Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhauran sahaus - mikä leveys, mistä ja mikä saha
1
s151669
30.03.2010 20:48:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
pitäisi itäsaksan ihmeeseen tehdä nauharemppa. Vanhat nauhat on nypitty pois, ja otelauta suoristettu. Ovat vain nauhaurat mokomat nyt liian matalat.
 
Joten, mistä saha, ja millainen ? Nauhan 'tangi' on tönärillä mitattuna 0.6mm niin uusissa kuin vanhoissakin, ja ura rakotulkilla hahmotettuna alle 0.6mm. 0.5mm menee nätisti uraan.
 
Plektra tradingissakin on japsisahoja noin kympin välein, muttei niistä ole mainittu, paljonko tulee uran leveyttä. Eikä oikein siis ole tietoakaan mikä se tavoiteltu uran leveys 'vakionauhalle' on.
 
Oli mulla jo rautasahan teräkin kädessä, ja saattaapi olla, että sillä on treffit nauhahiomakoneen kanssa.
 
Antikitarasankari
zzy
30.03.2010 21:14:44 (muokattu 30.03.2010 21:23:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin omassa japsisahassa sahan terän paksuus vastaa suoraan sen jättämää jälkeä. Näin ollen nuo paksuudet tuolla sivulla tuskin paljoa heittää lopputuloksesta. Mun sahassa on 0.4mm paksu terä, tää on ehkä turhankin nafti voihin nauhojen uriin.
 
E: Tein tosin otelaudan eebenistä, joka ei kyllä antanut yhtään periksi kun liian ahtaaseen rakoon koitti nauhaa kolkutella. Ruusupuulla toi 0.4mm vois pelatakkin?
 
joomak
30.03.2010 21:41:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Japsisahassa ei tosiaan haritusta ole. Tulee siis periaatteessa sen levyistä kuin teräkin. Itse olen käyttänyt viilailtua rautasahanterää ja hyvä tulee niinkin. Maalaisjärkeä kun käyttää niin hyvä tulee!
 
Little Savage
30.03.2010 21:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhasahoista puheen ollen.
 
Ostinpa aikoinaan Amf :ltä kiskuri hintaan(30euroa) "virallisen" nauhasahan jolla sai tehtyä 0,30-0,4mm uraa mikä oli liian kapeaa tarkoitukseen. Vaikka sahassa on selkätuki niin sillä on vaikeaa sahata 90 astekulmassa olevia uria.
 
Näkyy beatman kauppaavan samaa (Micro saw handiwork)paskaa kitaran rakentajan unelma sahana. Kun yksi hyppää kaivoon niin toinen hyppää perässä tuskimpa sitä sahaa kukaan myyjistä on kokeillut tositoimissa.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Antti1
30.03.2010 21:48:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta handiworkin versiosta en tiedä, mutta noinniinku yleisesti ottaen noi micro saw -malliset japaninsahat on olleet hyviä vempaimia ja niillä saa sahattua suoraan kyllä. Vähän epäilen olleen käyttäjässä vaan vikaa. ;)
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
s151669
30.03.2010 21:51:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas,
 
koitetaanpa sitten sillä viritetyllä rautasahanterällä. Ilmoittelen, kuinka onnistuu.
 
Antikitarasankari
Kämis
30.03.2010 22:29:40 (muokattu 30.03.2010 22:32:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plektra tradingilla on oikea nauhasahakin hintaan 59 euroo - tosi suosittelivat tuota Micro-Saw Handiwork 713:sta (15.10 euro) - nuo sahanlevydet eivät ole aina suoraan uranleveyksiä japanilaissahoissakaan.
 
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11178
 
Itse taivuin lopulta tuohon StewardMcDonaldin nauhasahaan - on pidempi ja korkeampi kuin handiwork. Näyttäisi maksavan noin 28 euroa postikuluineen kun yksin tilaa:
 
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … ws_and_slots/Fret_Slotting_Saw.html
 
handiwork microsaw on kyllä hyvä saha - terävä ja nopea.
 
MPU
31.03.2010 08:21:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bahcon minirautasaha toimii hyvin. Tulee just sopiva ura sekä eebeniin että ruusupuuhun.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
StevieRayVehkakoski
31.03.2010 10:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja clas ohlsonilta saa vetosahan millä mä olen nyt 4 kaulaa nauhoittanut, sillä tulee aika tarkkaan .5mm ura.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
s151669
31.03.2010 11:13:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StevieRayVehkakoski: Ja clas ohlsonilta saa vetosahan
 
tuo ?
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=134587945
 
Antikitarasankari
StevieRayVehkakoski
01.04.2010 09:36:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ollu toi kun tää mun saha oli alle 2 kymppiä. Täytyy illalla käydä tallissa katsomassa mitä siinä lukee.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
s151669
06.04.2010 20:10:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohenneltu rautasahan terä toimi ihan kohtuullisesti, mitä nyt vähän jumitti.
 
Muuten kyllä kävi vähän vanhanaikaisesti, kun kaula on nyt väärään suuntaan notkollaan liian kapeitten nauhaurien vs. liian leveän tangin takia. Ei tosin paljoa, kielten veto saattaa riittää korjaamaan tilanteen. Tai sitten armoton nauhojen ohennus korkeimmasta kohdasta :(
 
Antikitarasankari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «