novo 11.02.2010 23:37:24 | |
---|
Jucciz: Punaviinin vaikutus kitarakamat-palstan kirjoitusten määrään. Luulis, että sillon oltais jossain vähän fiinimmällä alueella, riippuen tietty punkun hinnasta. voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
artha61 12.02.2010 10:24:46 (muokattu 12.02.2010 10:26:05) | |
---|
Jucciz: Punaviinin vaikutus kitarakamat-palstan kirjoitusten määrään. Pari reilumpaa "tömssyä" skottilaista single malt:tia auttoi kanssa (tekstin määrään - laatuun ei ehkä niinkään - pahoittelen...). Ihan vaan illalla lääkkeeksi otin, kun olkapäätä jumitti (liikaa koneen ääressä/m.netissä?) Ps. ...ja tähän vielä sitten semmoisella "Kummeli-äänellä": Tää "Mikkien vaikutus kitaran rungon ominaissointiin?"-ketju on kyllä tosi hyvä. Aivan loistava. Kulla lahtee!! En allekirjoita - kunhan totean |
Kivijalka 12.02.2010 10:27:36 | |
---|
Myyn kaiken, myyn myös huomisen! A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish. |
artha61 12.02.2010 10:31:33 (muokattu 12.02.2010 10:32:09) | |
---|
Kivijalka: Lienee siis tämä kyseessä: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/006036 Tuotahan voisi eräs Helsinkiläinen musakauppa tarjota kaupanpäällisiksi ;?) Tussilla kirjottais siihen sen puuttuvan sanan eteen... ps. Huomaa, että on perjantai - jatkakaa. En allekirjoita - kunhan totean |
Einherjar 12.02.2010 18:17:49 | |
---|
PIM: No ihan sama pätee kaikkiin kitaran komponentteihin. Se on ihan yks ja sama, että missä vaiheessa matkan varrella kielistä vahvistimen inputiin se yläpää suodattuu jos se suodattuu.... Joo, siis toki sen soundin voi pilata mikkien jälkeenkin. Pointti oli se, että ne on niitä ensimmäisiä komponentteja matkalla kaiuttimelle, jotka asiaan vaikuttaa. H-Diddy: ...Lähtsisin siis ensisijaisesti hakemaan soundiin muutosta jostain ihan muualta kuin mikeistä.... Ehkä selitin hieman oikoen tuossa. Tarkoitus oli sanoa, että jos siellä mikin soundissa on joku vikana, niin ei sitä saa muuten korjattua kun vaihtamalla se mikki. Onhan sitä kielissä/rungoissa/pedaaleissa/jne. niitä soundiin vaikuttavia asioita, mutta tässä topicissa nyt näistä mikeistä ja rungoista tunnuttiin puhuvan... Viimeksi kun itse mietin soundiongelmia kaverin kitarassa, niin päädyttiin vaihtamaan mikit. Se oli siihen setuppiin ihan oikea ratkaisu. Joka paikkaan tuo ratkaisu toki ei sovellu, mutta se on yksi niistä ongelmanratkaisuvaihtoehdoista, mikä pitää muistaa huomioida. Tärkeää on toki ennen ongelman ratkaisemista tietää, mistä kaikesta se ongelma syntyy. Turhaan sitä kitaralle tai signaaliketjulle mitään erikoista kannattaa yrittää, jos ei ole mitään hajua missä välissä ongelma pulpahtaa mukaan... "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
jniska 12.02.2010 19:31:45 | |
---|
Kyllä pitäis feedbacit lähteä, koska lähtee n. 310 mV passiiviihumppareillakin kotisoitteluvolumeilla ja JVM:n crunch-puolellakin. Tai sit sä et vaan osaa ;) Laiha Lissu oli paras |
jussi1976 12.02.2010 19:46:22 | |
---|
Tää nyt varmaan kuuluisi tohon kieli-topiikkiin, mutta kun kerran saundista on kyse jne. niin laitan tähän. Mä en nimittäin olisi IKINÄ uskonut, mitenpaljon kielillä voi olla vaikutusta kitaran saundiin. Toi Jem 90HAM oli ihan ok kun sitä soittelin, ajattelin kyllä että pikkuisen pitäisi saada vielä potkua lisää. No, Sheptonelle speksit menemään ja niihin mikkeihin niin pitkät ruuvit, että ne voi ruuvata suoraan runkoon kiinni - erikoisviritys JEMiin. No sitten menin ja ostin ne Elixirit. Kumma juttu; Olen soittanut kitaraa kohta 20 vuotta, enkä koskaan ikinä ole kuullut, että kielillä voisi olla noin radikaali vaikutus! Ensinnäkin tätsi Elixireissä on todella pehmeä ja liukas - 0.09-0.42 setti vaikuttaa ja tuntuu lähinnä kasilta venytettäessä. Helppo soittaa nopeasti, Eruption kulkee vaikka yhdellä sormella. Suorastaan loistava ominaisuus. Mutta eipä jäänyt tähän, nimittäin sustain ja saundi paranivat n. 200% saman tien. Saundi on vähän pehmeänpi kuin ennen, ei niin paljoa säröä, mutta taas RAT vaikuttaa selvästi saundiin enemmän. Merkillinen juttu, mutta näin vain kävi. Pelkkä kielisetti! Feedback ei ole vielä kohillaan ja ihan niin herkkä kuin sen mulle pitää olla - siis mulle, kaikilla on eri tarpeet - mutta kohta on, kun irtoaa 580-600mv ja 20-25k humbuckereista... "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
BubbleBob 12.02.2010 19:58:57 | |
---|
Kiva nakumannaa korville. Näin se homma muljuu, seuraavaksi (puol'vuotta-2) jotkut eri stringit päälle ja taas lyödään lekaa ohtaan :-) Onko tuo taas sama juttu kuin pedaalisaundien ja vahvareidenkin kesken? Jos mikään ikinä sinua koskettaa... Älä saatana ammu runoilijaa |
artha61 12.02.2010 20:11:18 | |
---|
jussi1976: ... Feedback ei ole vielä kohillaan ja ihan niin herkkä kuin sen mulle pitää olla - siis mulle, kaikilla on eri tarpeet - mutta kohta on, kun irtoaa 580-600mv ja 20-25k humbuckereista... Ok - mahtavaa. Laittele hiukan soundi-clippejä sitten, kun homma pelittää. En allekirjoita - kunhan totean |
jussi1976 12.02.2010 20:20:51 | |
---|
Juu, laitan aikanaan. Piti aikoinaan paukuttaa Marshall 50/50 9000 - sarjan stereoputkipäätteellä ja Voodulla särötasolla 73 (max. 78) ennenkuin irtosi tarpeeksi tavaraa. Toi uusi etunen on Voodua rutosti parempi, joten kyllä tää tästä. Ketuttaa, kun aina on pitänyt kääntää kaikki nupit kybälle ennenkuin alkaa tuntumaan oikealta ja tarpeeksi herkältä. Jos tän setin jälkeen ei tunnu, on maailmassa jotain vikaa... Ongelmaksi on tosin muodostunut usein se, että kun tehoa on enemmän, niin se etusenkin saundi muuttuu, vaikka päätekin olisi tosi hyvä (vaikka uusi Mesa 50w tai Marsu tms.) Ongelma tuntuu olevan se, että kun putkivermeestä irrottaa 35-50%, niin se saundi muuttuu iskevämmäksi ja mm. plektraniskun ääni väkevöityy. Se häiritsee mua. Ainoat ratkaisut on, että joko sitä tehoa pitäisi olla reippaasti putkipäätteessä, tai sitten siinä etusessa on presetteinä ihan omat asetukset equineen eri äänenvoimakkuuksille. Vaikea päättää, kumpi helpompi. Luultavasti ensinmainittu. "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
Neponen 02.04.2010 20:01:16 | |
---|
Vaikuttaisi sopivalta ketjulta kysymykselleni. Ilmeisesti mikeillä on jotain väliä, mistä puusta tehtyyn kitaraan ne laitetaan. Tai selailin tuossa Seymour Duncanin ja Dimarzion sivuja, niin siellä mikeissä lukee jotain suosituksia, millaisissa kitaroissa mikäkin mikki toimisi parhaiten. Onko muilla kokemuksia, että minkälaiset mikit (2 kpl humbucker) kannattaisi laittaa saarnirunkoiseen kitaraan, tai mitkä tunnetusti toimivat hyvin saarnirunkoisessa? Saarnihan on melko kirkassaundinen puu ja kaulan ollessa vaahteraa, kirkkautta kyllä saundissa riittää. Mikit tulisivat raskaamman musiikin ja melodisen sellaisen soittamiseen (heavy rock, kasarihevi, neoclassical, fusionjazz, hard rock jne.) , ei kuitenkaan mitään moderneja mättömetalleja tule soitettua, mutta ei myöskään funkkia tai poppia :) Itse löysin SD:ltä tällaiset: Kaulaan --> http://www.seymourduncan.com/produc … c/humbucker/vintage/aph1_alnico_ii/Tallaan --> http://www.seymourduncan.com/produc … bucker/progressive/sh11_custom_cus/ Valkkasin nuo, koska niissä on suosituksena juuri tuo kirkkaampi saundisille kitaroille. Mennäänkö siis noilla, vai katsotaanko Dimarziolta jotain? Tai sitten, kuten aiemmin jo asian ilmaisin, mitkä ovat entuudestaan tunnetusti hyvät mikit kirkassaundiseen kitaraan, kun tuplahumppari setuppi on kysymyksessä ja aikaisemmin mainittua musaa tulisi soittaa? Sekava teksti ja sekavat kysymykset, mutta apu on tarpeen ja minä kiitän jo valmiiksi! |
Neponen 03.04.2010 16:57:37 | |
---|
Anyone out there? Haulla koitin ettiä kyllä, mutta tämä oli oikeastaan ainoa ketju, jossa asiaa käsitellään. |
padaa@dadaa! 03.04.2010 16:59:42 | |
---|
jussi1976: Eruption kulkee vaikka yhdellä sormella. Noniin, hienoa. Ääninäytettä kehiin niin voidaan miettiä mikkien vaikutusta rungon resonointiin :wink |
B-tone-flat 03.04.2010 20:06:55 | |
---|
Elixireillähän se Eddiekin eruptionin seiskytluvulla veteli! Se oli helppoa koska silloin vahvistimista sai vielä sellaista säröä mitä ei nykyään enään myydä uutena. This is what you want, This is what you get! |
B-tone-flat: Elixireillähän se Eddiekin eruptionin seiskytluvulla veteli! Se oli helppoa koska silloin vahvistimista sai vielä sellaista säröä mitä ei nykyään enään myydä uutena. Sä et oo vaan kokeillut oikeita laitteita. ;-) |
ReBeat 03.05.2010 23:30:00 | |
---|
jussi1976: Feedback ei ole vielä kohillaan ja ihan niin herkkä kuin sen mulle pitää olla - siis mulle, kaikilla on eri tarpeet - mutta kohta on, kun irtoaa 580-600mv ja 20-25k humbuckereista... Saitko noi mikit jo? Lähtikö toimimaan? |
Miikathebest 04.05.2010 16:05:23 (muokattu 04.05.2010 16:07:47) | |
---|
PIM: Sen verran haluaisin saivarrella, että kitarassa itsessäänhän ei ole mitään mikä korostaisi mitään, vaan kaikki kitaran osat vaimentaa kielen alkuperäisiä värähtelyjä, kukin vain omalla tavallaan eri taajuusalueilla. Mutta mitä kielten värähtely olisikaan ilman kitaran osia kun se ei vaimentuisi yhtään? Entä miten soundiin vaikuttaa runkopuun väri? No tietysti vaaleammissa puissa on kirkkaampi soundi ja tummissa tummempi. Miten soittajan paidan väri korreloi kuultavaan soundiin? Voisinpa ihan vakavasti väittää, että soundiketjussa suurimmat korostumat ja äänenlaatuun vaikuttavat asiat tapahtuvat vasta sen jälkeen, kun korvat ovat poimineet ilmanpaine-erot. Liikaa säröä! |
Metalrock 04.05.2010 16:31:29 | |
---|
|