Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putket vai kaiuittimet vaihtoon?
1 2 3
JeKo
29.03.2010 23:46:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
Seuraavanlainen probleemi on tässä vaivannut jo hetken aikaa. Omistan Bogner -merkkisen nupin ja Orangen kaapin (V30). Soundi on erittäin hyvä ja tykkään kovasti, ainoa häiritsevä tekijä on vaan tuon kombinaation aiheuttama kirkkaus, jota ei tunnu saavan millään pois. Olen kokeillut nupista säätää namiskat parhaani mukaan, mutta aina se kirkkaus vaan nostaa päätään.
 
Molemmat näistä laitteista on selvästi kirkassoundisia omilla saroillaan - Bognerin ominaissoundi ja Orangessa Vintage 30:set. Kumpaa suuntaan kannattaisi alkaa tekemään muutoksia? Kokeilisinko Bogneriin esim. JJ:n etuasteputkia, joita pidetään yleisesti aika tummasoundisina? Vai pitäiskö Orangeen vaihtaa tyystin toisenlaiset ämyrit? Tai sitten toteuttaa molemmat operaatiot?
 
Helpompi olis varmaan lähteä aluksi kokeilemaan erilaisia etuasteputkia ja jos ei se tunnu auttavan, niin sitten osoittaa syyttävää sormea V30:sten suuntaan.
 
Olisiko teillä ideoita? Kiitän ja kumarran.
 
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
duc
29.03.2010 23:55:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiuttimet vaikuttaa soundiin enemmän, toisaalta putkia on halvempi ja helpompi vaihtaa. Kyllä se JJ ECC83 on kumminkin soundiltaan selvästi vähemmän kirkas kuin keskiverto tehdasputki...
Numb
29.03.2010 23:58:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Helpompi olis varmaan lähteä aluksi kokeilemaan erilaisia etuasteputkia ja jos ei se tunnu auttavan, niin sitten osoittaa syyttävää sormea V30:sten suuntaan.
 
Näin etenisin. Ja JJ tosiaan on se tunnetusti tummempi etusputki.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
penatuna
30.03.2010 09:31:16 (muokattu 30.03.2010 09:32:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile ihmeessä ekaksi putkilla, vaikka veikkaan ettei putkien vaihto tule riittämään. Elementtiä vaihtaessa saattaa yksikin sopiva riittää halutun "balanssin" saavuttamiseen. Vintage 30:n herkkyys on muistaakseni 100, joten esim. G12H, Celestion Gold tm. voivat sopia. Myös Eminencen kajareista vaikkapa Wizard voisi toimia, vaikka herkempi onkin noita muita.
 
Terry Pantheras
30.03.2010 09:54:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli tismalleen samanlainen ongelma Soldano SLO:n ja Orangen V30 kaapin kanssa. Ongelma ratkesi ämyreitten vaihdolla; putkien vaihto ei tuo tarpeeksi eroavaisuutta pohjasoundiin, joka nimenomaan oli seurausta V30:stä kun SLO on myös kovin kirkassoundinen vahvistin. Vaihdoin tilalle Eminencen Tonkerit ja Celestionin G12-65 Heritagen ja soundi on nyt iso, murea, röyhkeä, mutta silti harmonisen pehmeä ja lämmin ilman sirinöitä ja kirskuntaa. Pelkillä Tonkereilla soundi oli jo iso harppaus parempaan, mutta niiden taajuusvaste leikkasi lead-osaston läpileikkaavuutta ja G12-65:lla sain ne nostettua taas esille. Jos rahanyssäkkä antaa myöten, voin suositella lataamaan kaapin vaikka pelkillä G12-65:lla.
 
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
JuSu
30.03.2010 10:38:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Jos rahanyssäkkä antaa myöten, voin suositella lataamaan kaapin vaikka pelkillä G12-65:lla.
 
Komppia tälle. Tosin, mulla oli aikanaan Shivassa JJ:t etusessa ja silloin nuo G12-65:t vetäisi soundin jo hiukka turhankin lämpimäksi.
 
Kuten jo on mainittu, koita ensin uusia putkia, ja sitten vasta ämyrinvaihtoon. Orangen komerosta mulla ei ole kokemusta, mutta myös komeron laadulla ja rakenteella on yllättävän iso vaikutus soundiin.
 
Mun kokemus on, että Shiva kyllä tykkää V30:stä. Greenbackejakin voisi kokeilla, mutta niissä on oma puiseva soundinsa, joka ei kaikkien korvaan natsaa. Tehonkestohan ei paperilla Shivalle piisaa 2x12" -kaapissa, mutta kyllä ne mulla ihan hyvin kesti, bändikäytössäkin, kun ei tuota masteria tarvi tappiin asti juuri käännellä... =)
 
JuSu
 
'aristoteles666: soundi joko paranee tai ei.'
JeKo
30.03.2010 12:56:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Ongelma ratkesi ämyreitten vaihdolla; putkien vaihto ei tuo tarpeeksi eroavaisuutta pohjasoundiin, joka nimenomaan oli seurausta V30:stä kun SLO on myös kovin kirkassoundinen vahvistin.
 
Joo, näin se varmasti menee. Mä oon vielä aika amatööri tällä putkiosastolla, niin ei oo kovinkaan suurta käsitykstä siitä, miten muutaman etuasteputken vaihto lopulliseen soundiin vaikuttaa. Mutta joo, kokeilemallahan se selviää, ja JJ:tä oon nyt tyrkkäämässä sinne etuseen. Oon kuitenkin varautunut siihen, että jotkut toiset ämyrit sinne pitää loppujen lopuksi tunkea. Eminencen sivut on mukavat, kun on tarjolla hyvät klipit.
 
JuSu, luulenpa, että tää uusi Shiva-malli on vähän kirkkaampi edelliseen verrattuna. TGP:n ja Bognerin forumilla melkein kaikki valitelleet V30:sia tämän kanssa :)
 
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
Osteri
30.03.2010 19:50:27 (muokattu 30.03.2010 19:54:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tutki kaiuttimien vaihtoehtoa v30 => v60 , niin johan pitäisi soundin tummentua. Tuollaisella esim Engl kaapilla olen soittanut ja tykkäsin kovasti. Itsellä oli aikanaan v30 kanssa samantyyppinen "kirkkausongelma" mutta kuittasin sen kaapin vaihtoon. Nykyinen hukka&kettunen miellyttää kans hyvin. Onhan noita tietysti muitakin suosituksia.
 
Jos jollain on 2 Celestion v60 myynnissä, niin mulle pikaviestiä, kiitos.
 
Satu ja Tuija
30.03.2010 21:24:07 (muokattu 31.03.2010 10:18:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mänstä kaiuttimen vaihto vaikuttaa enempi kuin tuubi.
 
LaMotta
30.03.2010 23:19:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile Celestion G12T elementtiä.
 
Eikös noita ole mnetin tori yleensä notkollaan?
 
"Nyt meiltä meni kuva, toivottavasti menee kohta äänikin."
pekurides
31.03.2010 00:34:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kokeile Celestion G12T elementtiä.
 
Eikös noita ole mnetin tori yleensä notkollaan?

 
hm. sirisevä onkin ja alapäää puuttuu ... tai no joo tumpuhko....
 
no se perus kasarielementti mitä useimmista marsun kaapeista löytyypi.
 
laita paksumpi kielisetti kiinni ja pistä korvatulpat korviin niin ei riipaise enään kun kunnolla tuuttaat volaa niin sirinät häviää ja murinat tuloo tilalle:=)
 
They see me rollin, they hatin.
JuSu
31.03.2010 10:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satu ja Tuija: Mänstä kaiuttimen vaihto vaikuttaa enempi kuin tuubi.
 
Niinpä. Ei ainakaan tässä ketjussa ole muuta tarjoiltukaan.
 
JuSu
 
'aristoteles666: soundi joko paranee tai ei.'
Satu ja Tuija
31.03.2010 10:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Niinpä. Ei ainakaan tässä ketjussa ole muuta tarjoiltukaan.
 
JuSu

 
Niinhän se tais ollakkin. :)
 
Nacher
31.03.2010 13:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eminencet ovat kyllä varsin päteviä ämyreitä ja valikoimaa riittää. V30:ssä on se tietty "riipivä" soundi, jota on vaikea leikata pikkukikoilla pois, mikäli vahvarissa on sen riipivyyden esiintuova perussoundi. Wizardi on kyllä kirkas kuin mikä, tosin eri tavalla kuin V30. En silti ihan varauksetta suosittelisi tuohon tarkoitukseen.
 
Aki
31.03.2010 14:05:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoilla linjoilla. Vaikka JJ ECC83 on mun lempiputki etusiin, niin ne etuset ei luultavasti tee riittävää muutosta. V30 on kuitenkin niin radikaali töttörö.
 
Hyvin karkeat malliyhteydet Eminencen ja Celestionin välillä, poimittu maailman foorumeilta:
Commonwealth - JBL E120
Red Fang -- > G12 Alnico Blue
Tonker --> Fane
Texas Heat -- Jensen C12n
Man o war --> G12T-75
Red Ryder --> Classic Lead 80
Governor --> slightly clearer than Vintage 30
Wizard --> G12H-30 (the all-rounder Celestion)
Private Jack --> G12M Greenback
Legend GB12 - darker Greenback
Red, White and Blues --> EVM-12L
Tonespotter - G12T-65
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
JeKo
31.03.2010 15:55:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllähän se V30 toimii varmasti joillain nupeille kuten esim. Mesoilla hyvin, ja leikkaa bändin seasta hyvin läpi. Sanovat myöskin, että ajan kanssa V30:setkin alkaa kuulostamaan hyvältä, kun on tarpeeksi soittotunteja takana. En vaan jaksa uskoa, että se break-in -vaihe kuitenkaan niin paljoa vaikuttaa, että tästä sais itelleen pitempiaikaisen kaiuttimen.
 
Eminencen klippien perusteella Lil' Texas vaikuttais erittäin hyvältä. Selkeesti potkua ja selkeyttä löytyy ja tuntuisi olevan hyvin balanssissa. Myös Swamp Thang soundasi omaan korvaan ihan mukavalta. Governer, joka on tosiaan Eminencen kopio V30:sta, oli taas ihan hirveä. Myös Red Fang ja Wizard oli aika riipivän kuuloisia. Tuntuupa melkein kuitenkin, että minkä tahansa elementin laittaa V30:sen tilalle, niin soundi paranee :)
 
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
duc
31.03.2010 15:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Red Fang on kyllä erittäin kirkas, mutta ei se nyt riipivä ole :) Swamp Thangissa (ja Texas Heatissa) taasen on alapäätä niin paljon, että sitä voi olla liikaakin suljetussa kaapissa.
Aki
31.03.2010 17:42:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blue-tyylisten kajareiden (uskoakseni myös Red Fang) diskantti on korkeammalla kuin muissa "kirkkaissa" kajareissa, joten se on riipivän sijaan enemmänkin heleä. Mutta särösoundeille en varauksetta suosittele.
 
Private Jack ei ole tummasoundinen, mutta selkeästi vähemmän riipivä kuin V30. Toimii ainakin tuossa VT-50:ssä oikein hyvin, ei riivi kuin orkkis, mutta tarvittaessa kirkaskin.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
javia
31.03.2010 18:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ehdota kajareiksi WGS:sää vaikka nuo ET-65. Sain omaan kaappiini nuo pariviikkoa sitten laitettua ja kyllä oon kovasti tyytyväinen. Nämähän on G12-65 kopiot mutta näissä on kyllä selkeempi yläpää mutta kuitenki sama mehukas keskialue joka 12-65 on...
 
http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=244
 
Tällä tyypillä on juurikon nuo WGS et-65 bognerin kaapissa..
 
http://www.youtube.com/watch?v=H0ds71cB9pM
 
Man With Bad Tone Laughs Alone!
pekurides
31.03.2010 19:38:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Joo, kyllähän se V30 toimii varmasti joillain nupeille kuten esim. Mesoilla hyvin, ja leikkaa bändin seasta hyvin läpi. Sanovat myöskin, että ajan kanssa V30:setkin alkaa kuulostamaan hyvältä, kun on tarpeeksi soittotunteja takana. En vaan jaksa uskoa, että se break-in -vaihe kuitenkaan niin paljoa vaikuttaa, että tästä sais itelleen pitempiaikaisen kaiuttimen.
 
Eminencen klippien perusteella Lil' Texas vaikuttais erittäin hyvältä. Selkeesti potkua ja selkeyttä löytyy ja tuntuisi olevan hyvin balanssissa. Myös Swamp Thang soundasi omaan korvaan ihan mukavalta. Governer, joka on tosiaan Eminencen kopio V30:sta, oli taas ihan hirveä. Myös Red Fang ja Wizard oli aika riipivän kuuloisia. Tuntuupa melkein kuitenkin, että minkä tahansa elementin laittaa V30:sen tilalle, niin soundi paranee :)

 
hiukan sinänsä tuntuu oudolta kun nuo v30 kuitenkin tänäpäivänä ehkä yhdet yleisimmistä tötteröistä ja mielestäni se yläkerta ihan normaali about.... semmoinen pikku piikki siinä ylämidlessä on kyllä mikä voipi sopivasti equtetussa laitteessa ottaa korvasta... mutta, tuossa olisi mr. reinhardin näkesmys mikä elementti sopii shivan kaveriksi:
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/502302
 
They see me rollin, they hatin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «