Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 58 9 10 11 12122 123 124 125 126
Satu ja Tuija
01.04.2010 21:32:09
MoreK: Tää oli helppo kysymys. Mielestäni on järkee ostaa kymmeniä vahvistimia, kaappeja, mikrofoneja ja efektejä - yhden hinnalla - ja sekoittaa tätä pakkaa mielin määrin. Ja säätää näiden laitteiden ominaisuuksia sillä tasolla, että oikean raudan kanssa se vaatisi juottokolvin ja kolmen vuoden sähköteknikon koulutuksen.

Mikäs se Aerosmithin biisi oli...Dream on.

Mojo, hyvä ja tärkein pointti! Mojoa ei mielestäni löyty Guitar Rigistä, ei Amplitubesta eikä muistakaan mallintavista, mitä olen tähän saakka kokeillut. Tästä löytyy. Oletko kokeillut? Minä olen.

En ole kyllä, siis kenen guitar rig? Youtubessa on ollu kyl jotain mallintavia.

Näyttää tyhmältä... noo tohon ei tarvii varmaan kommentoida. Mun kitarat näyttää tyhmältä noissa ständeissä mun vaimon mielestä. Minusta ne ovat taideteoksia.

Olemme jostain asiasta samaa mieltä. ;)
Antroid
01.04.2010 21:48:02
No mikseivät viulistit soita kaikki Stradivarius-mallinnetuilla sähköviuluilla? Putkivahvistin on osa soitinta, IMHO. Siksipä en usko, että 20 vuoden päästä 90% kitaristeista soittaa digivehkeillä.
Satu ja Tuija
01.04.2010 22:05:52 (muokattu 01.04.2010 22:07:19)
Antroid: No mikseivät viulistit soita kaikki Stradivarius-mallinnetuilla sähköviuluilla? Putkivahvistin on osa soitinta, IMHO. Siksipä en usko, että 20 vuoden päästä 90% kitaristeista soittaa digivehkeillä.

Varmaan siks kun viulistien joukossa on vähemmän jurpoja kuin kitaristien. Kyl noi digimiehetkin sen tajuis jos korvat pelais, mut niitä kiehtoo lähinnä parametrit, Amigat ja Commodoret soittamisen ja saundien sijaan. :)
krk
01.04.2010 22:08:50

Antroid: No mikseivät viulistit soita kaikki Stradivarius-mallinnetuilla sähköviuluilla?

Ilmeisesti ne sähköviulut ei ole vielä tarpeeksi hyviä.

Olen kanssa MoreK:n kanssa samaa mieltä siitä että tulevaisuuden valtavirta kitaran signaaliketjussa tulee olemaan AxeFx:n viitoittama tekniikka. Totta kai putkivahvistimen käyttäjiäkin on niin kauan kuin osia löytyy.

Putkivahvistimien fyysisen mojon ja perinteen merkitys laitevalinnassa vähenee sitä mukaa kun sukupolvet uusiutuvat.
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
Satu ja Tuija
01.04.2010 22:21:50
krk: Putkivahvistimien fyysisen mojon ja perinteen merkitys laitevalinnassa vähenee sitä mukaa kun sukupolvet uusiutuvat.

Luultavasti, samoin kuten hyvä musiikki vähenee. Narkkarit ja huumeidenkäyttö lisääntyy ja kaikki muukin tulee menemään päin *ittua. Siksi en tee lapsia tähän maailmaan.
Teppo2
01.04.2010 22:23:48
Niin, kaikki narkit soittaa digikamoilla.
"Tämä on kai tällainen heavy bottom-tyyppinen ratkaisu, eli ei ihan kovin ZOG."
Satu ja Tuija
01.04.2010 22:27:10
Teppo2: Niin, kaikki narkit soittaa digikamoilla.

Ketkä kaikki?
Teppo2
01.04.2010 22:34:28
Satu ja Tuija: Ketkä kaikki?

Emmä tiijjä. Analogia, kato.
"Tämä on kai tällainen heavy bottom-tyyppinen ratkaisu, eli ei ihan kovin ZOG."
MoreK
01.04.2010 22:39:28

Satu ja Tuija: Luultavasti, samoin kuten hyvä musiikki vähenee. Narkkarit ja huumeidenkäyttö lisääntyy ja kaikki muukin tulee menemään päin *ittua. Siksi en tee lapsia tähän maailmaan.

No-no-NO! Hyvä musiikki lisääntyy kuin täit Impivaarassa. Olemme matkalla kohti Nirvanaa!
Ziggy Bubba
01.04.2010 22:58:03 (muokattu 01.04.2010 22:58:24)

Satu ja Tuija: Luultavasti, samoin kuten hyvä musiikki vähenee. Narkkarit ja huumeidenkäyttö lisääntyy ja kaikki muukin tulee menemään päin *ittua. Siksi en tee lapsia tähän maailmaan.

Toi sun näkemys on sinänsä ihan ok, mutta on se kumma kuinka jotkut eivät suo digi-hommia edes muille. Itekin tykkään enemmän putkisoundeista, mutta eipä se ole multa pois jos joku haluaa erilaisen set-upin. Onko sulta?
This Is Sonar Transistor...
Satu ja Tuija
01.04.2010 23:10:20
sikki-six: Toi sun näkemys on sinänsä ihan ok, mutta on se kumma kuinka jotkut eivät suo digi-hommia edes muille. Itekin tykkään enemmän putkisoundeista, mutta eipä se ole multa pois jos joku haluaa erilaisen set-upin. Onko sulta?

Ei. Oonko niin sanonu? Onko väärin opettaa apinalle puusta laskeutumista perse väärin päin, tahi banaanin kuorimista? :)
Lennu
01.04.2010 23:32:55

Mä haluun kyl oppia laittamaan perseen väärinpäin.
My life is like an Opel-highway.
Ziggy Bubba
01.04.2010 23:38:26 (muokattu 01.04.2010 23:38:56)

Satu ja Tuija: Ei. Oonko niin sanonu? Onko väärin opettaa apinalle puusta laskeutumista perse väärin päin, tahi banaanin kuorimista? :)

Just tota meinasin. On muitakin tapoja tulla puusta alas kuin oikea ja väärä. Koita nyt vähän joustaa, ei luulis olevan niin hankalaa... Varsinkaan kun musahommissa on aika vammasta edes ajatella "oikeaa ja väärää", lopputulos ratkaisee.

Saletisti sinäkin olet moneen otteeseen nautiskellut mallintavilla tuotettua soundia, et vain tiedä sitä ;)
This Is Sonar Transistor...
Satu ja Tuija
01.04.2010 23:39:31
Lennu: Mä haluun kyl oppia laittamaan perseen väärinpäin.

Kato Space Balls...ainakin osaat yhdyssanat pareemin ku mä :)
Satu ja Tuija
01.04.2010 23:47:29
sikki-six: Just tota meinasin. On muitakin tapoja tulla puusta alas kuin oikea ja väärä. Koita nyt vähän joustaa, ei luulis olevan niin hankalaa... Varsinkaan kun musahommissa on aika vammasta edes ajatella "oikeaa ja väärää", lopputulos ratkaisee.
No toki. Kaikki nuo mitä kirjoitin, baarissa sanottaisiin, niin ohitettaisiin ja haettaisiin lisää olutta ja paskainen nauru...

Saletisti sinäkin olet moneen otteeseen nautiskellut mallintavilla tuotettua soundia, et vain tiedä sitä ;)

Itse asiassa luulen että en, koska olen viimeiset vuodet kuunnellut vain Purplea, Henkkaa, Freetä, AC/DC:tä, ja muuta oikeesti wanhaa paskaa. Nykytuotannosta en oo ostanu monen vuoden sisään muuta kun AC/DC Black Ice:n. Kuullu toki jostain radiosta, ja kattonu television kisoja musiikista..vai mitä missikisoja ne on.
saastara
02.04.2010 00:30:57
Varmaan olis parempi kun näihin ei sanois mitään...mutta...

Vähän sama fiilis itsellä. Ot:ksi menee, että helähtää.

"all they do is trying to sound like a real valve amplifier, which has been done allready".

Kitaritit ne on kyllä mielenkiintosta sakkia.. Mä en ole löytänyt vastaavaa hengenheimolaisuutta minkään muun ammattisaran kohdalla kuin ääniteknikot jotka muna pystyssä kuolaa Neven etusten ja putkikompuroiden kuvien edessä, äänittäessään jotain skeidaa kellaribändiä joille time on yhtä vieras termi kuin sovitus.

Ketä helvettiä se muka oikeasti kiinnostaa mitä ne mulinexit mallintaa, tai kuka oikeasti on niin spede, että uskoo niiden voivan tuottaa 1:1-soundin..? Aika harva, ja jos joku uskoo, niin hävetköön.

Mua ei kinnosta skeidan vertaa, mitä joku mulinexi mallintaa.. onko se putkivahvaria, jotain spedua tai sinfoniaorkesteria. Mua kiinnostaa, saanko mä siitä ulos sen mitä mä haluan.. Mua ei kiinnosta myöskään saanko mä jostakin ulos "hyvää putkisoundia", vaan saanko mä siitä ulos jotain käyttökelpoista soundia.

Jos haluaa vain ja ainoastaan "putkisoundia" (joka on jo terminä ja pyrkimyksenä vitun naurettava), pitää hommata ne vehkeet mitkä itselle sen soundin tuottaa. Turha siinä on pillittää, että "tää mallintava ei soundaa putkivahvarilta". Tietenkään se ei soundaa, vitun aivokääpiö, se ei ole putkivahvistin vaan digitaalinen mallinnuslaite.

Jos soittaa vaan ja ainoastaan pappabluesia ymv osastoa jossa jo muinaiset roomalaiset käyttivät putkia tuottaakseen oikeaoppista soundia, niin toki se putkimylly kannattaa hommata. Jos jotain muuta aatteli soittaa kuin "piuha kiinni ja menoks"-osastoa niin noita hommia kannattaakin kelata jo.

Täällä muistaakseni joku valopää ehtikin jo julistaa, että hyvä putkivahvistin on jo itsessään monipuolisempi kuin mikään mallinta. Tähän ei musta voi todeta muuta kuin, että kannattaa ottaa se pää pois perseestä ja miettiä nyt ihan oikeasti vähän mitä sanoo. Totta, onhan se ihan sairaan magea fiilis kun kunnon luukutuksella putkivahvari huutaa, tai hennosti näppäillessä dynamiikka pysyy näpeissä. Mutta jos haluaa soittaa kaikennäköistä kamaa, pitää lähettyvillään saatananmoisen tukon efektejä, hyvässä lykyssä käyttää vielä samaa masiinaa studiossa jokapaikanhöylänä, niin turha siinä on ruveta tarjoamaan mitään reunarosoa jonain jumalan lahjana muusiikkimaailmalle.

Ja ennenkuin joku sankari alkaa tarinoida siitä, mitenkä "putkivahvistimien reagointi efektipedaaleille on ylivoimainen verrattuna blaablaablaa. Juu, niin varmasti onkin.. Mutta ennenkuin meitsi löytää Kolmannen valtakunnan kadonneet kulta-aarteet tai meen rikkaisiin naimisiin jonkun suomenruottalaisen perijättärejen kanssa, ei mulla ole ainakaan rahaa hoitaa "aitoina" niitä efuja ja soundeja joita mä käytän täyspäiväisesti. Onnea niille joilla on..

Ja putkivahvareitakin on helvetin paskoja, kymmeniä, satoja.. Kaikki sen tietää varmaankin. Se, että jossakin masiinassa on putket, ei tarkoita, etteikö sieltä irtoaisi vitun paskoja soundeja. Eikä se, että siellä on putket, tarkoita itseisarvoisesti myöskään, että sieltä irtoaisi mitään sen käyttökelposempaa kuin trankuista tai digivehkeistä on mahdollista irrota.

Mut oikeesti. Mitä järkee ostaa joku tietokone joka yrittää olla jotain mikä on jo olemassa, plus näyttää ihan tyhmältä eikä mitää mojoa, tai ees jujua?

Todella hyviä syitä on parikin..

Raha on oikeasti aika helvetin hyvä syy.. Kuten todettua, pitää olla melko kelpo jutikka, että omaa fyffet kaikkiin niihin "aitoihin" juttuihin.. Juu, eihän noi mallinnukset ole "niin hyviä" mutta ei se ainakaan mua haittaa, niin kauan kun mä saan niistä irti sen mitä mä niiltä haen.

Käytännöllisyys on yksi. Mä en jaksa steppailla kymmenien erillisspedujen kanssa. Toki jos mulla olisi rahaa voisin jonkun loopperi-butiikkipedaali-lautahäsmäkän rakentaa.. Mutta ei ole ja jos olisikin rahat moiseen, mulla on elämässäkin tärkeämpiä asioita kuin mun delayn analogisuus.

