Aihe: Ongelma otelaudalla! | |
---|
|
OK, elikkä nyt näennäisen yksinkertainen asia tuottaa ärsyttäviä vaikeuksia, lähinnä nopeuden takia. Biisin introssa toistuu seuraavanlainen kuvio : E---------------------------------------- B---------------------------------------- G------4-4-7-7------5-5-8-8-5-5-8-8- D---------------------------------------- A---------------------------------------- E--0-0----------1-1--------------------- E-kielen iskut siis aksentteja ja kaikki nuotit dempataan. Tää vaan tuntuu nyt hitonmoiselta haasteelta soittaa nopeesti (230bpm) ja puhtaasti. Ensinnäkin tuo kahden kielen skippaaminen tuottaa lieviä ongelmia, mutta kaikista pahin on tuo kohta kun pitäis kävästä E-kielen ykkösnauhalta lyömässä nuo kaksi nuottia ja sitten ollakin jo saman tien G-kielen viidennellä. Miten itse lähestyisitte tätä dilemmaa? |
|
Mikäs biisi toi on? |
|
tender.insanity: Mikäs biisi toi on? ihan omaa kamaa... |
|
tomaattiorava: ihan omaa kamaa... Miksi teet riffejä, mitä et osaa soittaa? Jos noi tulee 16 -osina niin aika akrobaatti saa olla tuolla tavalla. 8-osina vielä menee treenaamalla. Joko tiputat tempoa sopivaksi tai sitten vedät noi matalan e-kielen jutut oktaavia korkeampaa.
E||--------------------------------------------|| B||--------------------------------------------|| G||--------------------------------------------|| D||------9-9-12-12-----10-10-13-13-10-10-13-13-|| A||--7-7-----------8-8-------------------------|| E||--------------------------------------------||
Tuollai saa menemään 16-osina aika nopeasti. EDIT: Oho.. tuollahan pitäis se d-nuotti tulla. Olkoon, prkl.. |
|
G-kieleltä siirtäisin nuo parit ylemmät nuotit B-kielelle. Silloin ei ainakaan otelautakäden puolella pitäisi olla mitään ongelmaa. Pikkauskäsi taas menee treenillä, ellei kyseessä tosiaan sitten ole 16-osat :D |
|
tender.insanity: Miksi teet riffejä, mitä et osaa soittaa? No Äläpä sinä sitä murehdi, soitatko ite vielä samaa smoke on wateria vai onko siinäkin jäbälle liikaa haastetta? Soitatko ite pelkästään riffejä mitkä osaat hatusta ilman mitään treeniä? Jos noi tulee 16 -osina niin aika akrobaatti saa olla tuolla tavalla. 8-osina vielä menee treenaamalla. Joko tiputat tempoa sopivaksi tai sitten vedät noi matalan e-kielen jutut oktaavia korkeampaa. Tempoa ei oo varaa tiputtaa, muuten pitäis sovittaa homma kokonaan uusiks ja biisi sisältää riffistä mm. allaolevan kaltaisia variaatioita stemmoineen päivineen.
E||--------------------------------------------|| B||--------------------------------------------|| G||--------------------------------------------|| D||------9-9-10-10-----10-10-13-13-10-10-13-13-|| A||--7-7-----------8-8-------------------------|| E||--------------------------------------------||
Tuollai saa menemään 16-osina aika nopeasti. |
|
Viski: G-kieleltä siirtäisin nuo parit ylemmät nuotit B-kielelle. Silloin ei ainakaan otelautakäden puolella pitäisi olla mitään ongelmaa. Pikkauskäsi taas menee treenillä, ellei kyseessä tosiaan sitten ole 16-osat :D Juu, tätäkin on kokeiltu, se vaan saundaa aika paskalta imo jos vetelee noin korkealta soitettuna. Ei tuu nuotteihin oikein sitä massaa. Tarvii todeta, että vieläkään en oo perehtynyt näihin tahtilajien teoriaan, joten joku voisi ystävällisesti ilmoittaa, että missäs tässä mennään. Tässä siis suttuisesti ykkösellä sisään vedettäny tää intro : http://www.sendspace.com/file/aepj8k |
|
tomaattiorava: No Äläpä sinä sitä murehdi, soitatko ite vielä samaa smoke on wateria vai onko siinäkin jäbälle liikaa haastetta? Soitatko ite pelkästään riffejä mitkä osaat hatusta ilman mitään treeniä? Äläs nyt sentään hyperventiloi. Kukin tekee tavallaan. Itse teen biisejä mieluummin niin, että tietty tempo. Sitten kun biisiin ja riffeihin on tottunut niin nauhoitteluvaiheessa nostaa tempoa. Esim. yksi biisi oli sävellysvaiheessa tempoa 180 ja lopullinen versio nousikin 220:een. Biisin nopeutus toimii aina hevissä, mutta hidastaminen - varsinkin jos se johtuu oman taidon rajoittuneisuudesta - latistaa tunnelmaa aika merkittävästi. Tämäkin allaoleva biisi oli alunperin tempolla ~184. Nauhoittelin sen sitten tempoon 204. Koitin aluksi sinne 220:een, mutta oikea ranne ei ollut samaa mieltä. http://dl.dropbox.com/u/5738957/Biisi_v2.mp3 |
viny 31.03.2010 16:37:15 | |
|
E---------------------------------------- B---------------------1-1-4-4-1-1-4-4 G------4-4-7-7------------------------- D---------------------------------------- A---------------------------------------- E--0-0----------1-1--------------------- Näin mä sen soittaisin. |
|
tomaattiorava: Juu, tätäkin on kokeiltu, se vaan saundaa aika paskalta imo jos vetelee noin korkealta soitettuna. Ei tuu nuotteihin oikein sitä massaa. Tarvii todeta, että vieläkään en oo perehtynyt näihin tahtilajien teoriaan, joten joku voisi ystävällisesti ilmoittaa, että missäs tässä mennään. Tässä siis suttuisesti ykkösellä sisään vedettäny tää intro : http://www.sendspace.com/file/aepj8k 4/4 tuo menee. Mutta hommahan helpottuu, kun nuo matalalta e:ltä tulevat ovat 8-osia, eikä 16-osia kuten muut sävelet. |
|
Kuuntelinko mä jonkun väärän riffin vai eikö noi kaikki nuotit ole 1/8 nuotteja tai vaihtoehtoisesti 1/16 nuotteja hitaammassa tempossa? Mikäs estää sua virittämästä kitaraa eritavalla, jos tuntuu noi hypyt liian pitkiltä? "Automatic simply means you can´t fix it yourself" -Frank Capra |
|
Bonfire: Kuuntelinko mä jonkun väärän riffin vai eikö noi kaikki nuotit ole 1/8 nuotteja tai vaihtoehtoisesti 1/16 nuotteja hitaammassa tempossa? tätä kommenttia mäkin ihmettelin, ihan samaa kaavaa tuossa pätkässä kaikki nuotit nuodattavat...? |
|
tomaattiorava: tätä kommenttia mäkin ihmettelin, ihan samaa kaavaa tuossa pätkässä kaikki nuotit nuodattavat...? Tarkemmin kuunneltuna joo. Onhan nuo 8-osia olevinaan, mutta semmoista surinaa, että mitä sen oikeastaan on väliä mitä siellä soittaa :D |
PJS 31.03.2010 18:26:22 | |
|
Myönnettäköön, että oma musiikillinen viitekehykseni on siinä määrin toisenlainen, etten osaa tämmöisten teknisten heavy-meininkien säveltämisen normeista niin sanoa mitään varmaan. Mutta kummastuttaa miten voi lähtökohtaisestikaan tehdä semmoisen biisin, jota ei osaa itse soittaa. Itsehän teen biisit ennen kaikkea soittamalla ja jamittelemalla juttuja, jolloin tilanne jossa en osaisi soittaa omia biisejäni tuntuu tosi vieraalta. Ellei sitten biisin kirjoitus ole käytännössä sitä, että esim. guitar pro:lla sävelletään hienonkuuloisia ja vaikeita riffejä ja sen jälkeen vasta ajatellaan että onko tuo edes soitettavissa.... Peace! |
|
PJS: Mutta kummastuttaa miten voi lähtökohtaisestikaan tehdä semmoisen biisin, jota ei osaa itse soittaa. Jos sä teet biisit kitara kädessä, siinä voi tosi helposti alkaa biisit toistaa samaa kaavaa sen mukaan, mihin kuvioihin on otelaudalla tottunu. Sen guitar pro:lla leikkimisen kautta tän voi välttää, ja löytää samalla uusia juttuja mitä ottaa soittoonsa ja varioida uudenlaisiksi. ihku |
PJS 31.03.2010 19:32:46 | |
|
Tonski: Jos sä teet biisit kitara kädessä, siinä voi tosi helposti alkaa biisit toistaa samaa kaavaa sen mukaan, mihin kuvioihin on otelaudalla tottunu. Sen guitar pro:lla leikkimisen kautta tän voi välttää, ja löytää samalla uusia juttuja mitä ottaa soittoonsa ja varioida uudenlaisiksi. Totta kyl tämänkin. on huomannu et aika hyvä tapa vältellä tätä on lähteä liikkeelle esim. laulumelodiasta, jonka päälle koittaa sitten soinnuttaa/arrailla sitä muuta meininkiä. Tosin silloinkin on helposti omien maneeriensa orja. Peace! |
|
Miten itse lähestyisitte tätä dilemmaa? Harjoittelisin sen mahdollisimman hyvin. Jos ei vieläkään parin vuoden jälkeen lähtis, niin palkkaisin itseäni paremman soittajan soittamaan sen. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! |
|
tomaattiorava: E---------------------------------------- B---------------------------------------- G------4-4-7-7------5-5-8-8-5-5-8-8- D---------------------------------------- A---------------------------------------- E--0-0----------1-1--------------------- Miten itse lähestyisitte tätä dilemmaa? Eräs ovela ratkaisu olisi:
E---------------------------------------- B---------------------------------------- G------4-4-7-7------5-5-8-8-5-5-8-8- D---------------------------------------- A---------------------------------------- E---------------------------------------- B--5-5----------6-6---------------------
|
|
en käytä guitar prota. Enkä ymmärrä, mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että biisiä säveltäessä, sitä saattaa varsinkin kovilla tempoilla tulla vastaan osioita jotka voivat olla haasteellisempia soittaa kuin toiset. Useita esimerkkejä olen kuullut tilanteista, missä metallibiisi yksinkertaisti vaatii säveltäjiensä mielestä toimiakseen jotain tiettyä mitä sitten ollaan studiossa kiroiltu ja pähkäilty ja aina kuitenkin selvitty. Ei siinä pitäis mitään ihmeellistä olla. |
|
Väinämöinen: Eräs ovela ratkaisu olisi:
E---------------------------------------- B---------------------------------------- G------4-4-7-7------5-5-8-8-5-5-8-8- D---------------------------------------- A---------------------------------------- E---------------------------------------- B--5-5----------6-6---------------------
Tämä muuten toimii ihan kiitettävästi. Painoin varoitusta. "Kiitos 24.12.2009 - 21.01.2010" |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|