Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulua ostamassa
1
Yrttinen
30.03.2010 19:47:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aluksi pahoittelen jos samanlainen aihe on jo olemassa.
 
Olisin ostamassa viulua, en mitään älyttömän kallista jos sattuukin niin
että soittointo hiipuisikin jostakin syystä, mutta en kuitenkaan haluaisi laittaa
rahaa ihan täyteen pas****kaan.
Olisiko tuollainen viulu ja muut kamat mahdoton ajatus? (vai onko pelkkä
happy meal paketti tuo?)
http://www.thomann.de/fi/yamaha_v5_sa_34_violine_3_4.htm
 
Voitte myös suositella muita viuluja jotka sopisivat tuohon hintaluokkaan tai
siitä vähän ylöspäin.
 
Osaako joku valaista mitä tarkoittaa viulujen "koossa"
1/10, 1/16, 16,65" minkäkokoisille ihmisille tuollaiset soveltuvat.
ja sopiiko tuo 3/4 viulu n.160cm mittaiselle ihmiselle vai onko sen hyvä olla
4/4. Kovin hirmu painava sen ei kuitenkaan saisi olla.
 
Gabriella
02.04.2010 18:18:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole viulisti vaan sellisti, mutta osaan valaista sinua tuossa kokoasiassa. 1/16 kokoinen viulu sopii n. 3-4 vuotiaalle eli on hyvin pieni. Sinun kokoiselle ihmiselle ottaisin todennäköisesti ihan kokoviulun eli 4/4.
 
Omalla kohdallani olen myös miettinyt sellossa tuota kokoasiaa. Olen vielä lyhyempi kuin sinä ja soitan silti 4/4 selloa. 3/4 on minulle liian pieni ja 7/8 voisi vielä mennä, mutta kokosello on ollut sopivin.
 
Paras olisi tietysti sun päästä kokeilemaan ja vertaamaan noita rinnakkaisia kokoja ennen ostoa, mutta jos aiot tilata Thomannilta tuon setin niin ottaisin 4/4.
 
Toivottavasti oli edes jotain apua!
 
Hyvää pääsiäistä! :)
 
sohvarämpyttäjä
02.04.2010 22:42:57 (muokattu 02.04.2010 23:05:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tytär 170+cm ja hänen opettajansa 165+cm soittavat 4/4 viuluilla. Kuulin myös viisauden, jotta henkilön kokonaispituus ei olisi vallan ratkaiseva, vaan oikeastaan käden & sormien koko.
 
Vähäisellä kokemuksellani arvaan, että tuollainen 300 euron Yamaha viulu on asiallisesti tehty ja hyvin soitettava peli. Soittimen äänen laatu ei kuitenkaan ehkä ole semmoinen täydellisen heleän kaunis kuin klassisen musiikin soittajat hyvältä viululta toivovat.
Meillä on taloudessa yksi hiukka tuota halvempi viulu ja toinen noin tupla hintainen. Molemmat on sinänsä moitteettomia soittimia, mutta halvemmassa on hiukka "karkeampi" soundi. Ideaalia olisi kait, jos pääsisi valikoimaan isosta erästä tuommoisia halpiksia sen kaikkein kauneimmin soivan yksilön - vai onko ne jo tehtaalla saaneet isompi numeroisen hintalapun?
 
BassoSisko
03.04.2010 09:49:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti suosittelen 4/4 osa viulua sinulle. Ja kannattaa ennen kuin tilaat mistään mitään käydä myös musiikkiliikkeissä kokeilemassa tuon hintaluokan soittimia. Ehkä kuitenkin se Suomesta ostettu ja ehdottomasti myyjältä kovasti kysyen hankittu tieto viulusta ovat monesti hintansa väärti.
 
Jos hankit käytetyn viulun, niin sitten kannattaa sopia että saat sen kokeiltavaksesi ja käyt vaikka näyttämässä viulua opettajallesi, jos sellainen sinulla on. Tai voit tietenkin alunperin sopia että opettajasi tulee mukaan viuluostoksille.
 