Pointti ei ole siinä, etten mä niitä eroja kuuntelisi tai kuulisi.. Kyllä mäkin älyän, miksi Mad Professorin pedaalit on kalliimpia kuin digitechin, ja kyllä ne mustakin soundaa vitusti paremmalta.. Mutta ei ne soundaa niin vitusti paremmalta, ettenkö mä voisi sen asian kanssa elää.. Mun soitossa ja musikaalisessa annissani on paljon pahempiakin pullonkauloja.

Kompaktius ja roudausystävällisyys on toinen.. Siinä vaiheessa kun niitä putkisoundeja ei hekumoida vain himassa ja siellä treenisbunkkerissa, niin sitä roudaushommaa oppii oikeasti arvostamaan..

Siinä vaiheessa kun joku kitarasankari on kasaaamassa sitä tuplastäkkiään, kytkee piuhoja, kattelee vähän piuhoituksia (hmm, etuseen, looppiin, päätteeseen, laudan loopperiin, hmhmm), pistää putket lämpiämään (koska vaan luuserit soittaa kylmillä putkilla) jne. Tossa vaiheessa mä olen jo lyönyt vaikka viiteenkymmeen kertaan sen yhden jakkipiuhan ja yhden XLR-piuhan mitkä mä tarvitsen.. Ja soundi on aina sama, ei tarvi miettiä tähtien asentoa, putkien kulumista, mikin kulmaa, mikin laatua jne.. Ainoa muutos on PA:n soundi, ja se ei olisi muutenkaan mitenkään mun käsissäni, joten turha sitä on murehtia..

Puhumattakaan siitä, että noiden superstäkkien saaminen lavalle vaatii pari kiekkaa parilta tyypiltä sinne lavalla pääsemiseksi. Mä sen sijaan kävelen reppu ja kitara kourassa lavalle, kytken kaksi piuhaa ja avot, hyvä boogie. Lisäksi kun miksaajaa alkaa mun touhu vituttaa (kuten vaikka se pakollinen tiluttaminen sound checkissä, tietysti silloin kun ei ole todellakaan mun aika soittaa), se painaa mutea ja mähän hiljenen. Eikä miksaajan tarvi koskaan huutaa mulle, että "käännä nyt vittu tota sun stäkkiä hiljemmalle, saatanan talipallo, toi on ihan saatanan lujalla! Eikä mun tarvi koskaan inistäjä miksaajalle takasin, että "no mutku näit putkipelei pitää vähän huudattaa, että näistä lähtee sitä hyvää soundia!". Ja sitten ihmetellään kun on paska soundi, monitorit huutaa kaikilla täysillä, mutta silti on paska soundi eikä mistään saa mitään selvää..

Jos joidenkin mielenterveys ja munanmitta on kiinni siitä, että jaksaa päivästä toiseen raahata niitä saatanan kotteroita ympäriämpäri maailmaa siksi, että siitä saa sitä "pientä jotain", niin onnea vaan. Mä en välitä oikeasti ihan niin järkyttävän paljon tästä touhusta.. Mä kompensoin sen sitten mielummin salilla käymällä. Ei tarvi roudatessa kuntoilla.

Ja eipä noiden "tietokoneiden" luotettavuus ole ainakaan mulla joutunut koskaan vaakalaudalle.. Mulla ei ole ikinä yksikään mallintava hajonnut alle, ja vaikka olisikin so what..? Iloisesti tuntuu niitä putkiakin aina ihanimmalla hetkellä palavan.. tai on sulake keittänyt.. tai on pääte ylikuumentunut.. tai on kytketty nuppi väärään kuorman kaappiin taitai.. Ikinä ei ole pitänyt keikkaa lykätä siksi olisi mallintava pimahtanut, mutta on niitä putkivahvistimia saanut jonnin verran viime hetkellä huhuilla lainaan.. 1-0 Zoom vs. Mesa Boogie.

Toi mojo on kanssa aika mielenkiintoinen homma.. Ja mä olen siitä yrittänyt ihan tietoisesti siitä oppia pois, koska siitä ei oikeasti ole mitään hyötyä. Jos ei kykene antamaan hyvää suoritusta soiton suhteen siksi, että soundi ei ole ihan 1:1-mieleinen, niin sillon kannattaa etsiä mielummin vikaa peilistä kuin kamoista.

Kyllä mäkin jaksoin joskus vääntää, runkata ja kääntää sitä soundia joskos siitä sais "vielä vähän pikkusen paremman". Nykyään mä en jaksa, en mä vaan nää järkeä. Tässä touhussa on niin paljon tärkeämpiäkin hommia tehtävänä ja huolehdittavana. Siitä soundirunkkaamisesta on hitosti hyötyä, mutta siihen jumiintuu aika helposti.

Liian monta bändiä on vaan tullut vastaan, joilla on kamat vimpan päälle, mutta silti koko bändin yhteinen soundi, lavabalanssi ja oikeastaan koko pakka on vaan vitun hukassa.. Eikä kyse ole siitä, että oltaisiin lahjattomia, vaan sitä, että masturboidaan vaan sen oman hienon soundin tahdissa, eikä älytä kelata kokonaiskuvaa.. Ja siinä kokonaiskuvassa se on yksi vitun hailee tuleeko se delay-digitaalisesta multiefektistä vai jostakin 70-luvun analogipurkista. Tai, että lukeeko vahvarissa Line 6 vai Mesa Boogie.

Mutta jotta ei nyt mene ihan vaan spedeilyksi niin totean, että jos massia olisi, niin poistaisin ton Axen varmaan samantien, ja käyttäisin sitä varmasti oikein innoissani, enkä katuisi varmana sekunttiakaan.

Mutta rahaahan ei ole, joten se siitä.. Ei sillä, että katkera olisin.
Hitler used Telefunkens.
ballfish
02.04.2010 00:38:45
Digivehkeissä häiritsee se elektroniikan epävarmuus. Mitä enemmän digitaalista kamaa, niin sitä vaikeampaa niitä on korjata. Putkivehkeet voi melkein aina korjata.

Katosi komeasti Line6 Vettat muutaman vuoden jälkeen kun alkoi kamoista kuulumaan ping ja error.
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
Mr. Speed
02.04.2010 01:03:51 (muokattu 02.04.2010 01:04:37)
MoreK: Tää oli helppo kysymys. Mielestäni on järkee ostaa kymmeniä vahvistimia, kaappeja, mikrofoneja ja efektejä - yhden hinnalla...

Vielä vaan kun tässä ei ole onnistuttu. On vain vahvistimia jotka matkivat näitä "vanhoja klassikoita", eli tekevät kaikkea, mutteivat oo missään parhaita. Toki vain mun mielipide, muttei missään digivehkeessä ole tähän mennessä ollut sitä samaa läsnäolevuutta ja murskaavuutta ku tuubiämpissä.

E: Eli mallintavat ovat vähän ku suomalaisia jääkiekkoilijoita. Ovat ihan ookoo all-aroundereita, mutta eivät missään vaiheessa yllä huipulle kun oikeasti puhutaan kovista tekijöistä.
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
pekurides
02.04.2010 01:12:55

Soittotatsista sen verran näiden välillä että kuinka monella reeniksellä olette nähneet oikeasti line6 tai vastaavia mallintavia ihan oikeassa bändikäytössä?

tarkoitan siis sellaisia pumppuja joilla on varaa itse päätää millaisella vehkeellä suunnillen soittaa eikä sitä pakon sanelemaa Spideriä mihin teinipojalla juuri on varaa.

luulisin että jollekin oikealle sessio pelimannille joka vetää illasta toisen niitä samoja koveribiisejä laidasta laitaan nämä ovat oikea taivan lahja mutta siinä vaiheessa voisi kuvitella että kun oikein leipätyökseen tekee niin muut asiat mielessä enemmän kuin oma saundi.

himassa myös kivoja leluja mutta harvemmin sitä reeniksellä ruvetaan jotain avaruusefektejä kaivelemaan kun muut ukot kattoo vieressä että soitetanko välillä jotain:=)

Nii, joltain 50-luvultahan asti putkarit olleet muodissa ja viimeksi 80-luvulla kovasti yritti transistorivehkeet puskea läpi mutta taas putkilaitteet porskuttaa , tuskimpa digivermeet koskaan syrjäyttää putkaria jos ihan saundinpuolesta mennään.?

Vähän sinnpäin ei vaan kaikille riitä, vaikka niitä saundeja olisi tuhat.

Nämäkin ihan siitä kiinni mitä asioita pitää toisia tärkeämpinä ja sen mukaan muodostaa mieleipiteen, eli kaikki oikeassa:)
They see me rollin, they hatin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)