Aihe: Sointukulun analysoiminen
1
baron
02.04.2010 13:39:00 (muokattu 03.04.2010 01:07:00)

Verse
I bVI bVII

Pre-chorus
VI bVI I V/V

Kertsi
IV V I

ja sävellaji B(H) duuri

Edit: Editoitu jäljempänä olevien viestien mukaan
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Anselmi83
02.04.2010 14:02:04 (muokattu 02.04.2010 14:07:34)
.. ja miten tuollaisen sointukulun päälle voisi esim lähteä sooloilemaan ym.

Säkeistön G (bVI aste) ja A (bVII aste) soinnut on modaalisia lainasointuja Bm-sävellajista. Toi on suht perinteinen kierto ja improvisoidessa voi käyttää B-joonista/lyydistä (B-duurisointuun) sekä B-doorista asteikkoa (G ja A-duurisointuun).

Prechoruksessa G on edelleen modaalinen lainasointu, G#m ja B on sävellajin sointuja(VI ja I aste), niissä pärjää samoilla asteikoilla kuin aikaisemmin. C#-soinnun sävyä en hahmota ilman soitinta tässä, jos se dominanttisointu niin sitten esim. C#-miksolyydinen tai mixb2b6-asteikko. Kertsi on perus IV V I sointukulku, jotka on kaikki B-duurin omia sointuja, eli B-joonisella pitäisi pärjätä tuossa.
Dr Dominant
03.04.2010 00:34:27

Toi C# kuulostaa dominanttisävyiseltä koska heti ennen sitä olevan soinnun pohja on B. Välidominanttisoundi siinä on läheisin, sitten tulee subdominantti E jonka jälkeen F#, joten V/V-sävy on aika selkeä kun välissä on vaan toi IV.
"Dr. Dominant, I presume?"
jazzitukka
06.04.2010 18:16:20 (muokattu 06.04.2010 18:21:42)
Terve! Mua kiinostaa, miksi säkkärin (sointukulku siis B G A) G ja A soinnuille tulisi
B-doorinen,kun ite olisin äkkiseltään ajatellu,että jos ne on lainasointuja B-mollista
niin nehän on B-luonnollisen mollin asteiden mukaiset soinnut. Eli eikö asteikoksi näille kahdelle soinnulle
olisi tullut B-aiolinen, joka sisältää ton G-sävelen.

Mä olen teoriani tosin itseopiskellut, joten valaiskaa toki!

Entä jos ajattelisi sointukohtaisia asteikkoja, olisiko A-soinnulle A-overtone tai lyydinen
ja G-soinnulle G-lyydinen?
Dr Dominant
08.04.2010 09:27:04

jazzitukka: Terve! Mua kiinostaa, miksi säkkärin (sointukulku siis B G A) G ja A soinnuille tulisi
B-doorinen,kun ite olisin äkkiseltään ajatellu,että jos ne on lainasointuja B-mollista
niin nehän on B-luonnollisen mollin asteiden mukaiset soinnut. Eli eikö asteikoksi näille kahdelle soinnulle
olisi tullut B-aiolinen, joka sisältää ton G-sävelen.

Taitaa olla ajatusvirhe toi doorinen, koska ymmärtääkseni sä olet aivan oikeassa sen suhteen että luonnollisesta mollistahan ne G ja A-sointujen moodit löytyy. Ja edellinen kirjoittajakin oli jo todennut sen lainan luonnollisesta mollista ...
"Dr. Dominant, I presume?"
Anselmi83
10.04.2010 09:39:57
Dr Dominant: Taitaa olla ajatusvirhe toi doorinen, koska ymmärtääkseni sä olet aivan oikeassa sen suhteen että luonnollisesta mollistahan ne G ja A-sointujen moodit löytyy. Ja edellinen kirjoittajakin oli jo todennut sen lainan luonnollisesta mollista ...

Joo, näinhän se kyllä on. My mistake!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)