Thomannilta saisit ehkä hiukan laatua lisää viuluun, mutta uskoisin esimerkiksi jousen olevan ihan luokaton kuten myös viululaukun. Ja ne seikat rupeaa tosi nopeasti harmittamaan, joten itse tilaisin ennemmin viulun ja muut osat erikseen.
 
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
Yrttinen
03.04.2010 21:56:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin tänään kokeilemassa viuluja ja 3/4 tuntui jotenkin enemmän omalta.
4/4 oli mun mielestä aika suuri.
Mitäs mieltä olette tuosta Yamahasta, pärjäisikö sillä alkuun?
Toki en vielä tilaa tuolta, käyn vielä muutamissa liikkeissä kokeilemassa että
saan varmuuden.
Mulle lyötiin tänään aloittelijoiden viulu 168e ja se oli kyllä ihan paska, se näyttikin
heti ihan lelulta (anteeksi kaikille kielenkäyttöni).
Toivoisin että tuo Yamaha olisi kuitenkin vähän laadukkaampi :)
 
Yrttinen
03.04.2010 22:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko:
Thomannilta saisit ehkä hiukan laatua lisää viuluun, mutta uskoisin esimerkiksi jousen olevan ihan luokaton kuten myös viululaukun. Ja ne seikat rupeaa tosi nopeasti harmittamaan, joten itse tilaisin ennemmin viulun ja muut osat erikseen.

 
Mutta siis viulu on kuitenkin ihan OK?
 
BassoSisko
04.04.2010 08:29:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yrttinen: Mutta siis viulu on kuitenkin ihan OK?
 
En osaa sanoa, sitä pitäisi testata ensin. Itse en ostaisi viulua kokeilematta sitä.
 
Sinun tarkoituksesi on ymmärtääkseni hankkia ensimmäinen soitin harrastuksen aloittamiseksi, silloin halvemmallakin voi hyvin aloittaa (jälleenmyyntiarvo ei kuitenkaan ole kummoinen).
 
Pääasia kuitenkin on että viulun ääni miellyttää sinua, on sen hinta mikä vain. Eräällä opettajallani on erittäin kaunisääninen viulu joka maksoi 20 euroa. Jotta saisit selkeän kuvan miltä soitin (halpa tai kallis) voi kuullostaa, niin pyydä osaavaa myyjää soittamaan sitä ja mene itse hieman kauemmaksi kuuntelemaan.
 
Jos olet jossain musiikkikoulussa, niin heilläkin saattaa olla tarjota viulu vuokralle tai jopa lainaan. Jos taas tilaat soittimen, niin palauta viulu ellei se miellytä. Tosin tämä on sattuman kauppaa, sillä soittimet ovat kaikki yksilöitä.
 
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
Yrttinen
04.04.2010 14:25:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista.
Tässä olisi myös yksi paketti mikä olisi vähän kalliimpi vielä.
Mietin tässä että kummanko kannattaa ottaa?
Kummanko te ottaisitte?
http://www.thomann.de/fi/yamaha_v7_sg_34_violine_34.htm
 
V5 sarjan vai tuon V7 sarjan paketin?
 
Yrttinen
04.04.2010 14:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko:
Sinun tarkoituksesi on ymmärtääkseni hankkia ensimmäinen soitin harrastuksen aloittamiseksi, silloin halvemmallakin voi hyvin aloittaa (jälleenmyyntiarvo ei kuitenkaan ole kummoinen)

 
Juurikin näin.
Ihan halvinta en halua ostaa sillä se on vain rahan haaskausta, toivon kuitenkin saavani ihan ok viulun vaikka yleensä yritänkin vältellä tuollaisia "happymeal" paketteja.
Kävin kokeilemassa muutamia viuluja eilen.
Myyjillä ei ollut tarjota minulle kuin aloittelijoiden halpppisviuluja kun kysyivät
minkätasoiselle soittajalle tulee.
Minusta tuo on tyhmää, soittointo loppuu hyvinkin helposti jos soittimet
on paskoja. Mä en ymmärrä kauppiaiden motiiveja kun myivät ihan pelkkää
polttopuuta ostajille. Minä en edes kauppiaana kehtaisi ottaa myyntiin moisia.
 
BassoSisko
04.04.2010 20:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yrttinen: Kävin kokeilemassa muutamia viuluja eilen.
Myyjillä ei ollut tarjota minulle kuin aloittelijoiden halpppisviuluja kun kysyivät
minkätasoiselle soittajalle tulee.
Minusta tuo on tyhmää, soittointo loppuu hyvinkin helposti jos soittimet
on paskoja. Mä en ymmärrä kauppiaiden motiiveja kun myivät ihan pelkkää
polttopuuta ostajille. Minä en edes kauppiaana kehtaisi ottaa myyntiin moisia.

 
Tuo kuullostaa huonolta liikkeiden kannalta. Vaan onneksi on olemassa muutama liike joissa on myös ns keskitason soittimia.
 
Ensin linkki kaikkiin musiikkiliikkeisiin
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=124255
ja täällä lisää, osa on samoja
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5431876
 
Sitten linkki Helsingissä sijaitsevaan kauppaan, jossa ainakin on mainitsemassasi hintaluokassa soittimia. Ja muista myös tinkiä tai pyytää jousi / leukatuki / varakielet etc pakettiin!
http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … u/kategorialistaus/kategoria_id/641
 
Itse kävin kyseisessä liikkeessä viuluostoksilla pitkän etsinnän loppusuoralla ja sain erittäin hyvää palvelua vaikka en huippukallista viulua ostanutkaan. Kysy myös jos saat viulun kotiin testattavaksi, yleensä tuo onnistuu.
 
Minulla on myös käyttämätön 3/4 osa viulu, mutta en raaski siitä luopua kun se on minun ensimmäinen soittimeni ja soi kuin enkelikuoro. Tunteellinen hölmö kun olen. :-)
 
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
Yrttinen
05.04.2010 12:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymäärrän kyllä, soittimet on mulle melkein kun omia lapsia. :D
Muistan kun olin myymässä ensimmäistä bassoani jonka olin ostanut tutulta
20e.
Yksimikkisestä rotiskosta ei edes saanut kunnon pihinää aikaiseksi, mutta se oli jotenkin kuitenkin niin rakas, kaunis se ainakin oli, olis pitänyt jättää se itselleen
ja laittaa seinälle koristeeksi :D
 
Niin ja läheisen kaupungin liikkeestä luvattiin mulle koesoittoon viulu, mutta
sen palvelun perusteella mitä sieltä sain, en menisi sinne vaikka mulle
annettaisiin sieltä ilmaiskesi jotakin.
Toisessa liikkeessä ei enää viuluja ollut, naapurikaupunkiin olisi siis matkattava
jos haluaisi saman liikkeen toimintaa kannattaa.
No, minä etsiskelen rauhassa, ei sen kanssa ole kuitenkaan kamala hoppu. :)
 
BassoSisko
05.04.2010 22:12:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yrttinen: ja laittaa seinälle koristeeksi :D
 
Siinä olis varmasti kaunis koriste-esine, olis vieraat kateellisia. =)
Mulla on jo ensimmäinen koko viulu koristeena, sillä se taitanee olla parantumattomasti rikki. Vaan ei se kyllä vedä vertoja bassolle koristeena. :D
 
Onneksi sinulla ei ole kiire tuon soittimen hankinnassa, jospa kesällä käyt jonkin toisen kaupungin liikkeessä tai vaikka ulkomailla (ei kannata kosteasta maasta tuoda tänne kuivumaan ja halkeamaan) kokeilemassa soittimia.
 
Onnea etsintöihin!
 
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «