Aihe: Fonin soiton aloittaminen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1012 13 14 15 16
Sax-pappa
28.12.2009 09:24:09
eskoma: Niin, kyllähän minä sen nyt tietenkin tiedän, ettei tämä ns. alttofoni EI ole samaa tasoa kuin esim minulla 60-luvulla ollut tenori Selmer mutta niin kuin joku mainitsi, että kun soi jotenkin eikä vuoda jne, niin OK. Ja tämä on OK siinä mielessä. Ei tietenkään tämän kans voi kovin suuriin konsertti tapahtumiin mennäkään. Katsokaas kun meikäläinen näin 60nä joutui eläkkeelle noista bussihommista, niin kyllä tätä on ihan mukava hieman soitella noin hissukseen vain. Muutoin olisin ollut kiinnostunut, miten minä hankkisin tähän uuden suukapulan. Mitä siinä on niin kuin oleellista? Niitähän ei kai voi kovinkaan kokeilla ennen ostopäätöstä. Millaista vihjettä voisitten antaa? On päässyt unohtumaan jollain määrin nämä asiat... Kiitos teille aktiivisuudesta!
Esko

Esim. Soitin Laineella voi kyllä suukappaleita kokeilla ennen ostopäätöstä. Lieneekö sinulla mahdollisuutta poiketa johonkin vastaavaan musiikkiliikkeeseen? Itse pari kuukautta sitten ostin Jupiterin alton ja kokeilujen jälkeen alkuperäisen suukappaleen tilalle lähti Selmer Soloist C**, johon olen ollut hyvin tyytyväinen.
eskoma
30.12.2009 18:47:19
Kiitos kakille tällä erää hienoista kommenteista etenkin S-pappa! Mutta toisille myös suur kiitos!
KozaG
01.04.2010 09:58:05
Minkä teorian mukaan minun pitää muuttaa sävelalaa (oliko oikein sanottu?) että voin soittaa pianon kanssa duoa pianon nuoteilla? Tai minkä tahansa muun soittimen joka on toisessa vireessä kuin fonin.

Piano on C vireessä ja altoni on Eb vireessä. Eli siinä välissä on F ja B duurit.
baron
01.04.2010 12:23:00

KozaG: Minkä teorian mukaan minun pitää muuttaa sävelalaa (oliko oikein sanottu?) että voin soittaa pianon kanssa duoa pianon nuoteilla? Tai minkä tahansa muun soittimen joka on toisessa vireessä kuin fonin.

Piano on C vireessä ja altoni on Eb vireessä. Eli siinä välissä on F ja B duurit.

Et sä voi soittaa pianon kanssa pianon nuoteilla jos piano soittaa niistä. Sun pitää tehdä itsellesi omat nuotit puolitoista sävelaskelta matalammalle.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
03.04.2010 10:25:29 (muokattu 03.04.2010 10:28:03)

KozaG: Tiedän tämän. Miten teen itselleni omat nuotit? Mitä tarkoittaa käytännössä puolitoista sävelaskelta matalammalla, miksi juuri puolitoista?

Eb-vire tarkoittaa, että kun soitat alttofonin C:n, soiva vire on Eb. Eb on puolitoista sävelaskelta korkeammalla kuin C, joten jotta saat soivan C:n, pitää tulla 1 1/2 sävelaskelta alaspäin.

Nuo puoliaskeleet voi vaikka laskea pianon koskettimilta, c -> b -> bb -> a, siinä siis kolme puoliaskelta.

Digipianon kanssa treenatessa voi kyllä tehdä niinkin, että pianossa laittaa transposea tuon +3, jolloin pianokin alkaa soita Eb-vireessä. Näin siis, jos lopputuloksen ei tarvitse soida oikeassa vireessä muiden soittimien, laulun tms. takia.

Eli siinä välissä on F ja B duurit.

Älä sekoita kvinttiympyrää tähän. Nyt on kyse vain sävelien vireestä, ei sävellajeista.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
KozaG
06.04.2010 23:26:54
Suuri kiitos avusta. Ymmärrän nyt toiminta tavan.
baron
07.04.2010 00:27:40

KozaG: Suuri kiitos avusta. Ymmärrän nyt toiminta tavan.

Jes, pyydät pianistia transponoimaan omat lappunsa Eb-duuriin niin sä saat soittaa C-duurissa!
Ja kun soitat kitaristien kanssa jotka tykkää soittaa E-duurissa niin sä saat soittaa Des-duurissa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MikaHekkanen
19.05.2010 20:36:02
V1lleK: Hei,

Sain yhden projektin sivutuotteena aikaiseksi kirjoitelman saksofonin suukappaleista.

http://www.freewebs.com/villekyllonen/saksofoni.htm

--> Tietoa saksofonin suukappaleista

Loistavaa, kaikki mitä aloittelevana soittajana tahdoin asiasta tietää ja paljon, paljon enemmän!
V1lleK
23.05.2010 20:42:20
MikaHekkanen: Loistavaa, kaikki mitä aloittelevana soittajana tahdoin asiasta tietää ja paljon, paljon enemmän!

Ole hyvä. Hauska kuulla, että mun käännöstyöstä on ollut muillekin jotain iloa :) (Tuon kaiken saisi varmaan osaavissa käsissä ilmaistua tiivistetymmin ja ehkä hivenen ymmärrettävämmin mutta onhan se toisaalta tyhjää parempi).
psymyy
10.08.2010 23:13:11
Olen laulaja ja kiinnostunut saxofonin soittamisesta. Luin että se saattaisi olla turmiollista äänihuulille. Tietääköhän kukaan onko tuo totta?
BillC
19.08.2010 12:04:18 (muokattu 19.08.2010 12:18:10)
Moi,
Olen ostamassa fonia ja kierrellyt kaupoissa jonkin verran. Sain käsityksen, että käytetyn fonin ostaminen vaatisi jonkun kokeneen soittajan mukaanottamisen. Itse kun en oikeastaan tiedä, mihin fonin ostossa pitäisi kiinnittää huomiota.

Mulle on nyt tarjottu Roy Benson AS-201 (on ilmeisesti ihan lelu) ja sitten CONN-SELMER Prelude AS710 (http://www.tasset.com/saxophone-alt … anguage=en&manufacturers_id=482). Hinta oli liikkeessä tosin satasen kalliimpi.

Lisäksi minulle tarjottiin Anziqua Windsin altoa kuudella sataa. Ei ikävä kyllä tullut kirjoitettua tyyppiä ylös, mutta joku A518 tms. Kertookohan mitään. Onko kuitenkin laadukas merkki?

Kannattaa kuitenkin ostaa soitin mieluummin liikkestä kuin tilata netistä, jos koneistossa tms on jotain vikaa?

Kiitoksia vastauksista!
töräytän
10.09.2010 11:36:58
foni

Mä ostin ihan itekseen fonin vaikken oo koskaan soittanut sitä.
En tuntenut ketään kaverii jolta olis kysynyt neuvoa enkä tuntenut soiton opettajaa
jonka olis raahanntu mukaan kuappaaan..

Siitä vain ostin edullisen fonin a 600 egee siis uuden.
Ihan hyvin onnistu , ehkå suukappaleen vielä vaihdan jazz soundiseen jossain vaiheessa.
nyt eka foni tunti takana jossa pelkstäään ansatsia ja puhallus tekniikaa opeteltiin koko tunti
koskematta vielä rööriin ollenskaan.

Kannustukseski muillekin Saxsofonin ostamista harkiseville.
töööööttt
Rock and roll punk hard rock
14.10.2010 22:06:58
Alkoihan se viimeinkin tämänkin soittimen soittaminen sujumaan. Kirjastosta lainasin Täydellinen saksofonisti-kirjan ja sormitustaulukon avulla alkoi soitto sujua.
Sini S.
28.10.2010 22:00:17
Sain muutama päivä sitten tietää, että pääsin Sibaan fonin pedioppilaaksi. Tieto tuli sen verran äkkiä, ettei mulla ollu vielä fonia enkä voi omaa vielä hankkia vähään aikaan.

Siban soitinlainaamosta sain tenorin lainaksi. Kuulemma saattaisi olla jokunen sopraanokin olemassa. Alttoja ei kuulemma ollut. Eli kysymys kuuluu näin: Onko tolla tenorilla alottaminen hankalampaa kuin altolla? Kuulemma sopraanolla ei kannata alottaa kun vaatii hyvää tekniikkaa...

Mites sitten sellanen fysiikkaan liittyvä asia. Mä olen erittäin lyhyt ja pienikokoinen, erityisesti sormet on niin pienet, ettei niin pienisormista aikuista oo vielä tullu vastaan. Voiko mun pieni kokoni hankaloittaa soittamista jollain fonilla? Mulla oli sellanen olo, että sormet ylettää noihin tenorin "nappeihin". (mikä liekään sitten se oikea termi...) :) Mut tulisko jonkun matalemman kanssa ongelmia? Mulla oli jotenkin epämukava olo ton kanssa muuten. Piti jotenkin vetää päätä ylös ja taakse, että sai suukappaleen suuhun. Tossa tenorissa oli ainakin ihan kauhea se remeli! Se oli sellanen ihan avainketjun tyyppinen, siis toi tenori roikku vaan mun kaulassa. Pitäis varmaan hankkia ekaks kunnon valjaat. Mulla on eka tunti vasta ens viikolla, että voi olla ihan siitäki kiinni, etten vaan osaa ja tiedä.

Sitte kolmas kysymys liittyy noihin puhdistusliinoihin. Voisko sellasen tehä ite jotenki, vai onko pakko käyttää ihan tohon tarkotukseen tehtyjä liinoja?
Murgo
29.10.2010 06:30:44 (muokattu 29.10.2010 06:40:09)

Sini S.: Sain muutama päivä sitten tietää, että pääsin Sibaan fonin pedioppilaaksi. Tieto tuli sen verran äkkiä, ettei mulla ollu vielä fonia enkä voi omaa vielä hankkia vähään aikaan.

Siban soitinlainaamosta sain tenorin lainaksi. Kuulemma saattaisi olla jokunen sopraanokin olemassa. Alttoja ei kuulemma ollut. Eli kysymys kuuluu näin: Onko tolla tenorilla alottaminen hankalampaa kuin altolla? Kuulemma sopraanolla ei kannata alottaa kun vaatii hyvää tekniikkaa...

Ainakin oman vähäisen (pari-kolme vuotta harrastetöräyttelyä) kokemukseni mukaan tenori on helpompi soittaa vireessä/siedettävällä soundilla kuin altto, sopraano on vielä alttoakin vaativampi, baritoni taas tenoria helpompi. Eli mitä korkeampi ääni sitä vaativampi aluksi. Ilmantarpeessa on eroa mutta ei niin kauhean suurta, toki pienemmällä torvella soittaa yhdellä hengenvedolla pidempään.

Mites sitten sellanen fysiikkaan liittyvä asia. Mä olen erittäin lyhyt ja pienikokoinen, erityisesti sormet on niin pienet, ettei niin pienisormista aikuista oo vielä tullu vastaan. Voiko mun pieni kokoni hankaloittaa soittamista jollain fonilla? Mulla oli sellanen olo, että sormet ylettää noihin tenorin "nappeihin". (mikä liekään sitten se oikea termi...) :) Mut tulisko jonkun matalemman kanssa ongelmia? Mulla oli jotenkin epämukava olo ton kanssa muuten. Piti jotenkin vetää päätä ylös ja taakse, että sai suukappaleen suuhun. Tossa tenorissa oli ainakin ihan kauhea se remeli! Se oli sellanen ihan avainketjun tyyppinen, siis toi tenori roikku vaan mun kaulassa. Pitäis varmaan hankkia ekaks kunnon valjaat. Mulla on eka tunti vasta ens viikolla, että voi olla ihan siitäki kiinni, etten vaan osaa ja tiedä.

Ainakin omassa (vanhassa) barskassani on saman käden "napit" jopa lähempänä toisiaan kuin tenorissa joten lyhyet sormet eivät liene este, käsien välinen etäisyys on toki sitten paljon isompi. Onko se remmi niin pitkällä kuin sen saa vai eikö siinä ole säätöä ollenkaan? Kuulostaa siltä että remmi on liian lyhyellä jos pitää päätä vetää "ylös ja taakse", sitä varten siinä pitäisi olla säätö että toven saa sopivalle korkeudelle. Ehdottomasti kannattaa hankkia kunnollinen remmi jossa on riittävästi säätövaraa että suukappaleen saa luontevasti kohdalleen rennon ryhdikkäässä asennossa ilman "venyttelyä" tai "kurkottelua". Valjaat ovat kyllä mukavat, jotkut tosin ovat sitä mieltä että valjaat jotenkin rajoittavat liikkumista ja pitävät remmistä enemmän, itse käytän valjaita barskan kanssa ja remmiä tenorissa, molemmat Neotech-merkkisiä (löytyy esim. Soitin Laineelta).

Sitte kolmas kysymys liittyy noihin puhdistusliinoihin. Voisko sellasen tehä ite jotenki, vai onko pakko käyttää ihan tohon tarkotukseen tehtyjä liinoja?

Ainakin minulla on mikrokuituisesta siivousliinasta, kengännauhasta, jostain messinkiputken pätkästä ja kutistesukasta itse tehty toiminut hyvin, kannattaa vain katsoa ettei liina ole niin iso että jää jumiin torven sisään, naru pysyy varmasti kiinni (irtoaminen aiheuttaa hankaluuksia kun liina pitää "onkia" torvesta jollain konstilla) ja paino on pehmustettu jollain ettei naarmuta. Eivät kyllä ole kovin kalliita jos ei askartelu huvita.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sini S.
29.10.2010 10:55:22
Kiitos kiitos! Hyviä vastauksia! :)
Pitkis
03.11.2010 20:41:12
Tätä palstaa oon selaillu paljon ja kovat on poltteet hommata tenorifoni. Taustalla lähinnä kannujen soittoa, eli alusta lähdetään. Voiko ylipäätään 35v. edes aloittaa :D Tunteja aion kyllä ottaa, mikäli ko. instrumentin itselleni hommaan.. mutta minkälaisia harjoittelurutiineja tulisi jatkossa noudattaa? Esim. Suukappaleella aluks? Skaaloja? helpohkoja biisejä? treeniaika? Mitenkäs improvisointi.. milloin tulee kuvaan mukaan jne.. Kokeneemmat olkaatte hyvät.
Elinikäinen oppiminen.
Sax-pappa
04.11.2010 09:41:36
Pitkis: Tätä palstaa oon selaillu paljon ja kovat on poltteet hommata tenorifoni. Taustalla lähinnä kannujen soittoa, eli alusta lähdetään. Voiko ylipäätään 35v. edes aloittaa :D Tunteja aion kyllä ottaa, mikäli ko. instrumentin itselleni hommaan.. mutta minkälaisia harjoittelurutiineja tulisi jatkossa noudattaa? Esim. Suukappaleella aluks? Skaaloja? helpohkoja biisejä? treeniaika? Mitenkäs improvisointi.. milloin tulee kuvaan mukaan jne.. Kokeneemmat olkaatte hyvät.

Tuohon ikäkysymykseen on pakko vastata: Toki 35v voi aloittaa! Itse aloitin 37-vuotiaana klarinetilla ja sitten parin vuoden päästä foni siihen rinnalle.

On hyvä jos voit aloittaa opettajan kanssa. Siinä sitten selviää oikeat harjoittelurutiinitkin.
Pitkis
04.11.2010 17:13:48
Sax-pappa: Tuohon ikäkysymykseen on pakko vastata: Toki 35v voi aloittaa! Itse aloitin 37-vuotiaana klarinetilla ja sitten parin vuoden päästä foni siihen rinnalle.

On hyvä jos voit aloittaa opettajan kanssa. Siinä sitten selviää oikeat harjoittelurutiinitkin.

Hyvä, lohduttaa tietää että, kaikki ei ole 6v. aloittaneita superlahjakkuuksia. Kuinka paljon itse käytät harjoitteluun viikoittain aikaa S-pappa? Mikä on ns. minimi, että tatsi säilyy.. ainahan ei pääse harjoittelemaan esim. työasioiden sattuessa päälle.
Elinikäinen oppiminen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)