Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 5-kieliseen bassoon uudet aktiivimikit!
1 2
N4754_
29.03.2010 03:18:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvvää alakavvaa aamuyötä.
 
Pitäs saaha ESP LTD D-5 tuhnumikkien tilalle uutta.
Aktiiviä juu ovat, kuten otsikko sen ilimasi.
 
Hyvin simppelisti, mitä suosittelette?
Soittelen vähä kaikkea kammaa. Hevanteeria, jazzeeria, bluusseeria jne.
Pitäs saada pehemiää saundia ja kansa tarvittaesa semmosta terävää kolinaa.
 
Palataanpa astiaan.
 
- N
 
Kaliaa.
Typhus
29.03.2010 03:35:44 (muokattu 29.03.2010 03:37:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtisin ite liikkeelle vaihtamalla ihan uudet teräskielet, jotka kyllä lisää sitä kirkkautta. ja hyvät säädöt auttaa asiaa myös.
 
EMG:n aktiivimikit luulisi menevän tuohon suorilta ja ne kyllä toimii musassa kuin musassa. Ja siis tossahan sun bassossa on 3-alueinen Aktiivi EQ. Eikös sillä saa värjäiltyä aika paljon saundia?
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
j4kk1
29.03.2010 04:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

N4754_: Pitäs saada pehemiää saundia ja kansa tarvittaesa semmosta terävää kolinaa.
 
Bassoa vaihtoon vaan, ei se siitä juuri mikkien vaidolla muutu. Toi ei taida olla kuitenkaan mikään hirveän laadukas basso muutenkaan. Tietysti jos on ylimäärästä rahaa poltettavaksi ja tykkää harrastella, niin mikäpä ettei.
 
EMG:t on ihan perus hyviä, tosin itse tykkäsin vanhan ESP:n omista mikeistä itseasiassa enemmän, mutta oli pakko vaihtaa, kun ne oli rikki. Noista halvoista "aktiivi" bassoista suurin osa on muuten passiivimikeillä varustettuja, aktiivista niissä on pelkästään se EQ. En sitten tiiä tosta mallista.
 
Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
okabass
29.03.2010 06:24:42 (muokattu 29.03.2010 06:25:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1: Noista halvoista "aktiivi" bassoista suurin osa on muuten passiivimikeillä varustettuja, aktiivista niissä on pelkästään se EQ. En sitten tiiä tosta mallista.
 
Monissa "kalleimmissakin" bassoissa on on noin. Aktiivista (tunnistaa patterista) niissä on tarkemmin sanottuna etuvahvistin (pre amp), joka usein sisältää aktiivisen tai passiivisen äänenvärin säädön (EQ). Äänenvärinsäätö voi siis olla myös passivinen (perinteinen "tone"), vaikka olisi (aktiivinen) pre amp.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
N4754_
31.03.2010 21:04:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan. Aivan. Sitä tässä vain pohin, että misä vika?
Reeniksellä soittelen BEADG-virreestä. E-kieli kuuluu hyvin, hienosti, sulavasti ja nätisti.
B-kieli taas on todella mossomainen ja vaimia.
 
Vermeinä käytän jo aiemmin mainittua ESP LTD D-5 bassoa, Hartken 4x10 kaappia ja Behringerin 300-wattista nuppia.
Ossaatteko neuvvoa yhtään?
Basso on aika vasta ostettu, kieliksi veikkaisin tätä perus 45-130.
 
Minulle on tulossa 145. kieli B:ksi. Että voisiko auttaa asiaa yhtään?
 
Ps. Anteeksi, en jaksanu tehä uutta topikkia.
 
Kaliaa.
Siderocks
31.03.2010 21:47:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

N4754_: Aivan. Aivan. Sitä tässä vain pohin, että misä vika?
Reeniksellä soittelen BEADG-virreestä. E-kieli kuuluu hyvin, hienosti, sulavasti ja nätisti.
B-kieli taas on todella mossomainen ja vaimia.
 
Vermeinä käytän jo aiemmin mainittua ESP LTD D-5 bassoa, Hartken 4x10 kaappia ja Behringerin 300-wattista nuppia.
Ossaatteko neuvvoa yhtään?
Basso on aika vasta ostettu, kieliksi veikkaisin tätä perus 45-130.
 
Minulle on tulossa 145. kieli B:ksi. Että voisiko auttaa asiaa yhtään?
 
Ps. Anteeksi, en jaksanu tehä uutta topikkia.

 
Halvan basson B-kieli-syndoroomasta on todnäk näillä tiedoilla kyse. Tuo .145 voi auttaa paljoki. Jämäkämpää vaijeriahan tuossa näyttäs äkkiseltään tarvivan. Tsekkaa myöski ns. taperwound-kielet missä on tallanpuoleinen pää ohut. Aika jämäkän b-kielen saa aikaseksi.
 
"Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen" -minä itse
N4754_
01.04.2010 02:45:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvan basson B-kieli-syndoroomasta on todnäk näillä tiedoilla kyse. Tuo .145 voi auttaa paljoki. Jämäkämpää vaijeriahan tuossa näyttäs äkkiseltään tarvivan. Tsekkaa myöski ns. taperwound-kielet missä on tallanpuoleinen pää ohut. Aika jämäkän b-kielen saa aikaseksi.
 
Ai, tällaista sattuu useamminkin? En ole moista kuullut koskaan. Milläs periaatteella se vaikuttaa siihen kieleen?
 
Kaliaa.
j4kk1
01.04.2010 03:32:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

N4754_: B-kieli taas on todella mossomainen ja vaimia.
Että voisiko auttaa asiaa yhtään?

 
Jos H-kieli ei soi hyvin akustisesti ilman vahvistinta, niin ei se siitä muuksi muutu elektroniikan vaihdolla. Jos taas sen sointi on voimakas ja musikaalinen, niin mikkien vaihto voi auttaa asiaan.
 
Huonon basson H saattaa soida uudella kielellä hetken aikaa paremmin, mutta kuolla sitten tosi nopeasti kun kielet vanhenee. Basson kielien pitäis kestää kuitenkin vuosia menettämättä kokonaan sointiansa, kehnolle bassolle voi antaa tekohengitystä vaihtelemalla siihen kieliä jatkuvasti.
 
Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
dewfall
01.04.2010 08:21:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka H-kieli tuuttaa ylemmiltä nauhoilta? Harvempi 410 aivan valtavaan alapäämöyrintään kykenee. Omalla G&L Tribute L-2500 - Ampeg SVT 410HLF -yhdistelmälläkin saa aika tarkkaan equttaa, jotta H-kielen saa järkevästi toimimaan.
 
pekezu
01.04.2010 09:19:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvän 5-kielisen alin kieli kuuluu kyllä 4x10" tötterölläkin. Kandee myös harkita kompuran hankkimista, se voisi auttaa myös tuohon alimman kielen kuulumattomuuteen.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
N4754_
01.04.2010 14:21:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voi perkele.
 
Kaliaa.
N4754_
02.04.2010 00:19:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai oiskohan kyse yksinkertaisesti siitä, että kys. soitin on ollut jostain lokakuusta Oulun Musiikki-Kullaksella kaikkien naputeltavana, eikä oo sitte siihen tullu vaihettua kieliä oston jälkeen?
 
Kaliaa.
dewfall
02.04.2010 07:09:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

N4754_: Vai oiskohan kyse yksinkertaisesti siitä, että kys. soitin on ollut jostain lokakuusta Oulun Musiikki-Kullaksella kaikkien naputeltavana, eikä oo sitte siihen tullu vaihettua kieliä oston jälkeen?
 
Seuraava kysymykseni ois ollut "ovathan kielet freesit ja jotain redlabeleita laadukkaammat?"
 
Eli vaihda ne nyt ihan ensiksi. Tätä sivuttiinkin jo viestissä numero kaksi.
 
Myös, jos kielen volumen lisäksi muhjuus on ongelma, kannattaa leikata sitä kompensaatioksi boostattua bassoa nupista.
 
pekezu
02.04.2010 10:21:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Seuraava kysymykseni ois ollut "ovathan kielet freesit ja jotain redlabeleita laadukkaammat?"
 
Eli vaihda ne nyt ihan ensiksi. Tätä sivuttiinkin jo viestissä numero kaksi.
 
Myös, jos kielen volumen lisäksi muhjuus on ongelma, kannattaa leikata sitä kompensaatioksi boostattua bassoa nupista.

 
Kieltenvaihto on eka homma. Laita suosiolla .145 B-kieli, koska mun kokemusten mukaan sitä ohuemmat on vähän liirumlaarumeita siihen hommaan. Tai .140, .135 on aivan jyrkkä minimi, mun mielestä. Siis jos bassossa on 34" skaala.
 
Siltä alimmalta kieleltä ei kannata odottaa mitään järisyttävää selkeyttä tai kirkkautta. Yksi tapa on tietysti laittaa särö ja boostata keskiääniä, jolloin saa nasevan, läpitunkevan soundin. Ja vetää tallamikillä. Mutta aina ei auta sekään.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
JaS
02.04.2010 16:12:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tarkistaisin kielten ja mikkien korkeudet kans. Pienillä säädöillä saa joskus paljon aikaan.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
N4754_
02.04.2010 20:17:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, pitäs toki tsekkailla ne korkeudet sun muut eka, sitte kieltenvaihon jälkeen.
 
ps. Warren Red Labelit on meikän mielestä tosi hyvät! Niinku halpiksiksi, ite ainaki tykkäilen. Aria Pro:sa oon melkein aina käyttäny niitä. Toki ollu Ernupalliaki siinä sivusa. Mutta dikkailen red labelista. Daddariolta on nyt tulosa 110. ja 145.
 
Kaliaa.
JaS
03.04.2010 03:21:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

N4754_: Juu, pitäs toki tsekkailla ne korkeudet sun muut eka, sitte kieltenvaihon jälkeen.
 
ps. Warren Red Labelit on meikän mielestä tosi hyvät! Niinku halpiksiksi, ite ainaki tykkäilen. Aria Pro:sa oon melkein aina käyttäny niitä. Toki ollu Ernupalliaki siinä sivusa. Mutta dikkailen red labelista. Daddariolta on nyt tulosa 110. ja 145.

 
Et oo tosissas... Red Labelit on paskimmat kielet mihin oon ikinä törmänny. Ikävät soittaa, saundaa valmiiks 2 vuotta vanhoille keitetyille kielille, laatu on tosi epätasasta ja pahimmillaan saa niin huonot kielet, että soitinta ei saa hienovireeseen. Halvat ne kyl on. 1 plussa ja monta miinusta.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
N4754_
03.04.2010 06:42:24 (muokattu 03.04.2010 06:50:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosissaan olen. Mielipiteitähän on yhtä palion ko persereikiä ja niin edeeeeeespäin. Kyllä meikä dikkaa. ;)
 
Ja rahatilanne ei tällä hetkellä anna periksi muille. Mutta nuilla oon jo pitempäänki pärjäilly. Tuo mikkihomma on varmaan jonku kesätyörahojen satsaus tai jotain. Wouuu, kofeiiniöverit on jees. Toisaalta vois suosiolla satsata rahat big muffiin.
Toiset tykkää tyttäristä, toiset äideistä.
 
Kaliaa.
JaS
03.04.2010 15:17:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

N4754_: Tosissaan olen. Mielipiteitähän on yhtä palion ko persereikiä ja niin edeeeeeespäin. Kyllä meikä dikkaa. ;)
 
Ja rahatilanne ei tällä hetkellä anna periksi muille. Mutta nuilla oon jo pitempäänki pärjäilly. Tuo mikkihomma on varmaan jonku kesätyörahojen satsaus tai jotain. Wouuu, kofeiiniöverit on jees. Toisaalta vois suosiolla satsata rahat big muffiin.
Toiset tykkää tyttäristä, toiset äideistä.

 
Saahan sitä tietysti tykätä mistä haluaa.
 
En tiedä tekeekö Warre Red labeleitaan viisikielisinä, mutta jos tekee, niin sieltä kannattaa etsiä vikaa, jos ei B-kieli kuulu kunnolla. Itse totesin noin kolmella kielisetillä nelarissa, että E-kielet oli aina susia. Kielestä kuului outoa rahinaa akustisesti soitettuna, ja sähköisesti kielen sointi oli vaimeampi kuin muut kielet. Päädyin pähkäilyissäni siihen, että E-kielen punos oli niin löysä, että kieli rahisi. Punoksia pystyi, parin viikon soittelun jälkeen, ihan sormilla pyörittelemään.
 
Ja onnittelut kofeiiniövereistä! Vielä pari kuppia(3,5dl), niin täälläkin päästään samaan tilaan.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
N4754_
03.04.2010 15:30:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saahan sitä tietysti tykätä mistä haluaa.

En tiedä tekeekö Warre Red labeleitaan viisikielisinä, mutta jos tekee, niin sieltä kannattaa etsiä vikaa, jos ei B-kieli kuulu kunnolla. Itse totesin noin kolmella kielisetillä nelarissa, että E-kielet oli aina susia. Kielestä kuului outoa rahinaa akustisesti soitettuna, ja sähköisesti kielen sointi oli vaimeampi kuin muut kielet. Päädyin pähkäilyissäni siihen, että E-kielen punos oli niin löysä, että kieli rahisi. Punoksia pystyi, parin viikon soittelun jälkeen, ihan sormilla pyörittelemään.

Ja onnittelut kofeiiniövereistä! Vielä pari kuppia(3,5dl), niin täälläkin päästään samaan tilaan.

 
Itseasiassa oon tehny sillälailla, että oon tilannu Warren 45-105 setin. Siihen kylkeen kuitenki ostin Daddariolta 110. ja 145.-kielet E;ksi ja B;ksi. :) Strings.fi on kiva kauppa. Huomasitko muuten, kuinka aihe on muuttunut yhtäkkiä aivan toiseksi? Mikeistä synnyttiin, kieliin kuoltiin. http://www.aijaa.com/v.php?i=6006740.jpg itsehän juon kahvini oikeanpuoleisesta kupista. :)
 
Kaliaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «