Aihe: Absoluuttinen sävelkorva.
1 2 3 4 5 6
isojussi
13.03.2010 15:08:17
Epämuusikko: Liittyykö tämä mitenkään mihinkään?

Niinpä... tai toi absoluuttinen shakkipää?
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Riksteri
13.03.2010 15:44:14 (muokattu 13.03.2010 15:44:53)
Suhteellinen sävelkorva on paljon tärkeämpi ominaisuus kuin absoluuttinen vastaava. Vähä-älyisillä eläimillä ja musiikkiin kouluttamattomilla ihmisillä on hyvin usein absoluuttinen sävelkorva, mutta varsinkin eläinten kyky pysyä kärryillä transponoidessa on varsin olematon. Suhteellisuudentaju vaatii paljon enemmän ja siinä ominaisuudessa ihminen on eläinkunnassa vertaansa vailla.
poppamies
13.03.2010 21:01:36 (muokattu 13.03.2010 21:02:47)

baron: ???
En oo ehtinyt itse katsoa millainen testi on mutta eikö se mene niin päin että mitä alhaisemmat pisteet, sitä laajempi musavalikoima on kuunneltavissa?

http://jakemandell.com/tonedeaf/

Nå näinhän sitä luulis mutta kun tuon testin perusteella 20% äänistä menee mulla päin vittua niin parempi koskematta mihinkään soittimeen.
Lord Of The Strings
rintapek
13.03.2010 21:22:25

poppamies: http://jakemandell.com/tonedeaf/

Nå näinhän sitä luulis mutta kun tuon testin perusteella 20% äänistä menee mulla päin vittua niin parempi koskematta mihinkään soittimeen.

Muistia tolla enempi testataan kuin sävelkorvaa.
One kind of music only - the good kind
poppamies
13.03.2010 23:53:20

rintapek: Muistia tolla enempi testataan kuin sävelkorvaa.

Nå sitten tämä...

http://tonometric.com/adaptivepitch/

siinä loppui korvasta erottelu 0.6 Hz kohdilla
Lord Of The Strings
Whitelady
15.03.2010 00:27:37

Palatakseni vielä tohon alkuperäiseen aiheeseen, eli absoluuttiseen sävelkorvaan, niin omalla kohdallani tarkasta korvasta on ollut vuosien aikana niin hyötyä kuin haittaakin.

Plussat löytyy siitä, että pystyn lähteä laulamaan biisiä oikeasta sävelestä ilman, että bändi antaa aloitusääntä. Lisäksi olen pari kertaa vaihtanut sävellajia lennossa, kun bändin jätkät ovat lähteneet soittamaan biisiä väärässä sävellajissa. Intron jälkeen olen vaan huikannut pojille oikean sävellajin ja aloittanut koholla tyhjän päältä biisin oikeasta sävellajista. Pojat ovat sitten tulleet mukaan oikeaan sävellajiin.
Pianistihommissa en tartte lappuja tutuista biiseistä, kun korva sanoo, mitä seuraavaksi tulee.

Mutta, sitten esimerkki eräältä keikalta, jossa korvasta oli vain haittaa. Oltiin keikalla yksissä firman bileissä ja siellä tj tuli pyytämään meiltä valssia "turun surusilmä". En ollut silloin kuullutkaan koko biisiä, mutta tällä henkilöllä joka tätä biisiä pyysi, oli mukanaan nuotit kyseiseen valssiin. Bändille biisi oli tuttu, joten totesin, että laulan laulun primavistana suoraan nuoteista. No, tällä biisin toivojalla oli kappaleesta olemassa kahdenlaiset nuotit: c-mollista ja d-mollista. Hän antoi bändille c-molli laput ja mulle d-molli lapun. (en tiennyt siinä vaiheessa, että niitä oli erilaisia). Valssi lähti soimaan ja ensi tahdeista asti kuulin, että nyt mennään c:stä eikä d:stä niin kuin mun lapuissa oli. Yritin lähteä laulamaan ekaa säkeistöä, mutta ristiriita oli niin kova, kun lapuissa luki d ja korva sano, että se on oikeesti c, että päin peetähän se meni ja lujaa. Aikani yritin taistella ja yrittää laulaa suoraan nuoteista ja samalla transpunoida mielessäni. Mutta koska mun oli pakko tuijottaa nuotteja kun en tuntenut sävelkulkua niin, ei siitä tullut mitään. Meinas pää räjähtää siihen tuskaan kun korva ei kuullut samaa, mitä silmät näki.

Tässä siis yksi esimerkki - ei ehkä kovin hyvä, mutta aiheutti ainakin mulle suuren suuria ongelmia.
EP
15.03.2010 06:12:01 (muokattu 15.03.2010 06:37:15)
Whitelady: Palatakseni vielä tohon alkuperäiseen aiheeseen, eli absoluuttiseen sävelkorvaan, niin omalla kohdallani tarkasta korvasta on ollut vuosien aikana niin hyötyä kuin haittaakin.

Plussat löytyy siitä, että pystyn lähteä laulamaan biisiä oikeasta sävelestä ilman, että bändi antaa aloitusääntä..

Jep, mutta toi lähtee kyllä yleensäkin kokeneelta laulajalta tutuista biiseistä.

Mutta, sitten esimerkki eräältä keikalta, jossa korvasta oli vain haittaa. Oltiin keikalla yksissä firman bileissä ja siellä tj tuli pyytämään meiltä valssia "turun surusilmä". En ollut silloin kuullutkaan koko biisiä, mutta tällä henkilöllä joka tätä biisiä pyysi, oli mukanaan nuotit kyseiseen valssiin. Bändille biisi oli tuttu, joten totesin, että laulan laulun primavistana suoraan nuoteista. No, tällä biisin toivojalla oli kappaleesta olemassa kahdenlaiset nuotit: c-mollista ja d-mollista. Hän antoi bändille c-molli laput ja mulle d-molli lapun. (en tiennyt siinä vaiheessa, että niitä oli erilaisia). Valssi lähti soimaan ja ensi tahdeista asti kuulin, että nyt mennään c:stä eikä d:stä niin kuin mun lapuissa oli. Yritin lähteä laulamaan ekaa säkeistöä, mutta ristiriita oli niin kova, kun lapuissa luki d ja korva sano, että se on oikeesti c, että päin peetähän se meni ja lujaa. Aikani yritin taistella ja yrittää laulaa suoraan nuoteista ja samalla transpunoida mielessäni. Mutta koska mun oli pakko tuijottaa nuotteja kun en tuntenut sävelkulkua niin, ei siitä tullut mitään. Meinas pää räjähtää siihen tuskaan kun korva ei kuullut samaa, mitä silmät näki.

Tässä siis yksi esimerkki - ei ehkä kovin hyvä, mutta aiheutti ainakin mulle suuren suuria ongelmia.

Jep, varmasti hankalaa..
Yleensä ei kyllä kannata alkaa yhden ihmisen toiveen perusteella soittamaan oudompaa biisiä, tai sitten ainakin tauolla ensin tutkia sävellajit, soinnut, mahdolliset laput jne.

Itselle kävi joskus samallalailla, että oli eri sävellajista nuotit, epähuomiossa en ollut transpannut yhtä biisiä ja tuuraava haitaristi alkoi soittamaan alkuperäisestä sävellajista ja muut transpatusta, hetken aikaa ihmettelyä, että mitä helv.. kunnes muistin jutun ja huikkasin, että sorry olikin pykälällä ylempää : /
weza
03.04.2010 12:21:05

Tämä ei sitten taida onnistua tuon absoluuttisen kanssa; http://www.youtube.com/watch?v=Vk_Tu0zf4EQ

Sulkee varmaan pois myös kaikki slide-kitarat, pedalsteel-kitarat ja paljonmuuta roots-musiikin muista instrumenteistä?

Ilmeinen rasite, jonka kanssa on opittava elämään.=)
mack the knife
03.04.2010 15:02:26
weza: Tämä ei sitten taida onnistua tuon absoluuttisen kanssa; http://www.youtube.com/watch?v=Vk_Tu0zf4EQ

Sulkee varmaan pois myös kaikki slide-kitarat, pedalsteel-kitarat ja paljonmuuta roots-musiikin muista instrumenteistä?

Ilmeinen rasite, jonka kanssa on opittava elämään.=)

Vittu, piti koko huuto kattoa eikä soolon sooloa.
COVS n:o 1.
Ukko
03.04.2010 20:20:57

isojussi: Niinpä... tai toi absoluuttinen shakkipää?

Absoluuttinen juomapää ?
COVS jäsen nro 6
jykke65
03.04.2010 21:34:21

Ukko: Absoluuttinen juomapää ?

Absoluuttinenjalupottuloppuunpää.
Piti pieraista, mut paska olikin jo siellä?!?
Tankero
03.04.2010 21:57:36
jykke65: Absoluuttinenjalupottuloppuunpää.

Otahan lissää.
Blackmore soitti Rainbow'n keikalla selin Dioon
jykke65
03.04.2010 22:04:39

Tankero: Otahan lissää.

No jos nyt sitte tämän kerran..... =)
Piti pieraista, mut paska olikin jo siellä?!?
Lyyki
04.04.2010 00:35:48
Mulla on älytön toi absoluuttinen 0 22 piste pirkko
leprechaun
04.04.2010 00:57:32

Whitelady: Palatakseni vielä tohon alkuperäiseen aiheeseen, eli absoluuttiseen sävelkorvaan, niin omalla kohdallani tarkasta korvasta on ollut vuosien aikana niin hyötyä kuin haittaakin.
Plussat löytyy siitä, että pystyn lähteä laulamaan biisiä oikeasta sävelestä....
.... valssia "turun surusilmä". En ollut silloin kuullutkaan koko biisiä, mutta tällä henkilöllä joka tätä biisiä pyysi, oli mukanaan nuotit kyseiseen valssiin. Bändille biisi oli tuttu, joten totesin, että laulan laulun primavistana suoraan nuoteista. No, .....
....sävelkulkua niin, ei siitä tullut mitään. Meinas pää räjähtää siihen tuskaan kun korva ei kuullut samaa, mitä silmät näki.

No siis absoluuttinen sävelkorva on eri asia kun oikeasta nuotista tai sävellajista lähteminen tai nuotin tavoittaminen kirjoitetusta. Absoluuttinen sävelkorva on sitä että vetäisee vaikkapa A:n, 440Hz, tarkalleen oikein ilman mitään heittoa. Taas on kolme henkeä kokeillut eikä onnistu aikaisemmin mainituissa rajoissa.
Tarkka sävelkorva on taas sitä että saa sävelestä kiinni ilman sen suurempia ongelmia, tuo ominaisuus on melkein kaikilla keskitasoa paremmilla laulajilla.
tarkan sävelkorvan huonoja puolia on mm. se että jos orkesterin soittimet eivät ole vireessä niin laulajalla on vaikeuksia keksiä joukosta soitin jonka mukaan sävelet vetäisee. Pari henkeä on sattunut matkan varrelle joita tuo häiritsee. Ei siis tarkoiteta pahasti epävireessä vaan hieman.
weza
04.04.2010 07:46:11 (muokattu 04.04.2010 10:29:45)

mack the knife: Vittu, piti koko huuto kattoa eikä soolon sooloa.

Tässä sitten sooloa. http://www.youtube.com/watch?v=Lb5RQ5zMbsA&feature=related

Miten tämä slide-meininki sopii sinne absoluuttiseen korvaan?
half
04.04.2010 19:21:17
mack the knife: Vittu, piti koko huuto kattoa eikä soolon sooloa.

Oliko tämä humppamiitistä?
COVS jäsen N:o 5
EP
04.04.2010 20:07:43 (muokattu 04.04.2010 20:11:04)
half: Oliko tämä humppamiitistä?

Samaa ajattelin minäkin :D
KanttoriPiiparinen
04.04.2010 20:53:11
weza: Tässä sitten sooloa. http://www.youtube.com/watch?v=Lb5RQ5zMbsA&feature=related

Miten tämä slide-meininki sopii sinne absoluuttiseen korvaan?

Viulisti-ystäväni soittaa mustalaismusiikkia viululla erittäin käheesti. Klisando saattaa olkaa kvartinkin verran varsinaisen sävelen vierestä. Yleensä alapuolelta. Jutun juju on kuulemma siinä, että se lopullinen sävel soi kirkkaasti mielessä koko prosessin ajan. Meedioiden touhua... Itseltäni ei taittuisi.

Minulla on Jammussakin slidehärpätin. En ole oppinut käyttämään sitäkään luontevasti.
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)