Aihe: Viihdyttäjä 2010
1 2 3 4 5 6 7 8
synteettinen
29.03.2010 19:54:56 (muokattu 29.03.2010 20:09:14)
baron: Ollaanko vähän hukattu idea miksi bändi yleensä palkataan johonkin botskiin tai vastaavaan?
Sen takia että yleisö viihtyisi. Ja yleisöllä on täysi oikeus tykätä bändistä mistä syystä tahansa. Joko että soittaa hyvin, että sillä on kiva piisivalikoima tai että kivannäköiset kuteet ja heittelee kivasti huulta piisien välissä tai nämä kaikki tai ei mitään näistä vaan vielä jotain muuta.
Mikä on (humppa)soittajan ammattitaito?
Keikalla ei oo kyseessä soittokilpailut.

...pakko nöyrtyä ja myöntää,..- JUST NÄIN SE näköjään NYKYÄÄN ETENEE, ...minne saakka kestää ja kantaa taitaa olla ihan toinen juttu.... -aika näyttää ja taitaa olla jo näyttänytkin merkittävästi...
tarmo
29.03.2010 21:54:07 (muokattu 29.03.2010 22:05:18)
synteettinen: ...pakko nöyrtyä ja myöntää,..- JUST NÄIN SE näköjään NYKYÄÄN ETENEE, ...minne saakka kestää ja kantaa taitaa olla ihan toinen juttu.... -aika näyttää ja taitaa olla jo näyttänytkin merkittävästi...

Noo, kyllähän sitä hyvillekin töitä löytyy. Taso on mun mielestä aina ollut tosi vaihtelevaa, kun puhutaan laivoista, kapakoista ja muista ns. viihdemusiikin alttareista.

Kyllä mä haastan ihan avoimeen soittokilpailuun, jos joku haluaa lähteä bändipippeliä venyttämään, mutta ei se kenenkään töitä lisää. Musiikillisen tason ylläpito on lähinnä satsaus itseensä, ei niinkään yleisöön. Yksikään huono bändi ei muutu suureksi taiteilijaksi, vaikka samalla stagella olisi ennen muinoin esiintynyt Olavi Virta tai Miles Davis - eikä toisinpäin.

Tällä hetkellä laivoilla merkitsee lähinnä raha. Kuten kaikkialla muuallakin. Kun saadaan halvemmalla, otetaan halvemmalla. Mun puolesta toivotan kaikille tervemenoa tekemään halvemmalla.

Mutta jos vähän vetäsee päänuppia ulos haitarista, vois välistä keskittyä muuhunkin kuin vinetykseen. Soittotaito on ehkä puolet tarvittavasta ammattitaidosta. Vaikka henkilökohtaisesti tykkäänkin soitella hyvää musaa, niin tosiasia on se, ettei yhdenkään keskivertoliikeideatällämaksanvuokranjavältänpäivätyön -bändin funktio ole kouluttaa suuren yleisön musiikkimakua. Jos ei saa ansaitsemaansa suitsutusta ja hyväksyntää taiteellisille valinnoilleen junttikapakoissa, luulisi hakeutuvan niille markkinoille, joilla taidetta arvostetaan. Jos rahkeet riittää.

Vittuilen tässä aika ankarasti itselleni (lähinnä), mutta tästä se paraneminen alkaa.

Haukkumisen sijasta on musta ihan aiheellista nostaa hattua niitä kohtaan, jotka ymmärtävät mitä tekevät ja osaavat sillä itsensä työllistää. Ei se kaikilta taitu.

Lisättäköön tähän kuitenkin vielä, että kaikesta ansaitsemastaan hyvästä riippumatta, jos yksikään juuri x-bändikilpailun voittanut juhlaorkesteri vielä tituleeraa itseään Suomen kovimmaksi (tanssi)bändiksi, niin lupaan kusta keikkabussin kattoikkunasta sisään ihan silkasta itsekritiikin puutteeseen kohdistuvasta kuvotuksesta.
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
KoskPaavo
29.03.2010 22:20:44
Tarmo kirjoittaa taas asiaa, kyllä se normitanssipaikan musatarjontaformaatti on melkoisen vakio.
Harha-askelia uudempiin tyyleihin ei juuri sallita, sen taas näin männäviikonloppuna.
"Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen." Lain.Walttoni
baron
29.03.2010 23:15:52 (muokattu 29.03.2010 23:17:09)

KoskPaavo: Tarmo kirjoittaa taas asiaa, kyllä se normitanssipaikan musatarjontaformaatti on melkoisen vakio.
Harha-askelia uudempiin tyyleihin ei juuri sallita, sen taas näin männäviikonloppuna.

Silloin kun mä kävin tansseissa, kävin tanssin ja tyttöjen takia, en bändin. Ja halusin että bändi soittaa tuttua peruskauraa että tietää miten tanssia.

Musta konsertit ja tanssit on eri asia.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Pylkkänen
29.03.2010 23:30:01
Tankero: Samaa mieltä, mutta La Stradaa fanitan eniten.

Mä olen tässä samaa mieltä, mutta siitä huolimatta Harjukarilla on kova bändi. Näin ainakin kun viimeksi näin.
Viikset miehen tekee!
Tankero
30.03.2010 00:18:12
Pylkkänen: Mä olen tässä samaa mieltä, mutta siitä huolimatta Harjukarilla on kova bändi. Näin ainakin kun viimeksi näin.

On toki, en ole muuta väittänytkään.
Humppajyrä
EP
30.03.2010 05:53:15 (muokattu 30.03.2010 06:06:43)
baron: Ollaanko vähän hukattu idea miksi bändi yleensä palkataan johonkin botskiin tai vastaavaan?
Sen takia että yleisö viihtyisi. Ja yleisöllä on täysi oikeus tykätä bändistä mistä syystä tahansa. Joko että soittaa hyvin, että sillä on kiva piisivalikoima tai että kivannäköiset kuteet ja heittelee kivasti huulta piisien välissä tai nämä kaikki tai ei mitään näistä vaan vielä jotain muuta.
Mikä on (humppa)soittajan ammattitaito?
Keikalla ei oo kyseessä soittokilpailut.

Näin juuri, niin moni täälläkin ihailee jotain tekniikkavirtuoosia ja unohtaa sen, ettei soittaminen ole pelkkä tekninen suoritus vaan jotain paljon enemmän.
Musiikin pitäisi yhtenä taiteen osana kuitenkin tuottaa mielihyvää ja suuria tunteita, aivan kuten esimerkiksi seksin! : )
WanhaWetäjä
30.03.2010 06:41:57

EP: Näin juuri, niin moni täälläkin ihailee jotain tekniikkavirtuoosia ja unohtaa sen, ettei soittaminen ole pelkkä tekninen suoritus vaan jotain paljon enemmän.
Onhan se noinkin, toisaalta jos kaikki tanssimassa käyvät ihmiset ymmärtäisivät jotain konkreettista soittamisesta, musiikin rakenteista/teoriasta ja kenties kuulisivat jos vaikkapa basso vetelee omiaan niin huonoille bändeille/soittajille ei olisi keikan keikkaa. Näinhän ei ole koskaan ollut eikä ilmeisesti tule olemaankaan. Kyse on myös itsekritiikista ja miten jokainen soittaja/kuulija musiikin kokee.
Itse en perusmusikaalisena ihmisenä kykene edes kuvittelemaan miten joku normi "puukorva" peruspekka/pirjo kokee kuulemansa, toki joitain aavistuksia asiasta on, sen verran karuissa jutuissa olen ollut mukana että sanonta "yleisöä ei voi koskaan aliarvioida liikaa" pitää takuulla ja aika-ajoin paikkansa.Se että joku on virtuoosi ei tee hänestä automaattisesti hyvää tassimuusikkoa, sekin on kyllä nähty ja koettu.

Musiikin pitäisi yhtenä taiteen osana kuitenkin tuottaa mielihyvää ja suuria tunteita, aivan kuten esimerkiksi seksin! : )
Usein se on juuri tietty kappale mistä "tavikset" saa sitä mielihyväänsä, eli se ei useinkaan ratkaise miten vedetään vaan MITÄ vedetään, tämän voin myös ihan omasta kokemuksesta allekirjoittaa n 35:n vuoden keikkakokemuksella.

Itse aiheesta ; kovin kantikas oli THK:n rumpalin valssinkomppi pari kesää sitten, miten lie nyt on asian laita, sehän kuullaan tulevana kesänä.
KoskPaavo
30.03.2010 07:55:26
Taitaa olla eri valssinlyöjä kehissä, ...en oo ihan varma.
"Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen." Lain.Walttoni
Musiikkia korville
30.03.2010 08:43:23

synteettinen: ...no, YHTÄÄN VÄHEKSYMÄTTA VOITTAJAA..., tuo tulos kertoo juuri tämän hetkisen KOKO TOTUUDEN, - osaaminen ja ammattitaito ei paljon vaakakupissa paina kun haetaan sitä "kivointa-" ja "ihanimpaa-" tai "sopivinta-" ryhmää esiintymään... jos ette usko, käykää vaikka Tallinnan- tai Ruotsinlaivoilla tarkistamassa niin tiedätte mistä on kyse, eniten työllistetttyt (-heitä yhtään väheksymättä) ei vältämättä oo niitä ammattitaitoisempia/-osaavimpia ryhmiä tällä hetkellä, aika karmivaa ja aitoa kakkaa siellä on tarjolla... -oikeesti ketään ja kenenkään myyntitaitoja yhtään väheksymättä...

Oot oikeassa.

Paitsi että mä en puhunut mitään soitto- tai viihdyttämistasosta. Se mitä ajoin takaa on se, että mä olen varsin skeptinen sen suhteen, millä perusteilla noissa kilpailuissa voittajat valitaan. Sovittuja juttuja nuo on (tulihan sanottua ääneen). Ja tuo ei edes koske vain tuota kys kilpailua, vaan kaikkia samanmoisia.. Tai voihan se olla, että ajat on muuttuneet ja nykyään kaikki on täysin rehellistä. ;)

Teemu on hyvä muusikko ja bändinsä on hyvä ja todennäköisesti viihdyttämisen taso on hyvää, kaikki kunnia ja onnittelut heille.
By: MK
artope
30.03.2010 08:49:33

WanhaWetäjä:
Usein se on juuri tietty kappale mistä "tavikset" saa sitä mielihyväänsä, eli se ei useinkaan ratkaise miten vedetään vaan MITÄ vedetään, tämän voin myös ihan omasta kokemuksesta allekirjoittaa n 35:n vuoden keikkakokemuksella.

Kyllä juurikin näin. Vaikka kuinka hienoja sovituksia olisit biiseistä tehnyt ja vaikka kuinka oikein ja hienosti ne vetäisit, niin jos vaan et soita sitä "jurakaisen" toivomaa Poikaa varjoiselta kujalta, niin olipa paska bändi! On kanssa koettu!
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
tarmo
30.03.2010 15:06:58 (muokattu 30.03.2010 15:14:14)
Musiikkia korville:
Se mitä ajoin takaa on se, että mä olen varsin skeptinen sen suhteen, millä perusteilla noissa kilpailuissa voittajat valitaan. Sovittuja juttuja nuo on (tulihan sanottua ääneen). Ja tuo ei edes koske vain tuota kys kilpailua, vaan kaikkia samanmoisia.. Tai voihan se olla, että ajat on muuttuneet ja nykyään kaikki on täysin rehellistä. ;)

Pitäisikö nyt maan järkkyä ja taivaan vuotaa verta?

Ei. Totta hemmetissä järjestävä taho päättää, keitä listoilleen ottaa. Se on win-win situation kun voittajaksi valitaan se, joka järjestävää tahoa eniten miellyttää. Kun ei tässä kullatpienet ole ikinä ollut kyse mistään muusta kuin rahasta. Suurin osa tätä palstaa lukevista sen kyllä tietääkin.

Valinta on toki aina subjektiivinen, joten kaikkia se ei miellytä. Jos haluaa arvostella voittajan valikoitumista, kannattaa se tehdä siitä näkövinkkelistä, että "nyt haukkasi järjestävä taho kakkaa". Itse tunsin näin, kun tankoamadeus valittiin. Olin kuitenkin väärässä, koska nähtvästi alalla onnistuu lukuisia todella huonolta vaikuttavia bisnesideoita, joihin meikäläistä ei saisi uskomaan, vaikka kuinka vakuuttelisi. Siinäpä koko humppatuotebisneksen kulmakivi onkin: kaikki eivät sitä osaa.

Mitään epärehellistä tai epäoikeudenmukaista tuossa ei mielestäni kuitenkaan ole. Eikä ole koskaan ollutkaan, eikä tule koskaan olemaan...
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
hvinnamo
30.03.2010 17:07:47
Harjukarin bändissä soittaa eräs Suomen parhaista basisteista eli Tommi.Kitarassa on monta vuotta Myrskylyhdyssä soitellu Olli.Rumpali on alkuperäinen(nimeä en musita) joka oli vuosia poissa mutta on nyt taas ko.bändissä. Teemu soittelee ite kannettavia(kiippareita ja kurttua) Kävin tossa pari viikkoa sitten katsastamassa ja ihan hyvin toimi bändi.Onnittelut!
palle3
30.03.2010 18:35:49
En tiedä, olenko väärässä, mutta mun mielestäni tuo Harjukarin bändi on hivenen "tasapaksu"... Mielenkiinnolla odotan, mitä uutta jäbät on kesäksi keksineet. Toivottavasti jotain, jolla saisivat pysyvämpää menestystä. Toki heillä keikkoja on varmaan nykyäänkin enempi ku kerkeävät tekemään... La Strada olis kyllä ollut mun suosikki. Ja ilokseni huomasin, että R. Lunkka on koskettajana. Oltiin kimppakeikalla joskus 5v. sitten, enkä ole sen koommin miestä nähnyt. Tietenkin itekki vois heittää illan viikossa tv:ssä.
Nimim. pieni vihreä mies.
synteettinen
30.03.2010 19:52:16
Valinta on toki aina subjektiivinen, joten kaikkia se ei miellytä. Jos haluaa arvostella voittajan valikoitumista, kannattaa se tehdä siitä näkövinkkelistä, että "nyt haukkasi järjestävä taho kakkaa". Itse tunsin näin, kun tankoamadeus valittiin. Olin kuitenkin väärässä, koska nähtvästi alalla onnistuu lukuisia todella huonolta vaikuttavia bisnesideoita, joihin meikäläistä ei saisi uskomaan, vaikka kuinka vakuuttelisi. Siinäpä koko humppatuotebisneksen kulmakivi onkin: kaikki eivät sitä osaa.

Mitään epärehellistä tai epäoikeudenmukaista tuossa ei mielestäni kuitenkaan ole. Eikä ole koskaan ollutkaan, eikä tule koskaan olemaan...

...joo, -TAAS taisin ilmaista asiani huonosti ja epäselvästi. KAIKKI kärkikolmikossa olleet ryhmät ovat todella AMMATTITAITOISIA ja ASIANSA osaavia... , kukin omalla tavallaan... ,mutta järjestys olisi ollut oman SUBJEKTIIVISEN näkemukseen mukaan ehkä erillainen,... -mutta turha ruveta inttämään makuasioista... -edellekään... -kaikille noille ( ja muillekin) mahd. paljon ja hyviä keikkoja... ja arvostukseni edelleen saa ryhmä kuin ryhmä joka jaksaa ja tahtoo tehdä parhaansa...
EP
30.03.2010 21:32:11
artope: Kyllä juurikin näin. Vaikka kuinka hienoja sovituksia olisit biiseistä tehnyt ja vaikka kuinka oikein ja hienosti ne vetäisit, niin jos vaan et soita sitä "jurakaisen" toivomaa Poikaa varjoiselta kujalta, niin olipa paska bändi! On kanssa koettu!

Joo, tuolta ei voi koskaan välttyä, mutta ajattelisin sen kuitenkin niin, että oma tyytyväisyys kuitenkin välittyy ehkä suurimmalle osalle.
Lisäksi huonosti valmistellut biisit saattaa itseä vit*ttaa, poikkeuksia tietenkin on ja saattaahan se piristääkin vaihteeksi.
Musiikkia korville
31.03.2010 08:43:41

tarmo: Pitäisikö nyt maan järkkyä ja taivaan vuotaa verta?

Mitäs SINÄ siellä vittuilet?

Mun kommentti oli lähinnä suunnattu synteettiselle, joka oli kommentoinut mun kirjoitusta ymmärtämättä, mitä ajoin takaa. Tokihan palstalaisista kokeneet kehäketut tuon tietää, mutta taisin kuitenkin olla eka, joka sen sano ääneen.
By: MK
walttoni
31.03.2010 14:14:51
Tässä ja muissakin kilpailuissa tv-näkyvyys on se juttu. Smork tipahti kokonaan pois ja eikä monilla muillakaan mediassa näkymättömillä kilpailuilla ole kovin isoa merkitystä.

Joten ehkä Viihdyttäjäkisaan kannattaa bändien tulevaisuudessakin panostaa. Tangomarkkinat on se toinen, missä pääsee ainakin hetkellisesti esille.
COVS2.
hvinnamo
31.03.2010 14:29:53
Voittihan Taivaanrannanmaalarit Smorkinkin tai mikä se nyt oli...Kun olivat yks kesä Kesäillan valssissa housebändinä. Mut ei siitäkään voitosta juuri muuta palkintoa tullut kun että "pääsi" televisioon soittelemaan. Sen aikanen basisti jutteli että ottaa päivätöistä oikein virkavapaata mutta palasi muutaman kuukauden päästä töihin jotta ei tarvis ottaa lisää talovelkaa että sais soittaa.
Ko. bändissähän on miehet vaihtuneet mutta nyt tuntuis kokoonpano vakiintuneen, mikä on monessa mielessä hyvä asia.Ei sitä kenenkään pinna kestä jos on joka keikalle eri ukot ja välillä ei o edes varma tuleeko tänään ketään.Sitoutumista tollanen orkesterihomma vaatii toimiakseen ainakin minun mielestäni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)