Aihe: Mp3 tiedostot - kuuleeko eron vai ei?
1 2 3 4 5
Nuuskamuikkunen
11.03.2004 18:23:47
Noniin, nyt kiinnostaa, millä laadulla ykkössample oltiin pakattu. Itse kuulin eron bassoista, eikä se mielestäni ollut kovin suurin. Kun luin tuon, että mp3 on enemmän mono ja wav avarampi, niin kyllä se siltä alkoi kuulostaa, tiedä sitten miksi. Stereoiden kautta ero ei ollut kovin suuri, ja niillä ero rajoittui lähinnä tuohon avaruuteen, aluksi en kuullut oikein mitään eroa.

Vähä kehno oli tuokin näyte biisi.
Kahvi on hyvää, mutta tee on parasta.
Sahanpurija
11.03.2004 18:29:55
Pistäkää Pink Floydin DSotM:lta jotain jos tahdotte äänimaailmaa vertailla.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
PomppoK
11.03.2004 18:30:18 (muokattu 11.03.2004 18:32:19)

Ja tulipas viimein kuunneltua nuo. Snaren iskuista huomaan itse hieman eroa, vaikka äänikortti on varmaankin paskin mahdollinen. En tuossa biisissä erityisemmin kiinnittäis huomiota eroon jos kuulisin pelkän mp3:n tietämättäni.

Yhdyn kyllä tuohon biisivalinnan heikkouteen, . Teepä sama testi vaikkapa Meshuggahin Concatenationilla, niin luultavasti ero on selkeämpi heti ilman tarkempaakin syynäilyä. Jollakin voi olla mielessä jokin soundimaailmaltaan erityisen syvä biisi, sellaisissakin luulisi eron olevan paljon selkeämpi kunnon mäiskeen ja räimeen ohella.

Toisaalta joku Stoogeskin saattais tuoda eroa hyvin esille ihan pintapuolisestikin.
"I've been busier than one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Turmis
11.03.2004 18:31:27

Jostain olen kuullut (tämä siis ei ole tietoa), että sillä olisi laadun suhteen merkitystä, jos mp3-pakkauksen purkaa jollakin muulla softalla kuin sillä, millä mp3 on alunperin tehty.

Saattaa hyvinkin pitää paikkaansa. Kerran olen nimittäin purkanut mp3:n waviksi kahdella eri ohjelmalla vertailumielessä, ja wavit eivät olleet täysin identtisiä. Toinen purkuohjelma oli kadottanut näytteen sieltä täältä, eli waveissa tapahtui "ryömimistä" toisiinsa nähden kun niitä alkoi toistamaan täsmälleen samalta kohdalta yhtäaikaa.
Sethery ja sen musiikkivideo. Säälittävää mainostustako?
Rappion Apostoli
11.03.2004 18:31:54
Vähä kehno oli tuokin näyte biisi.

Biisi oli ihan helvetin hyvä, Opeth rules.
PomppoK
11.03.2004 18:34:17

Saattaa hyvinkin pitää paikkaansa. Kerran olen nimittäin purkanut mp3:n waviksi kahdella eri ohjelmalla vertailumielessä, ja wavit eivät olleet täysin identtisiä. Toinen purkuohjelma oli kadottanut näytteen sieltä täältä, eli waveissa tapahtui "ryömimistä" toisiinsa nähden kun niitä alkoi toistamaan täsmälleen samalta kohdalta yhtäaikaa.

Jep, eli tuolta pohjalta ei voisi sanoa, että sais varmasti edes noin pienen eron jätettyä, koska ei kukaan ilmoita p2p-softissa, millä ovat mp3:nsa tehneet.
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Nuuskamuikkunen
11.03.2004 19:04:02
Biisi oli ihan helvetin hyvä, Opeth rules.

No en minä ihan siinä mielesssä sitä tarkoittanut. ;)
larinparaske
11.03.2004 20:40:46

Ja mitä tuohon vertailuun tulee, sulla taitaa olla aika tarkat korvat. :)

-En muuten tiedä mikä siinä on, mutta huomasin, että heti ekalla kerralla kun nuo kuunteli läpi, ero oli jotenkin tosi selkeä. Sitten kun kuunteli useamman kerran, niin ne jotenkin lähestyi toisiaan. Vai hourinko ma vaan :). Mulla ei kyllä mitkään 'kultakorvat' pitäisi olla.
I want to be the king and queen of cheese
askomiko
11.03.2004 21:02:53
En kuullut. Tee uusi.
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
PomppoK
11.03.2004 21:08:37

En kuullut. Tee uusi.

Ehdotus no. 1, mäiskettä:
Meshuggah - Concatenation
askomiko
11.03.2004 21:33:52
Ehdotus 2: jotain joka ei ole tappiin kompressoitu, ja siinä on pellin iskuja ja särökitaraa. Tai vaikka joku sinfoniapläjäys. Eikä liian hyviä ämpeeitä, menee liian nihkeeks muuten.. :)
PomppoK
11.03.2004 21:48:46

Ehdotus 2: jotain joka ei ole tappiin kompressoitu, ja siinä on pellin iskuja ja särökitaraa.

The Stooges.
Turmis
11.03.2004 22:02:38

Ehdotus 2: jotain joka ei ole tappiin kompressoitu, ja siinä on pellin iskuja ja särökitaraa. Tai vaikka joku sinfoniapläjäys. Eikä liian hyviä ämpeeitä, menee liian nihkeeks muuten.. :)

Mjaa, särökitaraa ja sinfoniaa löytyy kyllä Dimmulta mutta se on aikalailla kompressoitua tavaraa. Ja haluaako sitä kukaan kuunnella? (minun lisäksi :) Koetan katella tuosta jotakin sopivaa bändiä/kappaletta, jos vaikka saisin laitettua uudet testiklipit tuonne huomenissa... ja kenties lisäisin jopa vaikeusastetta nostamalla bitraten 192kbps:ään? ;)
PomppoK
11.03.2004 22:11:38

Mjaa, särökitaraa ja sinfoniaa löytyy kyllä Dimmulta mutta se on aikalailla kompressoitua tavaraa. Ja haluaako sitä kukaan kuunnella? (minun lisäksi :) Koetan katella tuosta jotakin sopivaa bändiä/kappaletta, jos vaikka saisin laitettua uudet testiklipit tuonne huomenissa... ja kenties lisäisin jopa vaikeusastetta nostamalla bitraten 192kbps:ään? ;)

Valitse Mese tai The Stooges, kaikki tykkää :)

The Stoogesilla ainakin on ronskisti rupista melko kompuroimatonta säröä ja peltejä.
Turmis
11.03.2004 22:20:37

Valitse Mese tai The Stooges, kaikki tykkää :)
The Stoogesilla ainakin on ronskisti rupista melko kompuroimatonta säröä ja peltejä.

Tuota noin niin. Minun musiikkivalikoima kun on melko rajoittunut, ei löydy kun n.30CD:tä ja sekin lähinnä moderimpaa metallimusiikkia. Tämän testin takia en ala ostamaan mitään kuitenkaan. =)
askomiko
11.03.2004 22:42:57

No voi herrasiunaa sitä dimmulevyn soundia. En voi uskoa miten kukaa ilkeää julkaista semmosta kuraa. Tai sit masteroija on vahingossa istunu kompressorin päälle ja on sammuttanut kajarit samalla tai jotain. Täysin luokatonta pumppausta.
Nuuskamuikkunen
11.03.2004 23:16:52
Lenny Kravitz voisi toimia hyvin.
U.Honey
12.03.2004 03:15:42
Tuota noin niin. Minun musiikkivalikoima kun on melko rajoittunut, ei löydy kun n.30CD:tä ja sekin lähinnä moderimpaa metallimusiikkia. Tämän testin takia en ala ostamaan mitään kuitenkaan. =)

Ei tämän testin takia, vaan ihan itsesi takia mene välittömästi levykauppaan ja osta kunnollisia äänilevyjä.
Children of Baron - kun vain paras on kyllin hyvää
Turmis
12.03.2004 07:54:30

Ei tämän testin takia, vaan ihan itsesi takia mene välittömästi levykauppaan ja osta kunnollisia äänilevyjä.

Muttakun minulla on jo ne kaikki kunnolliset.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)