Aihe: Kontrabasso FAQ
1 2 3 4 5 6 7 829 30 31 32 33
doktorkoo
05.02.2010 17:11:35
jarmokan:

Itse en valitettavsti ole päässyt testaamaan, mutta haaveissa on...

Ja nyt on muutakin kuin haaveita. Postaukseni innoittaman surffasin taas kerran hintoja, ja eikös vaan tuo B200 ollut Soundata tarjouksessa 590 eur. Postiin lähti!

ehkä ens viikolla pääsee sitte testaamaankin

Olis muuten Ashdownin MAG-210 combo myynnissä...
-j
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank http://www.myspace.com/themisbeats
Jeiska
07.02.2010 22:26:00
Muuan tuttuni vetää kans tolla ampekilla. Pitääpi vielä harkita ja tutkailla
Where the fuck is my shoelace
JuhaHo
22.03.2010 16:27:05
Olemme ostamaisillamme 12 v. pojalle omaa 3/4 bassoa ja mikeistä olisin kysellyt. Poika soittaa kolmatta vuotta opiston 1/2 kokoisella bassolla, johon hankin aikoinaan APTFlex mikin, jonka kuvaus löytyy täältä:
http://www.kontrabass-atelier.de/pickups.html

Ongelmana mikissä oli se, että se kuului melko hiljaa lähes kaikilla testatuilla vahvistimilla. Parhaan äänen antoi omani joskus 80-luvulla hankkimani Session Combo. Tilannetta paransi jonkin verran esivahmistimen (Lehle Sunday Driver) hankinta. Nyt basso saatiin jo kuulumaan, mutta soundia pitäisi saada paremmaksi. Minkälaisia neuvoja muilla palstan lukijoilla on antaa uuden basson mikitykseen.

Poika oli muuten eilen ensimmäistä kertaa "jazz" keikalla junior big-bandin kanssa ja basso toimi joten kuten lainavahvistimella. Seuraavalla keikalle pojalle näyttäisi olevan sooloja tiedossa, joten haluaisin hieman haeskella soundia.
jali
29.03.2010 21:33:51

Joo.

Mielestäni kaikista kokeilemistani mikeistä luonnollisin, vähiten kiertoherkkä, ja tehosuhteeltaan paras on kotimainen B-Band D-1. Yksinkertainen ja kevyt systeemi 9-voltin paristolla toimivalla esivahvistimella. Olen näitä asentanut myymiini bassoihin kolmisenkymmentä kipaletta, ja kaikki ostajat ovat olleet joko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä. Toimii myös studiossa, ja erityisesti esim. konkkamikin kaverina äänitettäessä. Kannattaa tsekata vaikka netistä mielipiteitä B-Band-tuotteista. Käsittääkseni vielä edullisimmin tuollaisen löytää täältä www.huttulacustoms.fi . Ainakaan itse en ole missään nähnyt sopivammin.
Etvi
30.03.2010 19:36:56

Kokeilinpa itsekin hiukan nauhoitella kontraa. Ensin pelkästään tuon Fishmanin piezomikin ja etuasteen kanssa, mutta ei siitä oikein kontran kuuloista tullut millään. Yläpäät jäi puuttumaan aika pahasti. Huvikseni sitten virittelin SM57:n tuohon tallan viereen ja otin siitä 200 - 20 000 Hz taajuudet, putkietusella vahvistettuna. Piezosta otin pelkät alataajuudet, kun tuo laulumikki ei niitä kovin hyvin saanut.

Tässäpä vielä kuvaa ihmeteltäväksi.
http://dl.dropbox.com/u/5473532/mikitys.jpg
"We put the sex in dyslexia."
Etvi
31.03.2010 11:57:43

Jorbagha:

Dynaaminen mikki (kuten SM57) ei vaan ole kovin herkkä, joten se kannattaakin sijoittaa melko lähelle äänenlähdettä. Jos mikki on liian kaukana, niin yleisin seuraus on juurikin tuo alataajuksien häviäminen. Eli tässä tapauksessa voisi kokeilla mikin laittamista niin lähelle jompaa kumpaa f-aukkoa kuin uskaltaa ja katsoa lähteekö alapäätä yhtään enemmän.

Panin ihan samoja asioita merkille mikin paikkaa hakiessani. Tuo kitaristiltamme lainattu SM57 tosiaan ei tosiaan saanut mitään poimittua kauempaa. Kokeilin tuota f-aukon kohdalta mikittämistäkin, mutta lopputulos oli jokseenkin turhan kumiseva. Otelaudan ääniä halusin tuolla saada myös vähän mukaan, joten päädyin laittamaan tallan viereen.

Konkkamikit tosiaan saattaisi olla poikaa tässä hommassa. Täytyisi löytää jostain joku kustannustehokas mikkikandidaatti tuohon.
"We put the sex in dyslexia."
Teijo K.
31.03.2010 12:01:21

Etvi: Panin ihan samoja asioita merkille mikin paikkaa hakiessani. Tuo kitaristiltamme lainattu SM57 tosiaan ei tosiaan saanut mitään poimittua kauempaa. Kokeilin tuota f-aukon kohdalta mikittämistäkin, mutta lopputulos oli jokseenkin turhan kumiseva. Otelaudan ääniä halusin tuolla saada myös vähän mukaan, joten päädyin laittamaan tallan viereen.

Konkkamikit tosiaan saattaisi olla poikaa tässä hommassa. Täytyisi löytää jostain joku kustannustehokas mikkikandidaatti tuohon.

Tsekkaa toi mun näyte skabassa 45. Siinä on 10 euron kiinalainen konkkamikki ilman equtuksia. Ehkä vähän liian lähellä kontraa mut joo, ihan ekoja testejä vasta. Mullahan on kontrassa myös b-bandin D1 josta saa mun mielestä erittäin lähelle oikeankuuloista soundia siitäkin.
JuhaHo
31.03.2010 13:47:58
Palstalla on näköjään kehuttu B Band mikkiä. Itse en taas ole kuullut siitä mitään hyvää; liekö olen haastatellut vääriä artisteja. Kuulemani perustella rankkasin sen ensimmäisenä pois. APT Flex mikkiin päädyin lähinnä sen ohuuden takia. Ajattelin että mikin saa opiston lainabassoon ja siitä pois jälkiä jättämättä, mikä myös toteutui. Pojan uuteen bassoon en ole sitä vielä ehtinyt asentamaan, mutta en odota sen suurempia ongelmia senkään kanssa.

Mikin huono puoli on ehkäpä se että se on muita tarkempi instrumentin "hyvyydestä" ja käytetystä vahvistimesta.
Jorbagha
31.03.2010 17:55:42
Mikin huono puoli on ehkäpä se että se on muita tarkempi instrumentin "hyvyydestä" ja käytetystä vahvistimesta.

Aika harvassa ovat ne mikit joilla saa tehtyä kakasta konvehdin, valitettavasti.

Tuo B-Band tosiaan jakaa mielipiteet melko jyrkästi. Itse olen ollut vuosia tyytyväinen käyttäjä enkä vaihtaisi pois mistään hinnasta. Mutta monet kollegat ovat olleet pettyneitä B-Bandiin.

B-Bandin huono puoli on se että se on suhteellisen hankala asentaa siten että se oikeasti toimii. Nuo elementit ovat nimittäin erittäin herkkiä sille että puristusvoima sekä tallan siipien välissä, että jalan alla on juuri sopiva. Jos elementit ovat liian tiukassa tai löysässä, saattaa se antaa vaikutelman että koko systeemi ei toimi. B-Bandeja onkin käsittääkseni palautettu tehtaalle "toimimattomana" melko paljon. Kyse voi tietenkin olla myös bassojen eroista sillä yksilöitä ovat ne, kuten todettu. Joku on myös spekuloinut että B-Band ei "ymmärrä" muita kieliä kuin perinteisiä metallikieliä, tiedä häntä.

Nuo elementit muuten saa myös liialla riuhtomisella helposti rikki, joka voi olla myös yksi syy susi-B-Bandien esiintymiseen.

Itse sanoisin että B-Band on erinomainen mikki, mutta toisaalta, miten hyvänä voi pitää mikkiä joka on vaikea asentaa ja helppo rikkoa? Monipiippuinen juttu...
Oonpa aika körny.
Teijo K.
31.03.2010 18:20:23

Jorbagha: Aika harvassa ovat ne mikit joilla saa tehtyä kakasta konvehdin, valitettavasti.

Tuo B-Band tosiaan jakaa mielipiteet melko jyrkästi. Itse olen ollut vuosia tyytyväinen käyttäjä enkä vaihtaisi pois mistään hinnasta. Mutta monet kollegat ovat olleet pettyneitä B-Bandiin.

B-Bandin huono puoli on se että se on suhteellisen hankala asentaa siten että se oikeasti toimii. Nuo elementit ovat nimittäin erittäin herkkiä sille että puristusvoima sekä tallan siipien välissä, että jalan alla on juuri sopiva. Jos elementit ovat liian tiukassa tai löysässä, saattaa se antaa vaikutelman että koko systeemi ei toimi. B-Bandeja onkin käsittääkseni palautettu tehtaalle "toimimattomana" melko paljon. Kyse voi tietenkin olla myös bassojen eroista sillä yksilöitä ovat ne, kuten todettu. Joku on myös spekuloinut että B-Band ei "ymmärrä" muita kieliä kuin perinteisiä metallikieliä, tiedä häntä.

Nuo elementit muuten saa myös liialla riuhtomisella helposti rikki, joka voi olla myös yksi syy susi-B-Bandien esiintymiseen.

Itse sanoisin että B-Band on erinomainen mikki, mutta toisaalta, miten hyvänä voi pitää mikkiä joka on vaikea asentaa ja helppo rikkoa? Monipiippuinen juttu...

Mulla on aika samat fiilikset. Ja sitten toi ei kyllä ole släppäilyssä mun mielestä parhaimmillaan. Eli en ihmettele jos rokkabiliukot ei arvosta. Perus pizzicato/jousihommissa sensijaan loistava oikein asennettuna.
jali
31.03.2010 22:47:45

B-Bandista.

Kuten keroin, olen noita ruuvannut ehkä joku 30 satsia paikalleen, enkä ole vielä kuullut yhdeltäkään asiakkaaltani että mikki ei toimisi, tai olisi jonkunsortin ongelmia. Minusta asentaminenkaan ei kyllä ole erityisen vaativa toimenpide, mutta tottahan tuonkin rikki saa, en epäile lainkaan. Slappimikkinä tuo D-1 ilman erillistä otelauta-anturia ei toimikaan samalla tavoin kuin anturilla varustetut. Toisaalta B-Bandin slap-soundi on minusta aikalailla suora ja naturelli, ilman piezon usein varsin metallista kilinää. Weedwacker / suoli-kielien kanssa toimii myös kyllä ihan hyvin, enemmän kai tuo metallikieli ongelma taita vaivata tuollaisia sähköbasso-tyylisiä mikkivirityksiä. Tehosuhde on kyllä aikalailla toista luokkaa kuin vaikkapa K&K:n mikeissä. Hyvinkin saa vahvistimesta napata 25-30 pinnaa volaa pois ja desibelejä irtoaa samanverran. Mielenkiintoista kuulla arvioita, koska itse en ole aiemmin noihin ongelmiin todellakaan törmännyt.
N_Bates
02.05.2010 15:02:11

Mites nuo jouset? Niitä kun tuntuu olevan parin kympin ritsoista jonnekkin tuhansien eurojen vintagehärveleihin asti. Onko noi halvat ihan kelvottomia? Esim joku tämmönen: http://www.thomann.de/fi/gewa_bassbogen_deutsch_34.htm

Basso on mallia vaneri, eli mitään huippuklasarisoundia ei olla hakemassa. Olisi vaan kiva jos vähän tuota miekkailuakin pääsisi harjoittelemaan....
Teijo K.
02.05.2010 15:06:50

N_Bates: Mites nuo jouset? Niitä kun tuntuu olevan parin kympin ritsoista jonnekkin tuhansien eurojen vintagehärveleihin asti. Onko noi halvat ihan kelvottomia? Esim joku tämmönen: http://www.thomann.de/fi/gewa_bassbogen_deutsch_34.htm

Basso on mallia vaneri, eli mitään huippuklasarisoundia ei olla hakemassa. Olisi vaan kiva jos vähän tuota miekkailuakin pääsisi harjoittelemaan....

Mä taannoin neuvottelin ton paikallisen jousisoitinkorjaajan ja valmistajan kanssa noista jousista, ja se suositteli jotain tietyn mallin hiilikuitujousta. Paras hinta /hupisuhde. Tosin taisi olla parin sadan luokkaa se investointi. Vastavantasoinen puujousi kuulemma löytyy semmosesta tonnin-puolentoista hintaluokasta. Tosin päädyin itse jatkamaan tuolla nykyisellä, koska Mikan mukaan se on parempi kuin kumpikaan noista vaihtoehdoista. :) Ongelma jousen toimivuuden kanssa pitäisi löytyä jousen ja soittimen välistä? En ymmärrä.
N_Bates
02.05.2010 15:20:27

Teijo K.: Mä taannoin neuvottelin ton paikallisen jousisoitinkorjaajan ja valmistajan kanssa noista jousista, ja se suositteli jotain tietyn mallin hiilikuitujousta. Paras hinta /hupisuhde. Tosin taisi olla parin sadan luokkaa se investointi. Vastavantasoinen puujousi kuulemma löytyy semmosesta tonnin-puolentoista hintaluokasta. Tosin päädyin itse jatkamaan tuolla nykyisellä, koska Mikan mukaan se on parempi kuin kumpikaan noista vaihtoehdoista. :) Ongelma jousen toimivuuden kanssa pitäisi löytyä jousen ja soittimen välistä? En ymmärrä.

Samansuuntaiseen stoorin törmäsin täällä: http://www.contrabass.co.uk/carbon_fibre_bow_german.htm
Teijo K.
02.05.2010 15:23:33

N_Bates: Samansuuntaiseen stoorin törmäsin täällä: http://www.contrabass.co.uk/carbon_fibre_bow_german.htm

Ja Mikan mukaa toi hiilikuituinen on parempi nimenomaan soitettavuudeltaan. Eli erityisen sopiva aloittelijalle. Noi halvimmat puujouset voi olla tosi vaikeita soittaa, puhumatta ollenkaan soundista nyt. Kalliimmassa puujousessa saa sitten sävyjä sointiin ihan eri tavalla, mutta soitettavuus ei välttämättä parane hiilikuituiseen nähden. Näin siis tuo kaveri mulle höpötti.
BW
27.09.2010 21:19:39
Huom! Olet kirjoittamassa yli 148 päivää vanhaan ketjuun!

Nyt tämä ylös! :)

Sillä tämä tyttö vihdoin osti oman kontrabasson! Höfnerin parin tonnin oppilasmalli, just sopiva alottelijalle! Kokopuu kansi, mut sivut ja pohja jonkinlaista vaneria. (pohja kuitenkin kaareva)
Myös saksalainen jousi, Dörfler merkkinen oli kai? Siinä lukee Joseph Richter. Kommenteja noista basistit? :)

Pelkään kovasti että talven tullen kansi halkeaa, edellinen samanlainen oli liikkeessä haljennut. Kannattaisiko kaikkien kosteusmatojen lisäksi ostaa vielä olohuoneeseen joku ilmankostutin?

Piruvie tahtois soittaa lisää mut oikeen käden sormet meni jo rakoille... Jousella sitte!

Yllätyksenä tuli ton vehkeen koko kun se on tollasessa puolikovassa laukussa, styroksia ilmeisesti toi laukku, vetoketjullinen. Yritin selässä kantaa, mutta ei mahtunut mistään ali, ja yritin vetää pyörien avulla mutta oli niin epätasaista että tollaset pienet muovipyörät hajoo. Kantaa ei pysty oikeen mistään asennosta kun koko paketti on puolet isompi kun minä. Apuah, pitää keksiä joku systeemi edes tässä omassa rappukäytävässä.

Nyt lisää keskustelua Kontrista! Laittakaa myös hyviä aloittelijoiden jousi-harjotuksia :)
Iskän tyttö.
Murgo
28.09.2010 05:57:15

Kontran hommasin minäkin n. kuukausi sitten, möin sellon pois ja ostin tuollaisen Abertone-merkkisen 4/4-kokoisen vanerihalppiksen. Valtava mööpeli todellakin, jopa tällaisen 182-senttisen ja lähes satakiloisen körilään kanniskeltavaksi. Olen tässä pikkuhiljaa rakennellut mikkisysteemiä siihen, tein elektroniikkaa varten kylkeen "miesluukun", samalla helpottui mahdollinen pinnan säätö huomattavasti (pinna oli ostaessa irrallaan mutta sen asettelin kyllä jo ennen aukon sahaamista "perinteisin" menetelmin F-aukon kautta itsetehdyllä työkalulla). Tarkoitus on myös asentaa tallaan itsesorvatut korkeudensäätöruuvit.

Nyt tietysti klasaripuristit saavat verensyöksyn raivosta ja väittävät että tuollainen "vastuuton teurastus" tuhoaa basson ja pilaa soundin täydellisesti, mutta maailman foorumeita lukemalla totesin että sitä on tehty ennenkin ilman haittaa ja todellakin, reikä basson kyljessä ei ainakaan minun korvallani kuunnellen ääntä pilaa, soi ehkä jopa hiukan kovempaa. Sitäpaitsi kyse on tosiaan halvimman luokan vanerilaatikosta jota todennäköisesti on joka tapauksessa soitettava vahvistimella jos haluaa että kuuluu johonkin.

Mikit (päätin kokeilla kahta versiota, toinen pyöreästä piezolätkästä tehty tallan "siiven" alle tuleva, toinen kalvopiezosta tallan jalan alle, ensimmäinen toimii hyvin, jälkimmäistä en vielä ole ehtinyt kokeilla) tein innokkaana tee-se-itsemiehenä omin käsin, työt sun muut riennot vain ovat senverran vieneet aikaa että projekti on edelleen kesken. Projektiin liittyviä kuvia täällä http://s273.photobucket.com/albums/jj240/Murola/Basso/ .

Tarkoitus myös asentaa sisäänrakennettu esivahvistinsysteemi sekä yksi piezolätkä otelaudan alle "klikkimikiksi" siltä varalta että oppisi joskus hiukan släppäämäänkin, kuten tavallista minulle, värkkäämiseen on tähän mennessä kulunut moninkertainen aika soittoharjoitteluun verrattuna, mutta kunhan rakentelu valmistuu, pitää loota kiikuttaa treenikämpälle, kotona ei naapureiden takia viitsi (kehtaa) hirveästi harjoitella edes akustisesti.

Hommasin myös Thomannilta halvimman mahdollisen saksalaisjousen mukana tulleen ranskalaismallisen tilalle, saksalaisote tuntuu minusta jotenkin luontevammalta ja vähemmän jännittyneeltä joten ehkä käsi ei väsy niin nopeasti.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Atsu
28.09.2010 16:02:31 (muokattu 28.09.2010 16:03:50)
Muutama aloittelijan kysymys:
Pitäisi hommata projektia varten nauhotteluun kontrabasso. Kyseessä siis jonkinmoinen triphop/jazz/bossa/jotain-projekti, joten tarkoitus olisi lähinnä saada näppäiltyä bassolinjat nauhalle. Budjetti voisi olla max. 1000e. Mistäs moista kannattaisi etsiä? Ja mites ton soittimen koon kanssa, jos soittaja sattuu olemaan 165cm lyhyt?
JudeJude
28.09.2010 21:39:36
Atsu: Muutama aloittelijan kysymys:
Ja mites ton soittimen koon kanssa, jos soittaja sattuu olemaan 165cm lyhyt?

Mun uusi basso-ope on n. 155 cm pitkä nainen, ja samankokoisilla (3/4) bassoilla soitetaan, mä olen 188 pitkä. Stakkelia vain vähemmän ulos basson sisältä.

Olipa muuten hyvä mennä piiitkästä aikaa soittotunnille, ja hyvään oppiin vielä! Kaikenlaisia huonoja ja ihan jopa pahoja tapoja on tullut tässä opittua (näin ensimmäisellä tunnilla huomattuja), edellisestä kerrasta on kuitenkin nelisen vuotta. Suosittelen opettajan etsimistä, vaikka pariksikin kerraksi.

-jude
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)