa on instrumentaali kertosäkeistö?
1 2 3
--Tomppa--
04.04.2010 18:40:56
Vähän aihetta sivuaa, mutta oon aina välillä pohtinut että onko Pink Floydin The Great Gig In The Sky instrumentaali vai ei. Kuiteski siinä lauletaan, vaikkei mitään sanoja siinä varsinaisesti olekaan.
M4ss3 m/: HEviä soitetaan vain hevikepeillä8-)
Exhausted
04.04.2010 20:23:15

Cult of Luna - Finland. Vaikka biisin rakenne on muuten aika monimutkainen, niin siinä on melko selvä "kertosäe", jossa ei lauleta.
päänahka
04.04.2010 21:12:56 (muokattu 05.04.2010 19:44:36)
--Tomppa--: Vähän aihetta sivuaa, mutta oon aina välillä pohtinut että onko Pink Floydin The Great Gig In The Sky instrumentaali vai ei. Kuiteski siinä lauletaan, vaikkei mitään sanoja siinä varsinaisesti olekaan.

Ei ole instrumentaali. Muutenhan sanoituksettomat a cappella -kappaleetkin olisivat instrumentaaleja, mikä olisi ainakin mun mielestä aika absurdia.

E: Korjasin typon.
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
Migeteus
04.04.2010 21:46:30
päänahka: Ei ole instrumentaali. Muutenhan sanoituksettomat a cappella -kappaleetkin olisivat instrumentaaleja, mikä olisi ainakin mun mielestä aika absurdilta.

Tästä olen samaa mieltä.

Mutta entäpä saman bändin One of These Days? Muuten instrumentaalinen biisi, mutta siinä on yksi puhuttu lause. Onko se instrumentaali vai ei?
This means that juusto.
Late__
04.04.2010 22:49:38
Kyllä mun mielestä instrumentaaliks voitaisiin lukea biisit, jossa ei ole minkäänlaista laulettua LYRIIKKAA. Eli vaikka laulua olisikin, niin kyllä mä silti sanoisin biisin instrumentaaliksi, jos laulua on käytetty ikäänkuin instrumenttina.
Esim. Camelin Migration ja Rushin The Main Monkey Business on aika selviä instrumentaaleja vaikka niissä jotain hoilausta kuuluukin.

Ja näinollen The Great gig in the sky olis myöskin instrumentaali. Tietysti aika pitkälti mielipideasiahan se nyt on, että pitääkö jotain instrumentaalina vai ei. Samaten pitäisin noita One of these Daysin kaltaisia instrumentaaleina, jos biisissä on vaan esim. yksi puhuttu lause.

Mitä varsinaiseen aiheeseen tulee, mun mielestä on vähän epämääräistä puhua instrumentaalisista kertosäkeistä, koska luonnollisesti tulee miellettyä kertosäkeiksi vaan ne laulua sisältävät. Esim. tässä topicissa mainitut Pink Floydin Echoes ja Sabbathin Children of the Grave eivät kyllä mielestäni sisällä kertosäkeitä lainkaan, ainoastaan tietty instrumentaalinen riffi toistuu. Ja yksittäistä toistuvaa riffiä on hieman hankala mieltää kertosäkeeksi tai ylipäätänsä säkeeksi.

Iron Maidenin Trooper on kuitenkin yksi tapaus, jonka kohdalla voitaisiin todella puhua instrumentaalisesta kertosäkeestä. Toinen mikä tulee mieleen on King Crimsonin 21st Century Schizoid Man, mutta siinäkin törmää samaan ongelmaan, eli onko kyseessä kertosäe vai usein toistuva riffi.
BaariMikko
05.04.2010 11:47:15

Migeteus: Tästä olen samaa mieltä.

Mutta entäpä saman bändin One of These Days? Muuten instrumentaalinen biisi, mutta siinä on yksi puhuttu lause. Onko se instrumentaali vai ei?

Tämä puhuttu lause on vielä niin vahvasti efektoitu ja häivytetty muuhun äänimaisemaan, että kyllä minä puhuisin ihan instrumentaalista. Tosin mielestäni tästä asiasta ei ole kovinkaan relevanttia keskustella ko. biisin kohdalla ylipäätään.

Itse aiheeseen: Whamin Careless Whisperissä jonkunlaisen kertosäkeen virkaa toimittaa saksofonin soittama teema.
http://maihinnousu.net/tellus
Exhausted
05.04.2010 12:40:07

BaariMikko:
Itse aiheeseen: Whamin Careless Whisperissä jonkunlaisen kertosäkeen virkaa toimittaa saksofonin soittama teema.

Siinä kyllä on ihan kertosäekin, jossa lauletaan että "...never gonna dance again..."
Aivokalvo
05.04.2010 13:50:36
Sellasia biisejähän on vaikka kuinka missä kertsinä on nimenomaan jonkinsorttista hoilotusta varsinaisen lyriikan sijaan. Stevie Wonderin Living for the city esimerkiksi.
Whack Follol De Rah!
Exhausted
05.04.2010 13:58:50

Tai Uriah Heepin Lady in Black. En laskisi näitä instrumentaaleiksi kertosäkeiksi.
--Tomppa--
05.04.2010 18:46:43
Faith No Moren From Out Of Nowheren sen mukavan kiippaririffin oon aina mieltäny jotenki kertsiksi. Biisin paras osa miusta.
Exhausted
05.04.2010 18:54:26

--Tomppa--: Faith No Moren From Out Of Nowheren sen mukavan kiippaririffin oon aina mieltäny jotenki kertsiksi. Biisin paras osa miusta.

Paitsi että biisissä on aika ilmeinen laulettu kertosäe
Skebameizi
05.04.2010 19:07:12 (muokattu 05.04.2010 19:08:19)

In Flames - Metaphor

EDIT: Eiku se oliki vaan eka kertsi jossa ei lauleta, jatkakaa
www.neverend-hq.net www.myspace.com/neverendfinland
päänahka
05.04.2010 19:32:39 (muokattu 05.04.2010 19:33:12)
Late__: Kyllä mun mielestä instrumentaaliks voitaisiin lukea biisit, jossa ei ole minkäänlaista laulettua LYRIIKKAA. Eli vaikka laulua olisikin, niin kyllä mä silti sanoisin biisin instrumentaaliksi, jos laulua on käytetty ikäänkuin instrumenttina.
Esim. Camelin Migration ja Rushin The Main Monkey Business on aika selviä instrumentaaleja vaikka niissä jotain hoilausta kuuluukin.

Ja näinollen The Great gig in the sky olis myöskin instrumentaali. Tietysti aika pitkälti mielipideasiahan se nyt on, että pitääkö jotain instrumentaalina vai ei.

Joo, mitään selkeää rajaa on vaikea vetää lyriikattoman laulun suhteen. Tavallaanhan myös suurin osa Sigur Rósin biiseistä on lyriikattomia, mutteivät myöskään mielestäni missään nimessä instrumentaaleja. Mutta toisaalta voi ajatella että niissä on lyriikkaa, vaikkei se tarkoitakaan mitään. Sitten taas varsinkin elektronisessa musiikissa voidaan käyttää vaikka minkälaisia suusta päästettyjä ääniä soittimina, mutta kokonaisuus on silti ehdottomasti instrumentaali, jos kaiken prosessoinnin jälkeen ääniä ei miellä ihmisääniksi. Mutta tommosissa tapauksissa kun vedetään laululla selkeä soolo, niin lyriikattomuus ei mun kirjoissa tee siitä instrumentaalia.

Iron Maidenin Trooper on kuitenkin yksi tapaus, jonka kohdalla voitaisiin todella puhua instrumentaalisesta kertosäkeestä. Toinen mikä tulee mieleen on King Crimsonin 21st Century Schizoid Man, mutta siinäkin törmää samaan ongelmaan, eli onko kyseessä kertosäe vai usein toistuva riffi.

No jaa, tarkoitatko Ruupperissa sitä "Ooooo"-osiota, vai riffiä? Mun mielestä ensin mainittu on biisin kertosäe, eikä se taaskaan ole instrumentaali, koska laulu on niin isossa osassa. 21st Century Schizoid Man taas on ihan vaan kertosäkeetön biisi. Mutta ehkä mä oon vähän nirso hyväksymään otsikon mukaisia ehdokkaita.
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
Jii-Gee
05.04.2010 20:44:45

" ..melko vähän taitaa rockin historia tuntea kappaleita, joissa laulu loppuu kertsin alkaessa. Tarkemmin kun ajattelee niin tuohan on oikeastaan aika mielenkiintoinen formaatti rock-biisille. "

sub zero: monet eurodance biisit

Aijaa..et ihan juurodänsee tarjotaan rock osaston topicciin missä startissa viel mainitaan rock biisit. ( äijä on darude..?)
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
--Tomppa--
05.04.2010 21:04:23
Exhausted: Paitsi että biisissä on aika ilmeinen laulettu kertosäe

Nii on, mutta ite aina koen sen jotenkin pre-chorusmaiseksi tunnelmannostattajaksi ennen tota kiippaririffiä.
jannu
05.04.2010 21:46:22
Mites Led Zeppelinin Wanton Song?
molder
06.04.2010 10:12:14 (muokattu 06.04.2010 23:26:42)
Aivokalvo:
Tietenkin esimerkiksi viimeiseksimainitussa tuon instrumentaaliosion voi laskea myös introksi. Kyseinen saksofonipätkä kuitenkin sisältää mielestäni kappaleen "koukun" ja sitähän se yleisö taitaa laulaa mukana livetilanteissakin.

Tämä menee keskusteluksi siitä, että mikä on kertsi. Ihan mielenkiintoinen ja hyvä aihe. Monissa biiseissä on jonkinsortin "pre-chorus" ( oikea termi?) jossa todetaan tai lauletaan biisin nimi tms. ja sitten tulee instrumentaali. Ehkä "oikea" instrumentaalikertsi olisi sellainen, missä ennen kertosäkeeksi miellettyä osaa ei tule mitään sanallista "toistoa" tms. Täällä mainituista biiseistä osa on kyllä biisejä joissa on kertsi. "From out of nowhere","Live and let...", "Final Countdown"...niissä on kertsi vaikka instrumentaalinen osio saattaakin olla vahvempi ja mieleenpainuvampi.
Ei heti kovin montaa tule mieleen.,, Tuo "Baker Street" on kyllä paras esimerkki instru-kertosäkeestä. Purplen "Sometimes I feel like screaming"-biisin meinasin mainita, mutta kyllä siinäkin on sanallinen laulettu kertsi :) Tosin se kitarateema on "vahvempi".
"The SOUND of VOLUME"
mr_b
07.04.2010 02:02:49

Plugged 16 shells from a thirty-ought-six
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)