Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä olikaan alt sointu selkokielellä?
1
musamies
03.04.2010 23:33:08 (muokattu 03.04.2010 23:36:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrattaisiinko porukalla näin kiipparistien kesken (kun ei kehtaa musiikin teoriapalstalle mennä kysymään) mikä helkutti olikaan alt sointu? Kun selasin kaikennäköisiä keskusteluja, tuntui, että asia on selitetty joka paikassa hämmentävän epäselvästi.
 
Jos otetaan vaikka C, niin mitäs ääniä siihen nyt pistettiinkään järjestyksessä C:stä lueteltuna, että tulee ALT?
 
Eikö kolmio tarkoittanut alttia, tuossa esimerkiksi näkyy olevan jotain G- ja B7 sointuja alt versiona jos oikein ymmärsin?
http://www.pianosolo.it/wp-content/uploads/2008/08/estate.jpg
 
baron
03.04.2010 23:59:15 (muokattu 04.04.2010 00:07:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Kerrattaisiinko porukalla näin kiipparistien kesken (kun ei kehtaa musiikin teoriapalstalle mennä kysymään) mikä helkutti olikaan alt sointu? Kun selasin kaikennäköisiä keskusteluja, tuntui, että asia on selitetty joka paikassa hämmentävän epäselvästi.
 
Jos otetaan vaikka C, niin mitäs ääniä siihen nyt pistettiinkään järjestyksessä C:stä lueteltuna, että tulee ALT?
 
Eikö kolmio tarkoittanut alttia, tuossa esimerkiksi näkyy olevan jotain G- ja B7 sointuja alt versiona jos oikein ymmärsin?
http://www.pianosolo.it/wp-content/uploads/2008/08/estate.jpg

 
1. Teoriapalstalla kehtaa kysyä mitä tahansa, ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmiä vastauksia.
2. Alt= altered = muunne(asteikko, Kaj Backlund)
3, Alt sointu on dominanttisointu jossa kaikki mitä voi muunnella on muunneltu.
Dominanttisointuun kuuluu välttämättä perussävel (C) terssi (E) ja pieni septimi (Bb). Mitä voi muunnella = kvintti (Gb taï G#) ja nooni (Db tai Eb)
4. Eli alt sointu on C7 jossa vähennetty tai ylinouseva kvintti ja vähennetty tai ylinouseva nooni, Joku yhdistelmä on tavallisempi kuin toinen.
 
5. Eli C7#9#5 = C E G# Bb Eb
 
Tuliko tarpeeksi epäselvästi?
Kolmio tarkoittaa maj7, ei alt
 
Edit: Sun nuottinäytteessä ei muuten ollut yhtä ainutta alt sointua, siellä oli vain muunnettuja nooneja mutta ei koskaan sekä muunnettu nooni että kvintti septimisoinnussa.
Alt sointu viittaa alt-asteikkoon joka on melodisen mollin seitsemäs moodi.
C-alt asteikon saat helposti muodostettua kun otat H-duuriasteikon mutta H:n tilalle pistät C:n
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
04.04.2010 01:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Baron selkeästä viestistä! :D
 
Kolmio tuotti epäselvyyttä koska sellaista ei muissa nuoteissani ole, vaan maj lukee niissä selvästi... ajattelin, että kyseessä vissiin sitten alt. Hyvä homma, että sekin selvisi.
 
ganesha
05.04.2010 07:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua on ihmetyttänyt monesti, että jos lapussa on merkattu vain esim. Calt. niin meinaako se sit sitä, että soittajalla on vapaat kädet muunnella kvintit ja noonit miten sit sattuu huvittamaan? Eli, jos huvittaa soittaa vaik +5 ja +9 niin se on ihan ok? Tai toisella kerralla voi soittaa molemmat vähennettyinä jos siltä tuntuu?
 
Puhun nyt siis soinnuttamisesta, en sooloilusta.
 
viina. hanuri. ja naiset.
baron
05.04.2010 09:03:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Mua on ihmetyttänyt monesti, että jos lapussa on merkattu vain esim. Calt. niin meinaako se sit sitä, että soittajalla on vapaat kädet muunnella kvintit ja noonit miten sit sattuu huvittamaan? Eli, jos huvittaa soittaa vaik +5 ja +9 niin se on ihan ok? Tai toisella kerralla voi soittaa molemmat vähennettyinä jos siltä tuntuu?
 
Puhun nyt siis soinnuttamisesta, en sooloilusta.

 
Periaatteessa kyllä. Jos säveltäjä on halunnut että alt-sointu soitetaan tietyllä tavalla, se on merkitty.
Tietysti itsekin voi ottaa vähän huomioon miten melodia sillä kohdalla menee ja mikä sen kanssa sopisi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
05.04.2010 21:44:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon ALT:issa on kyse nimenomaan siitä, että siinä on duuri ja molli yhtä aikaa?
 
baron
05.04.2010 22:54:03 (muokattu 05.04.2010 23:11:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Kuinka paljon ALT:issa on kyse nimenomaan siitä, että siinä on duuri ja molli yhtä aikaa?
 
Mulle joskus joku on opettanut että duurisoinnussa voi olla #9 mutta mollisoinnussa ei b11 sillä jos soinnussa on suurta ja pientä terssiä muistuttavat sävelet, se on aina duurisointu koska se kuulostaa siltä.
Eiks alt ole vain kauniisti väritetty dominanttiseptimisointu?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
05.04.2010 23:21:02 (muokattu 05.04.2010 23:26:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Periaatteessa kyllä. Jos säveltäjä on halunnut että alt-sointu soitetaan tietyllä tavalla, se on merkitty.
Tietysti itsekin voi ottaa vähän huomioon miten melodia sillä kohdalla menee ja mikä sen kanssa sopisi.

 
Jep, näin on. Toisaalta, #9#5-yhdistelmä (tai enharmonisesti #9b13) on ehkä "kaikista eniten alt-maisin" laajennusyhdistelmä, sillä nuo muunnesävelet löytyvät ainoastaan alt-asteikosta. Tai okei, myös harmonisen duurin III-moodista, joka eroaa alt-asteikosta ainoastaan kvintin osalta.
 
Kosketinsoittimilla noita muunnoksia ja niiden soundeja voi yrittää lähestyä ns. upper structure-hajotusten avulla. Perusideana on, että vasen käsi soittaa soinnun terssin (3) ja septimin (dominanteissa b7) sekä mahdollisesti myös perusäänen (1), ja oikea käsi soittaa oktaavia korkeampaa jonkin kolmisoinnun. Googlaamalla "upper structures" löytyy varmasti lisätietoa, seuraava listaus ei ole läheskään kattava ja sivuaa nyt oikeastaan vain tota alt-soundia. Sointu on koko ajan C7-pohjainen ja vasemman käden pohjavoicing joka soinnun kohdalla sama.
 
Vasen käsi: C, E, Bb (1, 3, b7)
 
Oikea käsi:
 
bII - molli (C#m): C#-E-G# (b9-3-#5/b13)
- muunnesävelet löytyvät alt-asteikon lisäksi myös harm. mollin V moodista (mix b2b6)
 
bIII - duuri (Eb): Eb-G-Bb (#9-5-b7)
- US:ssa puhdas kvintti, joten ei ilmennä alt-soundia
 
bIII - molli (Ebm): Eb-Gb-Bb (#9-b5-b7)
- löytyvät alt-asteikon lisäksi myös dominanttidimiasteikosta
 
#IV - duuri (F#): F#-A#-C# (b5-b7-b9)
- sama juttu kuin yllä, löytyvät myös dom.dimistä
 
#IV - molli (F#m): F#-A-C# (b5-13-b9)
- ilmentää dom.dim. asteikkoa 13-äänen takia, jota ei alt-asteikossa puhtaana ole
 
bVI - duuri (Ab): Ab-C-Eb (#5-1-#9)
- löytyvät alt-asteikosta ja harm.maj III:sta

 
Toivottavasti toi selvensi hieman asiaa. Lisäksi hyvää kikkailua alt-soundin ja upper structureiden kanssa on vaihdella oikealla kädellä saman soinnun aikana #IV- ja bVI-duurien (siis C7alt:issa F#- ja Ab-duurikolmisointujen) välillä. Tällöin tulee soitettua kaikki mahdolliset kvintin ja ysin muunnokset.
 
EDIT: baron: Mulle joskus joku on opettanut että duurisoinnussa voi olla #9 mutta mollisoinnussa ei b11 sillä jos soinnussa on suurta ja pientä terssiä muistuttavat sävelet, se on aina duurisointu koska se kuulostaa siltä.
Eiks alt ole vain kauniisti väritetty dominanttiseptimisointu?

 
Juuri noin. Suuri terssi kuulostaa aina dominoivammalta pieneen terssiin nähden, sillä on ilmeisesti jotain tekemistä yläsävelsarjan kanssa (jossa suuri terssi tulee vastaan "aikaisemmin" harmonisia kerrannaisia ylöspäin selatessa). Kitaristien valinta lienee alt-soinnun tullessa vastaan useinkin alhaalta ylöspäin (esim. E7alt:in tapauksessa) "G#-D-G"-tyyppinen "Hendrix-sointu". #9, eli molliterssi riittää jo itsessään tuomaan alt-maista sävyä. Voicingeissa se lähes poikkeuksetta sijoitetaan duuriterssin yläpuolelle, jotta sointuhajotukseen ei tulisi pienen noonin karvaista saundia...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «