Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kielet
1 2 3 4 5 6 7
Guitar_Miller
05.04.2010 14:57:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaa hyviä kieliä, ja mihinkä tarkotukseen.. Kaverit on kehuhunt paljon Elixirin kieliä. Millasia on?
 
Muuki
05.04.2010 14:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä ketju. Ernie Ball - soittamiseen.
 
Keksitään kun keretään.
novo
05.04.2010 15:03:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: Kertokaa hyviä kieliä, ja mihinkä tarkotukseen.. Kaverit on kehuhunt paljon Elixirin kieliä. Millasia on?
 
Mittees ne kaverit on niistä kertonu? Toiset tykkää siitä pinnoitteesta, toiset ei. Itehän käytän GHS:iä, koska ne ei oo omassa käytössä katkeillu ellei tallassa ole ollut vikaa tai satsi ollut viallinen. Etuna niissä myös alhainen hinta, mutta toisaalta aika nopeesti tämmösellä lähmänäpillä ne menee tukkoon. Mut juum, soittamisessa mieki oon käyttäny kieliä apuna.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Muuki
05.04.2010 15:07:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: Itehän käytän GHS:iä, koska ne ei oo omassa käytössä katkeillu ellei tallassa ole ollut vikaa tai satsi ollut viallinen.
 
GHS:t on hyviä juu, eipä ole ollut valittamista DR:istäkään, D'addariotkin menetteli kun aikoinaan käytin.
 
Keksitään kun keretään.
Satu ja Tuija
05.04.2010 16:28:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skullit on hyvii heviin jos haluu.
Elixir on hyvä jos tahtoo, että kieles on kumi päällä...vähän niinku varman päälle, plus kestää kauemmin.
Vintageen on supereita vaikka Thomastik tai Pyramid, kun Snake Oileja on vissiin vaikea saada. Yleensäkkin siis "pure nickel" tavara.
Ite käytän semmosia mis on hienoin paketti.
 
penatuna
05.04.2010 17:37:59 (muokattu 05.04.2010 17:38:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Electro Harmonixin kielet huippuja hinta/laatusuhteeltaan. Eivät häpeä kallimmille yhtään, testatkaa ihmeessä! Elixirit eivät olleet tuntumaltaan, eivätkä soundiltaan mun makuuni.
 
Ukkovaari
05.04.2010 18:02:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: Kertokaa hyviä kieliä, ja mihinkä tarkotukseen.. Kaverit on kehuhunt paljon Elixirin kieliä. Millasia on?
 
Ite käytän just noita Elixir kieliä sähkiksissä ja teräskielisissä akkarissa.
Olen niistä tykänny, kestävät pitkään ja pitävät soundinsakin ihan hyvin pitkään.
Aika nopeasti noihin totuin kuin ekan kerran kokeilin eli se pinnoite oli alussa sellainen "liukkaampi" mutta siihen ainakin ite totuin nopsaan enkä tuota liukkautta enää samalla tavalla huomaa. Joidenkin mielestä noi on "tuhnut soundiltaan" mutta enpä ole tuollaista omilla korvilla huomannut.
 
Muita mitä olen käyttäny on ollu Addariot ja Ernie Ball merkkiset jotka myöskin ovat tuntuneet ihan hyviltä ja soundanneet hyviltä.
 
Soundit on aikas makuasioita ja samoin nämä miltä kielet tuntuu, kokeilemalla tuo selviä parhaiten mikä itselle tuntuu ja soundaa parhaiten. Myöskin kuinka paksua kielisettiä käyttää selviää vaan kokeilemalla.
 
Tumppa
05.04.2010 18:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen pitänyt Dean Markley Blue Steel 10-46-setistä eniten, sopii hyvin E- ja D-vireeseen eikä ole hinnalla pilattu tuote (jotain 10-12e). Tällä hetkellä on tosin Skull Strings 10-46-setti kiinni kitarassa ja tuskin toista kertaa tulen ostamaan, kun tuli heti virheellinen pakkaus saatua (oli kaksi G-kieltä, ei lainkaan B:tä). Kyllähän nuo asiansa ajavat ja sopivat hyvin "hevisoittoon", mutta kyllä Dean Markley on tulevaisuudessakin minun valintani.
 
padaa@dadaa!
05.04.2010 18:17:27 (muokattu 05.04.2010 18:17:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: Kertokaa hyviä kieliä, ja mihinkä tarkotukseen..
 
Jazz: 12 tai 13 -alkuiset hiotut kielet
Rock ja blues: mikä tahansa setti, pure nickeleillä vintagempaa
Fuusio ja kasari: yleensä mahdollisimman ohuet
Mörkömetalli: paksuutta lisätään sitä mukaa miten alas mennään
 
Kaverit on kehuhunt paljon Elixirin kieliä. Millasia on?
 
Liukkaammat alussa, kestävät pitempään, vähän ehkä vaimeampi soundi, mutta munlaiselle puukorvalle ei merkittävää eroa.
 
McNulty
05.04.2010 18:28:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: Kertokaa hyviä kieliä,
Mikä vika suomessa? Englanti?
No ei vaan. Itse tykkään käyttää sähkiksissä Dogalin, Dean Markleyn ja GHS:n kieliä. Akustisissa mulla on poikkeuksetta Martinit.
 
Ja jottei mene pelkäksi listaamiseksi niin tässä vähän perusteluja omille valinnoille:
- Dogal ChromeSteel
Ärjy kieli, kirkas, hevimiehen valinta kun halutaan oikeasti iskevää ja läpitunkevaa soundia korostettavan vielä kielillä. Löytyy meikäläisen suosimassa 11-52 vahvuudessa, joten se helpotti valintaa myös.
 
- Dean Markley Vintage Re-Issue - Vanhanliiton rock'n'roll-kieli, eli pyöreän ydinlangan ympärille punottu. Pehmeämpi perussoundiltaan kuin nykyään laajemmalti hexcore-ydinlangalla varustetut kielet.
 
- GHS Boomers/Santana Big Core - 11-53 vahvuudella oleva Boomers LOW-setti on kerrassaan mainio peruskieli. Tasainen laatu, halpa hinta... toimii heviurpålla torrakassa kuin torrakassa. Santana 11,5 - 56 Big Core-setti sen sijaan säilyttää jämäkän soundin ja soitettavuuden Cis ja C-vireissä, dropattuna tai ilman.
 
- GHS Progressives Dave Mustaine Sig. - 10-52 setti... oikeastaan ainoa 10-52 jota käytän. Kestävä, perusvarma kieli E-vireeseen kun haluaa vähän kevyemmän kielen vaikkapa villeihin Dimebag-bendailuihin yms yms.
 
Lyhyesti:
Dogal - Kallis, mutta laadukas kielisarja. Ei ole vielä parempaakaan settiä tullut vastaan, kun pitää saada erottuva, kirkas ja lävitse leikkaava perussoundi metallimäiskeeseen.
Dean Markley - Halpa, vintage-meininki, järkevät koot kieliseteissä.
GHS - Valmistavat D'Addarion ohella useille merkeille kieliä, joten valmistus on kehitetty viimeiseen asti... samoin settien välinen balanssi ja laatu. Edullinen hinta, varma valinta laadultaan ja soundiltaan.
 
PS. Tänään ostettu GHS:n GB-LOW setti on suurella todennäköisyydellä samanlainen kuin kuukauden päästä ostettava GB-LOW setti. Tätä oppii arvostamaan silloin kun pitää vaihtaa kieliä 10 kitaraan. Helpottaa paljon kun ei tarvitse ihan kaikkia säätöjä ja asetuksia laittaa uusiksi. Esim. DR:n kohdalla (missä kielet hankitaan halvimmalta alihankkijalta) settien välinen ero voi olla paikoitellen radikaalikin, vaikka kielet muutoin toimisivatkin ok. Yhden kitaran kohdalla ei merkitystä, mutta 5-10 kitaran kohdalla se rupeaa nyppimään :)
 
ja mihinkä tarkotukseen..
Kuten huomaat, hivenen erilaiseen soitteluun. Valitsen kielet soundin, tuntuman ja tarkoituksen mukaan. Soittamiseen!
 
Kaverit on kehuhunt paljon Elixirin kieliä. Millasia on?
Goretex-pinnoitteella päällystettyjä kieliä. Itse käytin pitkään, kunnes kyllästyin siihen, että kielen pinnoite kuluu plektran alta hyvin nopeasti ja sitten reenien päätteeksi keräävät siitä itseensä likaa ja hikeä. Seuraavalla reenikerralla kielet ovatkin "hapettuneet" juuri siitä, mistä plektralla onpi röydetty. Soundiltaan ihan ok, samoin soitettavuudeltaan jos tykkää jämäkämmästä tatsista (esim. bendailla) ja tykkää liukkaammasta tuntumasta. Kaikki eivät diggaile Elixirien liukkaudesta. Itseäni se ei häiritse, mutta en diggaile muuten niiden tuntumasta.
 
six-six-o-four
Hi-Power
05.04.2010 21:04:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty:

Goretex-pinnoitteella päällystettyjä kieliä. Itse käytin pitkään, kunnes kyllästyin siihen, että kielen pinnoite kuluu plektran alta hyvin nopeasti ja sitten reenien päätteeksi keräävät siitä itseensä likaa ja hikeä. Seuraavalla reenikerralla kielet ovatkin "hapettuneet" juuri siitä, mistä plektralla onpi röydetty. Soundiltaan ihan ok, samoin soitettavuudeltaan jos tykkää jämäkämmästä tatsista (esim. bendailla) ja tykkää liukkaammasta tuntumasta. Kaikki eivät diggaile Elixirien liukkaudesta. Itseäni se ei häiritse, mutta en diggaile muuten niiden tuntumasta.

Juu tuo Goretex onkin parasta kalvoa jota kielien päälle voi laittaa...
Sori...Oli pakko
Tarkotit varmaan Nanoweb tai Polyweb pinnotteella
http://www.elixirstrings.com/products/index.html
 
bubu
05.04.2010 21:10:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hi-Power: Juu tuo Goretex onkin parasta kalvoa jota kielien päälle voi laittaa...
Sori...Oli pakko
Tarkotit varmaan Nanoweb tai Polyweb pinnotteella
http://www.elixirstrings.com/products/index.html

 
Oletko muuten koskaan katsonut minkä firman alaisuudessa Elixir pyörii..? :)
 
Itse olen tykästynyt Elixireihin. Vuosia meni Ernie Balleilla ja D'addariolla soitellessa, mutta joko menivät nopeasti tukkoon tai katkesivat mun soitossa. Elixirit maksavat hippasen enemmän, mutta eivät jostain syystä katkea mulla niin helposti. Liukkauteen tottuminen vei kyllä tovin.
 
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
McNulty
05.04.2010 22:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hi-Power: Juu tuo Goretex onkin parasta kalvoa jota kielien päälle voi laittaa...
Sori...Oli pakko

Juu ei mitään. Toki jokainen saa nimittää "Goretex-tuotteita" millä nimellä tahtoo, nyt kun patentti on rauennut :) Mutta tosiaan, nuo Elixirin kielet ovat "normikieliä jotka dipataan PTFE:n". Siispä sama W.L. Gore & Associatesin aikanaan patentoima tekniikka ja teknologia kuin Goretex-kankaissa. Polymeeripinnoite (lue: Teflon aka polytetrafluorietyleeni) suojaamassa kangasta, tai Elixirien tapauksessa; kieltä.
 
six-six-o-four
horseface
06.04.2010 09:37:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: Kaverit on kehuhunt paljon Elixirin kieliä. Millasia on?
 
Itse käytän noita Nanoweb-päällysteisiä, jotka tuntuvat mielestäni koko lailla tavallisilta kieliltä, kuten valmistajakin sivuillaan kuvailee. Kestävät pitkään ja tykkään tatsista ja soundista. Nuo Polywebit tuntuvat sitten vissiin vähän erilaisilta ja jakavat mielipiteitä.
 
Oli miten oli, näin on!
Juicy
29.01.2011 16:54:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostellaans.
 
http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/HelixHDNPSEl.shtml
 
Onko kellään kokemuksia noista?
 
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
pekurides
29.01.2011 18:11:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

horseface: Itse käytän noita Nanoweb-päällysteisiä, jotka tuntuvat mielestäni koko lailla tavallisilta kieliltä, kuten valmistajakin sivuillaan kuvailee. Kestävät pitkään ja tykkään tatsista ja soundista. Nuo Polywebit tuntuvat sitten vissiin vähän erilaisilta ja jakavat mielipiteitä.
 
kyllä nuo nanowebitkin aluksi tuntuvat kun olisi saippuaa sormissa mutta muutaman tunnin päästä tasoittuvat.
 
They see me rollin, they hatin.
Larmer
29.01.2011 18:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daddariota tullut käytettyä suurimmaksi osaksi. Syyttäköömme heitä double ball-end kielistään.
 
GHS on kieltämättä ollut heikoin lenkki, setti setin jälkeen. Ei tahdo pysyä vireessä, tai kielet katkeilevat ennen aikojaan.
Harmi siinä mielessä, ettei heidän 'Boomers' bassonkielistä löydy mitään valitettavaa. Hintalaatusuhteeltaan parhaimmistoa, sanoisin.
 
Jos sitä vaadittaisiin yhdellä merkillä vedellä loppuelämä, niin varmaan DR:n puoleen kallistuisin.
 
Elixir "hypeä" en ole koskaan snaijannut. Digaan eniten itse tuoreista kielistä, ja kaikesta siitä kilinästä soittaessa ;)
Elixirit ovat omalla kohdallani tuntuneet aina valmiiksi tukkoon soitetuilta, kuin olisivat olleet jo puoli vuotta jonkun muun käytössä, ja äijät tehtaalla laittaneet takaisin pussitettavaksi huumorimielessä. Vastaus ja syy löytyykin varmaan 'nanoweb' päällysteestä mitä käyttävät.
 
Hieman tanakka yksilö
Jokkis
29.01.2011 19:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Larmer:Jos sitä vaadittaisiin yhdellä merkillä vedellä loppuelämä, niin varmaan DR:n puoleen kallistuisin.
 
Itekin oon tykästynyt näihin DR:n kieliin. Kestävät mulla suhteellisen pitkään hyvän soundin omaavina ja eivätkä katkeile tai eivät ole tähän mennessä katkeilleet. Kerran tuli setissä olevan D kielen kanssa ongelmia kun se soi jotenkin tuhnuisesti ja hiljempaa kuin muut kielet. Tuntu kuin jokin olis ottanut kiinni. otin kielen irti ja laitoin uudestaan, mutta ongelma ei ratkennut. Otin sitten varalla olleesta setistä kielen ja laitoin sen skebaan. No niin, tsajajajajaja... kaikki toimi jälleen kuin unelma. Aluksi käytin D'Addarion kieliä ja taisi mulla olla joitakin SIT:n kieliäkin. Ne oli 9-42 ja D'Addariot 10-46. Nykyiset DR: kielet joita käytän ovat 10-52 ja olen todennut tämän tyyppisen setin mieleisekseni.
 
INSANESLAYER
29.01.2011 19:37:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DR DDT. Halpoja, hyviä eikä tarvi venyttää.
 
antnis
29.01.2011 19:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari viikkoa olen nyt soitellut Stratossa Elixirin 10-46 setillä, enkä vieläkään oikei osaa päättää, tykkäänkö niistä vai en. Punomattomat kielet ovat ok mutta punotut tuntuvat jotenkin kovilta ja liukkailta. Kerkesin tottua noita ennen D'Addarion 10-44 settiin ja sillä voi toki olla vaikutuksensa asiaan, samoinkuin sillä, että sormeni ovat suht lyhyet ja heikot. Laitan 9-42 setin Elixirejä testiin kunhan jaksan. Klangin nuo pitävät kyllä tosi hyvin ja vire pysyy paremmin kuin D'Addarioilla, eivätkä ne mustu hikisessäkään sessiossa kuten jälkimmäiset. Saisivat tehdä välikoon settejä kuten 9.5-44.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «