Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassovahvari kitaralle?
1
Benkao
11.04.2009 19:40:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites, voiko kitaralla soitella bassovahvarin läpi ilman huolta että kosahtaa? Aiakin toistepäin (bassolla kitaravaffaria) olen ymmärtänyt olevan huono idea.
 
Tuossa frendi heittää settiä kitaralla mun warwick blue cab 30wn ja metal zonen läpi ja hyvältä kuulostaa. Mites on?
 
hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaset
PappaSF
11.04.2009 19:53:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Benkao: Mites, voiko kitaralla soitella bassovahvarin läpi ilman huolta että kosahtaa? Aiakin toistepäin (bassolla kitaravaffaria) olen ymmärtänyt olevan huono idea.
 
Tuossa frendi heittää settiä kitaralla mun warwick blue cab 30wn ja metal zonen läpi ja hyvältä kuulostaa. Mites on?

 
Voi soitella, ei ole mun korviini kuullu, ett ois bassovahvari kosahtanu jos kitaraa sen kautta soittaa, soundeista en lähde sanomaan mitään (tuskin on niin hyvää soundia kuin vartavasten kitaralle tarkoitetuissa vehkeissä, voin tietysti olla väärässäkin kun en ole soitellu kun yhden bassovahvarin läpi joka on kaverilla kotona).
 
Benkao
11.04.2009 20:03:55 (muokattu 11.04.2009 20:13:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ookee, hyvä juttu. Tossa siis vedettiin combolla Warwick blue cab 30 + metalzone + jackson ps-1. Sitten siihen kylkeen soitettiin kaverin randall rg75:sella. Randall jäi pahasti jalkoihin!!
 
Edit: On kyllä kliinitkin rautaa, herranjestas kun on melkein kuin kunnon akustisessa sointi. Särössä jumalattomasti munaa ja silti erotteleva ja timanttisen kova ääni.
 
hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaset
Jackie
11.04.2009 20:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiwatt Custom 100. Sopii kitaralle että bassolle. Molemmilla toimii loistokkaasti.
 
Dropped C
11.04.2009 20:22:10 (muokattu 11.04.2009 20:25:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi soittaa huoletta, ainakin jos on kanssa bassolle tarkoitetty ämyri tai ämyrit käytössä. Mutta siis tosiaankin isompiin säröihin tarvitsee purnukoita, kun ei noista bassostyrkkareista sitä gainia yleensä lähde ihan samaan malliin kun kitaravaffareista.
 
Soundiin en ota kantaa, että onko hyvä vai huono. Helevetin halvallahan noilla bassokamoilla saa isot watit käyttöön kitarakamoihin verrattuna. Siis trankkuosastolla. Kun parilla huntilla saa 500W nupin käytettynä.
 
Esim. Ampeg V4 taitaa olla kans tälläinen peli, mikä on ollut niin basistien kuin kitaristien suosiossa. Kyussin levyille taitaa olla ainakin skebat soitettu tälläisellä Ampegin 8x10" rantasaunaan (bassokaappi), mutta sitä säröähän ei Kyussilla nyt mitään älyttömiä määriä ollut.
 
Eikös joku tällä palstalla soitellut kitaraa ihan G&K:n 300W basson trankkunupilla? Oisko ollu nimimerkki Drop_D?
 
Janne19691
11.04.2009 22:33:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen (60- ja 70-luvulla) bassovahvistimet oli monasti _lähes_ identtisiä kitaravahvistinten kanssa. Oli erittäin yleistä että kitaristit soitteli bassostyrkkareilla ja miksei toisinkin päin. Myös kaiutinosasto oli lähes yhtenevää.
 
Nykyään tilanne on modernien vahvistinten kanssa ihan toinen. Tonaaliset erot lähinnä on merkittäviä, jotkut tykkään puolin ja toisin ja toiset ei. En näkis myöskään että mikään hajoaa jos vain varmistetaan että kaiutinkaapissa on tarpeeksi tehonkestoa vahvistimeen nähden.
 
Rule #1: There are no rules.
Osteri
11.04.2009 23:05:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Bruce Springsteen vetää Telecasterillaan Fender Bassman-vahvarin läpi. Mitäs siitä pitäisi päätellä ?
 
Omalla Tokai Telellä olen soitellut bassovahvarin kautta eikä siinä Laney kitaravahvistin vertailussa pärjää. Soundaa vaan basson kautta jotenkin paksummalta/täyteläisemmältä. Kamat kyllä kestää.
 
Enjoy !
 
Artist
12.04.2009 13:06:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Bruce Springsteen vetää Telecasterillaan Fender Bassman-vahvarin läpi. Mitäs siitä pitäisi päätellä ?

 
Bassman on alunperin "epäonnistunut" bassovahvistin joka saavutti kitaristien suosion jo sen verran pian, että kai noita lähestulkoon kitaravahvistimina pidetään, ja Marshallin kitaravahvistimethan näihin suoraan perustuu.
 
"Space travels in my blood and there ain't nothing I can do about it"
Jarskimo
12.04.2009 13:45:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs jos laittaa kitaranupin bassokaappiin? Onko siinä sitten todella muhkea soundi?
 
Punkkia tai ei mitään
Dropped C
12.04.2009 13:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarskimo: Mitäs jos laittaa kitaranupin bassokaappiin? Onko siinä sitten todella muhkea soundi?
 
Soundi riippuu varmaan kaapista, bassokaapeissa kun on variaatiota paljon enemmän kun kitarakaapeissa. On kaiken kokosia ja näkösiä, suljettuja, edestä portattuja, takaa portattuja ja pillillä ja ilman. Kaappien koot 1x10" ja 4x15" välissä... Epäilen että hyvää ei saa aikaiseksi, ellei kans käytä kitarakaappia samaan aikaan yläkaappina. Tai mistä minä tiedän, ite en tykänny. Kokeilemalla kaikki selviää.
 
Jos väkisin haluaa Teksasin levyisen kaistan käyttöön, niin hommaa ABY- boksin, oktaaverin ja kitara -ja bassokamat ja komottaa koko läjään yhtäaikaa menemään.
 
Torm
12.04.2009 15:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo minä olen tuo "frendi joka heitti settiä skitalla ton blue cab 30 läpi".
Oli muuten aika tykki härveli ja randalli jäi tosissaan jalkoihin.
Heti kun kuun lopussa tulee massia tilille niin pistän tilaukseen blue cab 60 ja sit testiks metal muffi :p
 
Jarskimo
12.04.2009 16:03:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kerro sit kokemuksii
 
Punkkia tai ei mitään
Satu ja Tuija
12.04.2009 17:55:04 (muokattu 12.04.2009 17:56:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarskimo: Mitäs jos laittaa kitaranupin bassokaappiin? Onko siinä sitten todella muhkea soundi?
 
Ei sitä nuppia sinne kaappiin kannata laittaa. Ennemmin basso kaappiin.
 
Jarskimo
11.07.2009 19:13:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torm: Joo minä olen tuo "frendi joka heitti settiä skitalla ton blue cab 30 läpi".
Oli muuten aika tykki härveli ja randalli jäi tosissaan jalkoihin.
Heti kun kuun lopussa tulee massia tilille niin pistän tilaukseen blue cab 60 ja sit testiks metal muffi :p

 
Ootko jo hommannu vahvarin? Kuulostaako hyvältä?
 
Rock'N'Rollia sen olla pitää
TripleR
01.04.2010 18:13:16 (muokattu 01.04.2010 18:14:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Benkao: ...On kyllä kliinitkin rautaa, herranjestas kun on melkein kuin kunnon akustisessa sointi. Särössä jumalattomasti munaa ja silti erotteleva ja timanttisen kova ääni.
 
Nyt kun varsinainen kitaravahvistin on "treeniksellä" jää vaihtoehdoiksi V-amp stereoiden kautta, microcube tai Warwick Blue Cab 30. Warrella tulee kyllä eniten soiteltua (ilman purkkeja), saundit on melkosen "munakkaat" elikkä atakkia löytyy jonkin verran. Bassoa saa kyllä olla säätämässä pois aika äkkiä, alkaa nimittäin ne ylemmät bassotaajudet kyrpiä melko pian...
Elikkä kyllä bassovahvarillakin soittelee.
 
Sori, en huomannu ilmotusta vanhasta ketjusta! :o
 
Karvamammutti
01.04.2010 19:36:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarskimo: Mitäs jos laittaa kitaranupin bassokaappiin? Onko siinä sitten todella muhkea soundi?
 
Ite oon ajanu sekä Engl Thunderia että Marsun TSL100:sta Fender Bassman 2*15 kabinetin läpi. Toimii ihan perkuleen hyvin. Soundi on semmonen mukavan muhkea, mutta yläpäätäkin löytyy yllättävän paljon.
 
Common sense- So goddamn rare it's a superpower.
DrGreenegg
01.04.2010 21:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kotivahvarina tällä hetkellä Peaveyn (USA) MINXistä tehty kitaravahvari, josta otin 10" bassoelementin pois ja täytin saman kotelon 12" Celestionilla.
Soitan pre amp in- sisäänmenosta, jolloin eq ohitetaan ja laatikosta lävähtää 75W helvetin komeaa ja atakkipitoista kliiniä. Itse tykkään kyllä, suljettu case ja munakas soundi, jota efekteillä sitten höystän.
 
"heil herkut, meil kurkut"
Dropped C
02.04.2010 14:33:53 (muokattu 02.04.2010 14:35:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäneepä tehdä tässä testi taas joku kerta. Luulen että aimmin kun kokeilin 50W marshallilla 2x15 stäkkiin, niin tehoa oli niin vähän että elementit ei oikein lähteny liikkeelle.... Nyt jos ropottas 500W:lla watilla ja säröpurnukalla siihen läjään ja kattos miltä kuulostaa, kun elementteihin saa ihan silminnähtävää liikettä aikaseks. Luultavasti paskalta, mut ei sitä tiiä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «