Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peavey Vypyr 15w(mallintava)
1
fadetoblack_
01.04.2010 10:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tuossa ensimmäisen kunnon tai edellistä paremman sähkökitara vahvistimen.(ks. aihe)
Olen siis suhkot amatööri näissä mutta olisi pari kysymystä johon kaipaisin vastauksia/vinkkejä asiasta enemmän tietäviltä.
-Soolojen soitto ei kuulosta läheskään semmoselta kuin pitäisi, esim, jokainenhan on kuullut rock-heavyä soittavien bändien soloja. Low gainillä solot ei kuulu tarpeeksi hyvin, eikä kuulosta hyvältä ja liialla säröllä taas kuulostaa aika karsealta. Vinkkejä ja neuvoja, että miten saisin solot kuulostamaan "siistiltä"? Pedaali?
-Ja toinen juttu taas sieltä toisesta päästä, eli bassokielen soitto vapaana(E----0--0--0--0--0--0--jne), sama kuin soloissa, ei kuulosta semmoselta kuin pitäisi.
Metallican Orion:n alku riffi on hyvä esimerkki. Sen soitto ei kuulosta hyvältä koska vapaa E-kieli soi liian voimakkaasti suhteessa d-a kieleen.
 
Aloittelijalle kyseinen vahvistin ihan hyvä, kunhan pääsee sinuiksi sillä aika uutta asiaa tämä mulle on.
Olen tyytyväinen muuten vahvistimeen, 5-soinnut kuulostaa mahtavalta ja säätö mahd.on riittävän paljon.
 
tomaattiorava
01.04.2010 11:41:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fadetoblack_: Ostin tuossa ensimmäisen kunnon tai edellistä paremman sähkökitara vahvistimen.(ks. aihe)
Olen siis suhkot amatööri näissä mutta olisi pari kysymystä johon kaipaisin vastauksia/vinkkejä asiasta enemmän tietäviltä.
-Soolojen soitto ei kuulosta läheskään semmoselta kuin pitäisi, esim, jokainenhan on kuullut rock-heavyä soittavien bändien soloja. Low gainillä solot ei kuulu tarpeeksi hyvin, eikä kuulosta hyvältä ja liialla säröllä taas kuulostaa aika karsealta. Vinkkejä ja neuvoja, että miten saisin solot kuulostamaan "siistiltä"? Pedaali?
-Ja toinen juttu taas sieltä toisesta päästä, eli bassokielen soitto vapaana(E----0--0--0--0--0--0--jne), sama kuin soloissa, ei kuulosta semmoselta kuin pitäisi.
Metallican Orion:n alku riffi on hyvä esimerkki. Sen soitto ei kuulosta hyvältä koska vapaa E-kieli soi liian voimakkaasti suhteessa d-a kieleen.
 
Aloittelijalle kyseinen vahvistin ihan hyvä, kunhan pääsee sinuiksi sillä aika uutta asiaa tämä mulle on.
Olen tyytyväinen muuten vahvistimeen, 5-soinnut kuulostaa mahtavalta ja säätö mahd.on riittävän paljon.

 
argh, tuli leikittyä kyseisen pelin kanssa pari viikkoa sitten kun piti kaupungilla aikaa tappaa ja ensivaikutelma oli että iha mahoton laite =D
Nappuloita oli loputtomiin ja joillakin nappuloilla oli joku kaksoismerkitys jopa. Jostain syystä en saanut edeltävän testaajan säätöjä millään pois, vaan kokoajan siinä tuli joku älytön delay jollain viiden sekunnin viiveellä.
Mutjoo, eiköhän siitä pelistä paremmin irti saa jahka käytttikseen perehtyy ensin. Schecterin seiskalla testailin ja mörkösaundit olivat ainakin varsin muhkeat ja tukevat.
 
Muttajoo, enpä usko että saundiasi millään pedaaleilla saat korjattua. Kuten mainittu, tässä pytyssä sitä säätövaraa lienee enempi kuin tarpeeksi, ja oletan että olet vielä aloitteleva soittaja koska puhut itsestäsi amatöörinä. Tämä ainakin selittäisi sen, miksi soolot saundaa kovalla gainilla paskalta.
 
-Soolojen soitto ei kuulosta läheskään semmoselta kuin pitäisi
 
Tähänkin auttaisi jos valottaisit vähäsen, että miltä niiden sitten mielestäsi pitäisi kuulostaa? Omat kaksi markkaani tähän ovat, että etit sen oikeen saundin itelles ja sitten rupeet treenaamaan sen soiton puhtautta. Jos gainia on paljon, niin jyvät akanoista erottaa se miten puhtaasti soitetaan, elikkä molempia käsiä käytetään ei-toivotun kielimelun vaientamiseksi.
Sama juttu tossa E-kielen esimerkissä. Veikkaan että sun pitäis nyt vaan keskittyä sen soiton treenaamiseen. Usko tai älä, vanha viisaus jonka mukaan "saundi lähtee sormista" pitää hyvinkin paikkaansa, sitä ei voida kiertää millään pedaaleilla tai vinkeillä.
 
hallu
05.04.2010 04:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fadetoblack_: Ostin tuossa ensimmäisen kunnon tai edellistä paremman sähkökitara vahvistimen.(ks. aihe)
Olen siis suhkot amatööri näissä mutta olisi pari kysymystä johon kaipaisin vastauksia/vinkkejä asiasta enemmän tietäviltä.
-Soolojen soitto ei kuulosta läheskään semmoselta kuin pitäisi, esim, jokainenhan on kuullut rock-heavyä soittavien bändien soloja. Low gainillä solot ei kuulu tarpeeksi hyvin, eikä kuulosta hyvältä ja liialla säröllä taas kuulostaa aika karsealta. Vinkkejä ja neuvoja, että miten saisin solot kuulostamaan "siistiltä"? Pedaali?
-Ja toinen juttu taas sieltä toisesta päästä, eli bassokielen soitto vapaana(E----0--0--0--0--0--0--jne), sama kuin soloissa, ei kuulosta semmoselta kuin pitäisi.
Metallican Orion:n alku riffi on hyvä esimerkki. Sen soitto ei kuulosta hyvältä koska vapaa E-kieli soi liian voimakkaasti suhteessa d-a kieleen.
 
Aloittelijalle kyseinen vahvistin ihan hyvä, kunhan pääsee sinuiksi sillä aika uutta asiaa tämä mulle on.
Olen tyytyväinen muuten vahvistimeen, 5-soinnut kuulostaa mahtavalta ja säätö mahd.on riittävän paljon.

 
No tuossa jo saitkin ainoan oikean vastauksen eli saundi lähtee soittajasta eikä purkeista. Mulle tuli mieleen, että oletkohan vielä opetellut demppaamaan. Se tarkoittaa suomeksi, että kontrolloit sitä kitarasta lähtevää ääntä. Ajan saatossa varmuus kasvaa ja plektrakäsi muuttuu napakammaksi ja silleen. Kuljet kohti tilannetta ettei sitä soittamista enää tarvitse ajatella, vaan ajattelet musiikkia ja sen merkityksiä ja musiikki ikään kuin vain siirtyy sydämestäsi soittona maailmalle.
 
Antti1
06.04.2010 14:12:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peaveyn Vypyr sarjalle yleisestiottaenkin seuraavanlainen neuvo: kääntäkää eq-nappeja keskiäänen ja diskantin osalta reippaasti miinuksen puolelle. Sillätavoin pääsee eroon härskeistä korostuksista ja syystä tai toisesta moni mallinnus alkaa toimimaan paremmin. Soundi menee harvoin tosta toimenpiteestä huolimatta scoopatuksi, kun treblen pakittaminen tekee jotain keskiäänille myös.
 
Niihin mättömallinnuksiin en ole enää aikoihin perehtynyt, ne voi vaatia vähän erilaista säätöä, mutta perinteisemmillä malleilla (löytyvät siitä potikan oikealta puoliskolta) ja jonkinlaisella boostimallinnuksella (jotka tietty tosta pikkupurkista puuttuvat) saa aikaan imo ko. vahvistinsarjan parasta särösoundia. 15W malli tosin voi olla poikkeus, kun siinä ei oo polkimien mallinnuksia mukana ja elementtikin on osastoa kurkkupurkki.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «