Aihe: Korvakuulon kehittämispeli | |
---|
|
Uskaltaiskohan täällä kysyä korvakuulon parantamisapuja. Eli ongelmana on se, että vaikka jonkinverran saankin poimittua, iskee epävarmuus siitä, onko poimiminen mennyt oikein. Jos sais sekä semmoisen porukan, josta olis hauska yrittää selvittää sointuja, että joitain avuliaita "opettajia"joiden anlyysiin vois luottaa. Eiks tää vois toimia vähän niinku vaikka ristisanan tai sudokun tekemisen tai vaikka kitara- ja bassolinja skabojen tapaan, mutta kontrolloidusti, eli vaikka viikon päästä "tehtävän" annosta sais jonkun gurun tai itse säveltäjän oikean vastauksen, niin vois sitten tarkistaa, menikö oikein, vai taas ihan metsähallituksen puolelle. Eikä tän tarvi olla kauhian vakavaa, mutta vois olla hyödyllistä ja hauskaa niin säveltäjille, kuin transkriptio-oppilaille. | baron 18.03.2010 09:46:47 (muokattu 18.03.2010 09:48:59) | |
|
Band-in-a-Boxissa on useampiakin. Ihan leikkejä (Pitch Invaders), lisäksi intervallien ja sointujen tunnistusta. Ohjelma soittaa jotain, yrität tunnistaa, saat vastauksen oliko oikein vai väärin, jos väärin, soittaa sen mitä tarjosit ja sitten uudelleen kysyttävän. Tosin maksullinen ohjelma. Tohtori Toonikassakin on sointukiertojen tunnistustehtäviä ja open kirjassa oikeat vastaukset. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
Ooke, Tohtori toonikan open opasta en oo selaillu, oppikirjaa kyllä. Kuuntelutestien yksittäisten sävelten arvaaminen ei vaan jotenki oo läheskään yhtä hauskaa kuin vaikkapa bassolinjaskabojen pohjien selvittäminen, mutta ku tuntuu, että kun se seinä tulee vastaan, niin siitä ei vaan pääse eteenpäin. Onko tää aihealue jotenki semmonen, että jos et kuulle, ni et sit vaan kuule, smör smör. Ei tässä oo tarkoitus ketään nakittaa hirveeseen transkriptiohelvettiin analysaattoriks tai vastausautomaatiks, mutta jotain jeesiä olis kiva saada. | baron 18.03.2010 11:45:15 (muokattu 18.03.2010 11:49:37) | |
|
jaacob:. Onko tää aihealue jotenki semmonen, että jos et kuulle, ni et sit vaan kuule, smör smör. Ei oo. Oli lähtötaso mikä tahansa, aina sitä pystyy treenaamalla parantamaan. En mä mitenkään halua diskata sun yritystä pistää tällainen palstapeli pystyyn mutta sitä odotellessa: Lainaa kirjastosta nuottialbumi, jossa on sun suosikkimusaasi ja kuuntele piisit Youtubesta/Spotifysta ja katso kuinka lähelle pääsit. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
Joo, näin mä oon yrittänyt tehdäkin, joskus osuu nappiin ja joskus ei, huonoa tossa on se, että bändi jostain syystä soittaa eri kohdasta, kuin mitä nuotissa lukee, suhteet tietty on samat. Hiukan heikonlaisesti on sen "mielimusan" nuotteja kirjastossa. Joskin paljon hyvää matskua tähänkin treeniin kaikenkaikkiaan kyllä. | |
Avataanpa peli tällä. http://maihinnousu.net/s/?song_id=2123 Jäsen Hollstron suosiollislla luvalla, kiitos vaan. Eli soinnut mahd tarkkaan. esim. C7 A7| Gm Gm| Cmb5 Asus#4 jne,. (nää ei liity esimerkkikappaleeseen) | poppamies 19.03.2010 22:05:43 (muokattu 19.03.2010 22:06:02) | |
|
Tässä yx testi http://www.tonometric.com/adaptivepitch/ Itse sain tulokseksi 0.75Hz Lord Of The Strings | |
Aikas hyvä, eiks toi oo parasta a-luokkaa? Mulla keskiarvon kohdilla. Mutta tätä sointu-analyysia saa tieteski tehdä millä tahansa soittimella, oli se sitten mikä tahansa, kitara, basso piano, tai vaikka kukkopilli. Eiks kukaan uskalla yrittää?? | |
Kuulostaa ihan hauskalta idealta. Vielä parempi kuin pelkkä sointujen arvailu voisi olla jonkinlainen yhteistyö, jossa yksi henkilö selvittää yhden osan, toinen henkilö toisen. Lisäksi jokainen voisi hieman selittää omia tapoja ja kikkoja joita käytti kyseisen pätkän selvittämiseen. Tällä tavoin kaikki voisivat oppia. Lopuksi sitten oltaisiin kohtuullisen yksimielisiä että lopputulos on oikea. Mitään asiantuntijoitakaan ei välttämättä tarvita. jaacob: Avataanpa peli tällä. http://maihinnousu.net/s/?song_id=2123 Jäsen Hollstron suosiollislla luvalla, kiitos vaan. Tässä se mitä itse sain selville: alkuun: D A-osa: D D F D D D F ??? Väliosa: ??? mollisointu ??? duurisointu ??? A-osa kertaus: D D F D D D F D Prosessin tutkiskelu: Ensin huomasin että biisi vaikutti duuri-biisiltä. Oikeat duuri-biisit tunnistaa siitä että ne kuulostavat hieman klassiselta musiikilta. Kun tässä tuli tuo toinen sointu, eli F, niin se kuulostikin melko "rockilta", joten tiesin että kyseessä ei ole ihan perus duuri. Tässä vaiheessa heitin arvauksen että kyseessä on miksolyydinen skaala, sillä se on yleinen rokkiskaala. Seuraavaksi otin kitaran ja etsin aloitussoinnun, joka löytyi D:stä. Oletin että toisen soinnun perusääni löytyy joltain D-miksolyydisen skaalan asteelta, ja aloin etsimään, mutta ei tuntunut löytyvän. C oli lähellä, mutta ei selvästikään oikea. Tämä oli vaikeahko, sillä F-sointu ei olekaan miksolyydisen skaalan mukainen. Lopuksi kuuntelin biisin rakenteen, joka on ylläolevan mukainen, eli alku toistuu väliosan jälkeen. Väliosa lähtee mollisointuun, ja jatkaa taas duurisointuun. Tätä voi käyttää vinkkinä kun selvittää edelleen. En selvittänyt toistaiseksi tämän pidemmälle. Ehkä joku muu haluaa yrittää puuttuvia osia, tai arvioida ja tarkistaa osuinko itse oikeaan. | |
jaacob: Joo, näin mä oon yrittänyt tehdäkin, joskus osuu nappiin ja joskus ei, huonoa tossa on se, että bändi jostain syystä soittaa eri kohdasta, kuin mitä nuotissa lukee, suhteet tietty on samat. Hiukan heikonlaisesti on sen "mielimusan" nuotteja kirjastossa. Joskin paljon hyvää matskua tähänkin treeniin kaikenkaikkiaan kyllä. Oon myös joskus lueskellut niitä nuotteja, ja toisinaan ainakin soinnut ovat aivan selvästi VÄÄRIN siellä kirjassa. En luottaisi niihin sokeasti. Kaikki pidätetään oikeudetta. | jaacob 03.04.2010 17:17:32 (muokattu 03.04.2010 17:28:15) | |
|
Joo, just tolleen munkin mielestä a-osa menee, eka rivi Dm Dm F Dm ja toka Dm Dm F Am ja väliosa on näin: E7 E7 Gm Am, sama kaks kertaa ja sitten a-osan kertaus Prosessianalyysi:Mulle on neuvottu ensin hakemaan sävellaji, joka tässä on D-molli ja sitä sitten ne soinnut, joita siihen kuuluu ja valkkaamaan niistä joku. Mitä mieltä tästä olis ne, jotka jo tietää oikeat soinnut ? | |
jaacob: Joo, just tolleen munkin mielestä a-osa menee, eka rivi Dm Dm F Dm ja toka Dm Dm F Am ja väliosa on näin: E7 E7 Gm Am, sama kaks kertaa ja sitten a-osan kertaus Olen samaa mieltä sointujen pohjasävelistä, mutta duurit ja mollit laittaisin eri tavalla, eli tässä kokonaisuus: alkuun: D (Dsus2 ja Dsus4) A-osa: D D F D D D F A Väliosa: Em Em G A A-osa kertaus: D D F D D D F D Prosessianalyysi:Mulle on neuvottu ensin hakemaan sävellaji, joka tässä on D-molli ja sitä sitten ne soinnut, joita siihen kuuluu ja valkkaamaan niistä joku. Muistatko yhtään tarkemmin miten hait sävellajin? Haitko ensin sointujen pohjasävelet, ja sitten esim. noista D ja F sävelistä päättelit että D on perussävel ja kyseessä on mollisävellaji kun F esiintyy? Tuo on kyllä ihan loogista, mutta tämä kyseinen biisi ei välttämättä noudata logiikkaa (tai noudattaa eri logiikkaa), vaan sekä D että F ovat duurisointuja, ja sävellaji voisi olla D-duuri tai D-miksolyydinen. | |
poppamies: Tässä yx testi http://www.tonometric.com/adaptivepitch/ Itse sain tulokseksi 0.75Hz Sain 0,375Hz. | |
Haitko ensin sointujen pohjasävelet, ja sitten esim. noista D ja F sävelistä päättelit että D on perussävel ja kyseessä on mollisävellaji kun F esiintyy? Joo, just tolleen. Kyl mä kuitenki luottasin siihen, että tää pysyy sävellajissa, mutta toki voin olla väärässäkin(usein olen). | Tommi S. 04.04.2010 09:15:32 (muokattu 04.04.2010 09:15:46) | |
|
Siinä ihan alussa esiintyy sellainen pieni melodian pätkä, joka soitetaan akustisella kitaralla, noin välillä 0:02-0:08. Se melodia menee F# E G F# E, tai kitaran ohuella E-kielellä näin: e --2-0-----3---2---0---- Tuo F# sävel ei kuulu D-molliin, vaan D-duuriin, joten se ensimmäinen sointu olisi tällä perusteella D-duuri. Sitten taas se F-sointu on F, eikä F#, eli kyllä siinä jotain venkslaamista vaikuttaisi välillä tapahtuvan. Biisi kuitenkin vaikuttaisi noudattavan jonkinlaista rock-soinnutus logiikkaa, mikä tarkoittaa että sointujen pohjasävelet menevät pentatonisen molliasteikon mukaan, mutta kaikki soinnut ovat kuitenkin duurisointuja. | |
Ei ole tullut pariin päivään kommentteja, eli onko tuo edellinen biisi kenties kaluttu loppuun? Jos on aika siirtyä eteenpäin, niin seuraava biisi on tämä: http://www.youtube.com/watch?v=FSOxeRbUJXc Eli kuunnelkaa, selvittäkää biisin soinnut ja laittakaa selvityksenne tulos tänne. Ja olisi myös hienoa jos selittäisitte menetelmät, muistisäännöt tai kikat joita käytitte apuna. Kuka tahansa voi yrittää, ei tarvitse saada koko biisiä, sekin riittää jos pystyy sanomaan vaikka ensimmäisen soinnun, tai että meneekö biisi duurissa tai mollissa, tai että onko biisissä kaksi vai kolme eri osaa, tai mitä vaan. Tärkeintä on että laittaa omat korvat koetukselle ja yrittää napata edes jotain. Muut voivat sitten täydentää. | |
Hyvä biisi, harmitti, ku en kerenny aikaisemmin tsekkaamaan... Piano riffi D ,f# ja välillä käy D G. Intron soinnut D G Hm G A , sit ku alkaa toi oikea säe, niin meni ainakin ekalla kerralla liian vaikeaks. Eli D duurissa menee munsta. | |
Tässä vähän rakenteen hahmottelua: Intro (piano) 1. säkeistö: A-osa (intron piano + laulu ja basso ja rummut) B-osa/bridge (kitara tulee mukaan, soinnut vaihtuvat nopeasti) C-osa/kertosäe ("as much as I make believe...") 2. säkeistö: A-osa (aluksi kitarasoolonpätkä tms.) B-osa/bridge C-osa/kertosäe ("as much as I make believe...") C-osa/jatkokertsi (samaa (?) kertosäettä eri sanoilla) D-osa (väliosa, nouseva bassokulku) C-osa/kertsi (hiljainen akustinen kitara ja piano) C-osa (kuulostaa nousevan ylempään sävellajiin) lopussa toistetaan jotain sointuja, jotka saattaisivat olla C-osan soinnut. En vielä koittanut selvittää sointuja tarkemmin minkään soittimen kanssa, vaan kuuntelin vain biisin muutamaan kertaan läpi ja koitin hahmottaa rakennetta. En ole osista ihan 100% varma, vaan heitin lonkalta että vähän samankuuloiset osat ovat samoja osia. Esim. A-osat on sovitettu niin eri tavoilla että niistä on vaikea saada selvää menevätkö ne molemmilla kerroilla samoilla soinnuilla. Kertosäe ("as much as I make believe...") sen sijaan kuulostaa joka kerralla samalta, ja siinä sointuvaihdokset ovat hyvin selkeän kuuloisia, joten lähtisin ehkä seuraavaksi selvittämään kertosäkeen soinnut ja jatkaisin siitä eteenpäin. Sen verran kokeilin kitaran kanssa että ensimmäinen sointu on D, ja sävellaji vaikuttaisi olevan D-duuri. | |
Mites tällaine kipale, ei tarvi sitä kurkkulaulua analysoida, mutta muuten haluaisn kernaasti tietää, miten tää menee. http://www.youtube.com/watch?v=eprIPM9_juk | |
jaacob: Mites tällaine kipale, ei tarvi sitä kurkkulaulua analysoida, mutta muuten haluaisn kernaasti tietää, miten tää menee. http://www.youtube.com/watch?v=eprIPM9_juk Vaikutti menevän suurimmaksi osaksi E mollipentatonisella asteikolla. Kovin paljon tuossa ei mitään sointuja tai harmonioita tuntunut olevan, vaan oli enemmän sellaista yksiäänistä melodiaa. Tahtilajit olivat mielenkiintoisia. Ekassa riffissä laskettiin 7+7, sitten 7+6 jonka jälkeen tuli itämaissävyinen väliosa jossa laskettiin 4+4+4. Tämä sama toistuu kahdesti, jonka jälkeen tuli laskeva melodia jota saksofoni ja muut soittivat ikäänkuin fuugana, jossa laskettiin neljä kertaa 4+4, ja viimeisellä kerralla yksi isku kaupan päälle, eli 4+4+1. Sitten lähdettiin taas sama uudestaan. Tässä iskut vähän selkeämmin esitettynä: 7+7 (1.riffi) 7+6 (1.riffi uudelleen) 4+4+4 (itämainen väliosa) 7+7 (1.riffi) 7+6 (1.riffi uudelleen) 4+4+4 (itämainen väliosa) 4+4 (laskeva fuuga) 4+4 (laskeva fuuga) 4+4 (laskeva fuuga) 4+4+1 (fuugaosan lopetus) Noita tahteja laskin ihan siten että ensin kuuntelin biisin perusrytmin ja sitä sitten taputtelin ja laskin sormilla ja koitin kuunnella että minkä sormen kohdalla riffi alkaa alusta uudelleen. Kun yhden riffin iskujen määrän sai selville niin siinä oli hyvä pohja jonka perusteella muiden osien selvittäminen oli helpompaa. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|